حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
شناسه : 21845

علی القاصی، دادستان تهران در جلسه ارتقاء عملکرد قضات ارجاع که با حضور معاون شورای حل اختلاف استان تهران و مدیرعامل کانون دفتر خدمات قضایی و قضات ارجاع پرونده در دادستانی تهران برگزار شد، با اشاره به نقش مهم قضات ارجاع بیان کرد: با توجه به ماموریت و وظایف قضات ارجاع می‌توان گفت که هر […]

پ
پ

علی القاصی، دادستان تهران در جلسه ارتقاء عملکرد قضات ارجاع که با حضور معاون شورای حل اختلاف استان تهران و مدیرعامل کانون دفتر خدمات قضایی و قضات ارجاع پرونده در دادستانی تهران برگزار شد، با اشاره به نقش مهم قضات ارجاع بیان کرد: با توجه به ماموریت و وظایف قضات ارجاع می‌توان گفت که هر کدام از این قضات در حوزه جغرافیایی خود نقش مهم مدعی العمومی را ایفا می‌کنند و اصلی‌ترین ماموریت و وظیفه دادستانی امر تعقیب است.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر قضات ارجاع نقش دادستانی در امر تعقیب را در مورد افراد تحت تعقیب، مجرمان و یا کسانی که در مظان اتهام هستند برعهده دارند که این امر نشان‌دهنده جایگاه مهم و ویژه قضات ارجاع است.

وی به نقش و جایگاه مهم قضات ارجاع در نظم دهی به امور در دادسرا و اجتماع اشاره کرد و گفت: به طور حتم عملکرد مثبت قاضی ارجاع علاوه بر نظم دهی به امورات دادسرا در اجتماع هم موثر است؛ چرا که قضات ارجاع می‌توانند از ادارات، ارگان‌ها و… مطالبه گری کنند که نباید از این موضوع غافل باشند.

القاصی با اشاره به نقش کنترلی و تنظیم کننده قضات ارجاع در ورودی پرونده‌ها به دادسرا تاکید کرد: با توجه به جایگاه قضات ارجاع، بنده انتظارم این است که قضات برای ارجاع پرونده‌ها وقت بگذارند و حتی در صورت نیاز از افراد توضیح بخواهند و با نظارت و کنترل دقیق از ورودی پرونده‌های غیر مرتبط و بعضا حقوقی به دادسرا جلوگیری کنند.

دقت در گزارش‌های ضابطین، آموزش دفاتر خدمات قضایی، ارجاع به موقع پرونده ها، دقت نظر در ارجاع هر پرونده به شعبه مربوطه و … از دیگر موضوعات مهم مطرح شده از سوی دادستان تهران بود.  

معاون اول دادستان تهران نیز در این جلسه با اشاره به حساسیت مقوله ارجاع بیان کرد: اولین مراجعه مردم در مسائل کیفری عمدتا از طریق دفاتر خدمات قضایی یا به طور مستقیم است که در هر صورت به قضات ارجاع ارسال می‌شود و عملکرد این قضات می‌تواند در جلب رضایت مردم نسبت به دستگاه قضایی یا نارضایتی آنان موثر باشد.

وی با بیان اینکه توانمندی و مدیریت قاضی ارجاع با توجه به حجم زیاد پرونده‌ها در عملکرد مجموعه قضایی بسیار موثر است، ادامه داد: البته ما بر این واقفیم که تمامی قضات ارجاع توانمندی بسیار زیادی در حوزه فعالیت خود دارند.

معاون اول دادستان تهران با اشاره به اینکه اولین اقدام زیان دیده پس از وقوع جرم تنظیم شکواییه است، اظهار کرد: واضح و مسلم است زمانی که جرمی اتفاق می‌افتد اولین اقدام تنظیم شکواییه است و توقع مردم این است که سریع پرونده به قاضی ارجاع شود، اما برخی مواقع برای ارجاع با مشکلاتی روبه رو هستیم که باید جهت رفع آن اقداماتی انجام شود.

رحمانیان با تاکید بر اینکه رسیدگی‌ها در دادسرا فوری است، گفت: زمانی که جرمی اتفاق می‌افتد نیازمند است که سریع به آن رسیدگی شود؛ زیرا اتلاف وقت ممکن است باعث از بین رفتن ادله و آثار جرم و … شود.

وی به ذکر برخی از موضوعات موثر در تاخیر ارجاع از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از عناوین مختلف در شکواییه که بعضا همگی از یک خانواده هستند، عدم شناخت کافی نسبت به محل وقوع جرم و عدم شناخت حوزه جغرافیایی و صلاحیت نواحی از موضوعاتی است که در تاخیر ارجاع پرونده‌ها موثر است از این رو باید این مشکلات مرتفع شود.

رحمانیان اظهار داشت: در برنامه عملیاتی ابلاغی سال ۱۴۰۰ موضوع ارجاع سیستمی و هوشمند پیش بینی شده است و هدف از تدوین این برنامه افزایش دقت در ارجاع و ارتقاء رضایت مندی در دستگاه قضایی و کاهش ورودی است.

در این جلسه همچنین معاون شورای حل اختلاف، مدیر عامل کانون دفتر خدمات قضایی و قضات ارجاع مسایل و موضوعات خود را مطرح کردند و در این رابطه نیز تدابیری اتخاذ شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.