حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
شناسه : 18601

صدور رأی شماره 1318 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع: ابطال مصوبه شماره (3) جلسه شماره 184 ـ 1392/12/25 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تاریخ دادنامه: 1396/11/3 شماره دادنامه: 1318 کلاسه پرونده: 549/95 مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شاکی: دیوان محاسبات کشور موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره (3) جلسه شماره 184 ـ […]

پ
پ

صدور رأی شماره 1318 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع: ابطال مصوبه شماره (3) جلسه شماره 184 ـ 1392/12/25 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

تاریخ دادنامه: 1396/11/3 شماره دادنامه: 1318 کلاسه پرونده: 549/95

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: دیوان محاسبات کشور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره (3) جلسه شماره 184 ـ 1392/12/25 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

گردش‌کار: دیوان محاسبات کشور به موجب شکایتنامه شماره 976/47585/م/2 ـ 1395/4/8 ابطال مصوبه شماره (3) جلسه شماره 184 ـ 1392/12/25 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«احتراماً در خصوص وجاهت اخذ آبونمان از موضوع مصوبه شماره (3) جلسه شماره (184) ـ 1392/12/25 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به استحضار می‌رساند:

الف ـ مطابق ماده (37) قانون محاسبات عمومی مصوب سال 1366 پیش‌بینی درآمد و یا سایر منابع تامین اعتبار در بودجه کل کشور مجوزی برای وصول از اشخاص تلقی نمی‌گردد و در هر مورد احتیاج به مجوز قانونی دارد.

مسئولیت حصول صحیح به موقع درآمدها به عهده روسای دستگاههای اجرایی مربوط می‌باشد.

ب ـ به موجب ماده (4) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 دریافت هرگونه وجه، کالا و یا خدمات تحت هر عنوان از اشخاص حقیقی و حقوقی توسط وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکتهای دولتی غیر از مواردی که در مقررات قانونی مربوط معین شده یا می‌شود… ممنوع می‌باشد.

ج ـ مطابق تبصره (1) بند (د) ماده (101) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مصوب سال 1389 دولت مکلف است ضوابط تعیین کالاهای اساسی، انحصاری و خدمات عمومی و نیز فهرست و ضوابط تعیین قیمت این کالاها و خدمات را ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون، با پیشنهاد کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت بازرگانی، معاونت و وزارتخانه‌های ذیربط به تصویب شورای اقتصاد برساند.

د ـ بنا به ماده (7) دستورالعمل تبصره (1) بند (د) ماده (101) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، تعیین قیمت گاز طبیعی، برق، انواع سوخت، آب، کارمزد خدمات جمع‌آوری و رفع فاضلاب براساس ضوابط تصریح شده در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب سال 1388 می‌باشد.

علی ایحال با عنایت به عدم وضع اخذ وجوهی تحت عنوان آبونمان از مشترکین در قوانین بودجه سنواتی و به دلیل فقدان صلاحیت مرجع صدور مصوبه در تعیین آبونمان و در اجرای مواد (12) و (13) قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال بخشنامه صدرالاشاره از زمان تصویب مورد استدعا می‌باشد. »

متن مصوبه شماره (3) جلسه شماره 184 ـ 1392/12/25 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مورد اعتراض قرار گرفته به شرح زیر است:

«مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه شماره 3 جلسه شماره 184 ـ 1392/12/25

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 184 ـ 1392/12/25 به‌منظور شفافیت و ساده‌سازی وحذف پالس محوری از تعرفه‌های تلفن ثابت، محاسبه کارکرد مشترکین بر مبنای دقایق استفاده، اجرای طرح یکسان‌سازی کد در سطح استانها، یکنواخت‌سازی تعرفه‌های تلفن همراه، توسعه شبکه تلفن ثابت با تضمین درآمد عادله برای شبکه تلفن ثابت، برقراری عدالت تعرفه‌ای با حذف منطقه‌های (زون‌های) بین شهری و تعیین آبونمان به صورت پلکانی، فراهم کردن امکان تعریف بسته‌های تعرفه‌ای مختلف توسط اپراتور، نظارت پذیری بهتر و پایه گذاری نظام تعرفه‌ای علمی، پیشنهاد سازمان در خصوص تعرفه مکالمه تلفن ثابت و تلفن همراه را بررسی و آن را به شرح زیر تصویب کرد:

1ـ به منظور جلوگیری از زیان دهی شبکه تلفن ثابت، شرکت مخابرات ایران مجاز است در کلیه مکالمات تلفن ثابت، اعم از ثابت به ثابت شهری، ثابت به ثابت بین شهری، ثابت به همراه، برای استانهایی که طرح یکسان‌سازی کد در سطح استان در آن اجرا نشده است، در دوره زمانی 1390/12/1 تا زمان اجرا شدن طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان، نرخ 51/03 ریال را برای هر پالس اعمال کند.

تبصره1: به منظور جبران هزینه‌های اجرای طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان و جبران کاهش درآمد ناشی از اجرای آن، شرکت مخابرات ایران می‌تواند در کلیه مکالمات تلفن ثابت مندرج در این بند، برای استانهایی که طرح یکسان‌سازی کد در سطح استان در آن اجرا شده است، در دوره زمانی 1390/12/1 تا 1392/12/29 نرخ 58/71 ریال را برای هر پالس، صرفاً از تاریخ اجرای طرح یکسان‌سازی کد در هر استان اعمال کند.

تبصره2: شرکت مخابرات ایران می‌تواند تعرفه‌های مندرج در این ماده را در دوره زمانی تعیین شده، برای کلیه ساعات شبانه روز برای محاسبه کارکرد همه مشترکین اعمال کند.

2ـ شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1393 طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان را در کلیه استانهای باقیمانده اجرا کند.

3ـ سقف تعرفه مکالمات تلفن ثابت از ابتدای سال 1392 به ازای هر دقیقه مکالمه به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:

سقف تعرفه (ریالعنوان 
  30هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 
  330هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی 
  625هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار 
  625هر دقیقه مکالمه ثابت به سایر اپراتورهای تلفن همراه 

تبصره1: اعمال تعرفه‌های مندرج در این بند، صرفاً پس از اجرای طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور انجام می‌شود.

تبصره2: محاسبه کارکرد مشترکین برای مکالمات تلفن ثابت اعم از ثابت به ثابت داخل استانی، ثابت به ثابت بین استانی و ثابت به تلفن همراه براساس ثانیه انجام می‌شود.

تبصره3: اپراتور تلفن ثابت می‌تواند تعرفه مکالمات تلفن ثابت به مقصد تلفن همراه هر یک از اپراتورهای تلفن همراه را حداکثر ده درصد (10%) کمتر از سقف تعیین شده در جدول فوق قرار دهد. کاهش بیش از ده درصد (10%) منوط به تایید سازمان و برقراری شرایط یکسان برای همه اپراتورها می‌باشد.

تبصره4: کلیه اپراتورهای ارائه کننده خدمات تلفن ثابت، می توانند تعرفه‌های مندرج در این ماده را برای کلیه ساعات شبانه روز برای محاسبه کارکرد مشترکین اعمال کنند.

4ـ آبونمان ماهیانه هر خط تلفن ثابت از ابتدای سال 1393 به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:

بخشها و روستاها سایر
شهرها 
سایر
شهرهای
مراکز استان 
شهرهای تهران، اصفهان، مشهد،
تبریز، کرج، اهواز، شیراز 
 
  1000  2100  3000  3600آبونمان ماهیانه ثابت (ریال
  0  1900  2000  2400کارکرد تا 000 / 10 ریالآبونمان متغیر بر اساس مبلغ کارکرد ماهیانه خط تلفن ثابت (ریال) 
  0  3900  5000  5400کارکرد      بیشتر                از 000 / 10 تا 000 / 100 ریال 
  0  4900  7000  8400کارکرد      بیشتر                از 000 / 100 ریال

تبصره1: اعمال آبونمان تعیین شده در این بند، صرفاً پس از اجرای طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور انجام می‌شود.

تبصره2: آبونمان قابل دریافت از مشترکین تلفن ثابت، مجموع آبونمان ثابت و متغیر می‌باشد.

5 ـ تعرفه پایه یک دقیقه مکالمه درون شبکه‌ای تلفن همراه برای سیم کارتهای دائمی 499 ریال و سقف آن 599 ریال تعیین می‌شود. سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه درون شبکه‌ای تلفن همراه برای سیم کارتهای اعتبار 899 ریال تعیین می‌شود.

تبصره: اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه‌ای حداکثر یک ماه پس از تاریخ ابلاغ می‌باشد.

6 ـ سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه بین شبکه‌ای از تلفن همراه به مقصد شبکه تلفن ثابت/ همراه برای سیم کارتهای دائمی 625 ریال و برای سیم کارتهای اعتباری 937 ریال تعیین می‌شود.

7 ـ با اجرای این مصوبه مبلغ حداقل کارکرد (معادل 100 پالس) حذف و اعمال آن در صورتحساب مشترکین غیر مجاز است.

8 ـ با اعمال تعرفه‌های مندرج در بندهای 3 و 4 این مصوبه، تعرفه کلیه مکالمات اعم از تلفن ثابت و همراه که بر مبنای پالس تعیین شده بود، قابل اعمال برای محاسبه صورتحساب کارکرد مشترکین نمی‌باشد.

9ـ شرکت مخابرات ایران مکلف است برنامه سرمایه گذاری و توسعه کمی و کیفی شبکه موضوع پروانه را تا تاریخ 1393/6/31 به کمیسیون ارائه و حسب تصمیم کمیسیون اقدامات لازم در این خصوص را به عمل آورد.

10 ـ سازمان موظف است مبلغ تسهیم درآمد خدمات تلفن ثابت را با توجه به این مصوبه و تبصره ذیل بند 11.2.1 موافقتنامه پروانه شرکت مخابرات ایران محاسبه، اصلاح و برای اجرا به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کند و نتیجه را نیز به کمیسیون گزارش دهد.»

در پاسخ به شکایت مذکور، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به موجب لایحه شماره 100/3/1599 ـ 1395/7/18 توضیح داده است که:

«مدیرکل محترم دفتر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع: تقدیم لایحه دفاعیه در کلاسه پرونده 549/95

با سلام و احترام

عطف به پرونده شماره 950905800000310 با کلاسه 549/95 مطروحه در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و بازگشت به اخطاریه مورخ 1395/5/24 صادره از سوی آن دفتر مبنی بر ارائه پاسخ که به تاریخ 1395/6/20 به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ شده است، بدین وسیله با استیذان از نمایندگی شماره 10059939 ـ 922 ـ 1392/8/4 در مقام دفاع از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و احتجاج بر قانونی بودن مصوبه مورد شکایت موارد ذیل را به استحضار می‌رساند: شاکی (دیوان محاسبات کشور) طی دادخواست تقدیمی تقاضای ابطال مصوبه شماره 3 جلسه شماره 184 ـ 1392/12/25 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را به دلیل فقدان صلاحیت مرجع صدور مصوبه در تعیین آبونمان با توجه به مواد 37 قانون محاسبات عمومی، ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و تبصره 1 بند د ماده 101 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را دارد. در پاسخ معروض می دارد:

1ـ شاکی طی دادخواست تقدیمی تقاضای ابطال کل مصوبه شماره3 جلسه شماره 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را نموده است. حال آن که در شرح دادخواست و لوایح خود، ادله اش را صرفاً معطوف به بند4 مصوبه (آبونمان ماهیانه هر خط تلفن ثابت) نموده است و هیچ دلیلی جهت مغایرت 9 بند دیگر مصوبه و تبصره‌های آن با قانون ارائه ننموده است و به نظر طرح چنین ادعایی آن هم به صورت کلی مغایر با بندهای «پ» و «ت» ماده 80 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392/3/25 می‌باشد و درخور توجه نیست.

2ـ شاکی طی بندهای « الف» و «ب» دادخواست تقدیمی برابر ماده 37 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 پیش بینی درآمد و یا سایر منابع تامین اعتبار در بودجه کل کشور را مجوزی برای وصول از اشخاص تلقی ننموده و برابر ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 دریافت هرگونه وجه، کالا و یا خدمات تحت هر عنوان از اشخاص حقیقی و حقوقی توسط وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکتهای غیر دولتی را غیر از موارد معین شده در مقررات قانونی ممنوع دانسته است. در مانحن فیه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ضمن تاکید بر رعایت مواد موصوف اعلام می‌دارد که هیچ گونه وجهی بابت آبونمان مخابرات به نفع خود و یا دولت از اشخاص دریافت نمی دارد. بلکه این بخش خصوصی بوده که آبونمان موصوف را به موجب مصوبه شماره 3 جلسه شماره 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اخذ می‌کند. بنابراین همان گونه که قضات عالی رتبه دیوان عدالت اداری تایید می‌نمایند اخذ آبونمان مخابرات، خروج موضوعی از احکام مقرر در ماده 37 قانون محاسبات عمومی وماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که ناظر به اخذ وجه توسط دولت است دارد.

3ـ برابر بند «ج» دادخواست شاکی به تبصره 1 بند «د» ماده 101 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مصوب سال 1389 و دستورالعمل آن اشاره کرده است. برابر این بند دولت مکلف شده قیمت گذاری را به کالاها و خدمات عمومی و انحصاری و کالاهای اساسی یارانه‌ای و ضروری محدود نماید. که در این راستا به موجب مصوبه شورای اقتصاد خدمات تلفن ثابت و همراه در زمره کالاهای انحصاری (موضوع بند 6 دستورالعمل) می‌باشد و مشمول قیمت گذاری توسط دولت بوده و به همین دلیل جداول تعرفه این خدمات به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسیده و در تطابق کامل با مقررات بالادستی می‌باشند.

4ـ بند «د» دادخواست شاکی اساساً ارتباطی با موضوع تعرفه‌های مخابراتی نداشته و مواد استنادی نیز خروج موضوعی از تعرفه خدمات مخابراتی دارد.

5 ـ در خصوص موضوع صلاحیت که در قسمت اخیر دادخواست شاکی به آن اشاره شده مستحضر می دارد Abonnement (آبونمان) کلمه‌ای فرانسوی است که معادل فارسی آن حق اشتراک است. توضیح آن که پیش از این به موجب مواد 7 و 14 قانون ملی شدن ارتباط تلفنی در سراسر کشور مصوب سال 1331 و متعاقباً تصریح ماده 4 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال 1350، تعرفه خدمات مخابراتی و سپرده ودیعه و حق الاشتراک و اضافه مکالمات و هزینه تغییر مکان وسایل مخابراتی مشترکین از طرف شرکت تهیه و پس از تصویب مجمع عمومی به موقع اجراگذشته می‌شد. لیکن این مهم در سال 1382 و به موجب قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در بعد سیاستگذاری و هم در بعد تصویب جداول تعرفه و جزئیات آن به موجب بند «ج» ماده 5 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات واگذار شده است.

علی ایحال با عنایت به توضیحات معنونه و خروج موضوعی مستندات بندهای «الف» و «ب» و «د» دادخواست شاکی با موضوع تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و رعایت تبصره 1 بند «د» ماده 101 قانون برنامه پنجساله پنجم مندرج در بند «ج» دادخواست شاکی و با توجه به صلاحیت ذاتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در تصویب تعرفه خدمات مخابراتی رد شکایت شاکی در خصوص آبونمان تلفن مورد استدعاست. ضمناً این سازمان تقاضا دارد در صورت صلاحدید در جلسات هیأت تخصصی نسبت به ارائه مستندات و توضیحات اقدام نماید.»

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1397/3/8 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

مطابق ماده 4 قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27 «دریافت هرگونه کالا و یا خدمات تحت هر عنوان از اشخاص حقیقی و حقوقی توسط وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکتهای دولتی غیر از مواردی که در مقررات قانونی مربوط معین شده یا می‌شود، همچنین اخذ هدایا و کمک نقدی و جنسی در قبال کلیه معاملات اعم از داخلی و خارجی… ممنوع می‌باشد» و به موجب تبصره ماده 60 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1393/12/4 «دریافت و پرداخت هرگونه وجهی تحت هر عنوان توسط دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی باید در چارچوب قوانین موضوعه کشور باشد هرگونه دریافت و پرداخت بر خلاف مفاد این ماده در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. کلیه مسئولان و مقامات ذی‌ربط، مدیران، ذی حسابان و مدیران مالی حسب مورد مسئول اجرای این حکم می‌باشند.» و براساس تبصره 3 ماده 62 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران «دستگاه‌های اجرایی مذکور در مقابل ارائه خدمات یا اعطاء انواع مجوز حتی با توافق، مجاز به اخذ مبالغی بیش از آنچه در قوانین و مقررات قانونی تجویز شده است، نمی‌باشند. تخلف از اجرای این حکم و سایر احکام این ماده مشمول مجازات موضوع ماده 600 قانون مجازات اسلامی است.» در بند (ب) و تبصره (1) ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب 1388 تعیین قیمت گاز طبیعی، برق، انواع سوخت، آب، کارمزد خدمات جمع آوری و دفع فاضلاب براساس ضوابط تصریح شده بر عهده دولت قرار گرفته است، بنابراین دریافت هرگونه وجه توسط دستگاه‌های اجرایی منوط به تصویب قانون است. نظربه اینکه مجوزی برای اخذ آبونمان تلفن در قانون پیش بینی نشده است لذا مصوبه شماره 3 جلسه 184 ـ 1392/12/25 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خلاف قانون و خارج از اختیار مرجع تصویب بوده و به استناد بند 1 ماده 12 و مواد بند 1 ماده 12 و مواد 88 و 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.