حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۲۴
شناسه : 32494

موضوع : ابطال بند 5 ماده 36 آیین‌نامه اجرایی قانون زمین‌شهریتاریخ: 13/2/69 ـ شماره دادنامه: 30 ـ کلاسه پرو‌نده: 67/41شاکی : آقای سیدحمید قوامیمقدمه : شاکی به شرح نامه تقدیمی به دیوان اعلام داشته است: بند 5 ماده 36عبارت است «… درصورتی که براساس رأی قطعی دادگاه زمین غیرموات تشخیص داده شود براساس ماده 9 […]

پ
پ

موضوع : ابطال بند 5 ماده 36 آیین‌نامه اجرایی قانون زمین‌شهری
تاریخ: 13/2/69 ـ شماره دادنامه: 30 ـ کلاسه پرو‌نده: 67/41
شاکی : آقای سیدحمید قوامی
مقدمه : شاکی به شرح نامه تقدیمی به دیوان اعلام داشته است: بند 5 ماده 36عبارت است «… درصورتی که براساس رأی قطعی دادگاه زمین غیرموات تشخیص داده شود براساس ماده 9 قانون با مالک رفتار خواهد شد.» نظر به اینکه ماده 9 قانون زمین‌شهری راجع است به تأ‌مین زمینهای مورد نیاز در شهرهایی که قانون اجازه داده است و‌زارت مسکن و شهرسازی می‌تواند از اراضی بایر و دایر شهری تملک و قیمت آن را معادل ارزش معاملاتی بپردازد. و و‌اضح است این ماده هیچ ربطی با اراضی موات یا تشخیص نوع زمین ندارد. لذا هیأ‌ت و‌زیران در تصویب این ماده برخلاف متن و رو‌ح قانون عمل کرده و قانونگذاری نموده است بنابراین بطلان آن را تقاضا دارم.
با انجام تبادل لایحه اداره کل حقوقی نخست‌و‌زیری به شرح نامه شماره 61670مورخ 25/7/67 در مقام پاسخ اعلام داشته است: نظر به اینکه ماده 9 قانون زمین‌شهری, ناظر به موارد و چگونگی تملک اراضی بایر و دایر می‌باشد و قیدی مبنی براینکه مرجع تشخیص اراضی بایر و موات چه ارگانی باشد ندارد, لذا قسمت اخیر بند 5 ماده 36 آیین‌نامه قانون زمین‌شهری, ایرادی ندارد زیرا در هر صورت اعم از اینکه دادگاه رأی به بایر و دایر بودن زمین بدهد یا و‌زارت مسکن رأساً زمین را بایر و یا دایر تشخیص دهد می‌تواند مقررات ماده 9 قانون زمین‌شهری را به مورد اجراﺀ گذارد.
هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری, در تاریخ فوق به ریاست آیت‌اله سیدابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و استماع توضیحات نماینده حقوقی سازمان زمین‌شهری به شرح آتی به اتفاق آراﺀ مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی :
بند 5 ماده 36 آیین‌نامه اجرایی قانون زمین‌شهری, از حیث اطلاق آن دائر به اجرای ماده 9 قانون زمین‌شهری حتی در غیرشهرهای شصت‌گانه در مواردی که زمین طبق رأی قطعی دادگاه غیرموات تشخیص گردیده مغایر قانون بوده و ابطال می‌گردد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.