حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 10 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۷:۲۱
شناسه : 36903

آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیر هیات علمی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1392,02,28 به استناد مصوبه شماره 30618/ 111 مورخ 6/ 6/ 1391 مجلس شورای اسلامی در الحاق یک تبصره به بند (ب) ماده (20) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و نامه شماره 113434 مورخ […]

پ
پ

آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیر هیات علمی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی


مصوب 1392,02,28

به استناد مصوبه شماره 30618/ 111 مورخ 6/ 6/ 1391 مجلس شورای اسلامی در الحاق یک تبصره به بند (ب) ماده (20) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و نامه شماره 113434 مورخ 19/ 6/ 1391 رییس محترم جمهور در ابلاغ قانون مذکور، صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در شمول بند (ب) ماده (20) برنامه پنجم توسعه قرار گرفت، لذا با توجه به نامه شماره 306548/ 100 مورخ 30/ 11/ 1389 مقام عالی وزارت در بازنگری، اصلاح و تدوین آیین نامه های مالی و معاملاتی و اداری و استخدامی موسسات مشمول این بند، طی هماهنگی با دفتر هیأت های امناء و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع، بر مبنای آیین نامه اداری و استخدامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور مصوب مرداد ماه 1390، آیین نامه ذیل به عنوان آیین نامه اداری و استخدامی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ 28/ 2/ 1392 به تصویب هیأت امنای صندوق رسید.

فصل اول : تعاریف

ماده 1– در اجرای تبصره یک الحاقی به بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه اداری و استخدامی کارمندان غیرهیأت علمی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از این پس به اختصار صندوق نامیده می شود، برابر مفاد این آیین نامه می باشد.

ماده 2– کارمند فردی است که براساس ضوابط و مقررات مربوط، به موجب حکم و یا قرارداد مقام صلاحیت دار در صندوق به خدمت پذیرفته شود.

ماده 3– استخدام عبارت است از به کارگیری شخص حقیقی به صورت رسمی یا پیمانی یا قراردادی طبق ضوابط و مقررات مندرج در این آیین نامه به منظور خدمت در صندوق.

تبصره – به کارگیری نیروی قراردادی بدون تعهد استخدام رسمی و پیمانی و در سقف اعتبار موجود و به صورت یکساله با رعایت تبصره 3 و 4 ماده 30 و ماده 62 این آیین نامه می باشد.

ماده 4– حکم سازمانی عبارت است از دستور کتبی مقامات صلاحیت دار صندوق که با رعایت مفاد این آیین نامه به منظور استخدام اشخاص حقیقی صادر شده باشد.

ماده 5– سابقه خدمت دولتی عبارت است از مدت خدمت در وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی که در حالت اشتغال به صورت تمام وقت در قبال دریافت حقوق انجام شده باشد و کسور مربوط را پرداخت نموده یا می نماید. مدت خدمت نیمه وقت بانوان به استناد قانون نیمه وقت بانوان مصوب سال 1362 و اصلاحات بعدی آن و تبصره 1 ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری (مشروط به این که در ایام نیمه وقت و پاره وقت کسور بازنشستگی به صورت کامل پرداخت شده باشد) و مدت خدمت نظام وظیفه و خدمت مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان به عنوان سابقه خدمت محسوب می شود. ایام مربوط به مرخصی استحقاقی و استعلاجی مشمولین این ماده و سوابق خدمت غیردولتی که به موجب قوانین خاص، خدمت دولتی محسوب شده است، به عنوان خدمت دولتی لحاظ می شود.

ماده 6– ارتقا عبارت است از تخصیص پست سازمانی یا سطح شغلی بالاتر به کارمند براساس ضوابط طرح طبقه بندی مشاغل عمومی دولت.

ماده 7– انتصاب عبارت است از به کار گماردن کارمند در پست سازمانی براساس شرایط احراز، لیاقت، شایستگی و ضوابط پیشنهادی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع مصوب هیات امنا.

ماده 8– انتقال عبارت است از جابجایی محل خدمت کارمند با صدور حکم رسمی به واحدهای تحت پوشش صندوق یا به منظور اشتغال در سایر مؤسسه ها و واحدهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سایر دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با حفظ سوابق خدمت.

ماده 9– مأموریت عبارت است از:
الف) محول شدن وظیفه موقت به کارمند، غیر از وظیفه اصلی که در پست سازمانی خود دارد.
ب) اعزام کارمند به طور موقت به واحدهای تحت پوشش صندوق یا سایر مؤسسه ها و واحدهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارتخانه ها و مؤسسات عمومی دولتی و غیردولتی.
ج) اعزام کارمند برای طی دوره آموزشی یا کارآموزی در داخل یا خارج از کشور برابر مفاد این آیین نامه.

ماده 10– تعلیق ناظر بر وضعیت کارمندی است که طبق حکم مقامات صلاحیت دار تا تعیین تکلیف وی، به موجب احکام دادگاه و یا آرای مراجع قانونی ذی صلاح به طور موقت از ادامه خدمت در صندوق محروم شده باشد.

ماده 11– استعفا عبارت است از ارایه درخواست معافیت از ادامه خدمت در صندوق توسط کارمند.

ماده 12– غیبت موجه عبارت از آن است که کارمند به عللی خارج از حدود قدرت و اختیار خود نتوانسته در محل خدمت حاضر شود و موجه بودن عذر او برای صندوق محرز شده باشد.

ماده 13– غیبت غیرموجه عبارت از آن است که کارمند بدون مجوز یا ارایه عذر موجه در محل خدمت حاضر نشود.

ماده 14– مرخصی استعلاجی عبارت از آن است که کارمند در صورت ابتلا به بیماری یا زایمان که مانع از انجام خدمت وی باشد، از مرخصی استعلاجی استفاده کند.

ماده 15– بازنشستگی عبارت از آن است که کارمند طبق ضوابط و مقررات قانونی و به موجب حکم رسمی به افتخار بازنشستگی نائل شده و از مستمری بازنشستگی استفاده کند.

ماده 16– از کارافتادگی عبارت از آن است که کارمند بنا به تشخیص پزشک معالج و تائید کمیسیون پزشکی، توانایی کارکردن را از دست داده و طبق مقررات از کارافتاده شده است و از مستمری از کارافتادگی استفاده می کند.

ماده 17– انفصال موقت عبارت از آن است که کارمند صندوق به موجب احکام دادگاه یا آرای قانونی مراجع ذی صلاح و برای مدت معین از اشتغال در صندوق محروم شود.

ماده 18– انفصال دائم عبارت از آن است که کارمند به موجب احکام دادگاه یا آرای قانونی مراجع ذی صلاح از خدمت در صندوق یا دستگاه های دولتی محروم شود.

ماده 19– اخراج عبارت از آن است که کارمند در اجرای احکام هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری یا آرای قانونی مراجع ذی صلاح به خدمت وی در صندوق به طور دائم خاتمه داده شود.

ماده 20– آماده به خدمت عبارت از آن است که کارمند طبق قوانین مربوط و مفاد این آیین نامه در انتظار تعیین تکلیف یا ارجاع شغل باشد.

ماده 21– بازخریدی عبارت از آن است که رابطه استخدامی کارمند با صندوق قطع و سوابق خدمت دولتی آنان بازخرید شود.

فصل دوم : راهبردها و فناوری انجام وظایف صندوق

ماده 22– صندوق مجاز است امور تصدی های خود را با رعایت اصول بیست و نهم و سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در قالب دستورالعمل مصوب به بخش تعاونی، خصوصی (حقیقی و حقوقی)، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی تعیین صلاحیت شده از سوی مراجع قانونی و ذی ربط، براساس دستورالعمل مصوب هیأت امنا واگذار نماید.

تبصره – خرید خدمات نیروی انسانی به صورت ساعتی و پاره وقت در مشاغل مورد نیاز صندوق در قالب دستورالعملی خواهد بود که از سوی هیأت امنا تصویب می شود.

ماده 23– نیروی انسانی بخش های غیردولتی که براساس مفاد این آیین نامه، تمام و یا قسمتی از وظایف و تصدی امور صندوق را عهده دار می گردند، تحت پوشش کارفرمای غیردولتی هستند و مؤسسه هیچ گونه تعهد و یا مسئولیتی در قبال این افراد ندارد. کارفرمایان این افراد موظفند با آنان مطابق قانون کار و تأمین اجتماعی و سایر قوانین و مقررات مربوط رفتار نمایند و پاسخ گوی مقامات و یا مراجع ذی صلاح در این رابطه خواهند بود. صندوق در صورت تخلف کارفرمای بخش غیردولتی در احقاق حقوق این افراد، از محل مطالبات و ضمانت نامه دریافت شده، مطالبات آنان را پرداخت می نماید.

ماده 24– صندوق مجاز است به منظور ارتقای مستمر در کیفیت و کمیت ارایه خدمات، از خدمات مشاوره ای در زمینه های توسعه و مدیریت سرمایه های انسانی و فناوری های نوین اداری و پشتیبانی استفاده نماید. بدین منظور می تواند با اشخاص حقیقی، حقوقی و یا مراکز آموزشی، پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی واجد شرایط، با رعایت مقررات این آیین نامه، قرارداد منعقد نماید.

ماده 25– صندوق مکلف است به منظور ایجاد انگیزه و افزایش کارآیی و بهره مندی از فکر، اندیشه و خلاقیت کارمندان خود، ساز و کار مناسب برای جلب مشارکت کارمندان و دریافت پیشنهادها و اثرگذاری آن در تصمیم گیری ها را فراهم آورد. نظام پیشنهادها و نحوه پرداخت پاداش براساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی کمیته تحول اداری وزارت متبوع ابلاغ می گردد.

ماده 26– با کارمند رسمی صندوق که وظایف وی در اجرای ماده 22 این آیین نامه به بخش غیردولتی واگذار شده است، به یکی از روش های ذیل عمل خواهد شد:

الف ) انتقال به سایر واحدهای صندوق یا سایر موسسات و یا دستگاه اجرایی دیگر

ب ) بازخرید سنوات خدمت

ج ) موافقت با مرخصی بدون حقوق مطابق با ضوابط و مقررات مربوط

د ) انتقال به بخش غیردولتی که مجری وظایف و فعالیت های واگذار شده می باشد. در صورت تمایل کارمندان به تغییر صندوق بازنشستگی هزینه جابه جایی تغییر صندوق ذی ربط با حفظ سوابق مربوط از محل اعتبارات تأمین شده توسط صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می شود.

هـ ) انجام وظیفه در بخش غیردولتی به شکل مأمور که حقوق و مزایای وی را نیز بخش غیردولتی پرداخت می کند

و ) آماده به خدمت

ز ) موافقت با درخواست کارمند حسب مورد براساس ماده 30 قانون برنامه پنجم توسعه

ح ) موافقت با بازنشستگی در صورت تحقق شرایط.

تبصره – کارمند می تواند سه مورد از موارد هشتگانه فوق را به ترتیب اولویت انتخاب و به صندوق اعلام نماید. صندوق با توجه به اولویت تعیین شده از سوی کارمند یکی از روش ها را انتخاب و اقدام می نماید.

ماده 27– در راستای اجرای ماده 22 صندوق آن دسته از وظایفی را که قابل واگذاری به بخش غیردولتی است، احصا و نسبت به واگذاری آنها اقدام می نماید.

فصل سوم : فناوری اطلاعات و خدمات اداری

ماده 28– صندوق با ایجاد بسترهای لازم، فرآیندهای مورد عمل و روش های انجام کار خود را با هدف افزایش بهره وری نیروی انسانی و کارآمدی فعالیت ها نظیر سرعت، دقت، هزینه، کیفیت، سلامت و صحت امور و تأمین رضایت و کرامت مردم با استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و براساس دستورالعملی که از سوی رییس صندوق تصویب می شود، تهیه و به مورد اجرا می گذارد و این روش ها را حداقل هر سه سال یک بار مورد بازبینی و اصلاح قرار می دهد.

ماده 29– صندوق با هدف بهبود کیفیت و کمیت خدمات و با رعایت دستورالعمل های ذی ربط اقدامات زیر را به ترتیب انجام می دهد:
1) اطلاع رسانی الکترونیکی در خصوص شیوه ارایه خدمات، همراه با زمان بندی انجام آن و مدارکی که متقاضی باید ارایه نماید.
2) ارایه فرم های مورد نیاز جهت انجام خدمات از طریق ابزار و رسانه های الکترونیکی
3) ارایه خدمات به صورت الکترونیکی و حذف لزوم مراجعه حضوری به صندوق برای دریافت خدمت در موارد ممکن.

تبصره – ارائه این دسته از خدمات از طریق دفاتر پستی و یا پیشخوانهای خدمات دولت از طریق بخش دولتی و غیردولتی نیز مجاز است.

فصل چهارم : ورود به خدمت

ماده 30– صندوق ملزم است برنامه ریزی نیروی انسانی خود را متناسب با برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و شاخص های استاندارد ابلاغی از سوی اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی و مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت متبوع، به تفکیک هر سال بر مبنای تعداد نیروهای خروجی واحد جدیدالتاسیس، بخشها و واحدهای توسعه یافته و … تدوین و تنظیم و در سال اول هر برنامه توسعه جهت تصویب در هیأت امنا مطرح نماید.

تبصره – استفاده از هرگونه مجوز استخدام رسمی و پیمانی مستلزم وجود پست یا ردیف خالی سازمانی در قالب تشکیلات مصوب صندوق است.

ماده 31– مجوزهای استخدام سالیانه پیمانی و یا تبدیل وضع نیروهای قراردادی شاغل به پیمانی صرفاً توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع در قالب تبصره های ذیل تعیین و ابلاغ می شود.

تبصره 1– سهمیه استخدامی برای تأمین جایگزین نیروهای خروجی پیمانی یا قراردادی (بازنشستگی، ازکار افتادگی، فوت، بازخرید خدمت، اخراج و استعفا) با نظر اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی و ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع تعیین می شود.

تبصره 2– صندوق مجاز است در صورت نیاز حداکثر تا پنج درصد از مجوزهای استخدامی ابلاغی از سوی وزارتخانه را بدون الزام به رعایت فضای رقابتی و انتشار آگهی و صرفاً با تشخیص و مسئولیت شخصی رییس صندوق و با رعایت شرایط احراز طبقه بندی مشاغل، به جذب نیرو از بین دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر از آن با احراز صلاحیت عمومی براساس قانون گزینش اختصاص دهد.

تبصره 3– صندوق در صورت عدم تأمین مجوز استخدام پیمانی از سوی وزارتخانه و حسب ضرورت برای رفع نیازهای موقت خود به نیروی انسانی مجاز است نسبت به بکارگیری نیروهای قراردادی اقدام نماید. بدین منظور در سال مربوط (حداکثر دوبار در سال) براساس نظریه کمیته ای متشکل از معاون پشتیبانی و مدیریت منابع صندوق و مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت متبوع نسبت به بررسی نیاز و تعیین تعداد و ترکیب رشته های شغلی مورد نیاز مبادرت می نماید. مصوبات این کمیته با ابلاغ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع قابلیت اجرایی خواهد داشت و بدین ترتیب صندوق می تواند با رعایت ماده 33 این آیین نامه برابر دستورالعملی که به تصویب هیأت امنا می رسد، نسبت به بکارگیری نیروی قراردادی مصوب به صورت کار معین با رعایت شرایط احراز طبقه بندی مشاغل اقدام نماید.

تبصره 4– هرگونه بکارگیری نیروی قراردادی منوط به تأمین اعتبار از سوی صندوق است.

ماده 32– صندوق مجاز است در سقف اعتبارات و برابر استانداردهای موجود برای رفع نیازهای نیروی انسانی فعالیت های خدمات عمومی مشتمل بر مشاغل نظافتچی، پیش خدمت، آبدارچی، نامه رسان، تلفنچی، و رانندگان اتومبیل های صرفاً دولتی، آشپز، متصدیان توزیع غذا و متصدی تأسیسات (مکانیسین و تکنیسین تأسیسات) با اشخاص حقیقی برابر ضوابط این آیین نامه، قرارداد منعقد نماید.

تبصره 1– این مشاغل به عنوان مشاغل کارگری تلقی شده و کارکنان مربوط، مشمول قانون کار می باشند.

تبصره 2– کارکنان مورد نظر از نظر بیمه و بازنشستگی پس از عقد قرارداد با صندوق تابع قانون تأمین اجتماعی می باشند.

تبصره 3– صندوق مجاز است در سقف تعداد نیروهای خروجی دائم سالیانه (بازنشستگی، فوت، اخراج، استعفا، از کارافتادگی کلی) از مشاغل مورد نظر این ماده، رأساً نسبت به بکارگیری نیروی انسانی جدید جایگزین با رعایت ماده 30 آیین نامه و شرایط احراز هر شغل اقدام نماید. در صورت خروج موقت نیروهای مورد نظر به دلایلی نظیر مرخصی استحقاقی، استعلاجی، انفصال موقت، مرخصی بدون حقوق، انتقال و مأموریت موقت، به کارگیری نیروی جدید مجاز نمی باشد.

ماده 33– استخدام نیروی انسانی مورد نیاز صندوق به صورت پیمانی یا قراردادی، در فضای رقابتی و با رعایت عدالت استخدامی، شایسته گزینی و سنجش توانمندی های عمومی و تخصصی از طریق آزمون یا مسابقه عمومی، تخصصی، مصاحبه و یا ترکیبی از آنها براساس دستورالعملی که از سوی هیأت امنای صندوق تصویب میشود و با احراز صلاحیت های عمومی براساس قانون تسری گزینش معلمان و کارمندان آموزش و پرورش به کارمندان سایر وزارتخانه ها و سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی مصوب 9/ 2/ 1375 مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

تبصره – شماره ملی هر کارمند صندوق، به عنوان شماره مستخدم وی تلقی می شود و سایر کارمندانی که از قبل شماره مستخدم داشته اند، همچنان همان شماره ها معتبر خواهد بود.

ماده 34– شرایط عمومی استخدام در صندوق:
الف) داشتن حداقل سن بیست سال تمام و حداکثر چهل سال و برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری و بالاتر چهل و پنج سال
ب) داشتن تابعیت ایران
ج) انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی دائم برای مردان
د) عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر و روانگردان
هـ) نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر
و) دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر
ز) داشتن سلامت جسمانی، روانی و توانایی انجام کاری که برای آن استخدام می شوند براساس دستورالعمل مصوب از سوی هیأت امنای صندوق
ح) اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
ط) التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

تبصره 1– بکارگیری موقت اتباع خارجی حسب قوانین و مقررات خاص خود صورت می گیرد و حقوق و مزایای آنان براساس مفاد این آیین نامه تعیین و برقرار خواهد شد.

تبصره 2– مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، قانون کار و اعضای هیأت علمی تابع قوانین و مقررات خاص خود می باشند. حقوق و مزایا و امور رفاهی مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان (مرخصی های استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق، پاداش، کمک های غیرنقدی و بیمه عمر، درمان و حادثه و سایر مزایا) تابع مقررات این آیین نامه خواهد بود.

تبصره 3– صندوق موظف است، قوانین مربوط به استخدام ایثارگران را رعایت نماید.

تبصره 4– مدت سابقه خدمت تمام وقت دولتی حداکثر به میزان پنج سال به سقف سنی بند الف اضافه می شود.

تبصره 5– استخدام در مشاغل با مدرک تحصیلی دیپلم، از سوی وزارت متبوع ابلاغ می شود.

فصل پنجم : استخدام

ماده 35– رابطه استخدامی در صندوق به سه شکل است:
الف) استخدام رسمی،
ب) استخدام پیمانی برای مدت معین،
ج) استخدام قراردادی برای مدت معین،

تبصره 1– استخدام در بدو ورود به شکل پیمانی یا قراردادی است. تبدیل وضع کارکنان قراردادی به پیمانی به شرط قبولی در آزمون استخدامی و پیمانی به رسمی براساس دستورالعملی است که از سوی هیأت امنای صندوق تصویب می شود.

تبصره 2– مستخدمین پیمانی حداقل 3 سال و حداکثر پس از شش سال خدمت پیمانی در صورت داشتن شرایط، برابر دستورالعمل مصوب هیأت امنا به مستخدم رسمی آزمایشی تبدیل وضع می شوند. در صورت عدم احراز شرایط مصوب برای تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی، تمدید قرارداد پیمانی بلامانع می باشد.

ماده 36– طول دوره رسمی آزمایشی حداقل یک سال و حداکثر دو سال است و کارمند با رعایت شرایط ذیل با پیشنهاد مدیر بلافصل و تأیید معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق به مستخدم رسمی تبدیل خواهد شد:
الف) حصول اطمینان از لیاقت علمی، کاردانی، علاقه به کار، خلاقیت، نوآوری، روحیه خدمت به مردم، تکریم ارباب رجوع و ارتقای سطح رضایت مندی آنان و رعایت نظم و انضباط اداری از طریق کسب امتیاز لازم.
ب) طی دوره های آموزشی و کسب امتیاز لازم،
ج) تأیید گزینش.

تبصره 1– در صورتی که در ضمن یا پایان دوره آزمایشی، کارمند شرایط ادامه خدمت و یا تبدیل به استخدام رسمی را کسب ننماید، با وی به یکی از روش های ذیل رفتار خواهد شد:
الف) اعطای مهلت یک ساله دیگر برای احراز شرایط لازم (در هر حال مدت خدمت آزمایشی کارمند با احتساب این مهلت از 3 سال تجاوز نخواهد کرد)
ب) قطع رابطه استخدامی
ج) ادامه خدمت به صورت پیمانی

تبصره 2– دستورالعمل اجرایی این ماده به تصویب هیأت امنای صندوق می رسد.

ماده 37– کارمند رسمی در یکی از حالات ذیل از خدمت در صندوق خارج می گردد:
الف) بازنشستگی و یا از کارافتادگی کلی طبق قوانین ذی ربط،
ب) قبول استعفا،
ج) بازخریدی،
د) اخراج یا انفصال به موجب احکام مراجع قانونی ذی ربط،
هـ) فوت.

ماده 38– صندوق اجازه بکارگیری کارمندان منفصل از خدمت و همچنین کارمندان اخراج شده توسط سایر مؤسسات و واحدهای تابعه وزارتخانه را ندارد.

ماده 39– انعقاد قرارداد مجدد با کارمند پیمانی یا قراردادی منوط به تحقق شرایط ذیل است:
الف) استمرار بقای پست سازمانی کارمند پیمانی یا قراردادی،
ب) کسب نتایج مطلوب از ارزیابی عملکرد و رضایت از خدمات کارمند،
ج) جلب رضایت ارباب رجوع،
د) ارتقای سطح علمی و تخصصی در زمینه ی شغل مورد تصدی.

تبصره 1– در صورت عدم تحقق هر یک از شرایط فوق، انعقاد قرارداد مجدد با کارمند پیمانی یا قراردادی مقدور نخواهد بود. ضوابط بندهای ب، ج و د این ماده طی دستورالعملی از سوی هیأت امنا تصویب می شود.

تبصره 2– هسته گزینش مربوط ملزم است نظریه خود را در خصوص تمدید یا عدم تمدید قرارداد کارمندان پیمانی و قراردادی حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال به معاون پشتیبانی و مدیریت منابع صندوق اعلام نماید. عدم ارسال نظریه تا مهلت مقرر به منزله تأیید تمدید قرارداد کارمندان مورد نظر می باشد.

ماده 40– استفاده کارمندان از مزایای بیمه بیکاری حسب مورد، تابع قوانین و مقررات دولت خواهد بود.

فصل ششم : انتصابات

ماده 41– انتصاب و ارتقای شغلی کارمند باید با رعایت شرایط تحصیلی، تجربی و موفقیت در دوره های آموزشی ضمن خدمت مورد لزوم، پس از احراز شایستگی و عملکرد موفق در مشاغل قبلی آنان صورت گیرد.

ماده 42– انتخاب و انتصاب افراد به پست های مدیریت حرفه ای و سرپرستی و شرایط تخصصی و عمومی و نحوه ارتقای مسیر شغلی برابر دستورالعملی خواهد بود که از سوی مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت متبوع پیشنهاد و توسط هیأت امنای صندوق تصویب خواهد شد.

تبصره 1– انتصاب افراد به پست های مدیریتی و سرپرستی باید ابتدا در کمیته طبقه بندی مشاغل صندوق مطرح و در صورت تشخیص و احراز شرایط لازم و تصویب این کمیته پس از تائید حراست، نسبت به تغییر عنوان و انتصاب آنان اقدام نمود.

تبصره 2– ترکیب اعضای کمیته طبقه بندی مشاغل، شاخص ها، وظایف و نحوه امتیازبندی برابر دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت متبوع ابلاغ خواهد شد.

ماده 43– دوره خدمت در پست های مدیریتی صندوق چهارساله و تمدید آن دوره بلامانع است. ارزیابی عملکرد مدیران، تغییر پست افراد قبل از مدت مذکور و … براساس دستورالعملی است که از سوی هیأت امنای صندوق تصویب خواهد شد.

ماده 44– صندوق هیچ گونه تعهدی نسبت به پذیرش مدارک مقاطع تحصیلی دانشگاهی ارایه شده غیرمرتبط با رشته شغلی کارمند در طول اشتغال نخواهد داشت و پذیرش مدارک مرتبط نیز منوط به طرح در کمیته طبقه بندی مشاغل و تأیید آن کمیته است.

فصل هفتم : توانمندسازی کارمندان

ماده 45– توانمندسازی عبارت است از شناسایی و توسعه قابلیت های کارمندان از طریق ارتقای دانش، اصلاح نگرش و بهبود مهارت های آنان به نحوی که باعث افزایش کارآیی و اثربخشی و در نهایت تسهیل در دستیابی به اهداف سازمانی گردد.

ماده 46– صندوق مکلف است به منظور توانمندسازی کارمندان، نظام آموزش آنان را براساس دستورالعملی که از سوی هیأت امنای صندوق تصویب می شود، به گونه ای طراحی نماید که همراه با متناسب ساختن دانش، مهارت و نگرش کارمندان با شغل مورد نظر، انگیزه های لازم برای مشارکت مستمر آنان در فرآیند آموزش را فراهم نموده و رابطه ای بین ارتقا و انتصاب کارمندان و مدیران با نظام آموزش برقرار شود. طراحی دوره ها به دو روش زیر مقدور است:

الف ) طراحی دوره های آموزشی ضمن خدمت به صورت پودمانی و ترمی واحدی در طول دهه های خدمتی کارمند با هدف ارتقای مدرک تحصیلی فرد،

ب ) طراحی دوره های آموزشی ضمن خدمت کوتاه مدت، با هدف ارتقای توانمندی های عمومی و اختصاصی کارمند.

تبصره – صندوق می تواند در قالب برنامه های توانمندسازی کارمندان خود، تمام مراحل نیازسنجی، برنامه ریزی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و سنجش اثربخشی دوره های آموزشی و سایر فعالیت های آموزشی و پژوهشی مربوط به آموزش کارمندان را رأساً یا از طریق مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی که صلاحیت فنی و تخصصی آنها مورد تأیید مراجع ذی ربط باشد، انجام دهد.

ماده 47– صندوق موظف است، به منظور سیاست گذاری و مدیریت کلان آموزش منابع انسانی از مصوبات کمیته راهبری آموزش و توانمندسازی وزارتخانه تبعیت نماید.

ماده 48– اعطای مأموریت آموزشی برای انجام تحصیلات تکمیلی دانشگاهی (فوق لیسانس و بالاتر) مستلزم آن است که صندوق با استناد به ماده 30 این آیین نامه نیازهای نیروی انسانی خود را حسب نوع و تعداد رشته و مقطع تحصیلی مورد نیاز استخراج و با رعایت اولویت ها در قالب سهمیه سالیانه تعیین و به تصویب هیات امنا برساند و صرفاً بر این اساس نسبت به اعطای مأموریت آموزشی به کارمندان اقدام نماید.

تبصره 1– تمامی کارمندان پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی مجاز خواهند بود برابر دستورالعملی که از سوی هیأت امنا تصویب می شود، از مأموریت آموزشی استفاده نمایند.

تبصره 2– ایثارگران در استفاده از مأموریت آموزشی، تابع قوانین و مقررات مربوط خواهند بود.

تبصره 3– اعطای مأموریت اداری روزانه یا ساعتی برای دوره های پودمانی و دوره های حضوری از جمله MPH و … بنا به نیاز صندوق در راستای توانمندسازی کارمندان برای انجام بهینه وظایف سازمانی امکان پذیر است.

فصل هشتم : حقوق و مزایا

ماده 49– نظام پرداخت کارمندان صندوق براساس ارزشیابی عوامل شغل و شاغل و سایر ویژگی های مذکور در مواد آتی خواهد بود. امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی عوامل مذکور در این فصل ضرب در ضریب ریالی سالیانه، مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان قرار می گیرد.

تبصره – ضریب ریالی مذکور در این ماده برای هر سال معادل ضریب ریالی اعلام شده از سوی دولت بوده که توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می گردد.

ماده 50– مشاغل مشمول این آیین نامه به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع براساس عواملی نظیر اهمیت، پیچیدگی وظایف و مسئولیت ها، سطح تخصص و مهارت های مورد نیاز به یکی از طبقات جدول یا جداول «حق شغل» اختصاص یافته و به تصویب هیأت امنا خواهد رسید. امتیاز جدول یا جداول ارزشیابی مشاغل، حداقل 2400 و حداکثر آن 7000 بوده و برابر دستورالعمل پیوست می باشد.

تبصره 1– افزایش امتیازات جدول یا جداول موضوع این ماده و تبصره های آن و ماده 51 (حق شاغل) به منظور تعدیل حقوق ثابت کارمندان و با اعمال کاهش یا حذف مبلغ تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی کارمندان تابع دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع و به تصویب هیأت امنا می رسد. بدیهی است با اعمال این تبصره درج تفاوت تطبیق باقیمانده مانع از افزایش ضریب سالانه حقوق کارمندان نخواهد شد.

تبصره 2– هر کدام از مشاغل متناسب با ویژگی ها، حداکثر در پنج رتبه: مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی طبقه بندی می شوند و هر کدام از رتبه ها به یکی از طبقات جدول یا جداول موضوع این ماده اختصاص می یابند. شاغلین مربوط در بدو استخدام در رتبه مقدماتی و اولین طبقه شغلی مربوط قرار می گیرند و در طول دوره خدمت در قالب دستورالعمل تهیه شده از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع براساس عواملی نظیر ابتکار و خلاقیت، میزان افزایش مهارت ها، انجام خدمات برجسته، طی دوره های آموزشی، میزان جلب رضایت ارباب رجوع و … متناسب با ویژگی های مشاغل، ارزیابی و حسب امتیازات کسب شده و طی حداقل مدت سنوات خدمت مورد نیاز به رتبه های پایه، ارشد، خبره و عالی ارتقا می یابند. افرادی که طبق ضوابط مصوب به عنوان نخبه تعیین می شوند و افرادی که علاوه بر شرایط عمومی در بدو استخدام از تجربه و مهارت لازم برخوردار هستند، طبق دستورالعمل مربوط از طی نمودن برخی از رتبه ها معاف و در یکی از رتبه های بالاتر قرار می گیرند.

تبصره 3– رتبه های خبره و عالی فقط به مشاغل کارشناسی و بالاتر اختصاص می یابد.

تبصره 4– امتیاز طبقه مشاغل بهداشتی و درمانی در جدول یا جداول حق شغل با ضریب 2/ 1، در خصوص دارندگان مدارک دکترای حرفه ای، PH.D ، متخصصین و بالاتر با ضریب 5/ 1 و برای سایر مشاغل با ضریب 1/ 1 محاسبه می گردد.

ماده 51– شاغلین مشمول این آیین نامه براساس عواملی نظیر تحصیلات، دوره های آموزشی و مهارت (علاوه بر حداقل شرایط مذکور در اولین طبقه شغل مربوط)، سنوات خدمت و تجربه از امتیاز «حق شاغل که حداقل 1300 و حداکثر 5700 امتیاز می باشد، برابر دستورالعمل پیوست بهره مند می شوند.

ماده 52– به منظور اجرای کامل نظام پرداخت مبتنی بر ارزشیابی مشاغل، صندوق مجاز است ارزشیابی هر یک از مشاغل را با رعایت ماده 50 این آیین نامه و تبصره های ذیل ماده مذکور و اختصاص آن به یکی از طبقات جداول حق شغل و تعیین عوامل مربوط به شاغل براساس ضوابطی که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع ابلاغ می شود، تدوین و به تصویب هیأت امنا برسد.

ماده 53– عناوین مدیریت و سرپرستی، متناسب با پیچیدگی وظایف و مسئولیت ها، حیطه سرپرستی و نظارت و حساسیت های شغلی و سایر عوامل مربوط در یکی از طبقات جدول «فوق العاده مدیریت» طبق دستورالعمل پیوست که حداقل امتیاز آن 510 و حداکثر آن 2700 است، قرار می گیرند.

تبصره – مدیرانی که حداقل 2 سال در پست های مدیریتی انجام وظیفه نموده یا بنمایند، در صورتی که به سمت پایین تری منصوب شوند و فوق العاده مدیریت آنان در مسئولیت جدید از 80 درصد فوق العاده مدیریت در پست قبلی کمتر باشد، به میزان مابه التفاوت تا سقف درصد مذکور به عنوان «تفاوت فوق العاده مدیریت» دریافت خواهد نمود.
این تفاوت با ارتقاهای بعدی مستهلک می شود. این مابه التفاوت در محاسبه حقوق بازنشستگی و وظیفه نیز ملاک عمل خواهد بود.

ماده 54– علاوه بر پرداخت های موضوع مواد 50، 51 و 53 (حق شغل، حق شاغل و فوق العاده مدیریت) که «حقوق ثابت» تلقی می شود، فوق العاده هایی به شرح زیر به کارمندان قابل پرداخت می باشد:

1– فوق العاده ایثارگری: متناسب با درصد جانبازی و مدت خدمت داوطلبانه در جبهه و مدت اسارت تا 1550 امتیاز بهره مند می شوند. جدول تخصیص امتیازات مربوط برابر دستورالعمل پیوست است.

تبصره1– هرگونه تغییر در امتیاز ایثارگران یا تعاریف شمولیت ایثارگری مانند فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70٪ به بالا تابع قانون مربوط می باشد.

تبصره 2– کارمندانی که در زمان جنگ در مناطق جنگ زده مشغول خدمت اداری بوده اند، به ازای هر سال خدمت در زمان جنگ 130 امتیاز در نظر گرفته می شود. ملاک تشخیص مناطق جنگ زده مصوبات عمومی دولت خواهد بود.

تبصره 3– به دارندگان نشان های دولتی تا 800 امتیاز تعلق می گیرد.

2– فوق العاده سختی شرایط محیط کار: فقط به کارمندانی که در شرایط غیرمتعارف محیط کار مجبور به انجام وظیفه می باشند، حداکثر تا 1500 امتیاز طبق دستورالعمل پیوست، تعلق می گیرد. ضمناً دستورالعمل مربوط به تشخیص محیط های غیرمتعارف و تعیین امتیاز یا درصد فوق العاده سختی کار هر یک از مشاغل با پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع به تصویب هیأت امنا می رسد. تا تدوین دستورالعمل مربوط و تصویب آن توسط هیأت امنا، برقراری فوق العاده سختی کار براساس مصوبات قبلی همچنان قابل اجرا می باشد.

3– کمک هزینه عائله مندی و اولاد: به کارمندان مرد شاغل، بازنشسته و از کارافتاده مشمول این قانون که دارای همسر می باشند، معادل 810 امتیاز بابت کمک هزینه عائله مندی و به ازای هر فرزند معادل 210 امتیاز به عنوان کمک هزینه اولاد قابل پرداخت است.

تبصره 1– حداکثر سن برای اولاد ذکور که از مزایای این بند استفاده می کنند تا 20 سال و به شرط ادامه تحصیل و غیرشاغل بودن فرزند تا 25 سال تمام.

تبصره 2– اولاد اناث مادام که شوهر یا شغل نداشته باشند بدون رعایت سقف سنی.

تبصره 3– کارمندان زن شاغل، بازنشسته، از کارافتاده و وظیفه بگیر مشمول این آیین نامه که دارای همسر نبوده (همسر فوت کرده یا مطلقه باشد) و یا همسر آنان معلول و یا از کارافتاده کلی باشد، از مزایای کمک هزینه عائله مندی این بند بهره مند می شوند. در صورتی که این کارمندان براساس رأی مراجع ذی صلاح، به تنهایی متکفل مخارج فرزندان خود باشند، از مزایای کمک هزینه اولاد نیز بهره مند می شوند.این افراد در صورت ازدواج مجدد و تحت تکفل بودن فرزندان، براساس رأی مراجع ذی صلاح، از مزایای کمک هزینه اولاد بهره مند می شوند.

تبصره 4– فرزندان معلول و از کارافتاده کلی به تشخیص مراجع پزشکی ذی ربط مشمول محدودیت سقف سنی مزبور نمی باشند.

تبصره 5– چند قلوزایی نیز مشمول کمک هزینه اولاد می گردد.

تبصره 6– کارمندان زن فاقد همسر (زنانی که ازدواج ننموده اند) از مزایای کمک هزینه عائله مندی این بند بهره مند می شوند.

4– فوق العاده شغل: برای مشاغل تخصصی، متناسب با سطح تخصص و مهارت ها، پیچیدگی وظایف و مسئولیت ها و شرایط بازار کار برای مشاغل تا سطح کاردانی حداکثر 700 امتیاز و برای مشاغل همسطح کارشناسی حداکثر 1500 امتیاز و برای مشاغل بالاتر حداکثر 2000 امتیاز تعیین می گردد. برقراری این فوق العاده منوط به تدوین دستورالعملی است که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع تهیه و به تصویب هیأت امنا می رسد.

5– فوق العاده کارآیی و عملکرد: دستورالعمل مربوط به این فوق العاده از سوی رییس صندوق تهیه و پس از تصویب هیأت امنا اجرا می شود.

6– صندوق مجاز است به منظور جبران هزینه سفر و مأموریت روزانه داخل و خارج از کشور، جابجایی محل خدمت، کسر صندوق و تضمین، مبالغی را برابر آیین نامه و دستورالعمل مربوط که از سوی هیأت امنا ابلاغ می شود، پرداخت نماید.

تبصره – تا تصویب و ابلاغ دستورالعمل از سوی هیأت امنا ضوابط مربوط در حوزه کارمندان دولت ملاک عمل خواهد بود.

7– در صورتی که بنا به درخواست صندوق، کارمند موظف به انجام خدماتی خارج از وقت اداری گردد، پرداخت مبالغی تحت عنوان اضافه کار (حداکثر تا سقف 175 ساعت در ماه) بلامانع است.

تبصره 1– در هر ماه حداکثر 50 درصد از کارکنان صندوق مشمول دریافت سقف اضافه کار 175 ساعت می باشند.

تبصره 2– نرخ یک ساعت فوق العاده اضافه کاری کارمند صندوق به شرح ذیل محاسبه می شود:
مبلغ(حق شغل + حق شاغل+ فوق العاده مدیریت) = مبلغ یک ساعت فوق العاده اضافه کاری
176

8– دستورالعمل حق التحقیق، ححق التدریس، حق الترجمه و حق التألیف از سوی هیأت امنا به صندوق ابلاغ و قابل اجرا خواهد بود. تا ابلاغ دستورالعمل مذکور مصوبات قبلی قابل اجرا می باشد.

9– فوق العاده ویژه: در موارد خاص صندوق مجاز است با توجه به عواملی از قبیل مهارت، مسئولیت، ریسک پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیت ها در درآمد صندوق، مخاطرات شغل، موقعیت شغل در بازار کار داخلی و بین المللی، میزان ارباب رجوع و حساسیت کار، برای حداکثر 25٪ از مشاغل صندوق حداکثر تا 50٪ سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر مندرج در این آیین نامه، فوق العاده ویژه برقرار نماید. مشاغل مورد نظر و میزان فوق العاده مذکور، حسب دستورالعمل مصوب هیأت امنا تعیین می شود.

10– فوق العاده حق محرومیت از مطب: صندوق مجاز است به دارندگان مدرک دکتری در رشته های گروه پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی و علوم آزمایشگاهی) که تمام وقت برابر مقررات در واحدهای مختلف صندوق شاغل می باشند، مشروط به این که در مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی، مطب، داروخانه، آزمایشگاه، بیمارستان، درمانگاه و سایر واحدهای بخش خصوصی و خیریه و … به فعالیت انتفاعی تخصصی اشتغال نداشته باشند، فوق العاده حق محرومیت از مطب پرداخت نماید. تا تصویب دستورالعمل مربوط توسط هیأت امنا مبلغ فوق العاده محرومیت از مطب، برابر ضوابط قبلی همچنان قابل پرداخت می باشد.

11– حق الزحمه طرح تمام وقتی: به منظور استفاده از خدمات دارندگان مدرک دکترای حرفه ای در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و علوم آزمایشگاهی و متخصصین گروه علوم پزشکی در غیر ساعات اداری با هدف توسعه و گسترش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح ستادی و اجرایی صندوق اعم از روستاها و شهرها و تأمین کادر مورد نیاز آن، صندوق مجاز است تا تصویب دستورالعمل مربوط توسط هیأت امنا، مبلغ حق الزحمه طرح تمام وقتی را برابر ضوابط قبلی همچنان پرداخت کند.

تبصره– برقراری حق الزحمه تمام وقتی برای سایر مشاغل طبق دستورالعمل مصوب هیأت امنا خواهد بود.

12– صندوق مجاز است، پس از تصویب هیأت امنا، فوق العاده خاصی را تحت عنوان فوق العاده خاص هیأت امناء حسب مورد براساس عواملی نظیر مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، شغل، مناطق کمتر توسعه یافته و … به کارمندان صندوق پرداخت نماید. این فوق العاده بر مبنای مجموع ریالی حق شغل و حق شاغل در عدد ثابتی که از سوی هیأت امنا اعلام می شود، ضرب می گردد.
(حق شغل + حق شاغل) × k = فوق العاده خاص هیأت امنا

13– صندوق مجاز است برابر دستورالعمل پیوست نسبت به برقراری فوق العاده جذب تا سقف سی و پنج درصد حقوق و مزایای مستمر کارمندان (رسمی، پیمانی، مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان و قراردادی) اقدام نماید. این فوق العاده مشمول کسور بازنشستگی است.

14– برقراری و پرداخت حق فنی به برخی از شاغلین (رسمی، پیمانی و قراردادی) مشاغل خاص براساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع پیشنهاد و به تصویب هیأت امنا می رسد. تا تصویب دستورالعمل مذکور، حق فنی مصوب قبلی به قوت خود باقی است.

15– صندوق مجاز است مبلغی را تحت عنوان «فوق العاده مسئولیت» از محل درآمد اختصاصی به مدیران غیر هیأت علمی سطوح مختلف مدیریتی پرداخت نماید. مبلغ این فوق العاده برابر سطوح تعیین شده مدیریتی در جدول فوق العاده مدیریت اعضای هیأت علمی است که از سوی هیأت امنای صندوق تصویب می گردد (ماده 53 آیین نامه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها).

تبصره 1– میزان ریالی یا ضریب افزایش فوق العاده مذکور، هر ساله توسط هیأت امنا تعیین و به تصویب می رسد.

تبصره 2– آن دسته از مشاغل و مسئولیت هایی که در جداول موضوع این بند، عناوین شغلی آنان ذکر نشده است، هیات امنا می تواند حسب مورد و برابر درجه اهمیت آن با یکی از ردیف های جدول فوق همتراز و نسبت به برقراری فوق العاده مسئولیت اقدام نماید.

ماده 55– فوق العاده های ایثارگری، نشان های دولتی، خدمت اداری در مناطق جنگ زده، سختی شرایط محیط کار، فوق العاده شغل به عنوان «فوق العاده مستمر» تلقی می گردد.

ماده 56– شرایط تصدی مشاغل عمومی و اختصاصی صندوق به تناسب وظایف پست های قابل تخصیص به هر شغل، از لحاظ معلومات، تحصیلات، تجربه، مهارت و دوره های آموزشی مورد نیاز و عوامل مؤثر دیگر با ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع تعیین می شود و در انتصاب افراد به مشاغل مذکور، رعایت شرایط مصوب الزامی است.

ماده 57– صندوق مجاز است با کارمندانی که به سمت های مقامات سیاسی مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری منصوب می شوند، در زمان انتصاب به سمت های مقامات و اشتغال مجدد در صندوق با آنان برابر مفاد قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن رفتار نماید.

ماده 58– میزان عیدی پایان سال کارمندان صندوق حداقل برابر مصوبات عمومی دولت که از سوی وزارت متبوع اعلام می شود، خواهد بود.

ماده 59– حداقل حقوق ثابت و مزایای مستمر کارمندان صندوق در هر سال از سوی وزارت متبوع اعلام خواهد شد.

ماده 60– کل مبالغ پرداختی به مشمولین این آیین نامه اعم از مستمر، غیرمستمر، پاداش و هزینه ها، باید در فیش حقوقی کارمندان درج شود.

تبصره – میزان و نحوه پرداخت های مزایای غیرمستمر و امور رفاهی، ورزشی و تفریحی کارمندان براساس دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت امنا می رسد.

ماده 61– حقوق و مزایای مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برابر مفاد این فصل تعیین و برقرار می شود. این افراد در مدت انجام تعهدات قانونی مشمول صندوق تأمین اجتماعی می باشند.

ماده 62– دستورالعمل نظام پرداخت حقوق و مزایای کارمندان قراردادی به تصویب هیأت امنا خواهد رسید. تا تصویب دستورالعمل مورد نظر مصوبات قبلی هیأت امنا در این مورد ملاک عمل خواهد بود.

ماده 63– حقوق و مزایای اتباع بیگانه برابر مواد این فصل تعیین و برقرار می شود.

ماده 64– حقوق و مزایای بازنشستگانی که برابر ماده 92 این آیین نامه برای مدت مشخص به کار گرفته می شوند برابر مفاد ماده 92 این آیین نامه تعیین و پرداخت می شود.

ماده 65– بابت شرکت کارمندان و سایر افراد در جلسات مورد نیاز صندوق (که جزء وظایف اصلی کارمند نمی باشد) برای هر جلسه مبلغی به عنوان حق جلسه قابل پرداخت است. دستورالعمل مورد نیاز توسط هیات امنا تصویب می شود.

ماده 66– به منظور تشویق و ترغیب کارمندان صندوق در زمینه های فرهنگی، آموزشی و اجرایی و همکاری و مشارکت در خصوص برگزاری مراسم، اجرای همایش ها، آزمون ها و موارد مشابه آن، مبالغی به عنوان حق الزحمه به آنان پرداخت خواهد شد. دستورالعمل مورد نیاز توسط هیات امنا تصویب می شود.

ماده 67– احکام کارگزینی صادره ناشی از قانون استخدام کشوری، قانون مدیریت خدمات کشوری، بخشنامه ها، دستورالعمل ها و مصوبات قبلی مورد تأیید می باشد، بدیهی است، احکام معوقه و استحقاقی کارمندان قبل از تاریخ اجرای این فصل تابع قوانین و دستورالعمل های قبلی خواهد بود.

فصل نهم : نظارت و ارزیابی عملکرد

ماده 68– صندوق موظف است، عملکرد سالیانه مدیران و کارمندان را برابر دستورالعمل ابلاغی از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع ارزیابی نموده و نتایج آن را در پرونده پرسنلی و نرم افزار کارگزینی ثبت و به ذی نفعان منعکس نماید.

تبصره 1– نتایج ارزیابی سالانه مدیران و کارمندان برابر دستورالعمل ماده فوق، در وضعیت استخدامی و مزایای دریافتی آنان تأثیرگذار خواهد بود.

تبصره 2– صندوق مجاز است، به منظور ایجاد انگیزه در بین کارمندان و مدیران که حسب وظیفه محوله، در پیشبرد برنامه های عملیاتی سالیانه واحدهای تابعه مشارکت فعال دارند، برابر دستورالعملی که از سوی هیات امنا تصویب می شود، نسبت به انتخاب واحد نمونه از بین واحدهای همتراز اقدام و به مدیران و کارمندان این واحدها (حداکثر 20٪ جمعیت کارمندان واحد نمونه) پاداش پرداخت نماید.

فصل دهم : حقوق و تکالیف کارمندان

ماده 69– مدیران و کارمندان صندوق خدمتگزاران مردم هستند و باید با رعایت موازین اخلاق اسلامی و اداری و طبق سوگندی که در بدو ورود ادا نموده و منشور اخلاقی و اداری که امضا می نمایند وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به ارباب رجوع و با در نظر گرفتن حقوق و خواسته های قانونی آنها انجام دهند.

تبصره 1– اصول و مفاد منشور فوق الذکر، متن سوگندنامه و تعهدات کارمندان صندوق از سوی وزارت متبوع تصویب می شود.

تبصره 2– صندوق مکلف است، رضایت و عدم رضایت ارباب رجوع از عملکرد کارمندان را در ارتقا، انتصاب و تمدید قراردادهای استخدامی، تبدیل وضعیت و اعمال سایر امتیازات استخدامی و تشویقات و تنبیهات کارمندان در دستورالعمل هایی که به تصویب می رسد، لحاظ نماید.

ماده 70– کارمندان رسمی و پیمانی صندوق سالی سی روز حق مرخصی کاری با استفاده از حقوق و مزایای مربوط را دارند. حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان در هر سال قابل ذخیره شدن است.

ماده 71– کارمندان می توانند به هر میزان از ذخیره مرخصی استحقاقی خود پس از موافقت مسئول مربوط استفاده نمایند.

ماده 72– بازخرید مرخصی استحقاقی ذخیره شده با درخواست کارمند در طول هر دوره ده ساله خدمتی، فقط برای یک بار در هر دوره و در صورت وجود اعتبار و پس از تصویب هیات امنا بلامانع می باشد. صندوق موظف است مرخصی بازخرید شده را از مجموع ذخیره مرخصی استحقاقی کارمندان کسر نماید.

ماده 73– به منظور تحکیم و تکریم نهاد خانواده، کارمندان صندوق در موارد ذیل حق برخورداری از 3 روز مرخصی اضطراری علاوه بر سقف مرخصی استحقاقی سالانه را دارند. مرخصی مذکور قابل ذخیره یا بازخرید نمی باشد.
الف) ازدواج دائم کارمند،
ب) فوت بستگان درجه یک شامل: همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر.

ماده 74– کارمندان اعم از قراردادی، پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی که به حج تمتع مشرف می شوند، مجاز خواهند بود فقط یک بار از یک ماه مرخصی تشویقی استفاده نمایند که جزء مرخصی استحقاقی منظور نخواهد شد.

ماده 75– کارمندان صندوق می توانند از مرخصی کمتر از یک روز که جزیی از مرخصی استحقاقی می باشد، استفاده کنند. حداکثر مرخصی ساعتی به میزان نصف ساعت کاری روزانه است. در صورت استفاده بیش از مدت ذکر شده، یک روز مرخصی استحقاقی محاسبه می شود.

تبصره – در صورت استفاده از مرخصی ساعتی کمتر از نصف ساعت کاری، مجموع ساعات مرخصی استفاده شده در هر ماه محاسبه و از مرخصی استحقاقی سالیانه کارمند کسر می گردد.

ماده 76– تعطیلات رسمی بین مرخصی های استحقاقی جزء مرخصی محسوب نمی شود.

ماده 77– کارمندان رسمی، رسمی آزمایشی و پیمانی می توانند در طول مدت خدمت خود با موافقت صندوق حداکثر سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند و در صورتی که کسب مرخصی برای ادامه تحصیلات عالی در رشته مربوط به شغل کارمندان یا نیاز صندوق باشد، تا مدت دو سال دیگر قابل افزایش خواهد بود. احتساب مدت مرخصی بدون حقوق کارمندان که بابت ادامه تحصیل اعطا می شود، از لحاظ بازنشستگی با پرداخت کسور مربوط توسط کارمندان صندوق (اعم از سهم کارمند و کارفرما) طبق دستورالعملی خواهد بود که توسط هیأت امنا تصویب می شود.

تبصره 1– مدت مرخصی بدون حقوق و مأموریت آموزشی مورد استفاده کارمندان رسمی آزمایشی به عنوان طول دوره مورد نیاز خدمت آزمایشی مندرج در ماده 33 این آیین نامه محسوب نمی شود.

تبصره 2– کارمندان می توانند با رعایت ماده 30 قانون برنامه پنجم توسعه با موافقت صندوق برابر دستورالعملی که به تصویب هیات امنا می رسد، از مرخصی بدون حقوق بدون محدودیت زمان استفاده نمایند.

تبصره 3– کارمندان صندوق که همسر ایشان جهت مأموریت یا ادامه تحصیل اعزام می شوند، می توانند حداکثر به مدت 6 سال (بدون محاسبه مرخصی بدون حقوق استفاده شده قبلی) از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند.

ماده 78– کارمندان صندوق در صورت ابتلا به بیماری که مانع از انجام خدمت شود تا سه روز با گواهی پزشک معالج و تأیید پزشک معتمد صندوق و مازاد بر سه روز تا سقف چهار ماه با تأیید شورای پزشکی وزارت متبوع، می توانند از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند.

ماده 79– حداکثر مدت استفاده از مرخصی استعلاجی در طول یک سال تقویمی با تائید شورای پزشکی وزارت متبوع چهارماه خواهد بود. در صورت نیاز به استفاده بیشتر از مرخصی استعلاجی، به تشخیص شورای پزشکی وزارت متبوع محدودیت زمانی مذکور مستثنی می باشد.

تبصره – در صورت نیاز به استفاده بیش از 4 ماه مرخصی استعلاجی تائید مجدد شورای پزشکی الزامی است.

ماده 80– حقوق و مزایای کارمند در ایام مرخصی استعلاجی تا بهبودی کامل یا از کارافتادگی کلی حداکثر به مدت یک سال به میزان حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر که حسب مورد به کارمند داده شده است، قابل پرداخت می باشد. برای مدت مازاد بر یک سال، فقط حقوق ثابت (مشتمل بر حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و تفاوت تطبیق) قابل پرداخت خواهد بود.

ماده 81– به بانوان باردار برای هر بار وضع حمل، شش ماه مرخصی زایمان با استفاده از حقوق و فوق العاده های مربوط تعلق می گیرد که در هر صورت از 6 ماه بیشتر نخواهد بود.

تبصره 1– مدت مرخصی زایمان برای زایمان های دوقلو، هشت ماه و برای زایمان های سه قلو و بالاتر، یک سال تعیین می شود.

تبصره 2– مدت مرخصی استعلاجی بانوانی که در طول دوران بارداری با تأیید پزشک معالج و با رعایت مفاد مواد 82 و 83 این آیین نامه از مرخصی استعلاجی استفاده می کنند، از سقف مرخصی زایمان آنها کسر نخواهد شد.

تبصره 3– مرخصی زایمان در خصوص مادرانی که فرزند آنها مرده به دنیا می آید دو ماه خواهد بود.

تبصره 4– به کارمندان زن پس از اتمام مرخصی زایمان تا سن 24 ماهگی فرزند، روزانه یک ساعت مرخصی شیردهی تعلق می گیرد.

ماده 82– کارکنان مشمول صندوق تأمین اجتماعی از نظر استفاده از مرخصی استعلاجی تابع مقررات قانون تأمین اجتماعی می باشند و صندوق مجاز به پرداخت حقوق و مزایای آنان در ایام مرخصی استعلاجی نمی باشد.

ماده 83– نحوه استفاده از مرخصی های استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق و مراقبت و شیردهی به موجب دستورالعملی خواهد بود که از سوی هیأت امناء تصویب می شود.

ماده 84– صندوق مجاز است در چهارچوب بودجه های مصوب و دستورالعملی که از سوی هیأت امناء تصویب می شود، کارمندان و افراد تحت تکفل آنان را علاوه بر استفاده از بیمه پایه سلامت (در صورت درخواست کارمند) با مشارکت آنان به صورت هماهنگ و یکنواخت تحت پوشش بیمه های تکمیلی و بیمه عمر (بیمه عمر فقط مشمول کارمند می شود) قرار دهد.

ماده 85– صندوق موظف است شرایط بهداشتی، ایمنی و رفاهی محیط کار را تأمین و لباس کار مناسب برای کارمندان خود را در قالب دستورالعمل مصوب هیات امنا تهیه نماید.

ماده 86– ساعات کار کارمندان صندوق چهل و چهار ساعت در هفته می باشد. تنظیم ساعت کار یا شیفت های موظف کارمندان به عهده صندوق می باشد.

تبصره 1– تمامی کارمندان صندوق موظفند در ساعات تعیین شده به انجام وظایف مربوط بپردازند و در صورتی که در مواقع ضروری، خارج از وقت اداری مقرر و یا ایام تعطیل به خدمات آنان نیز باشد، براساس اعلام نیاز مکلف به انجام وظایف محوله در محل کار یا خارج از محل کار حسب مورد در قبال دریافت اضافه کاری یا حق الزحمه برابر مقررات مربوط خواهد بود. دستورالعمل این تبصره توسط هیأت امناء تصویب می شود.

تبصره 2– کارمندان می توانند ساعت کار خود را با موافقت صندوق حداکثر به مدت سه سال تا یک چهارم یا یک دوم (صرفاً برای کارمندان زن براساس قانون نیمه وقت بانوان) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت و سایر امتیازات این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین می شود. لیکن کسور بازنشستگی این قبیل کارمندان در طول مدت خدمت پاره وقت براساس حقوق و فوق العاده های کامل کسر خواهد شد و این گونه سوابق در محاسبه سنوات خدمت لازم برای بازنشستگی تمام وقت محسوب می شود. دستورالعمل این تبصره توسط هیأت امناء تصویب می شود.

ماده 87– کارمندان صندوق در انجام وظایف و مسئولیت های قانونی در برابر شاکیان مورد حمایت قضایی می باشند و صندوق مکلف است به تقاضای کارمندان برای دفاع از انجام وظایف آنها با استفاده از کارشناسان حقوقی خود یا گرفتن وکیل از کارمندان حمایت قضایی نماید.

ماده 88– کارمندان صندوق موظفند وظایف خود را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی صندوق انجام دهند و در مقابل عموم مراجعین و صندوق پاسخگو می باشند. هرگونه بی اعتنایی به امور مراجعین و تخلف از قوانین و مقررات عمومی ممنوع می باشد. ارباب رجوع می تواند در برابر برخورد نامناسب کارمندان با آنها و کوتاهی در انجام وظایف، به دستگاه اجرایی ذی ربط و یا به مراجع قانونی شکایت نماید.

ماده 89– قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1372 و اصلاحات بعدی و مقررات اجرایی آن در مورد کلیه کارمندان به غیر از مشمولین قانون کار در صندوق لازم الاجرا می باشد.

ماده 90– مدیران و سرپرستان بلافصل، مسئول نظارت، کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله بوده و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند. در صورتی که کارمندان مزبور با اقدامات خود موجب ضرر و زیان صندوق شوند و یا تخلفاتی نظیر رشوه و یا سوء استفاده در حیطه مدیریت مسئولین مزبور مشاهده و اثبات شود، علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی، با مدیران و سرپرستان کارمندان (حسب مورد) نیز که در کشف تخلف یا جرایم اهمال نموده باشند، مطابق قوانین مربوط، با آنان رفتار خواهد شد.

ماده 91– تصدی بیش از یک پست سازمانی برای تمام کارمندان صندوق ممنوع می باشد. در موارد ضروری صرفاً در خصوص مشاغل مدیریتی یا حساس، به عنوان سرپرست و با تشخیص رییس صندوق بلامانع است.

ماده 92– به کارگیری بازنشستگان با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در موارد خاص به عنوان اعضای کمیته ها، کمیسیون ها، شوراها، مجامع و خدمات مشاوره ای غیرمستمر، تدریس و مشاوره های حقوقی مشروط بر این که مجموع ساعت اشتغال آنها در صندوق از یک سوم ساعت اداری کارمندان موظف تجازو نکند، بنا به پیشنهاد صندوق و تصویب هیات امنا در دوره های یک ساله بلامانع است. حق الزحمه این افراد متناسب با ساعات کار هفتگی معادل کارمندان شاغل مشابه تعیین و پرداخت می شود.

ماده 93– کارمندان مکلفند در حدود قوانین و مقررات، احکام و اوامر رؤسای مافوق خود را در امور اداری اطاعت نمایند، اگر کارمندان حکم یا امر مقام مافوق را برخلاف قوانین و مقررات اداری تشخیص دهند، مکلفند کتباً مغایرت دستور را با قوانین و مقررات به مقام مافوق اطلاع دهند. در صورتی که بعد از این اطلاع، مقام مافوق کتباً دستور خود را جهت اجرا تأیید کرد، کارمندان مکلف به اجرای دستور صادره خواهند بود و از این حیث مسئولیتی متوجه کارمندان نخواهد بود و پاسخ گویی با مقام دستوردهنده است.

ماده 94– خروج از تابعیت ایران و قبول تابعیت کشور بیگانه موجب انفصال خدمت از صندوق خواهد بود.

ماده 95– صندوق رفاه دانشجویان مکلف به اجرای مصوبه «صندوق ذخیره کارمندان دولت» می باشد.

فصل یازدهم : بازنشستگی و تأمین اجتماعی

ماده 96– شرایط بازنشستگی کارمندان در صندوق به شرح ذیل است:
الف) صندوق مکلف است کارمندان خود را که سی سال سابقه خدمت دارند بازنشسته نماید.
ب) صندوق می تواند کارمند خود را با داشتن حداقل شصت سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت با حداقل بیست و پنج روز حقوق بازنشسته نماید.

تبصره 1– صندوق مجاز است، در موارد خاص و حسب نیاز از خدمات کارمندانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می باشند، در صورت تمایل کارمند با تصویب هیات امنا حداکثر تا سی و پنج سال سنوات خدمت استفاده نماید.

تبصره 2– سابقه مذکور در بند الف ماده 96 و همچنین شرط سنی مزبور در بند «ب» برای متصدیان مشاغل سخت و زیان آور و جانبازان و معلولان تا پنج سال کمتر می باشد و شرط سنی برای زنان منظور نمی گردد.

ماده 97– صندوق موظف است کارمندان دارای شصت و پنج سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت را بازنشسته کند. سقف سنی برای متصدیان مشاغل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا حسب نیاز صندوق هفتاد سال می باشد.

تبصره – چنانچه سابقه خدمت کارمندان صندوق کمتر از بیست و پنج سال باشد، در صورتی که بیش از بیست سال سابقه خدمت داشته باشند، می توانند در صورت نیاز صندوق تا رسیدن به بیست و پنج سال سابقه (بدون توجه به محدودیت سنی) ادامه خدمت دهند.

ماده 98– کارمندان صندوق رفاه دانشجویان از لحاظ برخورداری از مزایایی نظیر بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت، بیکاری و بیمه درمانی با رعایت این آیین نامه تابع یکی از صندوق های بازنشستگی کشوری یا صندوق تأمین اجتماعی می باشند.

تبصره 1– کارمندانی که تا قبل از تصویب این آیین نامه به استخدام درآمده و از نظر بازنشستگی مشمول یکی از صندوق های تأمین اجتماعی یا بازنشستگی کشوری هستند، با رعایت احکام پیش بینی شده در این فصل تابع صندوق خود می باشند. تغییر صندوق از تأمین اجتماعی به بازنشستگی کشوری یا بالعکس در طول مدت خدمت فقط یک بار امکان پذیر می باشد و براساس مصوبات عمومی هیأت دولت قابل انجام خواهد بود.

تبصره 2– کارمندانی که برابر مفاد این آیین نامه از پیمانی به رسمی آزمایشی تبدیل وضع می یابند، همچنان تابع قانون صندوق تأمین اجتماعی می باشند. این کارمندان باید درخواست کتبی خود را جهت انعکاس به سازمان تأمین اجتماعی به واحد اداری صندوق رفاه دانشجویان اعلام نمایند. واحدهای مذکور ملزم به اعلام درخواست رسمی آنان به سازمان تأمین اجتماعی و پی گیری موضوع می باشند.

ماده 99– کارمندان انتقالی به صندوق رفاه دانشجویان باید از تاریخ انتقال، مشمول یکی از صندوق های بازنشستگی تأمین اجتماعی یا بازنشستگی کشوری قرار گیرند. در صورت تغییر صندوق مابه التفاوت مورد ادعای هر یک از صندوق های انتخاب شده بابت سهم کارمند و کارفرما به عهده ذی نفع می باشد. در غیر این صورت انتقال فرد متقاضی به صندوق رفاه دانشجویان مقدور نخواهد بود.

ماده 100– در هنگام تعیین حقوق بازنشستگی از سوی صندوق های بازنشستگی، به کارمندانی که بیش از سی سال خدمت دارند، به ازای هر سال خدمت مازاد بر سی سال، دو و نیم درصد رقم تعیین شده حقوق بازنشستگی علاوه بر حقوق تعیین شده محاسبه و پرداخت خواهد شد.

ماده 101– مبنای محاسبه کسور بازنشستگی و برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این آیین نامه حقوق ثابت به اضافه فوق العاده های مستمر و فوق العاده ویژه موضوع بند 9 ماده 54 و فوق العاده جذب موضوع بند 13 ماده 54 این آیین نامه می باشد.

ماده 102– به کارمندان مشمول این آیین نامه که بازنشسته، از کارافتاده یا فوت می شوند، به ازاء هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر (تا سی سال) به اضافه وجوه مربوط به مرخص های استحقاقی ذخیره شده، پرداخت خواهد شد. آن قسمت از سابقه خدمت کارمند که در ازاء آن وجوه بازخریدی دریافت نموده اند از سنوات خدمتی که مشمول دریافت این وجوه می گردد، کسر می شود.

تبصره – کارمند صندوق هنگام تقاضای بازنشستگی، می تواند مدت مرخصی استحقاقی استفاده نشده خود را در احتساب سابقه خدمت جهت تعیین حقوق بازنشستگی درخواست و صندوق موظف است حکم مرخصی قبل از بازنشستگی نامبرده را صادر و سپس مبادرت به صدور حکم بازنشستگی نماید.

ماده 103– کارمندان مشمول صندوق های بازنشستگی در صندوق رفاه دانشجویان تابع بندهای زیر خواهند بود:

الف ) شاغلین و بازنشستگان برابر ضوابط می توانند والدین تحت تکفل خود را در صورتی که تحت پوشش هیچ یک از بیمه های درمانی نباشند، تحت پوشش بیمه درمانی خود قرار دهند.

ب ) فرزندان اناث مشروط بر آن که ورثه قانونی باشند، در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور مشروط بر آن که ورثه قانونی باشند تا بیست سالگی و در صورت اشتغال به تحصیلات تا بیست و پنج سالگی از کمک هزینه اولاد، بیمه و یا مستمری والدین خود برخوردار می شوند.

ماده 104– امکان بازنشستگی پیش از موعد کارمندان صندوق تابع قوانین جاری کشور است که به تصویب هیأت امنا می رسد.

فصل دوازدهم : مقررات مختلف

ماده 105– کارمندان رسمی، پیمانی و یا قراردادی حسب نوع استخدام در یکی از حالات ذیل قرار خواهند داشت:
الف) اشتغال در واحد سازمانی مربوط
ب) مرخصی استعلاجی، استحقاقی و یا بدون حقوق
ج) آماده به خدمت
د) انتقال یا مأموریت به موسسه ها و سایر دستگاه های اجرایی دیگر و یا مأموریت آموزشی
هـ) انفصال موقت یا دائم و یا اخراج به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و یا هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری
و) استعفا و بازخریدی به موجب احکام مذکور در این آیین نامه و قانون رسیدگی به تخلفات اداری
ز) غیبت موجه و غیرموجه
ح) بازنشستگی و از کارافتادگی
ط) تعلیق
م) فسخ قرارداد کارمند پیمانی

تبصره – در ایام انفصال موقت، تعلیق و غیبت تا تعیین تکلیف کارمند، پرداخت هرگونه وجهی به ایشان ممنوع است.

ماده 106– دستورالعمل نحوه انتقال و مأموریت کارمندان به سایر موسسه ها و یا دستگاه های اجرایی دیگر توسط هیات امنا تصویب می شود.

ماده 107– آمادگی به خدمت کارمند رسمی یا پیمانی در یکی از شرایط زیر امکان پذیر است:
الف) در پایان مدت مرخصی بدون حقوق در صورت مراجعه کارمند جهت اشتغال، پست سازمانی جهت اختصاص به وی وجود نداشته باشد.
ب) انحلال واحد سازمانی صندوق
ج) در هر شرایط دیگری براساس آراء مراجع ذی صلاح

تبصره 1– آمادگی به خدمت حداکثر یک سال است و در صورت عدم اشتغال کارمند، طی دوران مزبور، حسب مورد طبق مقررات مربوط بازخرید خدمت یا در صورت داشتن شرایط بازنشستگی، بازنشسته خواهد شد.

تبصره 2– به کارمندان رسمی و پیمانی که آماده به خدمت می شوند شش ماه اول تمام حقوق و مزایای مندرج در حکم کارگزینی مربوط و پس از آن تا پایان دوران آمادگی به خدمت نصف مبلغ مزبور (به استثنای کمک هزینه اولاد و عائله مندی که کامل پرداخت می شود) قابل پرداخت خواهد بود.

تبصره 3– آمادگی به خدمت با پرداخت کسور بازنشستگی به مآخذ تمام حقوق، جزء سابقه خدمت کارمندان رسمی و پیمانی محسوب خواهد شد.

تبصره 4– صندوق مکلف است تا زمانی که کارمند آماده به خدمت دارد، برای تصدی پست هایی که جدید ایجاد می شود یا بدون متصدی است از کارمندان مربوط (دارای شرایط احراز شغل) استفاده نماید و فقط در صورتی مجاز به استخدام می باشد که کارمند آماده به خدمت واجد شرایط نداشته باشد.

تبصره 5– آماده به خدمت که به پست سازمانی منصوب می شود در صورت امتناع از شروع به کار و غیبت، طبق مقررات مربوط به او رفتار خواهد شد.

تبصره 6– انتقال یا مأموریت کارمند آماده به خدمت به سایر دستگاه ها و موسسات، موجب قطع حالت آمادگی به خدمت وی خواهد شد.

ماده 108– قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 20/ 1/ 1368 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن در مورد کارمندان صندوق لازم الاجرا بوده و تغییرات در مفاد آیین نامه اجرایی آن با تصویب هیأت امناء قابل اجرا است.

ماده 109– اصلاحات مرتبط با قانون مشاغل سخت و زیان آور در مورد کارمندان صندوق لازم الاجرا بوده و تغییرات در مفاد قانون فوق و آیین نامه های مربوط با تصویب هیأت امناء قابل اجراست.

ماده 110– صندوق ملزم به رعایت تمامی قوانین و مقررات ایثارگران است، مگر در مواردی که در این آیین نامه و دستورالعمل های آن تصریح شده باشد.

ماده 111– بازخریدی کارمندان برابر دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت امناء می رسد. هرگونه بکارگیری کارمندان بازخرید شده صندوق یا سایر موسسات وزارت متبوع و دستگاه های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ممنوع می باشد.

ماده 112– کارمند رسمی می تواند با درخواست کتبی از خدمت در صندوق استعفا دهد. در هیچ مورد، استعفای کارمند رافع تعهدات او در برابر صندوق نخواهد بود. استعفا از تاریخی تحقق می یابد که صندوق به صورت رسمی با ان موافقت نماید. صندوق مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول استعفا، رد یا قبول آن را کتباً اعلام دارد. چنانچه تا پایان یک ماه رد یا قبول استعفا ابلاغ نگردد، این امر در حکم قبول استعفا تلقی خواهد شد.

تبصره 1– در صورت درخواست کارمند مستعفی، استرداد وجوهی که بابت کسور بازنشستگی پرداخت کرده است، تابع ضوابط صندوق مربوط خواهد بود.

تبصره 2– استخدام مجدد کارمند رسمی که استعفا کرده است در صورت نیاز صندوق برابر ضوابط استخدامی مندرج در این آیین نامه خواهد بود. احتساب سوابق خدمت این قبیل کارمندان از لحاظ بازنشستگی مشروط به این که وجوه کسور بازنشستگی را دریافت نکرده باشند، بلامانع است.

تبصره 3– به کارمند مستعفی وجوه مرخصی استفاده نشده پرداخت خواهد شد.

ماده 113– صندوق مکلف به رعایت آرای دیوان عدالت اداری می باشد.

ماده 114– صندوق مجاز است برابر قوانین و مقررات مربوط، از وجود کارمندان به صورت دورکاری استفاده خدمتی نماید.

ماده 115– کلیه قوانین، دستورالعمل ها و ضوابط قبلی مادامی که اصلاحیه بعدی مصوب و ابلاغ نگردد، به قوت خود باقی مانده و لازم الاجرا می باشد. ضمناً در مواردی که حکم خاصی برای اجرای برخی از قوانین و مقررات عمومی دولت در این آیین نامه پیش بینی نشده باشد، تا تصویب دستورالعمل و مقررات جدید توسط هیأت امناء مقررات عمومی دولت نافذ خواهد بود.

ماده 116– مسئولیت پاسخ گویی به ابهامات، تفاسیر و سوالات مطروحه در خصوص مفاد این آیین نامه از سوی صندوق به عهده کمیته 3 تا 5 نفره منتخب از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

ماده 117– این آیین نامه در 117 ماده و تبصره های مربوط در تاریخ 28/ 2/ 1392 به تصویب بیست و هفتمین جلسه هیأت امناء رسید و با توجه به نامه شماره 191455/ 17927 مورخ 3/ 11/ 1391 معاونت حقوقی رییس جمهور با ابلاغ وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لازم الاجراء می گردد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.