حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۵۰
شناسه : 40470

عباس مسجدی بیان کرد: آنچه برای سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ نشانه گذاری و با همکارانمان برای دست یابی به آن توافق کردیم، موضوع تعالی سازمانی یعنی افزایش بهره وری به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم با هزینه کمتر است. وی با بیان اینکه تحقق تعالی سازمانی در گرو همراهی و همدلی همکاران […]

پ
پ

عباس مسجدی بیان کرد: آنچه برای سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ نشانه گذاری و با همکارانمان برای دست یابی به آن توافق کردیم، موضوع تعالی سازمانی یعنی افزایش بهره وری به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم با هزینه کمتر است.

وی با بیان اینکه تحقق تعالی سازمانی در گرو همراهی و همدلی همکاران سازمان است، گفت: سازمان پزشکی قانونی یک سازمان علمی است و تلاش برای افزایش دانش و مهارت کاری کارشناسان، حرکتی مستمر در سازمان است، طبعا تعالی سازمانی محقق نخواهد شد مگر با همدلی و تلاش همکاران در سازمان تا در نهایت بتوانیم نظرات کارشناسی علمی دقیقی را برای دستگاه قضایی کشور در خصوص موضوعات مرتبط با کارمان، ارائه کنیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: بخش دیگر تحقق تعالی سازمانی در پزشکی قانونی، افزایش کیفیت خدمت رسانی به مردم است چرا که در سال حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نظریه کارشناسی در سازمان پزشکی قانونی صادر می‌شود که در مراجعه مردم به ۴۵۰ مرکز پزشکی قانونی سراسر کشور به ثبت می‎رسد.

وی با بیان اینکه افزایش خدمت رسانی به مردم، هم در بعد کیفی است و هم در بعد کمی، گفت: هدف ما این است تا ۱۵۰ شهرستانی که در کشور مرکز قضایی دارد، اما فاقد مرکز پزشکی قانونی است را با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی مجهز کنیم تا دیگر مردم مجبور نباشند برای انجام امور مربوط به پزشکی قانونی و دریافت خدمات، به شهر‌های همجوار سفر کنند.

نظریه پزشکی قانونی برای بررسی بسیاری از پرونده‏‌های قضایی فصل الخطاب است

مسجدی با بیان اینکه امروزه در بسیاری از پرونده‏‌های قضایی، نظریه پزشکی قانونی در روند بررسی آن پرونده‏‌ها فصل الخطاب است، اظهار کرد: اظهارنظر کارشناسان پزشکی قانونی در بسیاری از پرونده‌‏های قضایی نقش موثر و تعیین کننده‎ای دارد، بنابراین الزام داریم تا از نظر کیفی نیز رشد و ترقی کنیم.

وی با بیان اینکه برای ما موضوع نیروی انسانی یک امر بسیار مهم تلقی می‏شود، گفت: غالب افرادی که در سازمان پزشکی قانونی در حال فعالیت هستند دارای تحصیلات عالی اعم از پزشک و متخصص و فوق تخصص هستند و در بخش‏های فنی سازمان در حال فعالیت هستند، از این رو بحث مدیریت منابع انسانی ما یک دغدغه مهم است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری که در دیدار با مسئولان بیان کردند، قاعدتا ما نیز مانند سازمان‎ها و نهاد‌های دیگر دارای ایرادات و ضعف‏‌هایی هستیم و نمی‎توانیم چشم‏هایمان را بر روی این ضعف‎ها ببندیم.

وی افزود: به عنوان مثال به جهت وابستگی به دستگاه‏‌های پیشرفته، موضوع تحریم در برخی مواقع مشکلاتی برای ما ایجادکرد. با این حال ناامید و مایوس نشدیم و با استفاده از سرمایه‏‌های موجود و تبدیل قدرت‎های بالقوه به قدرت‏های بالفعل، نهضت بومی سازی تجهیزات آغاز و برخی از دستگاه‎های پیشرفته‏ای که در حوزه پزشکی قانونی در جهان در حال استفاده است، بومی سازی شد.

در صورت تامین اعتبارات لازم، مرکز دوره‏‌های تکمیلی پیشرفته در داخل کشور برای پزشکان متخصص و فوق تخصص دایر خواهد شد

مسجدی بیان کرد: همراهی و همدلی با سایر دستگاه‎ها اعم از مجلس شورای اسلامی، دولت و … یکی دیگر از برنامه‎های ما در سال ۱۴۰۲ است. البته در حوزه کاری با دولت، ارتباط ما با وزارت بهداشت و درمان در حوزه‏‌های مختلف به صورت خاص و دو سویه برقرار است.

وی افزود: به عنوان مثال وزارت بهداشت و درمان درخواست دایر کردن مرکزی برای پزشکان متخصص و فوق تخصص جهت گذراندن دوره‏‌های تکمیلی پیشرفته در داخل کشور به جای خارج از کشور را مطرح کرده است، در این رابطه تمام بستر‌ها فراهم است، اما تنها مشکلمان نبود فضای فیزیکی استاندارد است تا بتوانیم این درخواست را مهیا کنیم تا متخصصان بتوانند دوره‌های تکمیلی پیشرفته را در داخل کشور طی کنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: توافقات برای محقق شدن این امر با سایر نهاد‌های ذی ربط انجام شده است و اگر اعتبارات لازم برای این کار تامین شود، مرکز کاداوریک سرجری راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از ارزش‌های محوری فعالیت‏‌های سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲، خدمت صادقانه به مردم و تکریم است، گفت: ارتقای استاندارد‌های علمی دیگر موضوع مهمی است که در نظر داریم تا در سال جاری به طور ویژه به آن توجه کنیم.

سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران باید در مرز دانش حرکت کند

مسجدی تاکید کرد: معتقدیم سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران باید در مرز دانش حرکت کند، نمی‎توانیم مانند بسیاری از کشور‌های منطقه در این حوزه عقب افتادگی علمی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از نکاتی که از مقام معظم رهبری یاد گرفته‎ایم، موضوع «ما می‎توانیم» است؛ امروز تمام تلاش دشمن گسترش فضای ناامیدی است و جا انداختن این تفکر که نه، غیر ممکن است، نمی‌توانیم و نمی‎شود. خوشبختانه این فضا در سازمان پزشکی قانونی وجود ندارد. در ساخت کیت با این سطح از استانداردها، پنجمین کشور در جهان هستیم. این خود یک امتیاز و نشان برای کشور ما است؛ لذا توانمندی و توانایی برای رشد و شکوفایی را داریم. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: یکی از اقدامات انجام شده در سازمان پزشکی قانونی، رشد متوازن است، یکی از موارد مهم در سازمان، ارتقاء موضوع آموزش و پژوهش است، به موازات آن باید در امر نیروی متخصص و نوسازی چرخه آزمایشگاهی نیز قدم‎های لازم را برداریم، در واقع برای رشد متوازن باید تمام عملکرد‌ها و اقدامات به تناسب یکدیگر صورت گیرد. 

وی افزود: مشکل محور بودن و مسئله محور بودن یکی از مواردی است که در سال ۱۴۰۲ بیشتر از گذشته پیگیری خواهد شد. 

مسجدی با بیان اینکه در سفر اسفندماه سال ۱۴۰۱ به استان اصفهان، مشکلات ملاحظه شد، اظهار کرد: یکی از استان‏‌های پرچالش ما در حوزه فضای فیزیکی، استان اصفهان است، زمانی که انسان می‏بیند مردم برای گرفتن خدمت باید در پیاده رو منتظر بایستند یا در یک اتاق ۹ متری ۳ نفر پزشک نشسته‎اند و بدون رعایت حریم خصوصی افراد مجبور به ارائه خدمت به این نحو هستند، باعث رنجش می‎شود. از همین رو مسئله محور بودن و مشکل محور بودن در سازمان پزشکی قانونی حائز اهمیت است و برای حل این موارد در تلاش هستیم تا هر چه زودتر به نتیجه برسیم.

مسجدی: در ایام کرونا ۴ شهید سلامت در سازمان پزشکی قانونی تقدیم نظام و مردم شد

وی با بیان اینکه در ایام کرونا یک روز هم تعطیلی نداشتیم، گفت: ۴ نفر از همکارانمان در استان‎های کشور در پی ارائه خدمات به مردم، به فیض شهادت نائل شدند. در این دوره بسیاری از همکارانمان در کشور به دلیل حضور در میدان خدمت به هموطنان مبتلا به کووید ۱۹، دست کم یک مرتبه به این بیماری مبتلا شدند.

راه اندازی کمیسیون‌‏های مجازی در ایام کرونا جهت کاهش اطاله دادرسی

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در دوره درگیری کشور با بیماری کووید ۱۹ صورت گرفت، برگزاری کمیسیون‏‌های تخصصی با حضور مجازی طرفین پرونده و حتی برخی از کارشناسان در سازمان پزشکی قانونی کشور بود.

وی افزود: پس از راه اندازی این شیوه در برگزاری کمیسیون ها، به میزان قابل توجهی از تردد مراجعین به ادارات پزشکی قانونی در سطح کشور کاسته شد و در ادامه نیز ۶ هزار کمیسیون به این صورت مورد رسیدگی قرار گرفت.

مسجدی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای تشکیل این کمیسیون ها، که از اطاله دادرسی نیز جلوگیری کرد، شرکت متخصصان از دانشگاه‌ها و شهر‌های مختلف در این کمیسیون‏‌ها بود که امکان بهره مندی از متخصصین سایر استان‌ها و نیز سهولت بیشتر در تشکیل کمیسیون‌ها را فراهم ساخت. در سال ۱۴۰۱، هزار و ۶۷۶ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که ۶۲۶ پرونده آن با بهره مندی از حضور مجازی برخی کارشناسان در جلسات کمیسیون‌های استان‏‌ها بود. از این تعداد، هزار و ۵۰ پرونده به کمیسیون مرکزی ارجاع و به صورت مجازی رسیدگی شد.

کاهش چند میلیاردی هزینه‌ها با انجام بومی سازی

وی با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‎های مورد استفاده در سازمان پزشکی قانونی اروپایی و آمریکایی است، گفت: از ۳ سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که در سازمان پزشکی قانونی پتانسیل علمی برای بومی سازی دستگاه‎های مورد استفاده ما وجود دارد و لذا سیاست‌ها را به سمت انجام آن جهت دادیم و دستگاه‎های مهمی را در حوزه پزشکی قانونی بومی سازی کردیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: دستگاه‎های بومی سازی شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، توسط مراجع ناظر بین المللی تایید شد و حتی به دنبال دریافت مجوز‌های قانونی بین المللی برای صادرات کیت‏‌های بومی سازی شده هستیم که این امر نیز به زودی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت دستگاه هموژنایزر که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده است، گفت: طبق گزارشی که دریافت کردم فقط در سال ۱۴۰۱، ۱۰ دستگاه هموژنایزر با مبلغی بیش از ۱۰ میلیارد تومان باید خریداری می‏‌شد که به دلیل تولید این دستگاه در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، این تعداد دستگاه فقط با یک دهم هزینه نمونه‌های خارجی تهیه شد و در حال حاضر با همان کیفیت نوع خارجی، در حال استفاده است، این در حالی است که پیگیری‌ها جهت اخذ مجوز‌های لازم جهت صادرات این دستگاه نیز در دست انجام است.

رونمایی از دستگاه اتوسمپلر (نمونه گیر خودکار) بومی سازی شده در هفته قوه قضاییه امسال توسط رئیس دستگاه قضا

مسجدی اظهار کرد: دستگاه اتوسمپلر، که در آزمایشگاه‌های سم شناسی کاربرد دارد و با افزایش میزان کار می‌تواند به کاهش زمان پاسخگویی در این بخش کمک زیادی کند، به تولید داخلی رسید و بومی سازی شد و در آزمایشگاه مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران در حال استفاده است و برای هفته قوه قضاییه امسال، توسط رئیس قوه قضاییه رونمایی خواهد شد.

وی افزود: بنای ما این نیست که یک پروژه یا دستگاه و … را دست نخورده بگذاریم تا بعد از رونمایی و روبان بریدن مورد استفاده قرار گیرد، بلکه هدف، ارائه خدمت بی منت به مردم است و سیاستمان این است تا از تجهیزات استفاده کنیم و بهره برداری از آن را منوط به رونمایی نکنیم، طبعا در آینده و در زمان مقتضی از آن رونمایی هم خواهیم کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.