حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
شناسه : 14222

جزئیات نظریهشماره نظریه : 7/99/1980شماره پرونده : 99-127-1980 حتاریخ نظریه : 1400/02/12 استعلام :در پرونده حقوقی که طرح و دفاع از دعوی در مرحله بدوی توسط وکیل دادگستری صورت می‌پذیرد و وکیل مذکور حق تجدیدنظرخواهی در مرحله بالاتر را دارد و با وصف ابلاغ دادنامه به وی و انقضای مهلت تجدیدنظرخواهی و عدم تجدیدنظرخواهی توسط […]

پ
پ

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/99/1980
شماره پرونده : 99-127-1980 ح
تاریخ نظریه : 1400/02/12

استعلام :
در پرونده حقوقی که طرح و دفاع از دعوی در مرحله بدوی توسط وکیل دادگستری صورت می‌پذیرد و وکیل مذکور حق تجدیدنظرخواهی در مرحله بالاتر را دارد و با وصف ابلاغ دادنامه به وی و انقضای مهلت تجدیدنظرخواهی و عدم تجدیدنظرخواهی توسط وکیل مذکور، آیا خوانده (اصیل) می‌تواند با استناد به عذر موجه در خارج از مهلت قانونی تقاضای تجدیدنظرخواهی کند؟ با توجه به مقررات مواد 38 به بعد قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 و به ویژه تبصره ذیل ماده 47 این قانون، آیا ارائه عذر موجه در تجدید نظرخواهی با وکیل خوانده است یا شخص اصیل نیز مجاز به تجدید نظرخواهی خارج از مهلت قانونی با ادعای عذر موجه است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
هدف قانون‌گذار از پذیرش معاذیر قانونی جلوگیری از تضییع حقوق اشخاصی است که به لحاظ وجود موانعی که ایجاد یا رفع آن خارج از اراده آن‌هاست، قادر به اقدام در مهلت مقرر قانونی نبوده‌اند؛ لذا به نظر می‌رسد جریان مقررات مربوط به معاذیر قانونی و استناد به این معاذیر قائم به شخص است و شخص دیگری نمی‌تواند از طرف فرد معذور اعمال حق کند. در فرض سؤال با توجه به اینکه وکیل خوانده وکالت در تجدید نظرخواهی داشته است، معاذیر مربوط به شخص خوانده مانع اجرای حق و اعتراض به رأی در مهلت مقرر قانونی نبوده و اعمال آن توسط وکیل ممکن بوده است. لذا به نظر می‌رسد ادعای عذر موجه از سوی اصیل مؤثر در مقام نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.