حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۵۷
شناسه : 40100

آیین‌نامه آموزشی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور به شیوه نیمسالی واحدی1مصوب 1387,08,28 مقدمه در اجرای مصوبه هفتصد و هشتادمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 28/8/87، آیین‌نامه آموزشی «دوره‌ی راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور به شیوه نیمسالی واحدی» که به تایید کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی رسیده است، به شرح زیر می‌باشد: […]

پ
پ

آیین‌نامه آموزشی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور به شیوه نیمسالی واحدی1
مصوب 1387,08,28

مقدمه در اجرای مصوبه هفتصد و هشتادمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش تاریخ 28/8/87، آیین‌نامه آموزشی «دوره‌ی راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور به شیوه نیمسالی واحدی» که به تایید کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی رسیده است، به شرح زیر می‌باشد:

فصل اول ـ کلیات

ماده 1ـ دوره‌ی راهنمایی تحصیلی آموزش از راه دور برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان واجد شرایط زیر، بر اساس اهداف مصوب شورای‌عالی آموزش و پرورش و مطابق مواد این آیین‌نامه در مراکز مجری آموزش از راه دور اجرا می‌شود:

الف) افراد لازم‌التعلیمی که امکان ارائه آموزش‌های دوره‌ی راهنمایی تحصیلی روزانه به آنها وجود ندارد.

ب) دانش‌آموزانی که شرایط تحصیل در دوره‌ی راهنمایی تحصیلی روزانه را از دست داده‌اند.

ج) افرادی که دارای شرایط خاص مندرج در ماده 14 این آیین‌نامه می‌باشند.

ماده 2ـ تعاریف
آموزش از راه دور:‌ آن دسته از آموزش‌های غیرحضوری و نیمه حضوری است که براساس برنامه‌های مصوب وزارت آموزش و پرورش برای تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره راهنمایی تحصیلی با تاکید بر فراگیری دروس از طریق دیداری یا شنیداری و کاهش ساعات حضور در کلاسهای درس برحسب موضوع دروس انجام می‌پذیرد.
کلاس‌ هدایت آموزشی: جلسات آموزشی و مشاوره‌ای است که برای ارائه روش‌های خودآموزی و نحوه برنامه‌ریزی مطالعه دروس و کمک به فرایند یادگیری و ارزشیابی بهتر به صورت حضوری و الکترونیکی دایر می‌شود.
کلاس‌ رفع اشکال: کلاسی است که در طول نیمسال تحصیلی یا دوره‌ی تابستانی برای هر درس به صورت حضوری و یا الکترونیکی تشکیل می‌شود تا دانش‌آموزان اشکالات درسی خود را رفع نمایند.
گروه‌ همدرس: به گروهی از دانش‌آموزان اطلاق می‌شود که با هم حداقل یک درس مشترک داشته و برای مطالعه درس خود زیرنظر مدیر مرکز آموزشی در یک محل حضور می‌یابند.
آموزش حضوری: شیوه‌ای از آموزش است که تمام برنامه و محتوای آموزشی توسط معلم برای دانش‌آموزان در کلاس تدریس می‌شود.
آموزش نیمه‌حضوری: آموزشی است که بخشــی از آن با حضوردانش ‌آموز درکلاس و بخشی دیگر از طریق رسانه‌های آموزشی در خارج از کلاس انجام می‌گیرد.
آموزش غیرحضوری: به آموزشی اطلاق می‌شود که بدون حضور دانش‌آموز در کلاس درس و از طریـق رسانه‌های آموزشی انجـام می‌پذیرد.
کلاس اقماری: به مکانی گفته می‌شود که زیر نظر مرکز مجری آموزش از راه دور، به منظور ارایه خدمات نیمه‌متمرکز آموزشی و پرورشی در روستاها و حاشیه شهرها تجهیز شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
آموخته‌های خارج از مرکز: منظور از آموخته‌های خارج از مرکز، آن دسته از آموخته‌هایی هستند که دانش‌آموز در خارج از مرکز آموزشی به طریقی که آموزش و پرورش اعلام می‌کند، می‌آموزد و از نظر محتوا مشابه یک یا تعدادی از عناوین برنامه درسی می‌باشد.
آموزش الکترونیکی:‌ به مجموعه آموزش‌هایی گفته می‌شود که از طریق شبکه وب و رایانه بصورتonline و offline ارایه می‌شود.
آموزش مکاتبه‌ای: به آموزش‌هایی اطلاق می‌شود که مواد آموزشی و ارزشیابی برای دانش‌آموزان ارسال و باز خورد آن دریافت می‌شود.
کتاب‌ خودآموز: کتابی است که با حفظ اهداف و فصول و محتوای کتاب درسی مربوطه با رویکرد آموزش از راه دور، به آسان‌ترین شیوه‌های آموزشی تالیف می‌شود تا دانش‌آموز بتواند بدون نیاز به معلم نسبت به مطالعه و یادگیری اقدام نماید.
مشاوره: به کلیه خدمات مشاوره‌ای از قبیل راهنمایی پیرامون آموزش از راه دور، راهنمایی برای انتخاب واحد، برنامه‌ریزی درسی، مشاوره تحصیلی و تربیتی که مشاوران در مرکز انجام می‌دهند، مشاوره گفته می‌شود.
شورای مرکز: به شورایی اطلاق می‌شود که در مرکز آموزش از راه دور با عضویت مدیر، معاونان، مشاور یا مربی تربیتی، نماینده معلمان و نماینده انجمن اولیا و مربیان تشکیل می‌شود و وظایف تعین شده در آیین‌نامه را به عهده دارد.
ارزشیابی تحصیلی و تربیتی: ارزشیابی تحصیلی و تربیتی بخش جدایی‌ناپذیر فرایند یاددهی ـ یادگیری است که داوری و قضاوت در مورد آموخته‌ها و تغییر رفتار دانش‌آموز در جهت نیل به هدفهای آموزشی و پرورشی براساس آن صورت می‌پذیرد.
ارزشیابی تشخیصی: ارزشیابی تشخیصی به منظور آگاهی از میزان آمادگی دانش‌آموز جهت شروع مناسب تدریس مطالب جدید توسط معلم انجام می‌گیرد.
ارزشیابی تکوینی: مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی است که به صورت مستمر توسط معلم و دانش‌آموز و سایر ارزیابی‌کنندگان به منظور بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری، در طول هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی به عمل می‌آید که شامل انجام تکالیف درسی، آزمون‌های عملکردی، فعالیت‌های مرتبط با درس خارج از کلاس به صورت فردی یا گروهی (فعالیت‌های پژوهشی و …) ارزشیابی‌های باز و مشاهدات تدریجی رفتار و خودارزیابی و نظر اولیاء دانش‌آموز می‌باشد.
ارزشیابی پایانی: عبارت از ارزشیابی‌هایی است که در پایان هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی از تمام محتوای مواد درسی به عمل می‌آید.
خودارزیابی: ایجاد فرصت و شرایطی است تا دانش‌آموزان بتوانند درباره میزان یادگیری خود به قضاوت و ارزیابی بپردازند.
ارزشیابی داخلی: ارزشیابی است که طبق برنامه معین با همکاری مشترک کارکنان آموزشی و اداری مرکز آموزش از راه دور، زیر نظر مدیر مرکز انجام می‌شود.
ارزشیابی هماهنگ: ارزشیابی است که طبق برنامه معین و با سئوال‌های یکسان تهیه شده توسط اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط و در محل‌هایی که زیر نظر مرکز آموزش از راه دور می‌باشد، با نظارت مدیر مرکز برگزار می‌شود.

ماده 3ـ دانش‌آموزان موضوع بندهای الف و ج ماده 1 که شرایط تحصیل در دوره راهنمایی تحصیلی روزانه را دارا باشند، می‌توانند با رعایت مقررات مندرج در این آیین‌نامه از امکان تحصیل رایگان ـ که هزینه آن از طریق وزارت آموزش و پرورش تامین می‌گردد ـ در این مراکز برخوردار شوند.

فصل دوم ـ ویژگی‌های آموزش، واحدهای درسی، طول مدت تحصیل، عناوین و جداول دروس

ماده 4ـ آموزش از راه دور در دوره‌ی راهنمایی تحصیلی مبتنی بر نظام نیمسالی واحدی و دارای ویژگی‌های زیراست:

الف) آموزش دروس با کاهش ساعات حضور در مراکز آموزشی و کلاس‌های اقماری حسب موضوع درس‌ها به شیوه نیمه‌حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود.

ب‌‌) آموزش درس‌ها در طول نیمسال تحصیلی یا دوره‌ی تابستانی اجرا می‌شود.

ج) ارزش هر درس مستقل است و قبولی یا مردودی در هر درس تاثیری بر سایر درس‌ها ندارد.

د) میزان تاثیر هر درس در معدل‌گیری بر اساس تعداد واحدهای آن درس مشخص می‌شود.

هـ) به منظور هدایت و راهنمایی تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان باید از مشاور استفاده شود.

و) در ارزشیابی تکوینی دانش‌آمـوزان از شیوه‌های حضوری، الکترونیکی و مکاتبـه‌ای برابر دستورالعمل‌های آموزش از راه دور استفاده می‌شود.

ز) کلاس‌های هدایت آموزشی و رفع اشکال برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

ماده 5 ـ تعداد واحدهای درسی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی در مراکز آموزش از راه دور 102 واحد درسی برابر جداول‌ پیوست می‌باشد.

ماده 6 ـ میزان ساعات آموزش حضوری (کلاسهای هدایت آموزشی و رفع اشکال) به ازای هر واحد درسی دانش‌آموز در طول هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی حداقل 6 ساعت است.

تبصره ـ مدیر مرکز می‌تواند با نظر مشاور و رعایت سقف کل ، ساعات آموزش‌های حضوری هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی را که توسط دانش‌آموز انتخاب شده است، با توجه به نیاز برخی از دروس افزایش یا کاهش دهد.

ماده 7 ـ محتوا و مواد درسی در این دوره، همانند محتوا و مواد درسی دوره‌ی راهنمایی تحصیلی روزانه در قالب شیوه‌های مرسوم آموزش از راه دور ارائه می‌شود.

ماده 8 ـ برنامه‌ی آموزشی در هر سال تحصیلی به صورت دو نیمسال و هر یک به مدت 18 هفته و یک دوره‌ی تابستانی به مدت 10 هفته اجرا می‌شود.

تبصره ـ در هر نیمسال 15 هفته و در دوره‌ی تابستانی 8 هفته به آموزش درس‌ها اختصاص دارد و باقی مانده هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی برای برگزاری ارزشیابی، اعلام نتایج و تمهید مقدمات نیم‌سال بعدی یا دوره‌ی تابستانی منظور می‌شود.

ماده 9 ـ دانش‌آموز در هر نیمسال می‌تواند حداکثر 18 واحد درسی و در دوره‌ی تابستانی حداکثر 8 واحد درسی را با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند.

تبصره 1ـ دانش‌آموزان موظفند، در هر نیمسال، حداقل 14 واحد درسی انتخاب نمایند؛ لیکن در شرایط خاص با نظر مشاور می‌توانند حداقل 8 واحد درسی انتخاب نمایند.

تبصره 2ـ دانش‌آموز در آخرین نیمسال یا دوره‌ی تابستانی و یا در شرایط خاص با نظر مدیر و مشاور مرکز می‌تواند حداکثر 6 واحد درسی علاوه بر سقف واحدهای درسی انتخاب کند.

ماده 10ـ در انتخاب واحد درسی، رعایت پیش‌نیاز درس‌ها مطابق جدول مواد درسی الزامی است.

تبصره 1ـ دانش‌آموز در آخرین نیمسال یا دوره‌ی تابستانی (نیمسال یا دوره‌ی تابستانی که می‌تواند فارغ‌التحصیل شود) مجاز است کلیه درس‌های باقی مانده را درحد سقف مجاز بدون رعایت پیش‌نیاز انتخاب کرده و بگذراند.

تبصره 2ـ دانش‌آموز نمی‌تواند درس‌هایی را که قبلاً نمره‌ی قبولی کسب کرده است مجدداً انتخاب نماید.

فصل سوم ـ مقررات ثبت‌نام

ماده 11ـ‌ ثبت‌نام و انتخاب واحد توسط دانش‌آموز یا ولی یا نماینده قانونی وی به صورت حضوری یا غیرحضوری انجام می‌شود.

تبصره ـ دانش‌آموزی که به صورت غیرحضوری ثبت‌نام می‌نماید، بایستی حداکثر یک ماه پس از تاریخ ثبت‌نام، مدارک خود را به مرکز ارسال دارد تا پس از بررسی و تأیید، ثبت‌نام وی قطعی تلقی گردد.

ماده 12ـ ثبت‌نام و انتخاب واحد دانش‌آموزان در مراکز آموزش از راه دور حداکثر تا دو هفته پس از شروع هر نیمسال و در دوره‌ی تابستانی حداکثر یک هفته پس از شروع دوره، ادامه می‌یابد.

تبصره ـ ثبت‌نام پس از زمان تعیین شده از افرادی که عذر موجه داشته‌اند با صدور معرفی‌نامه توسط اداره آموزش و پرورش‌ محل مجاز است.

ماده 13ـ ثبت‌نام دانش‌آموزی که ترک تحصیل داشته باشد با رعایت سایر مقررات بلامانع است.

ماده 14ـ حداقل سن ثبت‌نام و تحصیل در مراکز آموزش از راه دور در ابتدای هر نیمسال و یا دوره‌ی تابستانی برای پایه اول، دوم و سوم به ترتیب حداقل 15، 16 و 17 سال تمام است. دانش‌آموزان موضوع بندهای الف و
ج ماده 1 چنانچه کمتر از سنین مذکور داشته‌ باشند در صورت:

الف) دسترسی نداشتن به واحد آموزشی، دوری راه (استفاده از این بند منوط به تأیید اداره آموزش و پرورش محل مبنی بر عدم امکان ارائه خدمات آموزشی و پرورشی می‌باشد. دانش آموزان مشمول این بند از طریق اداره آموزش و پرورش شناسایی و ثبت نام می شوند.
– دانش آموزان خارج از کشور در صورت پرداخت هزینه های مربوط می توانند از مفاد بند «الف» مذکور استفاده نمایند.)؛

ب) دانش آموزانی که شرایط تحصیل در دوره راهنمایی تحصیلی روزانه ندارند می توانند در مدارس بزرگسالان و یا به صورت داوطلب آزاد ادامه تحصیل دهند.

ج) داشتن شرایط خاصی نظیر معلولیت جسمی، بیماری خاص، و صعب‌العلاج (مدارک معلولیت یا ابتلا به بیماری لازم است به تایید مراجع ذی‌صلاح در اداره آموزش و پرورش محل برسد.)

د) تاهل (این بند، صرفاً شامل دخترانی است که ازدواج می کنند. این گروه از دانش‌آموزان کماکان می توانند با رعایت مقررات مندرج در ماده 53 آیین نامه اجرایی مدارس– به ویژه بندهای 3 و 4 – ادامه تحصیل دهند..)

هـ) حذف شد

و) دانش‌آموزانی که به هر دلیل نتوانند در سایر مدارس ادامه تحصیل دهند (با تقاضای ولی دانش‌آموز و موافقت شورای مدرسه قبلی و تایید شورای مرکز آموزش از راه دور)؛
می‌توانند با رعایت سایر مقررات و با درخواست ولی دانش‌آموز در این مراکز ثبت نام نمایند.

تبصره 1ـ آراء صادره از سوی کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان برای هر دانش‌آموز تا پایان دوره راهنمایی معتبر است.

تبصره 2ـ کمیسیون خاص موظف است حداکثر یک هفته پس از دریافت مدارک اینگونه دانش‌آموزان نسبت به بررسی و اعلام رای اقدام نماید. در صورت عدم اعلام رای کمیسیون در مدت فوق مدیر مرکز می‌تواند با اخذ تعهد کتبی از دانش‌آموز مبنی بر عدم اعتراض به اجرای رای کمیسیون، از وی بصورت موقت برای مدت حداکثر سه هفته ثبت نام کند.

مدارک ثبت‌نام

ماده 15ـ مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام به شرح زیر است:

الف) تصویر صفحه اول شناسنامه که با اصل آن مطابقت داشته باشد. در صورت وجود تغییر و اصلاحی در شناسنامه، تصویر صفحه توضیحات نیز ضروری است و لازم است شناسنامه دانش‌آموزی که به سن 15 سال تمام رسیده است، عکس‌دار باشد.

ب) تصویرکارت ملی

ج) عکس به تعداد موردنیاز

د) ‌ ارایه کارنامه قبولی پایه‌های قبل و در صورت مردودی کارنامه مردودی آخرین پایه

هـ) دانش‌آموزان مشمول بندهای «الف ـ ج ـ د ـ هـ» ماده 14 لازم است اصل مدارک مربوطه را به مرکز آموزش از راه دور تحویل دهند.

و) معرفی‌نامه یگان مربوطه برای کسانی که در حال انجام خدمت نظام وظیفه هستند.

ماده 16ـ اتباع خارجی و فرزندان آنان، پناهندگان و رانده شدگان دیگر کشورها برای ثبت‌نام در مراکز داخل کشور باید پروانه اقامت معتبر، دفترچه پناهندگی و سایر مدارکی را که توسط مراجع ذی‌ربط تعیین می‌شود، ارائه دهند.

شرایط تحصیل دانش‌آموزان مشمول نظام وظیفه

ماده 17ـ دانش‌آموز پسر از اول فروردین‌ماه سالی که در آن سال وارد سن 19 سالگی می‌شود مشمول نظام وظیفه شناخته می‌شود.

تبصره ـ ملاک رسیدگی به وضع مشمولیت دانش‌آموز، تاریخ تولد مندرج در شناسنامه‌ی اولیه‌ی وی است و تغییرات بعدی ملاک عمل نخواهد بود؛ لیکن برای دانش‌آموزی که شناسنامه‌ی اولیه‌ی وی به حکم دادگاه باطل شده است، شناسنامه‌ی جدید ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

ماده 18ـ ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموز مشمول نظام وظیفه مجاز نیست و صرفاً در صورت رفع ممنوعیت قانونی از نظر نظام وظیفه‌ی عمومی، ادامه تحصیل وی بلامانع خواهد بود.

تبصره ـ چنانچه دانش‌آموز در حین تحصیل به سن مشمولی برسد تا پایان آن نیمسال و یا دوره‌ی تابستانی از معافیت تحصیلی برخوردار خواهد بود.

ماده 19ـ ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آمـوز مشمـول ـ که بیش از سه مـاه متوالی ترک تحصیل یا غیبت غیرموجه داشته است ـ مجاز نیست و صرفاً در صورت رفع ممنوعیت قانونی از نظر نظام وظیفه عمومی ادامه تحصیل وی بلامانع است.

تبصره 1ـ دانش‌آموزی که دفترچه آماده به خدمت (بدون مهر غیبت) گرفته است، چنانچه تاریخ اعزام مندرج در دفترچه وی حداقل تا پایان نیمسال/ دوره‌ی تابستانی باشد می‌تواند با رعایت سایر شرایط در آن نیمسال/ دوره‌ی تابستانی، ثبت‌نام کرده و ادامه تحصیل دهد.

تبصره 2ـ شرکت در امتحانات داوطلب آزاد (متفرقه) از نظر مقررات نظام وظیفه عمـومی ترک تحصیل تلقی می‌شود.

ماده 20ـ مدیر مرکز آموزشی پسرانه باید مشخصات کلیه دانش‌آموزان مشمول نظام وظیفه را ـ که با استفاده از مفاد ماده 1 این آئین‌نامه در مرکز به تحصیل اشتغال دارند ـ بطور انفرادی و با توجه به اینکه برای هر مشمول فقط یکبار حق استفاده از معافیت تحصیلی برابر مقررات از طریق اداره آموزش و پرورش مربوط وجود دارد به حوزه‌های نظام وظیفه محل اعلام کند. (این موضوع شامل دانش‌آموزان دارای نقص عضو و استثنایی نیز می‌شود.)

تبصره ـ برای دانش‌آموز مشمول که بدون ترک تحصیل ازدوره روزانه و یا دوره بزرگسالان برابر مقررات این آئین‌نامه به مرکز آموزش از راه دور انتقال می‌یابد، در صورتی که اشتغال به تحصیل وی قبلاً به نظام وظیفه اعلام شده باشد، نیازی به اخذ معافیت تحصیلی مجدد نیست.

ماده 21ـ دانش‌آموزی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کند چنانچه در موعد مقرر در مرکز آموزشی در هر نیمسال ثبت‌نام نکند، مدیر مرکز آموزشی موظف است برابر مقررات ترک تحصیل وی را اعلام نماید.

ماده 22ـ دانش‌آموزان اتباع خارجی که برابر مقررات در مراکز آموزش از راه دور تحصیل می‌کنند، مشمول قانون وظیفه عمومی نمی‌باشند.

انتقال و سایر موارد ثبت ‌نام

ماده 23ـ انتقال دانش‌آموز در طول نیمسال/ دوره‌ی تابستانی از یک مرکز آموزش از راه دور به سایر مراکز آموزش از راه دور با موافقت اداره‌ی آموزش و پرورش مقصد و حداکثر تا یک ماه قبل از شروع ارزشیابی پایانی هر نیمسال و یا دوره تابستانی بلامانع است. در این صورت مدارک، پرونده تحصیلــی و نمرات مربوط به ارزشیابــی طول نیمسال دانش‌آموز باید پس از تایید مرکز آموزشی مبداء (امضای مدیر و مهر)، به موقع و قبل از شروع ارزشیابی پایانی به مرکز آموزشی مقصد ارسال شود. انتقال دانش‌آموز در محدوده یک منطقه آموزشی با هماهنگی مرکز آموزشی مبداء و مقصد با رعایت مقررات در زمان‌های تعیین شده بلامانع است.

ماده 24ـ نمرات کلیه‌ی درس‌های کارنامه قبولی دانش‌آموز پایه اول یا دوم روزانه یا بزرگسال یا داوطلب آزاد یا ایثارگر که به مرکز آموزش از راه دور منتقل می‌شود به عنوان نمره‌ی قبولی از وی پذیرفته می‌شود.

تبصره ـ برای نمرات پذیرفته شده کمتر از 10 اینگونه دانش‌آموزان استناد به این ماده در ستون ملاحظات دفتر ثبت ارزشیابی و کارنامه تحصیلی الزامی است.

ماده 25ـ نمرات قبولی (حداقل10) درس‌های مندرج در کارنامه مردودی دانش‌آموزان پایه اول، دوم و سوم روزانه، بزرگسالان، داوطلب آزاد و ایثارگران در صورت انتقال به مرکز آموزش از راه دور از وی به عنوان نمره‌ی قبولی پذیرفته می‌شوند.

ماده 26ـ دانش‌آموز مرکز آموزش از راه دور متقاضی ورود به پایه‌های دوم یا سوم روزانه یا بزرگسال در صورتی که کلیه‌ی درس‌های پایه‌ی اول یا پایه‌های اول و دوم را برابر جدول درس‌های دوره‌ی روزانه یا بزرگسال قبل از آغاز هر سال تحصیلی با موفقیت گذرانیده باشد با رعایت شرط سنی و سایر ضوابط می‌تواند به دوره‌ی روزانه یا بزرگسال منتقل شود. این قبیل افراد پس از انتقال موظفند کلیه درس های پایه تحصیلی مربوط را انتخاب کنند و چنانچه برخی از درس های این پایه را در مرکز آموزش از راه دور گذرانده باشند آن درس ها از آنان پذیرفته نمی‌شود.

ماده 27ـ مدیر مرکز آموزش از راه دور باید کلیه مدارک دانش‌آموزانی را که با گواهی موقت ثبت‌نام ‌کرده‌اند حداکثر تا دو هفته پس از پایان ثبت‌نام هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی به صورت مکتوب از محل تحصیل قبلی وی درخواست کند. مدیر مدرسه یا مرکز آموزشی مبداء باید پس از وصول درخواست ، کلیه مدارک تحصیلی دانش‌آموز منتقل شده را برابر مقررات به مرکز آموزش از راه دور مقصد ارسال کند.

ماده 28ـ مدیر مرکز آموزشی باید در اولین فرصت پرونده تحصیلی تمام دانش‌آموزان از جمله دانش‌آموزان جدید را مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت مشاهده نقص در پرونده حداکثر تا دو هفته پس از شروع هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی در صدد رفع نقص برآید و چنانچه دانش‌آموزی برخلاف مقررات در درس یا درس‌هایی قبول اعلام شده باشد، نسبت به تعیین وضعیت استحقاقی وی اقدام کند. چنانچــه بعد از موعـد مذکور موارد نقـص پرونـده مشاهده شود، لازم است پرونـده دانش‌آموز مربوط، برابر مقررات جهت اقدام بعدی به اداره‌ی آموزش و پرورش ذی‌ربط ارسال شود. چنانچه به واسطه نقص پرونده حقی از وی تضییع گردد، مسوولیت ناشی از آن حسب مورد به عهده مدیران واحدهای آموزشی مبداء یا مقصد خواهد بود.

ماده 29ـ دفتر آمار دانش‌آموزان باید حداکثر یک ماه پس از شروع هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی تکمیل و توسط مدیر مرکز آموزشی و با نظارت اداره‌ی آموزش و پرورش مربوطه برابر مقررات مسدود شود.

تبصره ـ دفتر آمار جزء اسناد و مدارک مرکز محسوب می‌شود و بایستی بطور دایم در مرکز نگهداری شود.

فصل چهارم ـ ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموز

توضیح – برابر بند یک مصوبه جلسه 849 ” امتحانات پایانی هر نیمسال و دوره تابستانی دوره های تحصیلی راهنمایی ، متوسطه و پیش دانشگاهی مدارس آموزش از راه دور از سوی اداره آموزش و پرورش مناطق در مدارس دولتی برگزار می‌شود و دانش آموزان مدارس آموزش از راه دور به‌صورت میهمان در امتحانات مربوط شرکت می کنند. اوراق امتحانی توسط معلمان مدرسه محل برگزاری ، تصحیح و نمرات جهت صدور کارنامه به مدرسه آموزش از راه دور مبداء تحویل می‌شود.”
کلیه مواد و تبصره های ذیل مرتبط با این موضوع با رعایت مفاد این مصوبه قابل اجرا می باشد .

ماده 30ـ اهداف
در دوره راهنمایی تحصیلی، ارزشیابی دانش‌آموزان مبتنی بر اصول حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با تأکید بر اهداف زیر صورت می‌گیرد:

1ـ جمع‌آوری و تولید اطلاعات برای اصلاح برنامه‌ها و روش‌های آموزشی؛

2ـ حصول اطمینان از تحقق یادگیری در دانش‌آموزان برای ارتقای آنان به پایه یا دوره تحصیلی بالاتر؛

3ـ اصلاح و بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری؛

4ـ ایجاد مهارت خودارزیابی به صورت فردی و گروهی در دانش‌آموزان؛

5ـ تشخیص و پرورش استعدادها، علایق و خلاقیت دانش‌آموزان به منظور راهنمایی آنان در فعالیت‌های حال و آینده؛

6ـ ایجاد التزام به رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان و رعایت اصل تفاوت‌های فردی در فرایند یاددهی ـ یادگیری؛

7ـ امید آفرینی و تقویت اعتماد به نفس در دانش‌آموزان.

ماده 31ـ ارزشیابی تکوینی در طول هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی در فواصل مختلف از مجموعه فعالیت‌های دانش‌آموزان انجام می‌شود که این امر می‌تواند در قالب گروههای مطالعاتی همدرس و یا انفرادی به صورت حضوری، مکاتبه‌ای و الکترونیکی صورت پذیرد.

ماده 32ـ ارزشیابی پایانی در هر درس در پایان هر نیمسال تحصیلی یا دوره‌ی تابستانی از تمام محتوای مواد درسی به صورت حضوری انجام می‌شود.

تبصره ـ دانش‌آموزانی که در ارزشیابی‌های پایانی نیمسال اول و دوم و دوره‌ی تابستانی در برخی از درس‌ها نمره قبولی کسب نمی‌کنند؛ مجازند در نیمسال‌های بعدی بدون رعایت سقف واحد، درس‌های مذکور را با رعایت پیش‌نیاز صرفاً جهت شرکت در ارزشیابی پایانی انتخاب کنند و ارزشیابی شوند. در این صورت نمره‌ی پایانی ملاک ارتقاء خواهد بود.

ماده 33ـ برنامه‌ی ارزشیابی پایانی پایه سوم در هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی به صورت هماهنگ با سؤالات یکسان توسط اداره کل آموزش و پرورش استان با عنایت به تقویم اجرایی تنظیم و اجرای ارزشیابی با همکاری مشترک کارکنان، زیر نظر مدیر مرکز انجام می‌شود.

ماده 34ـ برنامه‌ی ارزشیابی پایانی پایه‌های اول و دوم در هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی به صورت داخلی و با عنایت به تقویم اجرایی، با سؤالات طرح شده از سوی معلمان مربوطه، زیر نظر مرکز انجام می‌شود.

تبصره ـ برنامه ارزشیابی‌ها بایستی قبل از شروع هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی به اطلاع دانش‌آموزان برسد.

ماده 35ـ چنانچه دانش‌آموزی «آموخته‌های خارج از مرکز» داشته باشد، می‌تواند حداقل دو هفته قبل از شروع امتحانات هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی تقاضای کتبی خود را به مدیر مرکز آموزشی ارائه کند تا در صورت موافقت، در ارزشیابی پایانی آن نیم‌سال/ دوره‌ی تابستانی، شرکت نماید.

تبصره 1ـ رعایت پیش‌نیاز دروس در مورد انتخاب درس‌های موضوع این ماده الزامی است.

تبصره 2ـ تعداد درسهای آموخته خارج از مرکز در هر نیمسال حد اکثر دو درس و در تابستان یک درس می‌باشد.

تبصره 3ـ دروس آموخته خارج از مرکز در هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی جزء حداکثر سقف واحدها محسوب نمی‌شود.

تبصره 4ـ شرایط قبولی در این درس‌ها مطابق سایر دروس و بر مبنای نمره صفر تا بیست بوده و نمره‌ی ارزشیابی پایانی دانش‌آموز عیناً به جای نمره ارزشیابی تکوینی وی منظور می‌شود.

ماده 36ـ اوراق ارزشیابی‌های پایانی داخلی و هماهنگ هر نیمسال و دوره‌ی تابستانی باید توسط معلم مربوط تصحیح شود.

تبصره ـ چنانچه معلم مربوط ظرف مدت یک هفته پس از انجام ارزشیابی هر درس، اوراق ارزشیابی را به هر علتی تصحیح نکند، مدیر مرکز آموزشی ضمن گزارش موضوع به اداره‌ی آموزش و پرورش متبوع، باید به تشخیص خود اوراق ارزشیابی را جهت تصحیح در اختیار یکی از معلمان واجد شرایط قرار دهد.

ماده 37ـ نمره‌ی ارزشیابی هر درس در هر نیمسال یا دوره‌ی تابستانی میانگین نمره‌ی ارزشیابی پایانی و نمره ارزشیابی تکوینی همان نیمسال/ دوره‌ی تابستانی خواهد بود که بر مبنای 20 تعیین می‌گردد.

تبصره 1ـ معلم موظف است حداکثرتا یک هفته قبل از برگزاری ارزشیابی پایانی هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی نمره‌ی ارزشیابی تکوینی را به دفتر مرکز تحویل دهد. در ضمن معلمان باید نتایج ارزشیابی‌های به عمل آمده در مورد هر دانش‌آموز را در صورت مرخصی یا انتقال از طریق مدیر به معلم جدید تحویل دهند.

تبصره 2ـ مدیر موظف است نمرات ارزشیابی تکوینی دانش‌آموزان را حداکثر 5 روز قبل از ارزشیابی پایانی هر نیمسال / دوره‌ی تابستانی به اطلاع دانش‌آموز / ولی وی برساند.

تبصره 3ـ نمره ارزشیابی دانش‌آموزان در هر درس و در هر نیمسال / دوره‌ی تابستانی به وسیله معلم در لیست نمره‌ها ثبت و امضا می‌شود و حداکثر 10 روز بعد از خاتمه ارزشیابی هر نوبت تسلیم دفتر می‌گردد.

تبصره 4ـ دانش‌آموزان غیرحضوری و دانش‌آموزی که فاقد نمره ارزشیابی تکوینی است اگر در ارزشیابی پایان نیم‌سال یا پایان دوره‌ی تابستانی شرکت کرده باشد، نمره‌ی ارزشیابی پایانی وی عیناً به جای نمره ارزشیابی تکوینی منظور می‌شود.

ماده 38ـ برای دانش‌آموزان مراکز آموزش از راه دور، نمره انضباط منظور نمی‌شود.

ماده 39ـ نتیجه‌ی ارزشیابی‌ها حداکثر تا دو هفته پس از پایان هر نیمسال یا دوره‌ی تابستانی به صورت کتبی توسط مدیر مرکز آموزشی به دانش‌آموز/ ولی یا نماینده قانونی وی تحویل می‌شود.

ماده 40ـ ‌مهلت اعتراض به نمرات ارزشیابی‌های پایانی هر نیمسال یا دوره‌ی تابستانی حداکثر 5 روز پس از اعلام نتیجه می‌باشد. مدیر مرکز آموزشی موظف است اوراق ارزشیابی معترضان را جهت تجدید نظر در اختیار مصحح مربوط و یا به تشخیص خود، در اختیار مصحح مربوط و یک نفر دیگر از معلمان همان درس قرار دهد. نمره‌ی ورقه‌ی تجدیدنظر شده با امضای مصحح مربوط و یا مصحح تجدیدنظرکننده حسب مورد تعیین می‌شود. در صورت اختلاف‌نظر مصحح اول و دوم، نظر مصحح سوم قطعی است.

تبصره ـ نمره‌ی ارزشیابی عملی و شفاهی قابل اعتراض و تجدیدنظر نمی‌باشد و نمره اعلام شده قطعی است.

ماده 41ـ کلیه اوراق ارزشیابی‌های پایانی نیمسال و دوره‌ی تابستانی به مدت شش ماه در مرکز آموزشی نگهداری و سپس برابر مقررات امحا می‌شود،‌ ولی لیست دست‌نویس و رایانه‌ای ریزنمرات معلمان و دفتر ثبت ارزشیابی تحصیلی صحافی و پلمپ شده، جزو اسناد و مدارک تحصیلی محسوب می‌گردد و به طور دائم در مرکز آموزشی مربوط نگهداری می‌شود.

ماده 42ـ دفتر ثبت ارزشیابی تحصیلی مرکز باید بلافاصله تنظیم و حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر نیمسال/ دوره‌ی تابستانی، توسط نماینده اداره‌ی آموزش و پرورش بررسی و پس از تأیید، مسدود، امضا و مهر شود.

ماده 43ـ چنانچه دانش‌آموزی در زمان برگزاری ارزشیابی کتبی یا قبل از آن دچار مشکل و سانحه‌ای شود که قادر به نوشتن نباشد می‌تواند از منشی معتمدی که از طرف مدیر مرکز آموزشی برای ارزشیابی تعیین می‌شود، استفاده کند.

ماده 44ـ لازم است که مدیر مرکز آموزشی برای دانش‌آموز دارای نقص عضو و یا مبتلا به بیماری موثری که مانع از شرکت وی در ارزشیابی‌های کتبی، شفاهی و عملی می‌شود، تسهیلاتی متناسب با نقص عضو و یا بیماری او فراهم ‌کند. چنین دانش‌آموزی در صورت لزوم از ارزشیابی‌های آن بخش از درس که از نظر جسمی قادر به انجام آن نمی‌باشد، به تشخیص معلم مربوط و مدیر مرکز معاف بوده و سهم نمره‌ی مربوط به این بخش به نمرات سایر بخش‌ها اضافه می‌شود.

تبصره ـ برای دانش‌آموز موضوع این ماده(که درس تربیت بدنی را انتخاب کرده است ) باید ارزشیابی عملی، متناسب با توانائی جسمی وی توسط معلم مربوط و برابر شیوه‌نامه مربوط انجام شود.

ماده 45ـ ارزشیابی درس تعلیمات دینی دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی مذکور در قانون اساسی، برابر شیوه‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش صورت می‌پذیرد و نمره آن در دفاتر ثبت ارزشیابی تحصیلی و کارنامه‌ی آنان قید می‌شود. ضمناً این دانش‌آموزان در صورت تمایل می‌توانند در امتحان تعلیمات دینی اسلامی شرکت نمایند.

ماده 46ـ با متخلف یا متخلفان در ارزشیابی‌های تحصیلی برابر آیین‌نامه‌ی رسیدگی به تخلفات امتحانی و قانون رسیدگی به تخلفات اداری و سایر قوانین مربوط حسب مورد رفتار خواهد شد.

شرایط قبولی

ماده 47ـ دانش‌آموزی در هر یک از درس‌ها قبول شناخته می‌شود که نمره‌ وی در آن درس کمتر از 10 نباشد.

ماده 48 ـ دانش‌آموزی فارغ التحصیل شناخته می‌شود که:

الف) در کلیه واحدهای درسی دوره راهنمایی (102 واحد درسی) قبول شده باشد.

ب) معدل کل وی حداقل 10 باشد.

تبصره 1ـ چنانچه معدل کل دانش‌آموزی در طول دوره حداقل 10 باشد ولی در یک درس نمره‌ی کمتر از 10 کسب کند و یا معدل کل وی حداقل 12 باشد ولی در دو درس نمره‌ی کمتر از 10 کسب نماید فارغ‌التحصیل شناخته می‌شود.

تبصره 2ـ چنانچه دانش‌آموزان مشمول ماده 24 حداقل در دو درس نمره کمتر از 10 داشته باشند، نمی‌توانند از مفاد تبصره 1 این ماده استفاده کنند.

تبصره 3ـ دانش‌آموزان مشمول ماده 24 با داشتن نمره کمتر از 10 حداکثر در 4 درس نیز فارغ‌التحصیل شناخته می‌شوند.

تبصره 4ـ استفاده از مفاد این ماده در ستون ملاحظات دفتر ارزشیابی تحصیلی درج می‌شود.

ماده 49ـ‌ برای محاسبه معدل دانش‌آموز در هر نیمسال،‌ تعداد واحدهای هر درس در نمره‌ی آن درس ضرب می‌شود و مجموع حاصل ‌ضرب‌های به دست آمده بر تعداد کل واحدهایی‌ که دانش‌آموز از آنها نمره قبولی یا مردودی کسب کرده است، تقسیم می‌شود.

تبصره ـ برای دوره‌ی تابستانی معدل‌گیری انجام نمی‌شود.

ماده 50 ـ برای محاسبه معدل دانش‌آموز در هر پایه ، تعداد واحدهای آن پایه در نمره قبولی هر درس ضرب و مجموع حاصل ضرب بر تعداد کل واحدهای آن پایه تقسیم می‌شود.

ماده 51 ـ برای محاسبه معدل کل نمرات هر دانش‌آموز در پایان دوره، تعداد واحدهای هر درس در نمره پذیرفته شده آن درس ضرب و مجموع حاصل ضربهای به دست آمده بر مجموع واحدهای این درسها تقسیم می‌شود.

ماده 52 ـ صدور کارنامه در هر نیمسال یا دوره تابستانی الزامی بوده و به کسانی که کلیه دروس پایه مربوطه را بگذرانند و واجد شرایط قبولی باشند کارنامه پایه مربوط و در پایان دوره راهنمایی گواهی‌نامه پایان تحصیلات دوره سه ساله راهنمایی نیز اعطا می‌شود.

ماده 53 ـ ‌چنانچه دانش‌آموزی در ارزشیابی پایان نیمسال و یا دوره‌ی تابستانی یک یا چند درس غیبت غیرموجه داشته باشد، نمره ارزشیابی پایانی او در آن نیمسال یا دوره‌ی تابستانی در آن درس صفر محسوب می‌شود و در چنین مواردی کلمه غایب (غ) به جای نمره ارزشیابی پایانی قید شده لیکن در محاسبات ، کلمه غایب به منزله صفر خواهد بود و نمره درس یا درس‌های موردنظر با لحاظ نمودن نمره‌ی ارزشیابی تکوینی محاسبه خواهد شد.

ماده 54 ـ اگر دانش‌آموزی در ارزشیابی پایان نیمسال / دوره‌ی تابستانی در یک یا چند درس با عذر موجه غایب باشد، در صورت درخواست دانش‌آموز مدیر مرکز آموزشی مجاز است حداکثر تا دو هفته پس از آخرین ارزشیابی از درس یا درس‌های مربوط با رعایت ضوابط؛ ارزشیابی به عمل آورد. در غیر این صورت آن درس یا درس‌ها از واحدهای انتخابی دانش‌آموز حذف می‌شود.

تبصره ـ در درس‌هایی که ارزشیابی آنان به صورت هماهنگ برگزار می‌شود، سؤال دانش‌آموزان مشمول این ماده به صورت هماهنگ خواهد بود.

ماده 55 ـ تشخیص غیبت موجه بر اساس دلایل و مدارک ارائه شده از طرف دانش‌آموز در ارزشیابی داخلی با مدیر مرکز و در ارزشیابی هماهنگ با شورای مرکز مربوطه خواهد بود.

ماده 56 ـ نظارت بر برگزاری ارزشیابی‌های پیشرفت تحصیلی و تربیتی در مراکز داخل و خارج کشور برعهده موسسه آموزش از راه دور و سایر مراجع ذی‌ربط در وزارت آموزش و پرورش می‌باشد.

ماده 57ـ مسوولیت حسن اجرای ارزشیابی‌ها و اعلام به موقع نتایج بر عهده‌ی مدیر مرکز آموزشی است. اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه / اداره کل آموزش و پرورش استان و موسسه آموزش از راه دور در صورت لزوم می‌توانند اوراق ارزشیابی تصحیح شده پایه‌های مختلف را بررسی و مورد بازبینی قرار دهند. در صورتی که در بازبینی اوراق، نمره دانش‌آموزی تغییر یابد بایستی صورتجلسه تنظیم شود و آخرین نمره ملاک عمل قرار گیرد و موضوع نیز باید به صورت کتبی به اطلاع معلم و دانش‌آموز مربوط برسد.

تبصره ـ در صورتی که بازبینی اوراق ارزشیابی پایان نیمسال اول پس از فروردین‌ماه و اوراق ارزشیابی پایان نیمسال دوم پس از مردادماه و دوره‌ی تابستانی هر سال پس از آبان‌ماه انجام شود و نمره‌ی دانش‌آموزی تغییر یابد؛ مراتب برای تصمیم‌گیری به کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش ارجاع می‌شود.

الف ـ پایــه اول:

1ـ جدول واحدهای درسی نیمسال اول


ردیف

نام درس

تعداد واحد

پیش‌نیاز

نوع ارزشیابی پایانی

1

تعلیمات دینی (1)

2

ـ

کتبــــی

2

قرائت و مکالمه زبان خارجی (1)

1

ـ

شفاهی

3

دستور، درک مطالب، املا و جمله‌نویسی زبان خارجی (1)

1

ـ

کتبی

4

ریاضیات (1)

5

ـ

کتبی

5

شناخت حرفه و فن (1)

3

ـ

8 نمره کتبی

12 نمره عملی

6

تعلیمات اجتماعی (1)

1

ـ

کتبــی

7

جغرافیا (1)

1

ـ

کتبـــی

8

تربیت بدنی (1)

2

ـ

عملی

شفاهی

جمع

16

توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.


ردیف

نام درس

تعداد واحد

پیش‌نیاز

نوع ارزشیابی پایانی

1

قرآن 1

2

ـ

10 نمره کتبی

10 نمره شفاهی

2

قرائت فارسی 1 (خواندن، درک مطالب و دستور زبان فارسی)

2

ـ

شفاهی

3

املای فارسی (1)

2

ـ

کتبی

4

انشای فارسی (1)

1

ـ

کتبی

5

علوم تجربی 1

4

ـ

15 نمره کتبی

5 نمره عملی

6

عربی 1

2

ـ

15 نمره کتبی

5 نمره شفاهی

7

تاریخ 1

1

ـ

کتبـــی

8

هنــر 1

2

ـ

عملـــی

9

پرورشی 1

2

ـ

5 نمره کتبی

15 نمره نظری و عملی

جمع

18

2ـ جدول واحدهای درسی نیمسال دوم پایه اول


















توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.

ب ـ پایــه دوم

1ـ جدول واحد های درسی نیمسال اول


ردیف

نام درس

تعداد واحد

پیش‌نیاز

نوع ارزشیابی پایانی

1

تعلیمات دینی 2

2

تعلیمات دینی 1

کتبــی

2

قرائت و مکالمه زبان خارجی 2

2

قرائت و مکالمه زبان خارجی (1)

شفاهی

3

دستور، درک مطالب، املا و جمله نویسی زبان خارجی 2

2

دستور، درک مطالب، املا و جمله‌نویسی زبان خارجی (1)

کتبی

4

ریاضیات 2

4

ریاضیات 1

کتبی

5

شناخت حرفه و فن 2

3

شناخت حرفه وفن 1

8 نمره کتبی

12 نمره عملی

6

تعلیمات اجتماعی 2

1

تعلیمات اجتماعی1

کتبـــی

7

جغرافیا 2

1

جغرافیا 1

کتبـــی

8

تربیت بدنی 2

2

تربیت بدنی 1

عملی

شفاهی

جمع

17

توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنــام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.

2ـ جدول واحد های درسی نیمسال دوم پایه دوم


ردیف

نام درس

تعداد واحد

پیش‌نیاز

نوع ارزشیابی پایانی

1

قرآن 2

2

قرآن 1

10 نمره کتبی

10 نمره شفاهی

2

قرائت فارسی 2 (خوانـــدن، درک مطالب و دستور زبان فارسی)

2

قرائت فارسی 1

شفاهی

3

املای فارسی 2

2

املای فارسی (1)

کتبی

4

انشای فارسی 2

1

انشای فارسی (1)

کتبی

5

علوم تجربی 2

4

علوم تجربی

15 نمره کتبی

5 نمره شفاهی

6

عربی 2

2

عربی 1

15 نمره کتبی

5 نمره شفاهی

7

تاریخ 2

1

تاریخ 1

کتبـــی

8

هنر 2

1

هنر 1

عملی

9

پرورشی 2

1

پرورشی 1

5 نمره کتبی

15 نمره عملی و نظری

جمع

16

توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.

ج – پایه سوم

1ـ جدول واحدهای درسی نیمسال اول


ردیف

نام درس

تعداد واحد

پیش‌نیاز

نوع ارزشیابی پایانی

1

تعلیمات دینی 3

2

تعلیمات دینی 2

کتبی

2

قرائت و مکالمه
زبان خارجی 3

2

قرائت و مکالمه
زبان خارجی 2

شفاهی

3

دستور، درک مطالب، املا و جمله نویسی زبان خارجی 3

2

دستور، درک مطالب، املا و جمله‌نویسی زبان خارجی (2)

کتبی

4

ریاضیات 3

4

ریاضیات 2

کتبی

5

شناخت حرفه و فن 3

3

شناخت حرفه و فن 2

8 نمره کتبی ـ 12 نمره عملی

6

تعلیمات اجتماعی3

1

تعلیمات اجتماعی2

کتبی

7

جغرافیا 3

1

جغرافیا 2

کتبی

8

تربیت بدنی 3

2

تربیت بدنی 2

عملی

شفاهی

جمع

17

توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیاز‌ها ترتیب توالی درس‌ها‌ی همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.

2ـ جدول واحدهای درسی نیمسال دوم پایه سوم


ردیف

نام درس

تعداد واحد

پیش‌نیاز

نوع ارزشیابی پایانی

1

قرآن 3

2

قرآن 2

10 نمره کتبی

10 نمره شفاهی

2

قرائت فارسی 3 (خوانـــدن، درک مطالب و دستور زبان فارسی)

2

قرائت فارسی 2

شفاهی

3

املای فارسی3

2

املای فارسی 2

کتبی

4

انشای فارسی 3

1

انشای فارسی 2

کتبی

5

علوم تجربی 3

4

علوم تجربی 2

15نمره کتبی

5 نمره شفاهی

6

عربی 3

2

عربی 2

15 نمره کتبی

5 نمره شفاهی

7

تاریخ 3

1

تاریخ 2

کتبی

8

هنر 3

1

هنر 2

عملی

9

پرورشی 3

1

پرورشی 2

کتبی

عملی

10

آمادگی دفاعی

2

ـ

12 نمره کتبی

8 نمره عملی

جمع

18

توصیه می‌شود در ارائه درس‌ها علاوه بر رعایت پیش‌نیازها ترتیب توالی درس‌های همنام در پایه‌های مختلف تحصیلی رعایت شود.

1 اصلاحیه مصوب 849 شورای عالی تاریخ 26/6/90 در این آیین نامه اعمال گردید

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.