حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
شناسه : 36457

آیین نامه شماره 86 قرارداد بیمه تعهد پرداخت حقوق ورودی عبور کالای خارجیمصوب 1393,02,30 شورای عالی بیمه در اجرای ماده 17 قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، در جلسه مورخ 30/ 02/ 1393، « قرارداد بیمه تعهد پرداخت حقوق ورودی عبور کالای خارجی» را مشتمل بر 13 ماده و 14 تبصره به شرح […]

پ
پ

آیین نامه شماره 86 قرارداد بیمه تعهد پرداخت حقوق ورودی عبور کالای خارجی
مصوب 1393,02,30

شورای عالی بیمه در اجرای ماده 17 قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، در جلسه مورخ 30/ 02/ 1393، « قرارداد بیمه تعهد پرداخت حقوق ورودی عبور کالای خارجی» را مشتمل بر 13 ماده و 14 تبصره به شرح ذیل تصویب نمود:

ماده 1– اساس قرارداد: این قرارداد براساس قانون بیمه مصوب سال 1316 و ماده 5 قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب 1374، بند «خ» ماده یک و تبصره های 2 و 4 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 1377 و بند ح ماده 1 قانون امور گمرکی مصوب 1390 و تبصره 2 ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مصوب 1392 و قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1390 بین تشکل اقتصادی ……… به عنوان بیمه گذار و شرکت بیمه ……….. به عنوان بیمه گر و گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان ذی نفع با شرایط زیر منعقد می گردد.

ماده 2– تعاریف: اصطلاحات مورد استفاده در این قرارداد در معانی مشروح زیر به کار می رود:

1– بیمه گذار: تشکل اقتصادی است که با عضویت شرکت های حمل و نقل بین المللی که به موجب قوانین و مقررات مربوط ثبت گردیده و مسئولیت اعضا در قبال حقوق ورودی را پذیرفته و آن را نزد بیمه گر بیمه نموده و متعهد پرداخت حق بیمه است. اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز می توانند به عنوان بیمه گذار این قرارداد باشند.

2– شرکت حمل و نقل بین المللی: شخص حقوقی ایرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط، مجاز به انجام عملیات حمل و نقل بین المللی است.

3– بیمه گر: موسسه بیمه ای است که دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و مجاز به انجام عملیات بیمه در این رشته است.

4– ذینفع: گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

5– بیمه نامه: سندی کتبی است که توسط بیمه گر براساس مفاد این قرارداد برای هر پروانه عبور خارجی صادر شده باشد.

6– قاچاق: منظور از قاچاق در این قرارداد موارد قاچاق موضوع بندهای ب و ت ماده 113 قانون امور گمرکی مصوب 1390 و بند ب ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 صرفاً در ارتباط با عبور خارجی است.

7– پروانه عبور خارجی: نسخه دوم اظهارنامه عبور خارجی که توسط گمرک پس از انجام تشریفات گمرکی در رویه امور خارجی برابر مقررات صادر می گردد.

8– حقوق ورودی: حقوق گمرکی معادل چهار درصد (4 درصد) ارزش گمرکی کالا به اضافه سود بازرگانی که توسط هیئت وزیران تعیین می گردد به علاوه وجوهی که به موجب قانون، گمرک مسئول وصول آن است و به واردات قطعی کالا تعلق می گیرد ولی شامل هزینه های انجام خدمات نمی شود.

9– اظهارنامه عبور خارجی: منظور از اظهارنامه عبور خارجی، اظهارنامه موضوع ماده 39 قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن است.

ماده 3– موضوع قرارداد: موضوع قرارداد عبارت است از مسئولیت تامین تعهدات شرکت های حمل و نقل بین المللی در قبال ذی نفع بابت حقوق ورودی که بر عهده بیمه گذار بوده و توسط وی نزد بیمه گر بیمه می گردد.

ماده 4– وظایف بیمه گذار: وظایف بیمه گذار به شرح زیر است.

1– بیمه گذار موظف است حق بیمه را به ترتیبی که در بیمه نامه مشخص گردیده به بیمه گر پرداخت نماید،

2– بیمه گذار موظف است همزمان با انعقاد این قرارداد فهرست مشخصات شرکت های حمل و نقل بین المللی که تعهد آنها را پذیرفته به بیمه گر اعلام نماید،

3– بیمه گذار موظف است شرکت های حمل و نقل بین المللی که تعهد آنها را پذیرفته ملزم به انجام اقدامات زیر نماید:
الف- در صورت اطلاع از هرگونه مغایرت بین محموله و پروانه عبور خارجی و مواردی که منجر به عدم خروج تمام یا بخشی از کالا در مهلت مقرر می شود، مراتب را حداکثر ظرف 24 ساعت از زمان اطلاع، به بیمه گذار و بیمه گر اعلام نماید،
ب- اقدامات لازم جهت حفظ کالای عبور خارجی به عمل آورد،
ج- در صورت دریافت هرگونه اخطاریه در ارتباط با موضوع قرارداد از سوی مراجع ذیربط مراتب را بلافاصله به اطلاع بیمه گذار و بیمه گر برساند،
د- حداکثر ظرف یک هفته پس از تحویل کالا به گمرک مقصد یا خروج کالا از هر یک از مرزهای مجاز گمرکی کشور، اعلام وصول کالای عبوری را از گمرک اخذ و به بیمه گر ارائه دهد.

4– بیمه گذار موظف است به منظور حسن اجرای این قرارداد تضامین لازم را متناسب با حجم عملیات و ریسک شرکت های حمل و نقل بین المللی که تعهد آنها را پذیرفته، در اختیار بیمه گر قرار دهد.

ماده 5– وظایف و تعهدات بیمه گر: وظایف و تعهدات بیمه گر به شرح زیر است:

1– بیمه گر موظف است براساس اطلاعات ارائه شده و معادل مبلغی که توسط گمرک ورودی در اظهارنامه عبور خارجی اعلام می شود بیمه نامه را صادر و در قبال پرداخت حق بیمه از سوی بیمه گذار به وی یا نماینده او تحویل نماید،

2– تعهدات بیمه گر در مورد هر پروانه عبور خارجی از زمان خروج محموله از گمرک مبدأ آغاز و با صدور گواهی وصول کالا توسط گمرک مقصد یا عدم اعلام خسارت از سوی ذی نفع به بیمه گر تا 90 روز پس از مهلت مقرر در پروانه عبور خارجی (هر کدام زودتر اتفاق بیفتد) پایان می پذیرد،

3– بیمه گر موظف است با درخواست و هماهنگی ذی نفع، واحدهای صدور بیمه نامه موضوع این قرارداد (اعم از شعبه یا نمایندگی) را در مبادی ورودی گمرک مستقر نماید و مشخصات آنها از جمله دارندگان امضای مجاز در آن واحدها و نیز هرگونه تغییرات بعدی را کتباً به اطلاع بیمه گذار و ذی نفع برساند،

4– بیمه گر موظف است با طراحی سامانه نرم افزاری مناسب نسبت به فراهم شدن امکان تبادل اطلاعات لازم با بیمه گذار و ذی نفع اقدام نماید،

5– در موارد زیر، بیمه گر مکلف است ظرف مدت 15 روز پس از دریافت مدارک موضوع ماده 8 با رعایت شرایط این قرارداد خسارت را به ذی نفع پرداخت نماید:
الف- چنانچه کل کالای مندرج در اظهارنامه عبور خارجی که براساس آن بیمه نامه صادر گردیده است ظرف مهلت مقرر در قانون امور گمرکی به گمرک مقصد تحویل داده نشود،
ب- در مواردی که کالای عبوری تحویل شده به گمرک مقصد براساس صورتجلسه گمرک خروجی یا گمرک بین راهی کسری داشته باشد.

تبصره – در مواردی که پرداخت خسارت در مهلت مقرر، از سوی بیمه گر به تاخیر بیافتد، مشمول حکم ماده 522 آیین دادرسی مدنی می شود.

ماده 6– وظایف ذی نفع: وظایف ذی نفع به شرح زیر است:

1– چنانچه تمام یا بخشی از کالای عبور خارجی ظرف مهلت مقرر به گمرک مقصد تحویل داده نشود ذی نفع موظف است مراتب را ظرف مدت پانزده روز پس از احراز عدم تحویل کتباً یا هر طریق قابل اثبات دیگر به بیمه گذار و بیمه گر اعلام نماید،

2– ذی نفع موظف است در صورت تشخیص قاچاق، نسبت به پیگیری موضوع وفق ماده 41 قانون مبارزه با قاچاق مصوب سال 1392 در مراجع ذی صلاح اقدام نماید،

3– ذی نفع موظف است به منظور تبادل الکترونیکی اطلاعات همکاری لازم را با سایر طرف های قرارداد به عمل آورد،

4– ذی نفع مکلف است لیست شرکت های حمل و نقل بین المللی دارای سابقه تخلف از مقررات گمرکی را به طور مستمر برای سایر طرف های قرارداد ارسال نماید،

5– ذی نفع موظف است پس از احراز هر یک از موارد زیر خسارتی را که از بیمه گر دریافت نموده است به وی مسترد نماید:
الف- کالا پس از پرداخت خسارت با تاخیر به گمرک مقصد تحویل شده باشد،
ب- در مواردی که پس از پرداخت خسارت براساس تشخیص ذی نفع یا رای قطعی مرجع رسیدگی کننده ذی صلاح اثبات شود که کالا از کشور خارج شده است،
ج- در مواردی که به موجب رای قطعی مرجع رسیدگی کننده ذی صلاح عدم خروج یا تحویل کالا ناشی از فورس ماژور بوده باشد.

6– ذینفع موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از دریافت خسارت اصل بیمه نامه را به بیمه گر تحویل نماید.

ماده 7– مدارک لازم برای دریافت خسارت: برای دریافت خسارت، ذی نفع موظف است ضمن اعلام کتبی خسارت به بیمه گر، اسناد و مدارک ذیل را به وی ارایه نماید:
1- تصویر اظهارنامه عبور خارجی ممهور به مهر گمرک،
2- تصویر بیمه نامه مربوط،
3- تصویر اوراق مربوط به اقدامات قانونی صورت گرفته در مراجع ذی صلاح توسط ذی نفع در صورت تشکیل پرونده،
4- تصویر مکاتبات ذی نفع با بیمه گذار موضوع بند 1 ماده 6 این قرارداد

ماده 8– استثنائات: در موارد زیر بیمه گر در مقابل ذی نفع تعهدی نخواهد داشت:

1– کاهش وزن کالاهایی که به موجب مفاد قانون امور گمرکی به طور ذاتی دچار افت وزن می گردند،

2– فورس ماژور نظیر سیل، توفان، زلزله، آتش فشان و سایر حوادث و بلایای طبیعی و نیز جنگ و شورش.

ماده 9– بازیافت خسارت: پس از پرداخت خسارت، بیمه گر جانشین ذی نفع جهت بازیافت خسارت پرداختی خواهد بود و بیمه گر می تواند نسبت به بازیافت خسارت پرداختی، از بیمه گذار یا شرکت حمل و نقل اقدام نماید.

تبصره – در مواردی که علت عدم خروج تمام یا بخشی از کالا ناشی از عذرموجه موضوع تبصره 1 ماده 57 قانون امور گمرکی باشد، میزان بازیافت حداکثر ده درصد خسارت پرداختی خواهد بود.

ماده 10– مدت قرارداد: مدت قرارداد یک سال شمسی است و قابل تمدید برای دوره های بعد خواهد بود.

ماده 11– خاتمه اعتبار بیمه نامه: با تحقق هر یک از موارد زیر اعتبار بیمه نامه تمام می شود:

1– تحویل کالا به گمرک مقصد و یا خروج کالا از مرزهای مجاز گمرک کشور طبق اعلام گمرک ظرف مهلت مقرر،

2– پرداخت خسارت از سوی بیمه گر.

ماده 12– نحوه فسخ قرارداد: در طول مدت اعتبار قرارداد هر یک از طرف های قرارداد می توانند با اعلام قبلی (به صورت کتبی) یک ماهه به سایر طرف های قرارداد، نسبت به فسخ آن اقدام کنند. در صورت فسخ، طرف های قرارداد متعهد به ایفای تعهدات ناشی از این قرارداد در مورد بیمه نامه های صادره قبلی می باشند.

ماده 13– نحوه حل و فصل اختلاف: هرگونه اختلاف ناشی از تعبیر، تفسیر و یا اجرای این قرارداد، در صورتیکه از طریق برگزاری جلسات مشترک و مذاکره حل و فصل نشود، با رعایت قوانین و مقررات مربوط قابل ارجاع به داوری یا طرح در مراجع صالحه خواهد بود.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.