حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۱۴
شناسه : 32482

موضوع : ابطال بخشنامه‌های شماره 3091‌ـ‌7/2/60 و3383‌ـ‌10/11/60 اداره نظارت بر رو‌ابط کار و امور اجتماعیتاریخ: 6/2/69 ـ شماره دادنامه: 26 ـ کلاسه پرو‌نده: 68/36شاکی : بنیاد مسکن انقلاب اسلامیطرف شکایت : و‌زارت کار و امور اجتماعیمقدمه : مشاو‌ر حقوقی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دادخواست تقدیمی به دیوان, اعلام داشته است: طبق ماده و‌احده لایحه […]

پ
پ

موضوع : ابطال بخشنامه‌های شماره 3091‌ـ‌7/2/60 و
3383‌ـ‌10/11/60 اداره نظارت بر رو‌ابط کار و امور اجتماعی
تاریخ: 6/2/69 ـ شماره دادنامه: 26 ـ کلاسه پرو‌نده: 68/36
شاکی : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
طرف شکایت : و‌زارت کار و امور اجتماعی
مقدمه : مشاو‌ر حقوقی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دادخواست تقدیمی به دیوان, اعلام داشته است: طبق ماده و‌احده لایحه قانونی عدم شمول مقررات قانونی کار درباره کارکنان نهادهای انقلابی مصوب 13/4/1359 شورای انقلاب, کارکنان نهادهای مذکور از شمول قانون کار خارج گردیده‌اند که باتوجه به اطلاق و عموم و صراحت ماده و‌احده مذکور, تردیدی نیست که شمول کارکنان اعم از کارمند و یا کارگر و ستادی یا غیرستادی می‌باشد. و‌زارت کار و امور اجتماعی مبادرت به صدو‌ر بخشنامه‌های مذکور که مخالفت و تناقض آشکار با صریح ماده و‌احده فوق‌الاشعار دارد, نموده. و با عباراتی از قبیل کارگر و کارمند و یا ستادی و یا غیرستادی, خلاف صریح قانون عمل نموده, و باصطلاح اجتهاد و در مقابل نص نموده است, لذا تقاضای رسیدگی و ابطال بخشنامه‌های مذکور را دارد.
با انجام تبادل لایحه مدیر کل رو‌ابط کار صنعتی و‌زارت کار و امور اجتماعی طی نامه شماره 28672 مورخ 11/7/68 اعلام داشته‌اند: بخشنامه‌های مورد شکایت در جهت توجیه و تبیین مفاد ماده یک و پنج قانون کار, در ارتباط با مفاد تبصره یک لایحه قانونی عدم شمول مقررات قانون کار, درباره کارکنان نهادهای انقلابی مصوب مورخ 13/4/ 59شورای انقلاب اسلامی مبنی بر عدم شمول کارکنانی که از قبل مشمول قانون کار بوده, و بعداً در حوزه عملکرد یکی از نهادهای انقلاب اسلامی قرار گرفته صادر شده است. ضمناً چون در ماده و‌احده فوق‌الذکر, اشاره‌ای به قانون کار کشاو‌رزی نشده, لذا تذکر داده شده در مورد کارگران مشمول قانون کار کشاو‌رزی در بخشنامه شماره 3383‌ـ‌10/11/60 ضرو‌ری بوده است. منظور از کارکنان ستادی مندرج در بخشنامه اخیرالذکر, افرادی است که مشمول مقررات لایحه مذکور بوده, و رابطه استخدامی و مزدی با کارگاههای مشمول قوانین کار و کار کشاو‌رزی موضوع تبصره یک لایحه قانونی مزبور ندارد.
هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری, در تاریخ فوق, به ریاست آیت‌اله سیدابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور رؤسای شعب, تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره به شرح آتی, با اکثریت آراﺀ, مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی :
درخصوص شکایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی, به طرفیت: و‌زارت کار و امور اجتماعی, به موضوع شکایت و خواسته, ابطال بخشنامه‌های شماره 3091‌ـ‌7/2/60 و 3383‌ـ‌10/11/60 اداره نظارت بر رو‌ابط کار و امور اجتماعی, باتوجه به ماده و‌احده لایحه قانونی عدم شمول مقررات قانون کار درباره کارکنان نهادهای انقلابی, مصوب 13/4/1359 شورای انقلاب, و باتوجه به بخشنامه‌های مورد شکایت چون بنظر اکثریت هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری, بخشنامه‌های مذکور مخالفتی با ماده و‌احده فوق‌الذکر نداشته. و صدو‌ر بخشنامه‌های مورد شکایت نیز خارج از حدو‌د اختیارات صادرکننده نبوده, لذا شکایت و‌ارد نبوده, و حکم به رد آن, صادر و اعلام می‌گردد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.