حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 11 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
شناسه : 39264

بسمه تعالی‏وزارت صنایع و معادن _وزارت امور اقتصادی و دارایی‏معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوربانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هیأت امنای حساب ذخیره ارزی در جلسه مورخ23/8/1388 ‏کمیسیون اقتصاد بنا به پیشنهاد شماره 106870/60 مورخ31/5/1388 ‏وزارت صنایع و معادن و به استناد ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری […]

پ
پ

بسمه تعالی
‏وزارت صنایع و معادن _وزارت امور اقتصادی و دارایی
‏معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت امنای حساب ذخیره ارزی در جلسه مورخ23/8/1388 ‏کمیسیون اقتصاد بنا به پیشنهاد شماره 106870/60 مورخ31/5/1388 ‏وزارت صنایع و معادن و به استناد ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383‏- دستورالعمل اجرایی ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی را به شرح زیر تصویب نمود:

دستورالعمل اجرایی ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی
مصوب 1388,08,23

ماده 1– در این دستورالعمل اصطلاحات و عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

‏الف – تسهیلات: تسهیلات اعطایی غیر از دلار به اشخاص حقیقی و حقوقی از محل حساب ذخیره ارزی توسط بانک های عامل طی برنامه های سوم و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی.

ب – نرخ مرجع : نرخ قابل دسترسی در پایگاه الکترونیکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ج – تاریخ انعقاد قرارداد: تاریخ قرارداد / قراردادهای اولیه منعقده تا تاریخ30/12/1387 ‏بین بانک عامل و مشتری موضوع ماده (2) مصوبه شماره93609/ت36212ک مورخ10/6/1387‏.

د بانک عامل: بانک اعطاء کننده تسهیلات.

‏هـ تسهیلات گیرنده: اشخاص حقیقی یا حقوقی بخش خصوصی، تعاونی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی.

‏و _ کمیسیون: کمیسیونی با مسؤولیت وزارت صنایع و معادن و عضویت نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه تخصصی ذی ربط و بانک عامل.

‏ز اقساط معوق: اقساط سررسید گذشته صرف نظر از نحوه ثبت در دفاتر بانک عامل اعم از مطالبات جاری، سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول.

‏ح – مصوبه : مصوبه شماره93609/ت36312ک مورخ10/6/1387 موضوع ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی.

ماده 2– بانک عامل موظف است تمامی تقاضا های دریافتی منتهی به تاریخ1/4/1389 ‏را حسب مفاد مصوبه و در چارچوپ این دستورالعمل مورد بررسی و اقدام قرار دهد.

تبصره 1– کلیه متقاضیانی که تا تاریخ30/12/1387 نسبت به انعقاد قرارداد تأمین مالی اقدام نموده اند، می توانند درخواست خود را به بانک عامل ارایه و در چارچوپ این دستورالعمل از مزایای آن استفاده نمایند.

تبصره 2– در صورت عدم ارایه درخواست از سوی متقاضیان ظرف مهلت مقرر، کما کان مفاد قرارداد های منعقد شده قبلی و مصوبات قبلی هیأت امنای حساب ذخیره ارزی لازم الاجرا خواهد بود.

تبصره 3– قرارداد های منعقد شده پس از تاریخ30/12/1387 ‏و نیز تسهیلات تسویه شده – به غیر از بخشودگی سود موضوع تبصره (3) ماده (5) – مشمول مفاد این دستورالعمل نمی باشند.

تبصره 4– در خصوص طرح هایی که به علت عدم پرداخت اقساط در سررسید (از سوی تسهیلات گیرنده) پرونده مربوط توسط بانک عامل به مراجع قضایی ارجاع و یا منجر به صدور اجراییه از طریق اجرای ثبت گردیده است، استفاده از مزایای این دستورالعمل منوط به پرداخت کلیه هزینه های دادرسی، حق الوکاله وکیل و سایر هزینه های مترتب توسط متقاضی خواهد بود. چنانچه پس از تقاضای مشتری برای بهره مندی از مزایای این دستورالعمل مجدداً از پرداخت اقساط خودداری گردد، مجموع مطالبات جدید بانک عامل بر مبنای مصوبات یاد شده و مفاد این دستورالعمل تعیین و محاسبه خواهد شد.

ماده 3– نرخ سود تسهیلات پس از تبدیل به دلار آمریکا در دوران استفاده، تنفس و بازپرداخت (و دوره امهال) ده درصد (10%) در سال می باشد که در اقساط شش ماهه پرداخت می گردد.

تبصره 1– در مورد طرح های نساجی، سیمان و مانند آن که تسهیلات به صورت دلاری پرداخت شده است و حسب مصوبات، نرخ سود ثابت برای آنها منظور گردیده است مبنای محاسبه سود، نرخ ثابت است.

تبصره 2– دریافت کنندگان تسهیلات ترجیحی در مناطق کمتر توسعه یافته و نیز طرح های نساجی در صورت تقاضای استفاده از مزایای این مصوبه، مشمول دو درصد (2%) تخفیف از سود متعلقه ده درصد (10%) می شوند.

تبصره 3– سهم سود حساب ذخیره ارزی و بانک عامل پس از اعمال نرخ سود جدید، به ترتیب چهل درصد (40%) و شصت درصد (60%) خواهد بود.

تبصره 4– بانک عامل موظف است میزان کسری واریزی به حساب ذخیره ارزی ناشی از اجرای مصوبه را به تفکیک هر طرح، به اداره عملیات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعکس نماید. اداره یاد شده نیز باید در پایان هر ماه میزان کسری تجمعی حاصله را به کمیسیون اقتصاد هیأت دولت اعلام نماید. در هر حال مسؤولیت صحت و سقم عملیات ناشی از این امر همواره متوجه بانک عامل می باشد.

ماده 4– در مواردی که گیرنده تسهیلات زودتر از پایان مدت قرارداد، تسهیلات مورد استفاده را به بانک بازپرداخت نماید سود مدت تعجیل در پرداخت اقساط، مطابق ضوابط بانکی محاسبه و منظور خواهد شد.

ماده 5– ‏تسهیلات گیرنده صرفأ برای یک بار می تواند تغییر ارز تسهیلات به دلار آمریکا را درخواست کند و در صورت پذیرش درخواست، مفاد این دستورالعمل نسبت به کل تسهیلات اعطایی حتی اقساط پرداخت شده اعمال خواهد شد.

تبصره 1– بانک عامل موظف است حداکثر تا تاریخ 1/5/1389 ‏با بررسی تقاضاهای دریافتی منتهی به تاریخ 1/4/1389 ‏با انجام محاسبات و انعکاس نتایج حاصله به متقاضی، تکلیف تسهیلات گیرندگان را در خصوص استفاده از مزایای مصوبه معین و اسناد مربوط را تنظیم نماید.

تبصره 2– مدت امهال برای طرح های با مدت تأمین مالی تا هشت سال به تشخیص بانک عامل حداکثر سی ماه خواهد بود (به ازای هر قسط پرداخت نشده حداکثر سه ماه) و در طرح های با دوره تأمین مالی بیش از مدت یاد شده، به ازای هر شش ماه به مدت یک ماه و نیم به دوره بازپرداخت اضافه می شود.

ماده 6– سود تسهیلات متقاضیانی که در رأس موعد مقرر نسبت به انجام کامل تعهدات خود اقدام نموده اند حداکثر تا یک درصد (1%) از محل سهم سود حساب ذخیره ارزی کاهش می یابد.

تبصره 1– در مورد آن دسته از طرح هایی که اعتبارات اسنادی آنها به ارزهای مختلف گشایش شده است، کلیه ارزها به ارز معیار تبدیل می شود.

تبصره 2– در صورتی که بخشی از تسهیلات اعم از اصل، سود و جریمه دیرکرد از سوی مشتری تأدیه شده باشد، نرخ تبدیل اصل و سود واریزی به حساب قبل از سال 1381 ‏، نرخ گواهی سپرده ارزی (نرخ اختتامیه) و برای وجوه تأدیه شده بعد از تاریخ یاد شده، نرخ روز مرجع بازپرداخت می شود. در مورد جرایم تأخیر تأدیه شده نیز چنانچه تمام یا بخشی از جرایم از سوی کمیسیون بخشوده شود این مبلغ و نیز مبالغ بخشوده نشده (به ترتیب نرخ روز بازپرداخت و به نرخ روز سررسید بازپرداخت اقساط) به دلار آمریکا تبدیل و حسب مورد از مجموع مبالغ حاصله کسر و یا به آن اضافه می شود.

ماده 7– در صورت ارایه تقاضای کتبی از سوی تسهیلات گیرنده به وزارت صنایع و معادن برای بخشودگی جرایم تأخیر اقساط معوق که سررسید آن قبل از تاریخ29/12/1388 می باشد، خلاصه وضعیت پرونده متقاضیان حسب درخواست وزارت یاد شده توسط بانک عامل تهیه و به همراه سایر مستندات مورد نیاز به دبیرخانه کمیسیون مستقر در وزارت صنایع و معادن ارسال گردد.

تبصره 1– در خلاصه وضعیت تهیه شده باید نظریه بانک عامل با ذکر دلایل کافی در پذیرش و یا عدم پذیرش بخشودگی جرایم دیرکرد به تصریح اعلام شود.

ماده 8 ‏– در صورتی که با اعمال ضوابط این دستورالعمل، تسهیلات گیرنده مجددأ تأخیر در تأدیه اقساط داشته باشد جریمه ای به میزان دوازده درصد (12%) علاوه بر سود یادشده محاسبه و دریافت می گردد که با توجه به الزام بانک های عامل نسبت به پرداخت وجه اقساط حداکثر تا 4 ‏روز کاری بعد از سر رسید کل جریمه دریافتی به بانک عامل تعلق می گیرد.

ماده 9– مفاد قرارداد های عاملیت با بانک عامل و نیز قرارداد های بانک عامل و استفاده کننده از تسهیلات با لحاظ آثار ضوابط بازپرداخت موضوع این دستورالعمل مجری خواهد بود و اجرای این دستورالعمل رافع مسؤولیت بانک های عامل در پیگیری وصول مطالبات براساس ضوابط یادشده نمی باشد.

ماده 10– اعتبارات اسنادی گشایش یافته به دلار آمریکا که به دلیل محدودیت های ایجاد شده، وجه اسناد به سایر ارزها پرداخت گردیده است، مشمول این دستورالعمل نبوده و بازپرداخت به ارز اعتبار (دلار) صورت می گیرد.

ماده 11‏– تسهیلات پرداختی برای صادرات کالا در قالب اعتبار فروشنده (Supplier Cedit) و اعتبار خریدار (BUyer Credit) مشمول این ضوابط نمی شود.

ماده 12– ‏سایر مواردی که در این دستورالعمل مورد اشاره قرار نگرفته، تابع شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ‏ارزی موضوع مصوبه شماره 70964/100 مورخ 24/5/1386 هیأت امنای حساب ذخیره ارزی می باشد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.