حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
شناسه : 25068

سیدمهدی قویدل در جلسه با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در راستای اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان، اظهار کرد: در این خصوص جلسات متعددی با مدیران قضایی سطح شهرستان برگزار شده و امروز با یقین کامل ادعا می‌شود که پروژه مصلحین استان کرمان در کشور رتبه برتر را دارد و الگویی برای […]

پ
پ

سیدمهدی قویدل در جلسه با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در راستای اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان، اظهار کرد: در این خصوص جلسات متعددی با مدیران قضایی سطح شهرستان برگزار شده و امروز با یقین کامل ادعا می‌شود که پروژه مصلحین استان کرمان در کشور رتبه برتر را دارد و الگویی برای سایر استان‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ریل‌گذاری مصلحین در استان کرمان به خوبی انجام شده است و قطعاً در آینده شاید نتایج بسیار بیشتر و قابل توجه‌ای از عملکرد مصلحین خواهیم بود، افزود: تاکنون ۲۰۰ مربی اصلی در سطح استان کرمان توسط مربیان کشوری آموزش دیده اند و هر کدام افرادی را آموزش داده اند که در مجموع تعداد مصلحین در سطح استان به ۵ هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است.

قویدل در ادامه به طرح اورژانس قضایی اشاره و تصریح کرد: این طرح نیز از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی استفاده می‌کند؛ بدین صورت که بسیاری از پرونده‌هایی که ماهیت پلیسی نداشته و اغلب اختلاف جزئی میان زن و شوهر است و ضرورتی به ثبت در سیستم قضایی نیست، توسط تیم اورژانس قضایی که لیست آن‌ها در اختیار مراجع قضایی قرار دارد ورود کرده و مسئله را پیگیری می‌کنند.

وی بیان کرد: مصلحین شهرستان‌ها شبکه‌سازی شده و اطلاعات آن‌ها نیز در اختیار مراجع انتظامی قرار گرفته است تا در کنار دادسرا‌ها و دادگاه‌ها به ایجاد صلح و سازش اقدام کنند، ضمن اینکه در اکثر تیم‌های اورژانس قضایی روان شناس وجود دارد که به حل مشکلات به ویژه مسائل خانواده کمک شایانی می‌کنند.

ترویج فرهنگ صلح و سازش اصلی‌ترین هدف مصلحین

وی یادآوری کرد: اصلی‌ترین مبحث در پروژه مصلحین، ترویج فرهنگ صلح و سازش است، همچنین مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری، شناسایی آسیب‌های محله محور و همچنین علل زمینه‌ساز وقوع جرایم از جمله اهداف این طرح به شمار می‌روند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: اغلب مصلحین در سامانه ثنا ثبت نام کرده اند و دادگاه‌ها حتی می‌توانند آن‌ها را به عنوان داور نیز انتخاب کنند تا از ظرفیت این تیم به نحو احسن در راستای صلح و سازش استفاده شود.

قویدل همچنین بیان کرد: با اجرای طرح مصلحین و اورژانس قضایی قرار نیست مجدداً ساختار جدیدی مانند شورای حل اختلاف ایجاد شود بلکه هدف کاملاً مردمی بودن طرح و کیفرزدایی، ترویج عدالت ترمیمی و جذب مشارکت‌های مردمی از طریق آن است.

وی افزود: هم پروژه مصلحین و هم طرح اورژانس قضایی در راستای دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه فعالیت می‌کنند، چراکه تاکید این دستورالعمل بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی است، ضمناً مصلحین هم دارای پشتوانه دینی و هم علمی، مردمی و قانونی بوده و نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی ایفا می‌کنند.

قویدل تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ پرونده به مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان ارجاع شده که قریب ۵۰ درصد یعنی ۲ هزار و ۸۰۰ مورد از آن‌ها به صلح و سازش ختم شده است.

تاکید بر تغییر نگرش مردم از کیفری به عدالت ترمیمی

قویدل یادآور شد: تلاش ما این است تا نگرش مردم از کیفری صرف به نگاه عدالت ترمیمی تغییر کند تا شاهد کاهش جرایم و ارتقاء مسئولیت اجتماعی باشیم که این هدف نیز با خودکنترلی، امر به معروف و نهی از منکر و… محقق خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که درخصوص برخی جرایم مهم و اولویت دار استان کارگروه‌های خاصی را که دارای جنبه علمی، اجتماعی، اقتصادی و.. دارد را تشکیل داده و چگونگی نظارت ما، نحوه پیاده سازی پیشگیری و همچنین تعیین نقش دستگاه‌های متولی نیز انجام شود.

لازم به ذکر است: در این نشست در خصوص راه اندازی واحد مصلحین در برخی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان کرمان تاکید و ارجاع پرونده‌ها جهت ایجاد سازش پایدار به مصلحین و پیشگیری از ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی مصوب شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.