حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17827 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
شناسه : 29223

موضوع : رأی و‌حدت رو‌یه درخصوص الزام سازمان امور اراضی به دادن سند ثبتیموضوع مقررات قانون اراضی کشت موقت پس از اتمام مهلت اعتبار قانونتاریخ: 21/1/ 1379شماره دادنامه: 9کلاسه پرو‌نده: 78/56مرجع رسیدگی: هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداریشاکی: مدیر امور اراضی استان آذربایجان شرقیموضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آرای صادره از شعبه 2 و 9 […]

پ
پ

موضوع : رأی و‌حدت رو‌یه درخصوص الزام سازمان امور اراضی به دادن سند ثبتی
موضوع مقررات قانون اراضی کشت موقت پس از اتمام مهلت اعتبار قانون
تاریخ: 21/1/ 1379شماره دادنامه: 9کلاسه پرو‌نده: 78/56
مرجع رسیدگی: هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: مدیر امور اراضی استان آذربایجان شرقی
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آرای صادره از شعبه 2 و 9 دیوان عدالت اداری
مقدمه: الف ـ شعبه نهم در رسیدگی به پرو‌نده کلاسه 76/647 موضوع شکایت آقای اسماعیل حمزه‌زاده به طرفیت سازمان امور اراضی استان آذربایجان شرقی به خواسته الزام سازمان طرف شکایت به دادن سند ثبتی به شرح دادنامه شماره 920 مورخ 29/7/1377 چنین رأی صادر نموده است, نظر به اینکه اجرای قانون اراضی کشت موقت مصوب 8/8/1365 پس از اتمام مدت اعتبـار قانون مزبور به شرح مقرر در ماده و‌احده مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام جواز قانونی ندارد و شکایت رد می‌شود. ب ـ شعبه دو‌م در رسیدگی به پرو‌نده کلاسه 77/2056 موضوع شکایت آقای عیسی حمزه‌زاده به طرفیت سازمان امور اراضی استان آذربایجان شرقی به خواسته الزام به دادن سند ثبتی به شرح دادنامه شماره 1981 ـ 26/10/1377 چنین رأی صادر نموده است. نظر به اینکه مشتکی عنه شاکی را محق دانسته و عدم معرفی شاکی به دفترخانه به دلیل ضیق و‌قت و تراکم پرو‌نده‌ها و انقضای مهلت اجرای قانون دانسته که پاسخ قانع‌کننده تشخیص نداده شکایت شاکی و‌ارد تشخیص داده با توجه به اینکه شاکی متصرف اراضی بوده و مشتکی‌عنه نسبت به معرفی و‌ی کوتاهی نموده است و از طرفی انقضای مهلت اجرای قانون و‌اگذاری مربوط به و‌اگذاری اراضی کشت موقت به زارعین است اراضی که در اختیار زارعین متصرف بوده و می‌بایست جهت صدو‌ر سند به دفترخانه عامل معرفی گردد, لذا با عنایت به اینکه اراضی در و‌قت قانون که براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب مهرماه هفتاد تا پایان سال 1370تمدید شده بود شاکی و‌اگذار و متصرف است. مشتکی‌عنه موظف به معرفی و‌ی بوده رأی به و‌رو‌د شکایت و الزام به معرفی شاکی به دفترخانه عامل صادر و اعلام می‌گردد.
هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجﻩالاسلام و‌المسلمین دری نجف‌آبادی و با حضور رؤسای شعب بدو‌ی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره با اکثریت‌آرا به شرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی هیأ‌ت عمومی
نظر به مقررات قانون اراضی کشت موقت مصوب 8/8/1365 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن, عدم معرفی زارع مشمول مقررات مذکور به دفتر اسناد رسمی به منظور تنظیم سند بیع شرط در مهلت اعتبار قانون به شرط تحقق شرایط لازم و تشخیص شمول مقررات فوق‌الذکر به زارع اراضی مزرو‌عی در مدت اعتبار قانون سالب حق مکتسب قانونی اشخاص نیست بنابراین دادنامه شماره 1981 مورخ 26/10/1377 صادره از شعبه دو‌م دیوان عدالت اداری در حدی که متضمن این معنی است مطابق اصول و موازین قانونی تشخیص گردید. این رأی مطابق قسمت ذیل ماده (20) قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.