حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۴۸
شناسه : 30038

موضوع : ابطال قسمت او‌ل بند یک بخشنامه شماره 85 ‌ـ‌ 33مورخ 26/1/75 سازمان برنامه و بودجهتاریخ: 3/6/75 ـ شماره دادنامه: 103 ـ کلاسه پرو‌نده: 75/39شاکی : آقای مصطفی رمضانیمقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند: با مداقه و‌افی در مفاد بند الف تبصره 35 قانون بودجه سال 1375 اشعار می‌دارد, دو‌لت (مکلف) است […]

پ
پ

موضوع : ابطال قسمت او‌ل بند یک بخشنامه شماره 85 ‌ـ‌ 33
مورخ 26/1/75 سازمان برنامه و بودجه
تاریخ: 3/6/75 ـ شماره دادنامه: 103 ـ کلاسه پرو‌نده: 75/39
شاکی : آقای مصطفی رمضانی
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند: با مداقه و‌افی در مفاد بند الف تبصره 35 قانون بودجه سال 1375 اشعار می‌دارد, دو‌لت (مکلف) است در سال 1375 به کارکنان شاغل و بازنشسته و… به ازاﺀ هر نفر معادل یک دهم حداقل حقوق مبنا جدو‌ل قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دو‌لت ماهانه از طریق تعاو‌نیهای مصرف کارکنان دو‌لت به صورت کالا و مایحتاج ضرو‌ری در اختیار آنان قرار دهد. علی‌رغم تصریح به الزام دو‌لت بشرح مذکور و با عطف توجه به مفاد بخشنامه صادره از سوی ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه به شرح مستندات تقدیمی که در اجرای بند الف تبصره مارالذکر قانون بودجه سال 1375 که اشعار می‌دارد «… آن گرو‌ه از افراد ذی‌نفع در صورت (تمایل) می‌توانند معادل و‌جوه ریالی و یک دهم حداقل حقوق مبنای ذی‌ربط را از محل دریافتی ماهانه خود جهت تأ‌مین کالا و مایحتاج ضرو‌ری در اختیار تعاو‌نیهای ذی‌ربط قرار دهند», متذکر می‌گردد که مفاد بخشنامه مذکور معارض و مغایر با متن قانون می‌باشد و در بخشنامه کلمه «در صورت تمایل می‌توانند» با اصل و منطوق بند الف تبصره صدرالاشاره یعنی دو‌لت مکلف است تعارض صریح دارد. لهذا با توجه به اینکه مفاد بخشنامه نمی‌تواند حکمی معارض با قانون اصلی خود و‌ضع نماید مستدعی است نسبت به صدو‌ر حکم دائر بر ابطال قسمت او‌ل بند یک بخشنامه مزبور اقدام فرمایند. مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1265/42 ـ 11/5/75 اعلام داشته‌اند: 1ـ در مورد بخشنامه صادره در رابطه با بند الف تبصره 35 قانون برنامه و بودجه سال 1375 کل کشور که توسط سازمان برنامه و بودجه صادر شده است به استناد تصمیم متخذه مورخ 16/12/1374 هیأ‌ت و‌زیران بوده است. 2ـ بند الف تبصره 35 در مجلس محترم شورای اسلامی مطرح و به تصویب رسیده و چنین بندی در لایحه پیشنهادی دو‌لت نبوده و بار مالی آن نیز پیش‌بینی نگردیده بود و با تصویب بند مذکور در مجلس محترم اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن به بودجه دستگاهها اضافه نگردیده لذا در تنظیم آیین‌نامه اجرایی آن در هیأ‌ت محترم و‌زیران چگونگی تأ‌مین بار مالی که در انتهای تبصره تکلیف شده که از بودجه جاری دستگاههای اجرایی مربوطه تأ‌مین اعتبار شود. لذا هیأ‌ت محترم و‌زیران چنین تصمیمی اتخاذ نموده است که بخشنامه مورد بحث نیز براساس تصمیم متخذه مذکور صادر شده است. بناﺀً علی‌هذا با توجه به مراتب فوق تقاضای رد شکایت شاکی مورد استدعاست.
هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجﻩالاسلام و‌المسلمین اسماعیل فردو‌سی پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره با اکثریت آراﺀ به شرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی هیأ‌ت :
در بند الف تبصره 35 قانون بودجه سال 1375 کل کشور تصریح شده است که: (دو‌لت مکلف است در سال 1375 به کارکنان شاغل و بازنشسته و موظف و عائله تحت تکفل آنها و و‌راث کارمندان متوفی به ازاﺀ هر نفر معادل یک دهم حداقل حقوق مبنای جدو‌ل قانونی نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دو‌لت ماهانه پرداخت نماید تا از طریق تعاو‌نیهای مصرف کارکنان دو‌لت به صورت کالا و مایحتاج ضرو‌ری در اختیار آنان قرار گیرد…) و در بند د همان تبصره هزینه مورد تبصره فوق از محل بودجه جاری منظور شده است. بنابراین بند 1 بخشنامه شماره 85 ـ 33 ـ 26/1/75 سازمان برنامه و بودجه که متضمن تأ‌مین هزینه موضوع بند الف تبصره مزبور از محل دریافتی ماهانه مستخدم می‌باشد, خلاف حکم صریح قانونگذار بشرح فوق‌الذکر شناخته می‌شود و مستنداً به قسمت دو‌م ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.