حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۷:۳۷
شناسه : 36907

هیئت وزیران در جلسه مورخ 23 /4 /1392 بنا به پیشنهاد شماره 280414 /90 مورخ 23 /11 /1390 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ج) ماده (95) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389ـ، آیین‌ نامه […]

پ
پ

هیئت وزیران در جلسه مورخ 23 /4 /1392 بنا به پیشنهاد شماره 280414 /90 مورخ 23 /11 /1390 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ج) ماده (95) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389ـ، آیین‌ نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده ‌ها را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده ها
مصوب 1392,04,23با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1(اصلاحی 26/11/1393)ـ اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه، در معانی مشروح مر بوط به کار می‌روند:
الف ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ صندوق: صندوق ضمانت سپرده‌ها.
ج – مؤسسه اعتباری: بانک‌ یا مؤسسه اعتباری غیربانکی، مؤسسه پس‌انداز و تسهیلات مسکن و شعبه بانک خارجی که به ‌موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی تأسیس ‌شده و تحت نظارت بانک مرکزی می‌ باشد. شرکت تعاونی اعتبار و صندوق قرض‌ الحسنه، موسسه اعتباری محسوب نمی شوند.
د ـ سپرده‌گذار: شخصی که مبادرت به تودیع سپرده نزد مؤسسه اعتباری می‌نماید.
هـ ـ شعبه بانک خارجی: واحد عملیاتی از یک بانک خارجی که با مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی در ایران فعالیت می‌نماید.
و- مؤسسه اعتباری تازه تأسیس: مؤسسه اعتباری که پس از ابلاغ این آیین‌ نامه مجوز تأسیس خود را از بانک مرکزی دریافت می ‌دارد.
ز- سقف تضمین: حداکثر میزان ریالی سپرده ‌های هر شخص اعم از ریالی و ارزی در هر مؤسسه اعتباری که بر اساس بند (الف) ماده (5) اساسنامه صندوق ضمانت سپرده ‌ها و تبصره بند یاد شده موضوع تصویب نامه شماره 102595 /ت47632هـ مورخ 22 /5 /1391 و اصلاح بعدی، تحت تضمین صندوق ضمانت سپرده‌ ها می ‌باشد.

ماده ۲ـ پرداخت حق عضویت برای تمامی مؤسسات اعتباری و شعب بانکهای خارجی در صندوق الزامی است.

تبصره 1 ـ شعبه بانک خارجی که سپرده‌ های آن تحت پوشش نهاد ضمانت سپرده ‌ها در کشور مبدأ، معادل حداقل میزان ضمانت صندوق باشد، می ‌تواند از عضویت در صندوق مستثنی شود.

تبصره 2ـ چنانچه حدود ضمانت سپرده ‌های شعبه بانک خارجی توسط نهاد ضمانت سپرده‌ ها در کشور مبدأ، کمتر از حدود ضمانت صندوق باشد، یا سپرده ‌های شعبه بانک خارجی در کشور مبدأ تحت هیچ ضمانتی نباشد، شعبه بانک خارجی ذی ‌ربط باید در خصوص سپرده ‌هایی که نزد شعبه آن در ایران تودیع می ‌شود، به عضویت صندوق درآید.

تبصره 3 ـ بانک مرکزی موظف است هنگام صدور مجوز برای فعالیت شعبه بانک خارجی موضوع تبصره (2) تمهیدات لازم را برای ضمانت سپرده‌ هایی که نزد شعبه بانک خارجی در ایران تودیع شده ‌اند، توسط مقام ذی ‌ربط در کشور مبدأ، اتخاذ نماید.

ماده 3 ـ بانک مرکزی باید قبل از موافقت با تأسیس شعبه بانک خارجی موضوع تبصره (2) ماده (2) در ایران در مورد نحوه تعامل بانک خارجی یا شعبه آن با صندوق، از جمله پرداخت حق عضویتها، زمان و شرایط پرداخت سپرده‌ های سپرده‌ گذاران این شعبه در مواقع لزوم و نحوه تصفیه بانک خارجی یا شعبه آن با صندوق، با مقام ذی ‌ربط در کشور مبدأ به توافق برسد.

ماده 4 ـ صندوق از محل حق عضویت‌ های اولیه، سالانه و خاص دریافتی از مؤسسات اعتباری اداره می ‌شود.

ماده ۵ ـ مؤسسه اعتباری موظف است نسبت به پرداخت حق عضویت‌های یادشده به صندوق، مطابق با مفاد این آیین‌نامه اقدام نماید.

تبصره ـ دریافت حق عضویت‌ ها به صورت واریز وجه آنها توسط مؤسسه اعتباری به حساب صندوق نزد بانک مرکزی صورت می‌ گیرد.

ماده 6ـ حق عضویت پرداختی مؤسسه اعتباری در چارچوب این آیین‌ نامه به عنوان هزینه‌ های قابل قبول مالیاتی همان سال مؤسسه اعتباری منظور می ‌گردد.

ماده 7(اصلاحی 26/11/1393)– حق عضویت اولیه موسسه اعتباری معادل دو درصد حداقل سرمایه اعلامی از سوی بانک مرکزی برای تأسیس موسسه اعتباری مربوط می‌ باشد.

تبصره (اصلاحی 26/11/1393)– مبنای تسعیر حق عضویت اولیه شعبه بانک خارجی، نرخ برابری ارز مورد نظر با ریال در تاریخ واریز حق عضویت به نرخ روزانه اعلامی از سوی بانک مرکزی خواهد بود. در مواردی که مهلت پرداخت توسط شعبه بانک خارجی رعایت نشود بالاترین نرخ برابری در دوره مهلت تعیین ‌شده و یا تاریخ پرداخت، هر کدام که بیشتر باشد مبنای محاسبه قرار می ‌گیرد.

ماده 8(اصلاحی 26/11/1393)– مؤسسه اعتباری تأسیس شده قبل از تاریخ ابلاغ این آیین ‌نامه، مکلف است ظرف مدت یکصد و بیست روز پس از ابلاغ این آیین ‌نامه نسبت به واریز حق عضویت اولیه خود اقدام نماید.

تبصره 1(اصلاحی 26/11/1393)– موسسه اعتباری تازه تأسیس موظف است ظرف یکصد و بیست روز پس از أخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی نسبت به پرداخت حق عضویت اولیه خود به صندوق اقدام نماید.

تبصره 2– حق عضویت اولیه مؤسسه اعتباری که در موعد مقرر نسبت به واریز آن اقدام ننماید به شرح زیر می ‏باشد:
%2A * (1+0.02B)
A= حداقل سرمایه اعلامی از سوی بانک مرکزی برای تأسیس موسسه اعتباری مربوط
B= تفاضل تاریخ واریز با مهلت مقرر حسب ماه یا کسری از ماه

ماده 9(اصلاحی 26/11/1393)ـ مؤسسه اعتباری موظف است برای هر سال، حق عضویتی تحت عنوان حق عضویت سالانه به صندوق پرداخت نماید که به شرح زیر دریافت می‌گردد:
1ـ برای سال اول فعالیت صندوق، معادل بیست و پنج صدم درصد از میانگین مانده روزانه (روزهای تقویمی سال) تمامی سپرده‌ ها پس از کسر سپرده قانونی تا سقف تضمین صندوق در سال مالی گذشته.
2- میزان حق عضویت سالانه برای سال دوم به بعد فعالیت صندوق، بر مبنای درصدی از میانگین مانده هفتگی هر حساب سپرده ‌ای در سال مالی گذشته تا سقف تضمین، توسط هیئت امنای صندوق تعیین می‌ شود. درصد فوق از یک درصد بیشتر و از بیست و پنج صدم درصد کمتر نخواهد بود.

تبصره 1(اصلاحی 26/11/1393)– هرگاه میزان منابع صندوق از پنج درصد سپرده‌‌ های مشمول ضمانت مؤسسات ‌اعتباری فراتر رود، صندوق می ‌تواند با رعایت مقررات مربوط، نسبت به کاهش میزان حق عضویت‌ سالانه پرداختی از حداقل تعیین ‌شده در این ماده اقدام نماید.

تبصره 2(اصلاحی 26/11/1393)– حق عضویت سالانه موسسه اعتباری تازه تأسیس، برای سال تأسیس باید متناسب با دوره زمانی پس از تاریخ شروع فعالیت و سپرده گیری به تشخیص بانک مرکزی تا پایان همان سال محاسبه گردد.

تبصره 3(اصلاحی 26/11/1393)– مانده سپرده ‌های ارزی با نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی تسعیر و در محاسبه حق عضویت سالانه مبنای عمل قرار می ‌گیرد.

تبصره 4– هرگاه میزان منابع صندوق از پنج درصد سپرده ‌های مشمول ضمانت موسسات اعتباری فراتر رود نرخ حق عضویت سالانه از حداقل تعیین ‌شده در این ماده با پیشنهاد بانک مرکزی و تصویب هیئت ‌وزیران قابل کاهش است.

تبصره 5– کاهش حق عضویت سالانه در مورد موسسه اعتباری که بر اساس اعلام بانک مرکزی مشمول اقدامات نظارتی یا انتظامی شده‌ است نباید اعمال گردد.

ماده 10(اصلاحی 26/11/1393)– موسسه اعتباری موظف‌ است حق عضویت سالانه هر سال خود را حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد پرداخت نماید.

تبصره 1– در شرایط اضطراری و در صورت عدم تکافوی منابع صندوق برای پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران، صندوق می‌تواند منابع خود را از طریق اخذ حق عضویت سالانه از مؤسسات اعتباری پیش از موعد مقرر تأمین نماید.

تبصره 2– نرخ حق عضویت سالانه موسسه اعتباری که در موعد مقرر نسبت به واریز حق عضویت سالانه اقدام ننماید به شرح زیر می ‏باشد:
C *(1+0.02B)
C= درصد ثابتی که حسب مفاد بند (2) ماده (9) این آیین ‏نامه توسط هیئت امنای صندوق تعیین می‏ شود.
B= تفاضل تاریخ واریز با مهلت مقرر حسب ماه یا کسری از ماه

ماده 11(اصلاحی 26/11/1393)– موسسه اعتباری تازه تأسیس با منشأ نهادهای پولی که قبل از تأسیس موسسه فعالیت داشته است موظف است پس از تأیید و اعلام صحت ارزش‌ گذاری دارایی های متناظر و انتقال قطعی آنها و سپرده های مربوط از نهادهای پولی مزبور به موسسه اعتباری موصوف توسط حسابرس مورد تأیید بانک مرکزی، حق عضویت اولیه را مطابق ماده (7) و حق عضویت سالانه را به مأخذ تاریخ تأسیس وفق بند (2) ماده (9) این آیین ‌نامه محاسبه و به ‌حساب صندوق واریز نماید.

ماده 12– حسابرس مستقل موسسه اعتباری موظف است نسبت به رسیدگی فرآیند محاسبات حق عضویت سالانه هر سال اقدام و موارد عدم رعایت فرآیند را در گزارش حسابرس و بازرس قانونی درج و در گزارش حسابرسی نسبت به آن اظهار ‏نظر نموده و یک نسخه از گزارش را به صندوق ارسال نماید.

ماده 13 – متناسب با ریسک‌ فعالیت ‌های مؤسسه اعتباری، حداکثر تا دو نوبت در هر سال از مؤسسه اعتباری ذی‌ ربط حق عضویتی تحت عنوان حق عضویت خاص دریافت می ‌گردد.

تبصره (اصلاحی 26/11/1393)ـ دریافت حق عضویت خاص بر مبنای استانداردهای تعیین شده توسط بانک مرکزی در زمینه اندازه‌گیری ریسک و براساس دستورالعملی خواهد بود که به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب وزیران عضو شورای پول و اعتبار می‌رسد.

ماده ۱۴ـ حق عضویتهای پرداختی توسط مؤسسه اعتباری تحت هیچ شرایطی قابل برگشت نخواهد بود.

ماده 15ـ چنانچه مؤسسه اعتباری از پرداخت حق عضویت خود ظرف سه ماه پس از مهلت ‌های مقرر امتناع ورزد، صندوق موظف است مراتب را به رییس کل بانک مرکزی جهت اعمال اقدامات نظارتی از جمله سلب صلاحیت مدیران و نیز اقدامات مصرح در بند (11) ماده (14) قانون پولی و بانکی کشور ـ مصوب 1351ـ شامل محدود نمودن عملیات سپرده‌ گیری مؤسسه اعتباری متخلف اعلام نماید. اعمال بند مذکور منوط به اخذ مجوز لازم از شورای پول و اعتبار می‌ باشد.

ماده 16ـ حق عضویت‌ های دریافتی از مؤسسات اعتباری پس از کسر هزینه‌ های مرتبط با اداره امور صندوق، به بازپرداخت سپرده‌ های سپرده ‌گذاران مؤسسات مذکور ورشکسته اختصاص می‌ یابد.

ماده 17ـ صندوق می ‌تواند برای انجام وظایف قانونی خود نسبت به دریافت اطلاعات و آمار مورد نیاز از مؤسسات اعتباری و بانک مرکزی اقدام نماید. بانک مرکزی و مؤسسات اعتباری نیز موظفند اطلاعات و آمار درخواستی صندوق را با رعایت قوانین مربوط در حداقل زمان ممکن ارایه نمایند.

تبصره ۱ـ صندوق موظف است اطلاعات و آمار دریافتی موضوع این ماده را محرمانه تلقی نماید.

تبصره 2ـ مؤسسه اعتباری موظف است با رعایت قوانین مربوط ترتیبی اتخاذ نماید که در هر زمان قادر به ارایه اطلاعات مربوط به سپرده‌ های تودیع ‌شده نزد خود به صندوق باشد.

تبصره 3– چنانچه موسسه اعتباری از ارایه آمار و اطلاعات فوق ‏الاشاره امتناع کند و یا اطلاعات نادرست ارایه نماید مشمول مفاد ماده (15) این آیین‏ نامه می‏شود.

ماده 18ـ مؤسسه اعتباری نباید در خصوص تضمین سپرده‌ های خود تبلیغی فراتر از محدودیت ‌های مصرح در این آیین‌ نامه و اساسنامه صندوق، موضوع تصویب‌ نامه شماره 102595/ت47632هـ مورخ 22 /5 /1391 و اصلاحیه آن، موضوع تصویب‌ نامه شماره 48003/ت47632هـ مورخ 31 /2 /1392 انجام دهد.

ماده 19ـ بودجه مورد نیاز جهت راه‌ اندازی صندوق توسط بانک مرکزی تأمین می ‌شود. هزینه ‌های مذکور باید پس از اخذ حق عضویت از مؤسسات اعتباری از محل منابع صندوق و به صورت توافقی با بانک مرکزی تسویه شود.

ماده 20ـ بانک مرکزی موظف است ظرف یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین‌ نامه، الزامات مورد نیاز برای عضویت و تبعیت از مقررات صندوق را به مؤسسات اعتباری به منظور درج در اساسنامه آنها ابلاغ نماید. مؤسسات اعتباری نیز موظفند اساسنامه خود را بر اساس الزامات ابلاغی توسط بانک مرکزی، ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ، اصلاح نموده و به تصویب شورای پول و اعتبار برسانند.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.