حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17840 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
شناسه : 8529

جزئیات نظریه شماره نظریه : 7/99/1108 شماره پرونده : 99-93-1108 ح تاریخ نظریه : 1399/09/04 استعلام : چنانچه محکوم‌له طی دو فقره دادخواست مهریه را مطالبه کند؛ به نحوی که ابتدا تعداد پانزده سکه بهار آزادی را از طریق طرح دعوا در شورای حل اختلاف و سپس تعداد چهار صد و پنجاه عدد سکه بهار […]

پ
پ

جزئیات نظریه

شماره نظریه : 7/99/1108 شماره پرونده : 99-93-1108 ح تاریخ نظریه : 1399/09/04

استعلام : چنانچه محکوم‌له طی دو فقره دادخواست مهریه را مطالبه کند؛ به نحوی که ابتدا تعداد پانزده سکه بهار آزادی را از طریق طرح دعوا در شورای حل اختلاف و سپس تعداد چهار صد و پنجاه عدد سکه بهار آزادی را از طریق طرح دعوا در محاکم خانواده مطالبه کند و هر دو پرونده به صدور اجراییه منجر شود و متعاقباً حکم بر تقسیط هر دو محکوم‌به صادر شود و در حکم مربوط به تقسیط دوم در خصوص توقف اجرای دادنامه دوم تا اتمام اقساط اول اظهارنظر نشده باشد، با توجه به این‌که طبق اصول، حکم راجع به تقسیط دوم با لحاظ وضعیت مالی محکوم‌علیه و تقسیط اول صادر شده است: 1- آیا اجرای هم‌زمان هر دو پرونده طبق احکام اعسار صادره صحیح است؟ 2- آیا اجرای احکام می‌تواند به دلیل وحدت موضوع و طرفین، اجرای حکم دوم تقسیط محکو‌م‌به را تا زمان پایان یافتن اجرای دیگر دادنامه راجع به تقسیط متوقف کند؟ 3- در خصوص محکومیت‌های دیگر مانند مطالبه چک چگونه باید اقدام شود؟ 4- آیا قاضی اجرای احکام در موارد فوق می‌تواند به عنوان دادرس علی‌البدل دستور توقف اجرای یکی از دادنامه‌ها را صادر کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه : 1 و 2- در فرض سؤال که زوجه بابت مطالبه مهریه، دو دعوای مختلف در شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده، هر یک بابت بخشی از مهریه مطرح کرده که به صدور حکم قطعی به نفع وی منجر شده است و متعاقباً محکوم‌علیه دو فقره حکم دایر بر تقسیط محکوم‌به موضوع پرونده ها تحصیل کرده است، به سبب واحد بودن محکوم‌له و محکوم‌علیه، تجمیع عملیات اجرایی در فرض سؤال فاقد اشکال به نظر می‌رسد؛ مشروط بر این‌که به جهت صدور آراء از شعب مختلف دادگاه و شورای حل اختلاف، هر شعبه بر عملیات اجرایی مربوط و اقدامات مستقل آنان در خصوص مواردی مانند اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب 1394 نظارت کند. بدیهی است با اتمام عملیات اجرایی مقدم، پرونده اجرایی مؤخر به جریان می‌افتد. 3- در این خصوص تفاوتی در محکوم‌به نیست و راجع به چک نیز مجری است. 4- با توجه به پاسخ سؤال‌های 1 و 2 پاسخ به این سؤال روشن است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.