حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
شناسه : 21248

حجت الاسلام مجید یزدی با اشاره به این‌که درصد بالایی از پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی مرتبط با حوزه ملک و مالکیت است، در این پرونده‌ها بیشترین اختلافات و دعاوی مربوط به اسناد عادی و دست نویس است، بیان داشت: اسناد عادیِ به دلیل این‌که توسط حاکمیت قابل رصد و نظارت نیست، بستری برای انواع […]

پ
پ

حجت الاسلام مجید یزدی با اشاره به این‌که درصد بالایی از پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی مرتبط با حوزه ملک و مالکیت است، در این پرونده‌ها بیشترین اختلافات و دعاوی مربوط به اسناد عادی و دست نویس است، بیان داشت: اسناد عادیِ به دلیل این‌که توسط حاکمیت قابل رصد و نظارت نیست، بستری برای انواع جرائم شده و زمینه را برای ایجاد اختلافات و دعاوی فراهم کرده است.

حجت الاسلام یزدی، با تأکید بر این‌که پیشگیری از وقوع جرم امری فراقوه‌ای، علمی و نیازمند همکاری و مشارکت همه جانبه دستگاه‌های مختلف است، تأکید کرد: دستگاه قضا در راستای توسعه اعتمادسازی و ارتباط پویا با لایه‌های مختلف جامعه باید از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی موجود و در مسیر پیشگیری از وقوع جرم استفاده کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم، تصریح کرد: رسانه‌های جمعی و به‌ویژه صدا وسیما نقش و تاثیر به سزایی در آگاهی‌دهی عمومی و اطلاع رسانی به مردم در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه مسائل حقوقی دارد و انتظار می‌رود. با همکاری‌های لازم شاهد اطلاع رسانی مناسب در این زمینه و ارتقاء آگاهی‌های حقوقی مردم و در نتیجه کاهش پرونده‌های مربوطه باشیم.

حجت الاسلام یزدی با بیان این‌که امروزه پیشگیری با دستور ولایی مقام معظم رهبری، امری فراگیر، همه جانبه، علمی، تخصصی و در اولویت نخست همه مدیران و نهاد‌های دولتی قرار دارد، افزود: به حکم عقلانیت، پیشگیری بهتر از درمان است که ضرورتِ عقلی پیشگیری است.

وی افزود: آیات و روایات متعددی از ضرورت پیشگیری سخن می‌گویند که ضرورت نقلی امر پیشگیری را نشان می‌دهد و ضرورت قانونی پیشگیری نیز با تصریح بند پنج از اصل ۱۵۶ قانون اساسی مشخص می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم، در ادامه با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی کشور در خصوص حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، اظهار داشت: ماده ۱۱ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، به‌ منظور تسریع در رسیدگی به جرائم موضوع این قانون، قوه قضائیه را مکلف به اختصاص شعب ویژه در این امر نموده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی دادگستری استان قم، ضمن بیان تأکید اسلام بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: احیای این فریضه موجب احیای فضایل در جامعه، پیشگیری از وقوع جرم و بهبود امور است.

وی هدف از اختصاص شعب ویژه در این موضوع را حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های آن دانست و تصریح کرد: به این منظور با هماهنگی با رئیس‌کل دادگستری استان، در سه حوزه دادسرا، دادگاه‌های کیفری شهرستان و دادگاه‌های تجدیدنظر شعب ویژه به این امر اختصاص یافته است.

حجت الاسلام یزدی، در ادامه گفت: امروز شیاطین برای به انحراف کشیدن جوامع اسلامی، ابزار‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند؛ که از جمله آن زیبا جلوه دادن گناه، رونق دادن جرم و خلاف است؛ که باید با کار فرهنگی با آن مقابله کرد.

حجت الاسلام یزدی، افزود: برای پیشگیری از گناه، جرم، خلاف و آسیب‌های اجتماعی؛ ضرورت دارد برنامه‌هایی منسجم و همه جانبه اجرای شود تا شیاطین به اهدافشان در به انحراف کشیدن جامعه نرسند.

وی با بیان این‌که اگر برای رفع آسیب‌های اجتماعی کوتاهی شود، خسارت‌های آن، برای جامعه دو چندان خواهد بود، گفت: اگر قرار است کسی به مسیر درست هدایت شود، باید برای هدایت او شبانه روز تلاش کرد. در این رابطه می‌توان به هدایت‌های خستگی ناپذیر حضرت نوح (ع) اشاره کرد که ۹۵۰ سال برای هدایت جمع بسیار اندکی تلاش کرد.

حجت الاسلام یزدی، با بیان این‌که درعرصه پیشگیری، رهبر انقلاب انتظار زیادی از همه افراد، مسئولان و نهاد‌ها دارند، افزود: مسئله‌ای که نباید در این راه فراموش کرد، آشنا و متخصص بودن به مسائل پیشگیری است. اگر کسی متخصص به مباحث و اصول پیشگیری نباشد، خسارت‌ها را دو چندان خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم، با بیان این‌که بعد از دلیل عقلی، از دیگر دلایل ضروری بودن پیشگیری، دینی بودن آن است، گفت: در این رابطه آیات قرآن و روایات زیادی وارد شده است.

وی ادامه داد: اهل بیت (ع) حتی برای درمان بیماری‌های روحی، روانی و جسمی، داروی پیشگیری را توصیه کرده‌اند که اگر به این دارو عمل شود قطعا همه نوع بیماری رفع خواهد شد.

حجت الاسلام یزدی،با بیان این‌که برای پیشگیری باید قدم‌های بزرگی را برداشت، گفت: از جمله آن، ساخت شخصیت صالح و اصلاح افراد ناصالح است. در این رابطه لازم است به مسائلی هم‌چون طیب بودن غذا، اثر وراثت، تربیت، آموزش مستمر، بالا بردن اطلاعات افراد و طهارت محیط پیرامون هرکس، توجه کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.