حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
شناسه : 23006

یدالله موحد در نشست مشترک با رییس و اعضای شورای اسلامی شهرستان کرمان افزود: پیام و فلسفه وجودی شورا‌های اسلامی این است که حل مشکلات مردم بیشتر از آنکه به اراده سیاسی و حاکمیتی نیاز داشته باشد، محتاج مشارکت مردمی است. وی تصریح کرد: مدیریت محلی و شهری، امنیت پایدار، پیشگیری از وقوع جرم، شورای […]

پ
پ

یدالله موحد در نشست مشترک با رییس و اعضای شورای اسلامی شهرستان کرمان افزود: پیام و فلسفه وجودی شورا‌های اسلامی این است که حل مشکلات مردم بیشتر از آنکه به اراده سیاسی و حاکمیتی نیاز داشته باشد، محتاج مشارکت مردمی است.

وی تصریح کرد: مدیریت محلی و شهری، امنیت پایدار، پیشگیری از وقوع جرم، شورای اسلامی و قوه قضاییه کلید واژه‌هایی هستند که رابطه معناداری بین آن‌ها وجود دارد و رابطه بین این مفاهیم می‌تواند زمینه بهتری برای تعامل، هم افزایی و تامین اهداف مشترک بین نهاد مردمی عمومی شورا‌ها و دستگاه حاکمیتی یعنی قوه قضاییه را فراهم سازد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در دنیا در سطوح محلی و روستایی، سیستم‌های مدیریتی تعریف شده است، ادامه داد: ساختار این سیستم‌ها شبیه شورا‌های اسلامی شهر و روستا است و از این رو باید تاکید کرد که این سیستم‌ها به منظور کارآمد بودن باید مقتدر، مستقل و مردمی باشند.

موحد افزود: اقتدار به معنای فریاد زدن و اخلاق تند نیست، بلکه اقتدار این است که هر فردی در هر جایگاهی، چارچوب وظایف و اختیارات خود را بداند و آن‌ها را به نحو احسن و اکمل اعمال کند.

وی با تاکید بر این مطلب که هفت اصل قانون اساسی اصولی سازی وظایف و اختیارات شورا‌های اسلامی را مورد توجه قرار داده است، ادامه داد: ماحصل اجرای کامل قوانین مربوط به شورا‌های اسلامی شهر و روستا؛ تامین امنیت اجتماعی مطلوب برای مردم خواهد بود که عنصر اصلی علقه مردم به محل زندگیشان خواهد بود.

موحد ادامه داد: هر چه علاقه مردم به محل زندگی آن‌ها افزایش یابد زمینه مشارکت آن‌ها نیز در زمینه عمران و توسعه اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی افزایش می‌یابدو یکی از مهمترین مولفه‌های این اقدام، داشتن شهر امن است.

رییس کل دادگستری استان کرمان به فرمایشات امام علی (ع) درباره امنیت اشاره و بیان کرد: ایشان فرموده اند: بدترین شهر (محل زندگی) شهری است که در آن امنیت در آن وجود نداشته باشد و همچنین در بیان دیگری تاکید داشته اند که هیچ نعمتی گواراتر از امنیت نیست و این موارد نشان می‌دهد که امنیت در حیات اجتماعی مردم تاثیر به سزایی دارد.

موحد تصریح کرد: امروز کشور ما در منطقه‌ای پر از التهاب و ناامنی قرار داد، اما مردم به رغم همه مشکلات موجود، از امنیت موجود کشور بسیار رضایت دارند و قدردان هستند.

وی با اشاره به این مطلب کاهش آسیب پذیری جامعه در برابر جرم یکی از ابعاد امنیت به شمار می‌رود، تاکید کرد: هر چه بتوانیم جامعه را در مقابل جرم مقاوم‌تر کنیم، امنیت آن افزایش می‌یابد.

رییس کل دادگستری استان کرمان، ضمن بیان این مطلب که امنیت دو جنبه عینی (امنیت موجود) و ذهنی (احساس امنیت) دارد، تاکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم وظیفه همگانی است و جنبه فرهنگی دارد و در این رابطه همه افراد مسئول هستند و باید در راستای پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند.

موحد گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مردم انتظار دارند که امنیت توسط نیروی انتظامی و دستگاه قضایی محقق شود، اما این رویکرد باید به سمت مردم محوری در توسعه امنیت تغییر یابد؛ پلیس و دستگاه قضایی نیز در کنار مردم هستند و در بعد نهایی به وظایف خود به بهترین شکل ممکن عمل خواهند کرد.

وی بر مشارکت همگانی در مسیر پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و ادامه داد: براساس بند ج ماده ۶۸ قانون شورا‌های اسلامی، تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آن‌ها نخستین وظیفه اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا است.

رییس کل دادگستری استان کرمان به تدوین میثاق نامه اولین گردهمایی شوراها، دهیاران و شهرداران استان کرمان توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در پرتوی تعامل دستگاه قضایی و شورا‌های اسلامی باید در چارچوب و بستر مناسبی برای حل و فصل مسائل و آسیب‌های اجتماعی اقدام شود، زیرا حل مسائل اجتماعی با اقدامات برخوردی و انتظامی انجام نمی‌شود و باید با اقدامات وضعی و اجتماعی در این راستا حرکت کرد.

موحد تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور باید سعی کنیم بار حاکمیت را کم کنیم، زیرا بخش عمده‌ای از وقت و به دلیل شرایط درونی و بیرونی کشور به جای سیاست گذاری، صرف خدمات رسانی می‌شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان همچنین ایجاد واحد‌های قضایی در بخش‌ها را مستلزم ایجاد واحد‌های مرتبط و صدور مجوز‌های لازم دانست.

محمدعلی ربانی رییس شورای اسلامی شهرستان کرمان نیز گفت: قوه قضاییه در نظام مقدس جمهوری یکی از ارکان مهم حاکمیت است و مردم از این سیستم اجرای عدالت را مطالبه دارند.

ربانی افزود: امروز قوه قضاییه در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته است و ملجاء و پناهگاه مظلومین در کشور به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: تحولات ایجاد در دوره جدید مدیریت قوه قضاییه مایه امید است و مردم نیز این تحول را به خوبی درک می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.