حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۴۸
شناسه : 22289

شماره ۹۰ /۵۹۱   تاریخ  ۲۸ /۱۱ /۱۳۹۳ تاریخ دادنامه: ۱۵ /۱۰ /۱۳۹۳       شماره دادنامه: ۱۷۷۵ الی ۱۷۶۳ مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ردیف کلاسه پرونده نام شاکی یا شکات طرف شکایت موضوع و مشخصات مصوبه مورد شکایت صفحه ۱ ۹۲ /۸۸۷ شرکت پتروشیمی بیستون شورای شهر کرمانشاه ابطال مصوبه شورای شهر کرمانشاه در خصوص […]

پ
پ

شماره ۹۰ /۵۹۱  

تاریخ  ۲۸ /۱۱ /۱۳۹۳

تاریخ دادنامه: ۱۵ /۱۰ /۱۳۹۳      

شماره دادنامه: ۱۷۷۵ الی ۱۷۶۳

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

ردیفکلاسه پروندهنام شاکی یا شکاتطرف شکایتموضوع و مشخصات مصوبه مورد شکایتصفحه
۱۹۲ /۸۸۷شرکت پتروشیمی بیستونشورای شهر کرمانشاهابطال مصوبه شورای شهر کرمانشاه در خصوص عوارض پیمانکاری
۲۹۲ /۳۹۵شرکت فولاد مبارکه اصفهانشورای شهر مبارکهابطال بخشی از مصوبه شماره ۴۰۵۶ /۹۱ـ۱۱ /۱۱ /۱۳۹۱ مبنی بر عوارض پیمانکاری
۳۹۲ /۹۹۳شرکت نیکو پیمان سپاهانشورای شهر شاهین شهرابطال کد ۳۱۲ از تعرفه عوارض در خصوص پیمانکاری
۴۹۲ /۸۵۲شرکت تام ایران خودروشورای شهر کرمانشاهابطال مصوبه سال ۱۳۹۱ در خصوص عوارض پیمانکاری
۵۹۰ /۵۹۱سازمان بازرسی کل کشورشورای شهر اراک۱ـ ابطال تعرفه شماره ۴۱ سال ۱۳۸۹ عوارض پیمانکاری ۲ـ ابطال تعرفه شماره ۳۷ سال ۱۳۹۰ عوارض پیمانکاری
۶۹۱ /۱۷۶شرکت مخابرات استان مرکزیشورای شهر اراکابطال تعرفه شماره ۳۷ مصوب سیصدوهفتادومین جلسه شورای شهر اراک سال ۱۳۹۰
۷۹۱ /۲۱۶شرکت مهندسی و ساختمان ماشین سازی اراکشورای شهر اراکابطال تعرفه شماره ۳۷ مصوب سیصدوهفتادومین جلسه شورای شهر اراک سال ۱۳۹۰
۸۹۱ /۵۷شرکت مهندسی و ساختمان ماشین سازی اراکشورای شهر اراکابطال تعرفه شماره ۵ فصل ۳ مندرج در دفترچه وصول عوارض سال ۱۳۹۱
۹۹۲ /۲۰۱خانم سیما عرفانیشورای شهر شادگانابطال ردیف ۲۳۰ مصوبه شماره ۵۵۳ـ ۱۹ /۱۱ /۱۳۹۱ مبنی بر عوارض پیمانکاری
۱۰۹۰ /۷۹۵شرکت یکتا نگار آرینشورای شهر اراکابطال تعرفه شماره ۴۱ مبنی بر اخذ عوارض پیمانکاری
۱۱۹۲ /۹۹شرکت معدنی و صنعتی گل گهرشورای شهر سیرجانابطال ردیف ۳۷ تعرفه عوارض سال ۱۳۸۷ و ابطال تکرار آن در سالهای ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۱
۱۲۹۰ /۹۷۶شرکت فولاد مبارکه اصفهانشورای شهر مبارکه۱ـ ابطال مصوبه شماره ۸۰۴۰ـ۱۷ /۶ /۱۳۸۸ ۲ـ ابطال مصوبه جلسه ۱۰ /۱۱ /۱۳۸۹

گردش کار: خلاصه دادخواست شکات به قرار زیر است:

۱ـ با عنایت به ماده یک قانون مالیات بر ارزش افزوده که بیان می‌دارد عرضه کالا و خدمات و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون است و از طرفی در ماده ۴ عرضه کالا را انتقال کالا از طریق هر نوع معامله است و همچنین ماده ۵ ارائه خدمات را به استثناء موارد مندرج در فصل نهم، انجام خدمات برای غیردر قبال مابه ازاء می‌داند و طبق ماده ۸ قانون یاد شده اشخاصی که به عرضه کالا و ارائه خدمات و واردات و صادرات کالا مبادرت می‌نمایند به عنوان مؤدی شناخته شده و مشمول مقررات این قانون خواهند بود.

۲ـ طبق مقررات ماده ۱۶ قانون مذکور نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک و نیم درصد است و در بند الف ماده ۳۸ نرخ عوارض شهرداریها و دهیاریها در رابطه با کلیه کالا و خدمات را علاوه بر نرخ مالیات موضوع ماده ۱۶ مشمول نرخ ۵ /۱ درصد قرار داده شده است.

۳ـ به موجب ماده ۵۰ قانون برقراری هرگونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی و همچنین ارائه خدمات که در این قانون تکلیف مالیات و عوارض آنها معین شده است توسط شوراهای اسلامی و سایر مراجع ممنوع است.

۴ـ طبق مقررات مذکور کلیه پیمانکاران اعم از عمرانی، اجرایی، فضای سبز، مشاوره‌ای، مطالعاتی، نگهداری، تأمین نیروی انسانی و غیره مالیات و عوارض قراردادهای پیمانکاری را به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند و در سالهای اخیر نرخ مالیات و عوارض بیشتر شده و جمعاً به ۸ درصد می‌رسد که سهم شهرداریها چند برابر نیم درصد است.

۵ ـ مصوبات شوراهای اسلامی شهرها مبنی بر برقراری عوارض از قراردادهای پیمانکاری به میزان نیم درصد از مبلغ قراردادها برخلاف مقررات مذکور بوده و طبق تبصره ماده ۵۰ قانون مذکور شوراهای اسلامی می‌توانند جهت وضع هر یک از عوارض محلی جدید که تکلیف آنها در این قانون مشخص نشده باشد تصویب و اعلام عمومی نمایند.

۶ ـ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در آراء زیادی از جمله رأی شماره ۵۵۰ ـ ۸ /۸ /۱۳۹۱ برقراری عوارض پیمانکاری از قراردادهای پیمانکاری را توسط شوراهای اسلامی شهرها مغایر قانون مالیات بر ارزش افزوده و خارج از حدود اختیارات قانونی شوراها تشخیص داده و این گونه مصوبات را ابطال کرده است.

شوراهای اسلامی طرف شکایت طی لوایح دفاعیه جداگانه‌ای به دلایل زیر مصوبات شوراها را مطابق قانون و در حیطه اختیارات قانونی آنها اعلام کرده‌اند:

۱ـ عوارض قراردادها و فعالیت پیمانکاران به موجب تبصره ذیل بند ۲ ماده ۹۹ قانون شهرداری پیش‌بینی و تعیین شده است. این عوارض مشمول قراردادهایی است که محل اجـرای آنها در حوزه شهری شهرداریها است. عوارض مذکور در شهرداریها مسبوق به سابقه تصویب و تأیید است. با توجه به این که شهرداری مشمول ماده ۴ تعرفه عوارض شهرداریهای کشور (از کلیه قراردادها و معاملات به استثنای معاملات املاک که طبق تصویـب‌نامه جداگانه عوارض وضـع شده نیم درصد عوارض وضع و به ترتیب زیر وصول می‌شود. هرگاه قرارداد و معاملات در محضر رسمی انجام شود وسیله دفترخانه و چنانچه قرارداد بین ادارات دولتی و مؤسسات و اشخاص منعقد شود وسیله کارفرما از پیمانکار یا فروشنده کالا اخذ و به شهرداری تحویل می‌شود) (بخشنامه شماره ۲۲۵۶۴ـ۶ /۶ /۱۳۴۶) است که طی شماره ۳۷۷۱ /ش ـ ۸ /۶ /۱۳۴۶ به تأیید وزارت کشور رسیده است. سپس در سال ۱۳۶۶ مورد تنفیذ نماینده ولی فقیه قرار گرفته و طی بند ۲ /۳۸۱ تعرفه عوارض شهرداریها مصوب وزارت کشور به شهرداریها جهت اجرا ابلاغ شده است.

۲ـ در قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه‌دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب سال ۱۳۸۱ اشاره‌ای به عوارض پیمانکاری نشده و پیمانکاران را شامل نمی‌شود. لذا کمافی‌السابق عوارض نیم درصد قراردادها و معاملات به قوت خود باقی است.

۳ ـ با توجه به تبصره ۱ ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده، شوراهای اسلامی شهرها به جهت تغییر در نوع عوارض، عوارض نیم درصد را مصوب کرده با تصویب و تأیید مراجع ذی‌ربط به اجرا گذاشته شد. در قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و مالیات اخذ شده توسط فروشنده یا انجام‌دهنده خدمات پرداخت نمی‌شود بلکه توسط کارفرمای گیرنده خدمات یا خریدار پرداخت می‌شود و عوارض موضوع مصوبات شوراهای اسلامی شهر عوارضی است که پیمانکاران باید پرداخت کنند نه خریداران کالا یا خدمات.

۴ـ جهت ایجاد رویه واحد در تعرفه عوارض محلی شهرهای سراسر کشور بر اساس وظیفه قانونی مقرر در تبصره ۴ ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مبنی بر مسؤولیت وزارت کشور بر نظارت بر اجرای قانون، اخیراً وزارت کشور مبادرت به تهیه تعرفه عوارض محلی یکنواخت کرده که عوارض قراردادهای پیمانکاری نیز در بند ششم از فصل سوم تحت عنوان عوارض بر خدمات پیمانکاری اعم از عمرانی، اجرایی، مشاوره‌ای، مطالعاتی، خدماتی بازرگانی، تجاری و غیره پیش‌بینی شده است که این اقدام وزارت کشور حاکی از صحیح و قانونی بودن مصوبه معترضٌ‌عنه و واهی و بی اساس بودن دعوای مطروح است.

۵ ـ صدور آراء متعدد از ناحیه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در موارد مشابه (تقاضای ابطال مصوبات مربوط به عوارض قراردادها و پیمانکاری) از جمله دادنامه‌های شماره ۴۹۵ـ ۹ /۷ /۱۳۸۵ و ۷۸۷ـ۲۴ /۱۱ /۱۳۸۵ و ۱۴۷۶ـ ۱۲ /۱۲ /۱۳۸۶ مؤید صحت مراتب فوق خواهد بود.

علی هذا با عنایت به توضیحات و مستندات قانونی ارائه شده و عدم منع قانونی بر وضع عوارض موصوف و پیشینه برقراری آن و این که هیچ گونه ایراد و اشکال قانونی بر مصوبات معترضٌ‌به وارد نیست، تقاضای رسیدگی و صدور رأی شایسته دایر بر رد شکایات مورد استدعاست.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یادشده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‌کند.

رأی هیأت عمومی

به مـوجب ماده ۵۰ قانون مـالیات بر ارزش افزوده مـصوب ۱۷ /۲ /۱۳۸۷، بـرقراری هر گونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی و همچنین ارائه خدمات که در این قانون تکلیف مالیات و عوارض آنها معین شده ممنوع است و مطابق بند الف ماده ۳۸ قانون یاد شده، نرخ عوارض خدمات تعیین شده است. نظر به این که فعالیتهای پیمانکاری از مصادیق ارائه خدمات است و میزان عوارض آن نیز توسط قانونگذار تعیین شده است، بنابراین مصوبات مورد شکایت در قسمت تعیین عوارض بر قراردادهای پیمانکاری خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات شوراهای اسلامی شهر تشخیص داده می‌شود و به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری  ـ محمدجعفر منتظری

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.