حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۱۸
شناسه : 37136

هیئت وزیران در جلسه مورخ 17/10/1391 بنا به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای عالی استانها و به استناد تبصره (1) ماده (15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی – مصوب 1389 – آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود: آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (15) قانون […]

پ
پ

هیئت وزیران در جلسه مورخ 17/10/1391 بنا به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای عالی استانها و به استناد تبصره (1) ماده (15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی – مصوب 1389 – آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
مصوب 1391,10,17

ماده 1– در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف- قانون: قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی – مصوب 1389 –
ب- شورای عالی: شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور
پ- معابر شهری پر ترافیک: معابر شهری موضوع ماده (2) این آیین نامه
ت- پارک حاشیه ای: توقف خودرو در معابر شهری پرترافیک در محلی که دارای ویژگیهای زیر باشد:
1- ابعاد آن حداقل 250 سانتی متر در 400 سانتی متر باشد.
2- زاویه آن متناسب با سطح سرویس طراحی شده باشد.
3- با نصب علایم مشخص شده باشد.
ث- متصدیان: افرادی که در چارچوب ماده (8) این آیین نامه جذب و بکارگیری می شوند و کنترل پارک حاشیه ای یک معبر را برعهده دارند.
ج- ممنوعیت توقف: مجاز نبودن توقف و پارک وسیله نقلیه در نقاطی که با نصب علائم یا براساس ماده (163) آیین نامه راهنمایی و رانندگی معین گردیده است.
چ- ایست سنج (پارکومتر): دستگاهی الکترونیکی که نشان دهنده زمان مجاز توقف متناسب با میزان حق توقف می باشد.

ماده 2– ویژگیهای معابر شهری پر ترافیک به شرح زیر تعیین می شود:
1- فاقد ممنوعیت توقف و دارای تردد پر حجم و پایدار در فاصله زمانی هفت صبح تا نه شب باشند.
2- در حاشیه آنها مراکز یا مجتمع های تجاری یا خدماتی یا خدمات عمومی یا آموزشی یا رفاهی یا درمانی و یا تفریحی باشد.
3- حداقل از نوع جمع کننده و حداکثر شریانی درجه (2) موضوع بند (86) ماده (1) آیین نامه راهنمایی و رانندگی (موضوع تصویب نامه شماره 20873/ت29169هـ مورخ 8/4/1384) باشند.
4- بن بست نباشند.
5- سطح سرویس آنها حداقل در سطح شاخص D و C استاندارد ملی معابر شهری باشد.
6- حداکثر سرعت پیش بینی شده در طراحی مسیر بیش از شصت کیلومتر در ساعت نباشد.
7- مسیر پیاده رو از سطح سواره رو مستقل باشد.
8- حداکثر شیب طولی مسیر دوازده درصد باشد.

ماده 3– توقف وسیله نقلیه در محل هایی که برای پارک های حاشیه ای در نظر گرفته شده است با رعایت سایر مقررات راهنمایی و رانندگی در نیم ساعت اول توقف رایگان خواهد بود. دریافت حق توقف در معابر یاد شده برای مازاد بر نیم ساعت محاسبه و دریافت می شود.

تبصره در صورت اشغال بیش از یک محل توقف توسط یک خودرو، حق توقف متناسب با تعداد محل های اشغال شده دریافت می شود.

ماده 4– معابر شهری پر ترافیک با توجه به شاخص های موضوع ماده (2) با تصویب شورای عالی تعیین می شود.

تبصره شورای عالی موظف است ظرف دو ماه از تاریخ وصول پیشنهاد در خصوص تعیین معابر شهری پر ترافیک تصمیم گیری نماید.

ماده 5– پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پر ترافیک بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود که توسط ماموران موضوع ماده (2) قانون با آن برخورد خواهد شد.

ماده 6– راهنمایی و رانندگی موظف است با استفاده از ساز و کارهای مناسب نسبت به کنترل مستمر معابر شهری پر ترافیک اقدام نماید.

ماده 7– شهرداری ها مکلفند در معابر شهری پر ترافیک تجهیزات لازم از قبیل ایست سنج (پارکومتر) یا کارت پارک نصب و تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف از قبیل دستگاههای خودپرداز و امثال آن و واریز آن به حساب تمرکز وجوه در خزانه نزد بانک عامل فراهم نمایند.

تبصره 1– دریافت هرگونه وجه نقد توسط متصدیان ممنوع است.

تبصره 2– صددرصد(100٪) درآمد حاصل از پرداخت حق توقف تا پایان هر سال توسط خزانه به حساب شهرداری مربوط واریز می شود تا جهت احداث توقفگاه (پارکینگ) در همان شهر هزینه نماید.

ماده 8– شرایط جذب و بکارگیری متصدیان به شرح زیر تعیین می شود:
الف- دارا بودن حداقل مدرک سوم راهنمایی
ب- نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری
پ- گذراندن دوره آموزشی مربوط
ت- دارا بودن یکی از گواهینامه های رانندگی معتبر
ث- دارا بودن سلامت جسمی و روانی لازم و نداشتن اعتیاد به موادمخدر، روان گردان و الکلی

ماده 9– وظایف متصدیان به شرح زیر تعیین می شود:
الف- کنترل مستمر تجهیزات و اطمینان از سالم بودن آنها
ب- کنترل نحوه پارک وسایل نقلیه در محل های تعیین شده
پ- راهنمایی رانندگان به استفاده صحیح از تجهیزات و نحوه محاسبه حق توقف

تبصره – متصدیان حق مداخله در اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی را ندارند.

ماده 10– متصدیان در طول ساعات تعیین شده (7 صبح تا 9 شب) با لباس مخصوص و متحدالشکل در سراسر کشور مطابق دستورالعمل وزارت کشور و با نصب نام و نشان روی لباس و همراه داشتن کارت شناسایی معتبر صادر شده از سوی شهرداری نسبت به انجام وظایف خود اقدام می نمایند.

ماده 11– شهرداری ها موظفند نسبت به آموزش سرفصل های نظری و عملی وظایف متصدیان براساس وظایف موضوع ماده (9) این آیین نامه اقدام نمایند.

تبصره سرفصلهای نظری و عملی موضوع این ماده ظرف سه ماه توسط شورای عالی تهیه و ابلاغ می شود.

ماده 12– شهرداری ها موظفند ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آیین نامه وضعیت فعلی پارک حاشیه ای را با مفاد این آیین نامه تطبیق دهند.

ماده 13– گزارش سالانه اجرای این آیین نامه تا پایان اردیبهشت سال بعد توسط شهرداری مربوط به شورای عالی ارایه خواهد شد.

محمدرضا رحیمی
معاون اول رییس جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.