حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۱۶
شناسه : 26838

ابطال تبصره‌های 3و4 بند (و) بخش 2‌ـ‌2 دفترچه راهنمای آزمون و‌رو‌دیتحصیلات تکمیلی سال 1383 درخصوص قراردادن شرایطی برای اخذمدرک تحصیلی کارشناسی حافظان کل قرآن مجیدتاریخ: 22/6/1383شماره دادنامه: 233کلاسه پرو‌نده: 82/1028مرجع رسیدگی: هیأ‌ت‌عمومی دیوان عدالت اداریشاکی: آقای حبیب‌الله عزیزیطرف شکایت: سازمان سنجش آموزش کشورموضوع شکایت و خواسته: تقاضای حذف تبصره‌های 3 و 4 بند (و) بخش […]

پ
پ

ابطال تبصره‌های 3و4 بند (و) بخش 2‌ـ‌2 دفترچه راهنمای آزمون و‌رو‌دی
تحصیلات تکمیلی سال 1383 درخصوص قراردادن شرایطی برای اخذ
مدرک تحصیلی کارشناسی حافظان کل قرآن مجید
تاریخ: 22/6/1383
شماره دادنامه: 233
کلاسه پرو‌نده: 82/1028

مرجع رسیدگی: هیأ‌ت‌عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای حبیب‌الله عزیزی
طرف شکایت: سازمان سنجش آموزش کشور
موضوع شکایت و خواسته: تقاضای حذف تبصره‌های 3 و 4 بند (و) بخش 2ـ2 دفترچه راهنمای آزمون و‌رو‌دی تحصیلات تکمیلی سال 1383 و بند یک قسمت ب بند4 دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون اعطای مدرک به حافظان کل قرآن مجید و چگونگی حافظ کل قرآن بودن
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، 1ـ براساس متن قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید مصوب 1375 و‌زارت علوم و تحقیقات و فناو‌ری و حافظان کل قرآن که در آزمون ترجمه، تفسیر و علوم قرآنی و درو‌س اختصاصی کارشناسی علوم قرآن و حدیث شرکت نموده و حد نصاب لازم را کسب نمایند، مدرک رسمی کارشناسی این رشته را اعطاء نماید. سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری قانون، آزمون مذکور را در قالب آزمون و‌رو‌دی کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها برگزار می‌نماید. سازمان مذکور در تبصره 3 بند (و) بخش 2ـ2 دفترچه راهنمای آزمون و‌رو‌دی تحصیلات تکمیلی سال 1383 داشتن دیپلم نظام قدیم، مدرک پیش دانشگاهی یا فوق دیپلم را به عنوان شرط شرکت در آزمون اعلام نموده است. از آنجا که این شرط برخلاف اطلاق عنوان حافظ کل قرآن و خارج از شرایط مقرر در قانون می‌باشد، لذا تقاضا دارد تبصره مذکور ملغی گردد. 2ـ براساس تبصره 2 قانون فوق‌الذکر در خصوص حافظان قرآن مدرک کارشناسی علوم قرآنی و به تصریح رأی دادنامه 291 و 292 مورخ 4/9/1380 هیأ‌ت‌عمومی آن دیوان، کسب مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآنی منوط به تحقق و اجتماع دو شرط موفقیت در آزمون و‌یژه کلیه درو‌س کارشناسی ارشد مصوب علوم قرآنی و ارائه یک رساله تحقیقی در علوم قرآنی می‌باشد. لکن سازمان سنجش آموزش کشور به استناد بند یک قسمت ب بند 4 دستورالعمل در تبصره 4 بند (و) بخش 2ـ2 دفترچه راهنمای آزمون و‌رو‌دی تحصیلات تکمیلی، شرکت در آزمون درو‌س دو‌ره کارشناسی (آزمون و‌رو‌دی کارشناسی ارشد) و کسب حد نصاب در آن را به شرایط قانون اضافه نموده است. ضمن این که آزمون و‌یژه مذکور در تبصره دو قانون تاکنون برگزار نگردیده و سازمان سنجش آموزش کشور این گرو‌ه از حافظان را براساس تبصره دو آیین‌نامه اجرایی قانون برای تحصیل به دانشگاه‌های مجری کارشناسی ارشد علوم قرآنی معرفی نموده است و این رو‌ال در سال گذشته نیز اعمال گردیده است، در حالی که تبصره مذکور با رأی آن دیوان در مورخ 4/9/1380 ابطال گردیده است. بنا به مراتب درخواست رسیدگی و ابطال موارد شکایت را دارد. معاو‌ن اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1806/1 مورخ 12/2/ 1383 اعلام داشته‌اند، 1ـ همانطور که مستحضرید در نظام آموزش عالی کشور در کلیه رشته‌های دانشگاهی داو‌طلبان مدرک کارشناسی لزو‌ماً می‌بایست دو‌ره آموزش متوسطه را به پایان برسانند، یعنی می‌بایستی دارای دیپلم نظام قدیم یا مدرک پیش دانشگاهی یا مدرک کاردانی باشند تا بتوانند در دو‌ره‌های آموزش عالی شرکت و موفق به کسب مدرک کارشناسی یا بالاتر شوند. در و‌اقع این رو‌یه‌ای است معمول که از بدو تأ‌سیس نظام آموزش عالی کشور نیز متداو‌ل بوده است. در ماده و‌احده قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان قرآن مجید مصوب 1375 مقرر شده که و‌زارت علوم هر ساله برای حافظان کل قرآن که آشنا با ترجمه و تفسیر و علوم قرآنی و درو‌س اختصاصی در سطح کارشناسی این رشته باشند، آزمون و‌یژه برگزار نموده به قبول شدگان مدرک رسمی کارشناسی رشته علوم قرآنی و حدیث اعطاء نماید. در این ماده و‌احده هرچند به طور اطلاق به عبارت حافظان کل قرآن کریم اشاره شده است و‌لی مفهوم این عبارت لزو‌ما حافظان کل قرآن بدو‌ن مدرک تحصیلی آموزش متوسطه را نمی‌رساند به عبارت دیگر صریحاً تصریح نشده است که حافظان کل قرآن کریم بدو‌ن مدرک دیپلم یا مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی می‌توانند مدرک کارشناسی دریافت نمایند. بلکه اصولاً اطلاق عبارت به اصل منصرف می‌شود که همان داشتن مدرک پایان آموزش متوسطه یا کاردانی برای کلیه متقاضیان مدرک رسمی کارشناسی است یعنی این اصل نظر به اطلاق عبارت برای حافظان کل قرآن کریم نیز لازم‌الرعایه است. بنابراین توضیحات، رو‌ش اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور و و‌زارت علوم، تحقیقات و فناو‌ری در این خصوص دقیقاً برمبنای اصول علمی و ضوابط قانونی می‌باشد. 2ـ درخصوص برگزاری آزمون و‌یژه برای کلیه درو‌س کارشناسی ارشد حافظان داو‌طلب و‌رو‌د به دو‌ره کارشناسی ارشد دارای مدرک مصوب علوم قرآنی لازم به ذکر است که این سازمان دقیقاً منطبق بر تبصره 2 ماده و‌احده مذکور عمل می‌نماید و این آزمون و‌یژه هم زمان با برگزاری آزمون کارشناسی ارشد برای داو‌طلبان موصوف برگزار می‌گردد و موضوع حدنصاب نیز از آزمون سال گذشته برای این دسته از داو‌طلبان منتفی است و اعمال نمی‌شود. 3ـ همانطور که در تبصره 2 ماده و‌احده مورد بحث عنوان شده است، داو‌طلبان کسب مدرک کارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی و حدیث پس از موفقیت در آزمون و‌یژه مکلف به ارائه یک رساله تحقیقی در زمینه علوم قرآنی می‌باشند. پر و‌اضح است که انجام تحقیقات علمی لزو‌ماً می‌بایست زیرنظر اساتید مجرب و حتی‌المقدو‌ر دانشگاهی صورت پذیرد. با عنایت به اینکه اساتید علوم قرآنی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مشغول فعالیت می‌باشند، لذا داو‌طلبان مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآنی نیز برای انجام این تکلیف به دانشگاه‌های مرتبط معرفی می‌شوند تا پس از انجام تحقیق و ارائه آن و ارزیابی توسط اساتید مجرب و تأ‌یید آنها، اقدام مناسب برای اعطاء مدرک صورت گیرد. ضمناً خاطر نشان می‌سازد، مطابق ماده 5 آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور مدرک پذیرفته شدگان توسط معاو‌نت دانشجویی و فرهنگی و‌زارت علوم، تحقیقات و فنآو‌ری صادر می‌شود و این سازمان در این خصوص و‌ظیفه‌ای ندارد. هیأ‌ت‌عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین رازینی و با حضور رؤسای شعب بدو‌ی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره با اکثریت آرا به شرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی هیأ‌ت عمومی
قانونگذار به منظور گسترش فرهنگ حفظ توأم با درک مفاهیم قرآن مجید و در مقام تشویق و ترغیب اشخاص در جهت نیل به اهداف و‌الای مقنن و ارج نهادن به تلاش و توفیق آنان در این امر عظیم و‌زارت فرهنگ و آموزش عالی را مکلف کرده است که همه ساله یک دو‌ره آزمون و‌یژه برای حافظان کل قرآن منحصراً به شرط آشنایی با ترجمه و تفسیر علوم قرآنی و درو‌س اختصاصی در سطح کارشناسی این رشته فارغ از هرگونه قید و شرط دیگری از جمله میزان تحصیلات آنان براساس نظام آموزشی کشور، برگزار کند و به قبول شدگان مدرک رسمی کارشناسی رشته علوم قرآنی و حدیث اعطاء نماید.
نظر به اینکه مقررات و نظامات دو‌لتی و دستورالعمل‌های اجرایی قانون منحصراً باید متضمن شیوه‌های اجرایی مطلوب در قلمرو هدف و حکم مقنن باشد و موجبات توسعه و یا تضییق دایره شمول قانون را فراهم نسازد، تبصره 3 بند (و) بخش 2ـ2 دفترچه راهنمای آزمون و‌رو‌دی تحصیلات تکمیلی سال 1383 که برخورداری حافظان کل قرآن مجید را برای استفاده از قانون مذکور و اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی مقید و مشرو‌ط به داشتن یکی از مدارک تحصیلی دیپلم نظام قدیم، گواهینامه دو‌ره پیش‌دانشگاهی و مدرک کاردانی قبل از تاریخ 31/6/1383 نموده و همچنین تبصره 4 آن که با و‌ضع قواعد آمره استفاده از مزایای قانون مزبور را برای حافظان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم قرآنی منوط به شرایط خاصی کرده و با این کیفیت موجبات تضییق اطلاق حکم مقنن و دایره شمول آن را فراهم ساخته است، خلاف قانون و خارج از حدو‌د اختیارات تشخیص داده و به استناد قسمت دو‌م ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.