حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۴۰
شناسه : 40505

بسمه تعالی “با صلوات بر محمد و آل محمد” وزارت کشور ـ وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت اموراقتصادی و دارایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ وزارت تعاون معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهورـ بنیاد شهید و امور ایثارگران وزیران عضو کارگروه تصویبنامه شماره 29238/ت40001هـ مورخ 19/3/1387 در جلسه مورخ 18/6/1387 به استناد اصل […]

پ
پ

بسمه تعالی

“با صلوات بر محمد و آل محمد”


وزارت کشور ـ وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت اموراقتصادی و دارایی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ وزارت تعاون

معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهورـ بنیاد شهید و امور ایثارگران


وزیران عضو کارگروه تصویبنامه شماره 29238/ت40001هـ مورخ 19/3/1387 در جلسه مورخ 18/6/1387 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت بند (هـ) تصویبنامه یادشده، ضوابط ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا را به شرح زیر تصویب نمودند:


ضوابط ارایه تسهیلات ساخت مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا
مصوب 1387,03,19با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1– افراد زیر مشمول این تصویبنامه می باشند:

الف ـ جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر.

ب ـ آزادگان.

ج ـ خانواده شهداء (همسر، فرزندان و والدین).

تبصره ـ تسهیلات مندرج در این تصویبنامه به خانواده جانبازان و آزادگان متوفی در صورت عدم بهرهمندی ارایه میگردد.

ماده 2 ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به تحویل زمین بر اساس قیمت منطقهای در حد الگوی مصوب مسکن به منظور ساخت مسکن و یا واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک به مشمولین موضوع ماده (1) این تصویبنامه اقدام نماید. اشخاص مشمول این ماده از پرداخت هزینههای آمادهسازی معاف و هزینههای آن از محل اعتبارات پیشبینی شده در بودجه سنواتی تأمین خواهد شد.

تبصره 1 ـ در صورت واگذاری واحدهای مسکونی اجاره به شرط تملیک، بهای عرصه سهم زمین این واحدها براساس قیمت منطقهای سال واگذاری و بهای اعیانی به قیمت تمام شده محاسبه و وصول میگردد.

تبصره 2 ـ مشمولین این تصویبنامه از پرداخت کلیه هزینههای انشعاب آب، برق، گاز و عوارض شهرداری و هزینههای صدور پروانه ساخت تا یکصد مترمربع معاف میباشند و در مجتمعهای مسکونی سهم هر فرد تا سقف مذکور ملاک اقدام است. در صورتی که متراژ هر واحد با سهم هر واجد شرایط بیش از یکصد مترمربع باشد صرفاً مازاد بر یکصد مترمربع مشمول پرداخت هزینهها و عوارض مذکور میباشد.

ماده 3ـ وزارت اموراقتصاد و دارایی موظف است در سال 1387 اعتبار ردیف 40907015 تحت عنوان آمادهسازی اقشار ویژه را به صورت صد در صد (100%) تخصیص و پرداخت نماید.

همچنین وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) موظف است از محل اندوخته حاصل از فروش اراضی ملی و موات نسبت به تأمین و پرداخت پنجاه میلیارد (000ر000ر000ر50) ریال جهت اتمام تعهدات هزینههای آماده سازی واحدهای مسکونی و اراضی واگذاری مشمولین موضوع این تصویبنامه در سال 1387 اقدام نماید.

تبصره ـ در مواردی که آماده سازی زمینهای مورد واگذاری به هر دلیل توسط وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) میسر نباشد، هزینههای آمادهسازی براساس برآورد اراضی مشابه آمادهسازی شده مشروط به انجام آماده سازی از محل منابع مذکور در ماده (3) این تصویبنامه حداکثر تا سقف ده میلیون (000ر000ر10) ریال برای هر نفر با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران به دستگاههای آمادهسازی کننده قابل پرداخت است.

ماده 4 ـ بانکهای عامل موظفند با معرفی بنیاد شهید و امورایثارگران به شصت هزار (000ر60) نفر از جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهید (همسر، فرزندان و والدین) که قبلاً از مزایا و یا تسهیلات یارانه ای استفاده نکرده اند با تأیید وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) تسهیلات احداث مسکن پرداخت نمایند.

تبصره – در صورتی که مشمولان این ماده بخواهند از طریق خرید واحدهای احداثی سازمان ملی و زمین و مسکن و یا انبوه سازان طرف قرارداد وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تأمین مسکن خود اقدام کنند می توانند با تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی واحدهای مذکور از ضوابط مندرج در این آیین نامه استفاده نمایند.

ماده 5– میزان تسهیلات پرداختی جهت ساخت مسکن به مشمولین این تصویبنامه در شهرهای بزرگ با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، یکصد و هشتاد میلیون (000ر000ر180) ریال، در مراکز استانها یکصد و شصت میلیون (000ر000ر160) ریال، سایر شهرها یکصد و چهل میلیون (000ر000ر140) ریال و برای روستاها یکصد میلیون (000ر000ر100) ریال با مدت بیست ساله (مشارکت مدنی و فروش اقساطی) و با نرخ چهاردرصد (4%) بدون رعایت الگوی مصوب مسکن تعیین می گردد.

تبصره 1– میزان تسهیلات پرداختی ساخت مسکن در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز استان مربوط تعیین می گردد.

تبصره 2– در مواردی که واگذاری زمین و یا واحدهای مسکونی از طریق سازمانهای مسکن و شهرسازی استانها انجام پذیرد، اوراق واگذاری از قبیل برگه یا قرارداد واگذاری ملاک ارایه تسهیلات از سوی بانک می باشد.

تبصره 3– جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهدا و مفقودین عضو تعاونی‏های نیروهای مسلح و همچنین ساکنین روستاها و شهرهایی که اکثریت زمین آنها فاقد سند رسمی هستند می توانند با وثیقه و یا تضمین معتبر از قبیل برگه های واگذاری زمین یا سفته و بدون ارایه سند رسمی یا ثبتی تسهیلات ساخت را دریافت نمایند.

تبصره 4– استفاده از سایر تسهیلات بانکی بدون یارانه، مانع استفاده از تسهیلات و مزایای مندرج در این تصویبنامه نمی باشد.

ماده 6– بانک های عامل پرداخت کننده تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردند.

ماده 7– بانک های عامل مجازند برای احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، تسهیلات مقرر در این تصویبنامه را پرداخت نمایند تا پس از احداث به افراد واجد شرایط که از سوی بنیاد معرفی می شوند فروش اقساطی نمایند.

ماده 8– پرداخت تسهیلات ساخت به افراد مشمول این تصویبنامه که در سنوات قبل از تسهیلات تا سقف ده میلیون (000ر000ر10) ریال استفاده نموده اند مشروط به فک رهن و تسویه وام قبلی با معرفی بنیاد شهید و امورایثارگران مجاز می باشد.

ماده 9– خانواده شهداء (والدین، همسران و فرزندان)، جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و آزادگانی که تا پایان برنامه سوم توسعه از تسهیلات بانکی موضوع تبصره های قوانین بودجه سنوات قبل استفاده نموده اند و حداکثر طی مدتی کمتر از سه سال نسبت به تسویه و فک رهن اقدام نموده اند می توانند مشروط به بازپرداخت یارانه های دریافتی با معرفی بنیاد شهید و امورایثارگران و تایید وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) از یک فقره تسهیلات یارانهای ساخت مسکن بهرهمند شوند.

ماده 10– در صورتی که مشمولین این تصویبنامه یک بار از مزایای تسهیلات یارانه ای بخش مسکن استفاده نموده باشند و طی دوره وصول اقساط اثبات گردد مجدداً نسبت به دریافت تسهیلات یارانه ای اقدام نموده اند با اعلام وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن)، بانک عامل مکلف است نسبت به اخذ مبالغ مربوط به یارانه اضافی پرداخت شده به حساب افراد یادشده اقدام و وجوه مربوط را به حساب جاری بانک مسکن نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (حساب جاری 20920) واریز نماید.

ماده 11– یارانه تسهیلات این تصویبنامه از محل اعتبار ردیف یارانه بخش مسکن قابل پرداخت می باشد و بانکهای عامل مکلفند به منظور برقراری یارانه حسب مورد اطلاعات لازم را به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) ارسال نمایند.




ماده 12- بانک های عامل مکلفند موارد فسخ قراردادهای اقساطی را بلافاصله جهت قطع یارانه به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اعلام نمایند. در غیر این صورت بانکهای عامل ضمن بازپرداخت یارانه های اضافی نسبت به پرداخت سود کوتاه مدت مبالغ یارانه اضافی پرداختی در طول مدت قرارداد تا بازپرداخت یارانه ها توسط بانک عامل تأمین و به حساب جاری قید شده در ماده (10) این تصویبنامه واریز و مراتب را به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اعلام نمایند.


ماده 13(اصلاحی 27/03/1388)– زمان استفاده از تسهیلات این تصویبنامه برای پذیرش تقاضا تا پایان شهریور ماه سال 1388 و انعقاد قرارداد تا آذرماه سال 1388 خواهد بود.

ماده 14– بنیاد شهید و امورایثارگران موظف است به منظور کمک به ساخت مسکن مشمولین این تصویبنامه علاوه بر منابع و امکانات پیش بینی شده در این تصویبنامه نسبت به واگذاری زمینهای ملکی خود و تأمین و پرداخت تسهیلات مالی از محل منابع داخلی به روش قرض الحسنه یا بلاعوض به مشمولین مذکور اقدام نماید.

ماده 15– تصمیمات مشترک وزیر مسکن و شهرسازی و معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امورایثارگران که منجر به تسهیل تأمین زمین و اخذ تسهیلات ساخت مسکن مشمولین این تصویبنامه شود و نیز هرگونه حل مشکل جامعه هدف در ارتباط با تامین زمین و ساخت مسکن که قبلاً از تسهیلات و امتیازاتی استفاده نموده اند و در حال حاضر شرایط خاص و ویژه ای دارند معتبر بوده و لازم الاجرا می باشد.

تبصره – پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی درخصوص مسکن، خارج از ضوابط موضوع این آیین نامه منوط به تصویب کارگروه موضوع تصویبنامه شماره 153358/ت41258هـ مورخ 29/8/1387 می باشد.


این تصویبنامه در تاریخ 7/10/1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.


پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.