حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17837 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
شناسه : 13639

مراسم روز جهانی بزرگداشت مالکیت معنوی (IP Day) صبح امروز (ششم اردیبهشت ماه) به همت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی برگزار شد. در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور محمد حسن کیانی رئیس […]

پ
پ

مراسم روز جهانی بزرگداشت مالکیت معنوی (IP Day) صبح امروز (ششم اردیبهشت ماه) به همت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی برگزار شد.

در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور محمد حسن کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی، آقای اندرو آنگ، مدیرکل دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه، وایپو، خانم ورنیکا بادار، از بخش مالکیت معنوی و اکوسیستم نوآوری وایپو و آقای محمود اصفهانی‌نژاد، مشاور دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه وایپو برگزار شد، پیام تصویری ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی پخش شد.

اهتمام ویژه به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها  در سازمان ثبت اسناد
دکتر خداییان در این پیام ویدئویی به نمایندگی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی مالکیت صنعتی در کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی، «روز جهانی مالکیت معنوی» را تبریک گفت.

وی با بیان اینکه در جهان کنونی اهمیت نقش حقوق مالکیت معنوی در رشد و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، بیان داشت: بر این اساس، در کشور ما موضوع حمایت از حقوق مالکیت معنوی در برنامه ریزی‌های کلان توسعه اقتصادی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

این مسئول عالی قضایی تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر و نامگذاری سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» را مورد اشاره قرار داد و گفت: در برنامه‌های پیش روی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خصوصا سند برنامه تحول پنج ساله قوه قضائیه، سعی شده است موضوع حمایت و کمک به شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها به عنوان موتور محرک اصلی چرخه تولید و رشد اقتصادی به نحو جدی مورد توجه خاص قرار گیرد.

گام‌های مهم سازمان ثبت اسناد در ترویج مالکیت معنوی و کمک به تجاری سازی
معاون رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال‌های اخیر در محور اصلاح و به روز نمودن قوانین و مقررات، توسعه ساختار‌ها و الکترونیکی کردن خدمات ثبتی و ترویج مالکیت معنوی و کمک به تجاری سازی، گام‌های مهمی را برداشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: این سازمان در برنامه‌های تحولی هم، علاوه بر اهتمام نسبت به مراتب فوق، موضوع استفاده از هوش مصنوعی و هوشمندسازی سامانه ها، ارتقاء کیفیت خدمات ثبتی، ارتقاء آگاهی عمومی و خصوصی و همچنین کمک به تجاری سازی مالکیت‌های صنعتی را در رئوس مأموریت‌های خاص خود منظور نموده و بر این اساس، فعالیت‌های مشترکی را نیز با همکاری دستگاه‌های ذیربط داخلی و حسب مورد نهاد‌های بین المللی متناظر مالکیت صنعتی خصوصا استفاده از کمک‌های فنی و حقوقی وایپو در دستور کار قرار داده است.

دکتر خداییان خاطرنشان کرد: در این رابطه، پروژه‌های تیسک برای توانمندسازی دفاتر حمایت از فناوری و نوآوری و ارائه خدمات به مخترعین و نوآوران، توانمندسازی محیط مالکیت معنوی به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق برند، و همچنین افزودن زبان فارسی به سامانه MGS از جمله پروژه‌های مهمی است که خوشبختانه با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی در سال‌های اخیر رقم خورده و حسب مورد به نتیجه نهایی نیز رسیده است.

تشریح اقدامات ایران در حوزه ترویج مالکیت معنوی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گریزی به شعار امسال روز جهانی مالکیت معنوی مبنی بر «مالکیت معنوی و شرکت‌های کوچک و متوسط، عرضه ایده به بازار» زد و گفت: مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کمک به تسهیل خدمات به شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها را همواره به عنوان یکی از اهداف مهم خود قرار داده و اقداماتی نظیر ایجاد پنجره واحد فیزیکی در پارک‌های علم و فناوری، و راه اندازی پیشخوان خدمات مالکیت صنعتی در پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را با همین هدف به منظور ارائه کمک‌های مشورتی در تهیه مستندات تنظیم اظهارنامه (drafting)، تسلیم اظهارنامه (filing) و خدمات جستجو (searching) و دیگر مشورت‌های مالکیت معنوی به صاحبان کسب و کار‌های مربوط به انجام رسانده و امید است این اقدامات بتواند علاوه بر ارتقا کمی و کیفی خدمات ثبت و حمایت از مالکیت‌های صنعتی، به رونق اقتصادی و به ترویج مالکیت معنوی نیز کمک نماید.

دکتر خداییان ابزار امیدواری کرد که شرکت‌های کوچک و متوسط به ویژه استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بتوانند بیش از پیش از ظرفیت‌های ایجاد شده و نتایج حاصله از نشست حاضر بهره‌مند گردند.

وی در پایان از حمایت‌های ریاست سازمان جهانی مالکیت معنوی، مدیران و کارشناسان وایپو در خصوص ارائه کمک‌های فنی و حقوقی سازمان جهانی مالکیت معنوی تشکر و قدردانی کرد.

کسب و کار‌های کوچک و متوسط، ستون فقرات توسعه اقتصادی
محمد حسن کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی نیز در این نشست با تبریک روز جهانی مالکیت معنوی و با اشاره به شعار امسال، اظهار کرد: کسب و کار‌های کوچک و متوسط به منزله یکی از نیرو‌های پیش برنده اقتصاد مدرن، نقش به سزایی را در بهبود فرصت‌های اشتغال، کارآفرینی، شناسایی و خلق فرصت‌ها در بازار‌های داخلی و بین المللی، افزایش صادرات و تقویت نوآوری‌های فناورانه ایفا می‌نمایند.

خداییان: سازمان ثبت اسناد در ترویج مالکیت معنوی و کمک به تجاری سازی، گام‌های موثری برداشته است

وی افزود: این گونه شرکت‌ها علیرغم آن که به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند، ضمن بازده بیشتر، راحت‌تر می‌توانند خود را با تغییرات پرشتاب و سریع محیطی تطبیق داده و سریع‌تر واکنش نشان دهند. پویایی، شبکه‌ای بودن، انعطاف پذیری بالا، خلاق و نوآور بودن و بهره مندی از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و به لسانی دیگر دارایی‌های فکری از جمله مهم‌ترین ویژگی شرکت‌های کوچک و متوسط به شمار می‌روند.

کیانی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، اهمیت این گونه بنگاه‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته که از آن‌ها می‌توان به عنوان ستون فقرات توسعه اقتصادی نام برد.

توجه به شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در سند تحول
این مقام مسئول بیان داشت: در این رابطه، با توجه به نقش ارزشمند و بی بدیل کسب و کار‌های کوچک و متوسط در موضوع حفظ و افزایش سطح اشتغال پایدار کشور، خوشبختانه در سال‌های اخیر قوانین و مقررات کارآمد و مؤثری بر کسب و کار‌های کوچک و متوسط از جمله قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون توسعه برنامه ای، و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، قانون رفع موانع تولید، رقابت پذیری و ارتقای نظام مالی کشور و آئین نامه‌های مربوط به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: از طرفی پایش‌های مستمر فضای کسب و کار و اهتمام رؤسای قوای سه گانه کشور، علی الخصوص تأکیدات مقام معظم رهبری اعم از نامگذاری سال‌های اخیر معطوف به اقتصاد مبتنی بر حمایت از تولید، اشتغال، پشتیبانی ها، مانع زدایی‌های تولید و به طور کلی گشایش این حوزه مهم، این فرصت را به دست آورده است تا مجریان و ذی مدخلان توسعه کسب و کار کمر همت بسته و همه توان خود را در جهت کمک و حل مشکلات این حوزه به کار گیرند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی ادامه داد: در سند تحول دستگاه قضایی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به کسب و کار‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها توجه خاصی صورت پذیرفته و در این رابطه مرکز مالکیت معنوی علاوه بر اقدامات مهمی که در محور به روز رسانی قوانین و مقررات، اصلاح ساختارها، توسعه خدمات الکترونیکی ثبت و … در قالب سند تحول دستگاه قضایی در مسیر اجرا قرار داده است، گام‌های مهمی نیز در جهت کمک به تجاری سازی و ارائه خدمات به شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش بنیان و پارک-های علم و فناوری از جمله ایجاد پنجره تجاری سازی، ایجاد پیشخوان‌های پنجره فیزیکی ارائه خدمات مالکیت صنعتی و … برداشته است.

لزوم همکاری دستگاه‌های متولی در تکمیل زنجیره ایده تا بازار
وی افزود: در رابطه با شعار امسال روز جهانی مالکیت معنوی، آنچه مسلم است یکی از اهداف مهم و اصلی نظام حمایت از مالکیت معنوی، کمک به بازگشت سرمایه صاحبان فکر و اندیشه و کسب و کار‌ها است که این مهم مستلزم نقش آفرینی و همکاری تنگاتنگ همه ذی‌مدخلان در زمینه خلاقیت و کمک به کاربردی نمودن دانش و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و به نحوی تکمیل زنجیره ایده تا بازار است.

رئیس مرکز مالکیت معنوی گفت: خوشبختانه در این رابطه، همکاری خوبی فی ما بین مرجع ملی ثبت و معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر دستگاه‌های ذیربط وجود دارد.

وی تاکید کرد: همکاری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی را به عنوان یکی از حامیان اصلی شرکت‌های دانش بنیان و تأثیرگذاری در تحقق اقتصاد دانش بنیان و فناوری محور به فال نیک گرفته و امیدوارم این رویداد گام مهمی در جهت کمک و تقویت این گونه شرکت‌ها به شمار آید.

کیانی ابراز امیدواری کرد که این نشست نتایج خوب و ارزنده‌ای را برای شرکت کنندگان و به ویژه SME‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به منظور بهره مندی بیشتر از دارایی‌های فکری و کمک به تجاری سازی و عرضه تولیداتشان به بازارها، با هدف سودآوری و رشد اقتصادی به همراه داشته باشد.

دارن تانگ، مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی نیز در پیامی با تبریک روز جهانی مالکیت معنوی، تاکید کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط یا SME ها، اغلب توسط کسی اداره می‌شوند که شما می‌شناسید، کسی که در همین نزدیکی شما زندگی می‌کند و اهل هر کجا که باشید،  SME‌ها ستون فقرات اقتصاد شما هستند؛ و وقتی آن‌ها را کنار هم جمع می‌کنیم، ۹۰ درصد شرکت‌های دنیا را تشکیل می‌دهند که ۷۰ درصد  از کل نیروی کار دنیا و نیمی از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: SME‌ها موتور محرک و در عین حال قهرمانان گمنام اقتصاد ما هستند. ولی هنوز هم خیلی از آن‌ها دانش استفاده از IP برای تبدیل ایده‌های خود به محصول و خدمات را ندارند و نمی‌دانند IP چه ابزار قدرتمندی نه فقط برای بقا که برای رقابت و رشد آنان به شمار می‌آید.

خداییان: سازمان ثبت اسناد در ترویج مالکیت معنوی و کمک به تجاری سازی، گام‌های موثری برداشته است

مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی خاطرنشان کرد: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که SME‌های اروپایی که مالک حقوق IP نظیر علامت تجاری، طرح صنعتی و یا اختراع هستند، نسبت به آن‌هایی که از این گونه حقوق بهره‌مند نیستند، ۷۰ سود بیشتری به دست می‌آورند. ولی تنها ۹ درصد از SME‌های اروپایی هستند که حقوق IP خود را واقعا به ثبت رسانده اند. اگر در اروپا وضعیت این چنین است، من اطمینان دارم که در بقیه نقاط دنیا نیز اوضاع به همین ترتیب و یا حتی بدتر است و این وضعیت باید تغییر کند و به همین خاطر است که امسال، تمرکز روز جهانی مالکیت معنوی بر SME‌ها بوده و شعار آن «مالکیت معنوی و SME ها: عرضه ایده به بازار» تعیین شده است.

وی یادآور شد: SME‌ها در نقاط مختلف دنیا با چالش‌های متفاوتی مواجه هستند و لذا ما برای کمک به آن‌ها می‌بایست مطابق با نیاز‌های هر منطقه عمل کنیم.

مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی افزود: همه باهم از این SME‌ها چه از طریق گفتمان‌های کسب و کار پسند برای ارتقا آگاهی آنان نسبت به مالکیت‌های معنوی و چه از طریق طراحی برنامه‌هایی برای تسهیل فرایند ثبت، حمایت و تجاری سازی مالکیت‌های معنوی یا ایجاد ابزاری برای داشتن مدیریت و استراتژی بهتر مالکیت معنوی و یا حتی کمک به آن‌ها در ایجاد مهارت و ظرفیت استفاده از IP در جهت رشد کسب و کار خود، حمایت می‌کنیم.

دارن تانگ با بیان اینکه هر کمکی که ما به SME‌ها عرضه کنیم، در واقع کمک به بستر اقتصاد شما و در نتیجه تقویت ستون فقرات اقتصاد جهانی و در نهایت کمک به ساختن دنیایی بهتر است، گفت: پس این روز را در کنار SME‌ها جشن می‌گیریم و همه با هم کمک می‌کنیم تا بتوانند از IP به عنوان ابزاری برای رشد و عرضه ایده‌های خود به بازار استفاده کنند.

گفتنی است، سازمان جهانی مالکیت فکری یا وایپو در سال ۲۰۰۰ میلادی ۲۶ آوریل هر‎سال را به عنوان روز مالکیت معنوی انتخاب کرد.



ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.