وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ 13 /10 /1388 بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و به استناد مواد (81) و (82) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386- و با رعایت جزء «ط» بند (1) تصویبنامه شماره 158795 /ت 38856هـ مورخ 1 /10 /1386 آیین نامه اجرایی مواد یاد شده را به شرح ذیل موافقت نمودند:
آیین نامه اجرایی مواد (81) و (82) قانون مدیریت خدمات کشوری
مصوب 1388,10,13
ماده 1– دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند:
الف– برنامه راهبردی خود را در چارچوپ تکالیف قانونی تهیه و برنامه های عملیاتی سالانه را با تعیین اهداف کمی در راستای برنامه راهبردی تدوین نمایند.
ب– نظام ارزیابی عملکرد را با در نظر گرفتن واحدهای استانی، مؤسسات و سازمان های وابسته در سه سطح سازمان، مدیران و کارکنان و بر مبنای شاخص های عمومی و اختصاصی مستقر نمایند.
تبصره– نحوه و فرآیند ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ می شود.
ج– نظام پاسخگویی در مقابل عملکرد را در سطوح سازمان، مدیران و کارکنان مستقر نمایند، به نحوی که کارکنان، مدیران و سازمان در چارچوب تکالیف قانونی و وظایف محول شده پاسخگوی عملکرد خود در مقابل مسئولان مافوق، مراجع ذی صلاح و دیگر ذی نفعان باشند.
د– نظام جمع آوری داده های عملکرد را در سطوح ستاد، استان ، سازمان ها و مؤسسات وابسته با زمان بندی مشخص به صورت یکپارچه و منسجم مستقر نمایند.
هـ – نظام تحلیل داده های عملکرد را مستقر نمایند، به طوری که تبدیل داده های خام به اطلاعات و دانش به نحوی صورت پذیرد که زمینه به کارگیری دانش حاصل شده در جهت بهبود عملکرد سازمان، مدیران و کارکنان فراهم شود.
و– ساز و کار استفاده از نتایج ارزیابی عملکرد را به نحوی فراهم نمایند که ضمن رفع نقاط ضعف، موانع و مشکلات موجود، زمینه ارتقای بهره وری و بهبود عملکرد سازمان، مدیران و کارکنان فراهم شود.
ز– بر اساس فرآیند نظام مدیریت عملکرد نسبت به تدوین گزارش خود ارزیابی در ابعاد شاخص های عمومی و اختصاصی اقدام و میزان تحقق اهداف برنامه و بهره وری را به صورت دوره ای و منظم به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ارائه نمایند.
ح– فرآیند اجرایی نظام مدیریت عملکرد دستگاه را در راستای سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد مستقر در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور مکانیزه نمایند به نحوی که امکان ارتباط و نظارت همزمان معاونت با دستگاه و همچنین ستاد دستگاه با واحدهای استانی و مؤسسات وابسته فراهم گردد.
تبصره– دفاتر مدیریت عملکرد دستگاه (ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات) که زیر نظر بالاترین مقام دستگاه فعالیت می نمایند، مسئولیت استقرار و اجرای نظام مدیریت عملکرد را به عهده دارند.
ماده 2– استانداری ها در چارچوب نظام مدیریت عملکرد و بر اساس دستورالعمل هایی که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ می شود، دستگاه های اجرایی استان را ارزیابی و ضمن بهره برداری از نتایج حاصل شده در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها، گزارش مربوط را به بالاترین مقام دستگاه اجرایی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ارسال نمایند.
ماده 3 – معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور مکلف است:
الف– محورها و شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی را در دو سطح ملی و استانی به همراه ضریب اهمیت محورها و شاخص ها با همکاری دستگاه های اجرایی در سطح ملی و استانی تدوین و حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال برای ارزیابی عملکرد سال آتی به دستگاه های اجرایی و استان ها ابلاغ نماید.
ب– محورها ، شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد ، ضریب اهمیت ، استاندارد عملکرد و برش های استانی پیشنهاد شده از سوی دستگاههای اجرایی را با همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تدوین و حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال برای ارزیابی عملکرد و اختصاص بودجه سال آتی به دستگاه ابلاغ و بر اجرای آنها نظارت نماید.
تبصره – چنانچه تصویب بودجه سالانه بعد از ابلاغ شاخص ها انجام شود، مغایرت های احتمالی به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد.
ج– گزارش ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی را در دو بعد شاخص های عمومی و اختصاصی بررسی و تحلیل و گزارش جامع ارزیابی عملکرد دستگاه ها را پس از تدوین به رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
د – سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد را با هدف نظارت، پیگیری و گزارش گیری از عملکرد دستگاه های اجرایی، مکانیزه نماید.
هـ – دستور العمل های اجرایی مربوط به نحوه استقرار نظام مدیریت عملکرد (فصل یازدهم) در دستگاه های اجرایی را ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه ابلاغ نماید.
و – براساس شاخص های کیفی و ارزیابی مدیریت عملکرد، نسبت به صدور مجوز تشویق مدیران و کارکنان از محل صرفه جویی بودجه در قالب فوق العاده ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری اقدام کند.
ماده 4– مدیرانی که موفق به تحقق هشتاد درصد از شاخص کیفی و صرفه جویی در منابع شوند، از محل منابع صرفه جویی می توانند فوق العاده بندهای (5) و (6) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری را براساس دستورالعمل معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور پرداخت نمایند.
ماده 5– معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور قیمت تمام شده فعالیت ها یا هزینه سرانه هر دستگاه را محاسبه و اعلام خواهد کرد.
این تصمیم نامه در تاریخ 1388/1/9 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
محمدرضا رحیمی – معاون اول رییس جمهور
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه