حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۱
شناسه : 31233

موضوع : ابطال بخشنامه شماره 18626ـ 16/9/71مدیرعامل سازمان زمین شهریتاریخ: 3/6/71 ـ شماره دادنامه: 94 ـ کلاسه پرو‌نده: 71/26شاکی : آقای سراج نبویمقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته سازمان زمین شهری بموجب بخشنامه 18626ـ 16/9/67 اجرای احکام مقامات قضایی را موکول به اخذ تعهدنامه رسمی از محکوم له بشرح زیر نموده: 1ـ تنفیذ […]

پ
پ

موضوع : ابطال بخشنامه شماره 18626ـ 16/9/71
مدیرعامل سازمان زمین شهری
تاریخ: 3/6/71 ـ شماره دادنامه: 94 ـ کلاسه پرو‌نده: 71/26
شاکی : آقای سراج نبوی
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته سازمان زمین شهری بموجب بخشنامه 18626ـ 16/9/67 اجرای احکام مقامات قضایی را موکول به اخذ تعهدنامه رسمی از محکوم له بشرح زیر نموده: 1ـ تنفیذ اعمال غیرقانونی که قبلاً انجام داده‌اند (زیرا عملیات قانونی احتیاج به تنفیذ ندارد). 2ـ عدم طرح دعوی بهر نحوی از انحاﺀ با توجه به اینکه هیچکس را نمی‌توان از مراجعه به مقامات قضایی برای احقاق حق خود محرو‌م کرد. 3ـ قائم مقام قرار دادن محکوم علیه از طرف محکوم له که هیچ آدم سالم و عاقلی چنین سندی را جز به اکراه امضاﺀ نمی‌کند مفاد بخشنامه از اختیار قوه مجریه خارج است و ابطال بخشنامه فوق‌الذکر را استدعا نموده است. معاو‌ن حقوقی املاک و و‌اگذاری سازمان زمین شهری در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 18908/ح مورخ 24/5/71 اعلام داشته‌اند برخلاف اظهارات خواهان این سازمان برای اجرای احکام مراجع قضایی از محکوم له تعهد اخذ نمی‌نماید لکن در موارد خاصی که اجرای احکام صادره با توجه به اقدامات قبلی و ساخت و ساز اشخاص در اراضی جز از طریق مصالحه میسر نیست این سازمان ناچاراً با در نظر گرفتن امتیازاتی مثل تخصیص قطعاتی بعنوان معوض رضایت شاکی را جلب نموده و برای تنفیذ اقدامات انجام شده توافق می‌نماید. بدیهی است مصالح با اراده آزاد و رعایت صرف و صلاح خود مبادرت به امضاﺀ تعهد نامه می‌نماید. ضمناً در حال حاضر نیز با توجه به مصوبه مورخ 15/12/ 70مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام و ماده و‌احده تعیین تکلیف اراضی و و‌اگذاری دو‌لت و نهادها مصالحه با مالکین موضوعاً منتفی می‌باشد.
هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجﻩالاسلام و‌المسلمین محمدرضا عباسی‌فرد و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره با اکثریت آراﺀ بشرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی :
بخشنامه مورد شکایت مخالفتی با موازین قانونی ندارد زیرا او‌لاً بخشنامه مزبور در مقام بیان شرایط صلح محکوم علیه (سازمان زمین شهری) است و تعیین شرایط صلح از جانب هر یک از طرفین مصالحه فاقد مانع قانونی می‌باشد. ثانیاً بخشنامه نسبت به صاحبان (محکوم لهم) الزام‌آو‌ر نبوده مختار در عدم پذیرش شرایط صلح و بقاﺀ بر اجرای حکم صادره می‌باشند. علی‌هذا شکایت غیرو‌ارد تشخیص و مردو‌د اعلام می‌شود.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.