بسمه تعالی
با صلوات بر محمد و آل محمد
سازمان انرژی اتمی ایران
وزیران عضو کمیسیون اقتصاد در جلسه مورخ 20/3/1387 بنا به پیشنهاد شماره 151957/552 مورخ 19/9/1386 معاونت حقوقی و امور مجلس رییسجمهور و با توجه به نظر رئیس مجلس شورای اسلامی (موضوع نامه شماره 92233/9546هـ/ب مورخ 11/6/1385) و به استناد ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوی اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ و با رعایت تصویبنامه شماره 164082/ت373هـ مورخ 10/10/1386 آییننامه معاملات شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هستهای را به شرح زیر تصویب نمودند:
آییننامه معاملات شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هستهای
مصوب 1387,03,20
ماده 1ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
1ـ مناقصه: فرآیندی رقابتی برای تأمین کیفیت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه) که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصهگری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد، واگذار میشود.
2ـ مناقصهگزار: دستگاه و یا مؤسسهای که مناقصه را برگزار مینماید.
3ـ مناقصهگر: شخص حقیقی یا حقوقی که اسناد مناقصه را دریافت و در مناقصه شرکت میکند.
4ـ انحصار: یگانه بودن متقاضی شرکت در معامله.
5ـ مناقصه یک مرحلهای: مناقصهای که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نباشد. در این مناقصه پاکت های پیشنهاد مناقصهگران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین میشود.
6ـ مناقصه دو مرحلهای: مناقصهای که به تشخیص مناقصهگزار، بررسی و فنی بازرگانی پیشنهادها لازم باشد. در این مناقصه کمیته فنی بازرگانی تشکیل میشود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون مناقصات گزارش میکند و برنده مناقصه تعیین میشود.
7ـ شرکت: شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هستهای
ماده 2ـ انواع معاملات اعم از خرید و فروش کالا، خدمات، اجاره، استجاره، مشاوره، پیمانکاری، مشارکت، سرمایهگذاری و تعمیرات و سایر عقود که توسط شرکت انجام میشود، با رعایت مفاد این آییننامه عمل خواهد شد.
ماده 3ـ معاملات از نظر نصاب به طبقات زیر تقسیم میشوند:
الف– معاملات کوچک: معاملاتی که مبلغ آن کمتر از بیست و نه میلیون و سیصد و چهل هزار (000ر340ر29) ریال باشد. این نصاب براساس رویه تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب 1383 ـ و اصلاحیههای بعدی تعدیل و جایگزین میشود.
ب– معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده و از ده برابر سقف مبلغ معاملات کوچک تجاوز ننماید.
ج– معاملات بزرگ: معاملات بزرگ، معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از ده برابر سقف مبلغ معاملات کوچک باشد.
تبصره 1ـ مبنای نصاب برای معاملات کوچک و متوسط، مبلغ مورد معامله و در معاملات بزرگ، مبلغ برآوردی واحد متقاضی معامله میباشد. این نصاب در مورد معاملات ارزی نیز صادق بوده و بر اساس مبلغ روز تبدیل نرخ ارز که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام میگردد، محاسبه و ملاک عمل خواهد بود.
تبصره 2ـ مبنای نصاب در فروش، مبلغ ارزیابی کارشناس خبره منتخب از طرف مدیرعامل شرکت یا اشخاص مجاز از طرف وی است.
تبصره 3ـ نصاب معاملات به شرح فوق به استناد تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب 1383 ـ در ابتدای هر سال پس از تصویب هیئت وزیران ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
تبصره 4ـ مبلغ یا برآورد و معاملات مشمول هر یک از نصابهای فوق نباید با تفکیک اقلامی که به طور متعارف یک مجموعه واحد تلقی میشوند به نصاب پایینتر برده شود.
ماده 4ـ کلیه معاملات شرکت باید بر اساس مقررات این آییننامه انجام پذیرد مگر در موارد زیر:
الف– خرید اموال منقول، خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل و یا اشخاص مجاز از طرف او منحصر به فرد (انحصاری) بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
ب– خرید، اجاره به شرط تملیک یا اجاره اموال غیرمنقول به تشخیص و مسؤولیت مدیرعامل و یا اشخاص مجاز از طرف وی با کسب نظر از هیئت کارشناسان رسمی دادگستری حداقل سه نفر و یا هیئت کارشناسان خبره مربوط در صورت نبودن کارشناسان رسمی انجام خواهد شد.
ج– خرید اموال منقول و غیرمنقول، کالا و خدمات با قیمت تعیین شده یا کمتر یا حقوقی که دارای نرخ تثبیت شده دولتی یا نرخ اعلام شده توسط مراجع قیمتگذاری رسمی دولتی باشند.
د– خرید لوازم یدکی و قطعات تجهیزات، ماشینآلات ثابت و متحرک و انواع خودرو و لوازم آزمایشگاهی علمی و فنی، ابزار و وسایل اندازهگیری دقیق و نظایر آن که تأمین آن به تشخیص مدیر عامل از طریق مناقصه امکانپذیر نباشد مشروط بر اینکه از سازنده یا نماینده مجاز آن و یا به تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل یا اشخاص مجاز از طرف وی با کسب نظر یک نفر کارشناس رشته مربوط خریداری گردد.
هـ- خدمات هنری و فرهنگی، آموزشی، ورزشی و نظایر آن با رعایت موازین اسلامی با تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل که امکان برگزاری مناقصه نباشد با رعایت صرفه و صلاح کشور.
و– در مورد معاملات محرمانه با تشخیص هیئت وزیران با رعایت صرفه و صلاح کشور.
ز– خرید خدمات مشاورهای اعم از مهندسی مشاور و مشاوره فنی بازرگانی مشتمل بر مطالعه، طراحی و یا مدیریت بر طرح و اجرا و نظارت و یا هر نوع خدمات مشاورهای و کارشناسی با رعایت آییننامه بند هـ ماده (29) قانون برگزاری مناقصات موضوع تصویبنامه شماره 84178/ت34162هـ مورخ 16/7/1385.
ح– تعمیر تجهیزات و ماشینآلات ثابت و متحرک و تأمین تجهیزات و ماشینآلات صرفاً جایگزین و ابنیه مرتبط با تداوم تولید در واحدهای تولیدی به نحوی که شامل توسعه واحد نگردد با تشخیص و مسؤولیت مدیرعامل یا اشخاص مجاز از طرف وی با رعایت صرفه و صلاح کشور.
ط– خرید سهام و تعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی
ماده 5ـ در معاملات کوچک کارپرداز یا مأمور خرید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمات یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق مینماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ صورتحساب مشخص و معتبر و به تشخیص و مسؤولیت خود معامله را با تأمین کیفیت به کمترین بهای ممکن انجام دهد و مأمور خرید باید زیر صورتحساب را با قید نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا نماید. امضای وی حاکی از آن است که خرید با توجه به کیفیت به مناسبترین قیمت ممکن انجام شده است.
ماده 6ـ در معاملات متوسط کارپرداز یا مأمور خرید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمات یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق مینماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، با تأمین کیفیت مورد نظر، چنانچه بهای به دست آمده مورد تأیید مسؤول کارپردازی باشد، معامله را با عقد قرارداد یا اخذ صورتحساب انجام میدهد و چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد، با تأیید مدیر بازرگانی یا مقام همتراز وی به تعداد موجود کفایت میشود.
ماده 7ـ معاملات بزرگ با انتشار آگهی مناقصه (مناقصه عمومی) در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار یا ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود) به تشخیص مدیر عامل یا اشخاص مجاز از طرف ایشان انجام میشود.
تبصره ـ چنانچه مدیرعامل یا اشخاص مجاز از طرف او بر اساس گزارش هیئت سه نفره ترک تشریفات مناقصه، معاملهای را از طریق مناقصه میسر نداند، در این صورت هیئت ترک تشریفات مناقصه با رعایت صرفه و صلاح شرکت، ترتیب انجام اینگونه معاملات را با رعایت سایر مقررات برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام مینماید.
ماده 8ـ ترکیب و وظایف هیئت ترک تشریفات مناقصه و نحوه رسیدگی به معاملات به شرح زیر است:
الف– هیئت ترک تشریفات مناقصه مرکب از اعضای زیر میباشد:
ب– هرگاه مبلغ معامله بیش از پنجاه برابر نصاب معاملات کوچک باشد، اجرای نظر هیئت ترک تشریفات مناقصه موکول به تأیید هیئت مدیره خواهد بود.
ج– هرگاه مبلغ معامله بیش از دویست برابر نصاب معاملات کوچک باشد، اجرای نظر هیئت ترک تشریفات مناقصه موکول به تأیید شورایی مرکب از معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیئت مدیره شرکت خواهد بود.
تبصره – جلسه هیئت ترک تشریفات مناقصه در هر مورد با دعوت مدیر عامل یا اشخاص مجاز از طرف او تشکیل می شود. کلیه اعضا مکلف به حضور در جلسات هیئت و ابراز نظر خود نسبت به گزارش توجیهی مربوط در مورد تقاضای ترک تشریفات مناقصه یا مزایده و همچنین نحوه انجام معامله مورد نظر هستند، ولی تصمیمات هیئت با رأی اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.
ماده 9– آگهی مناقصه عمومی به تشخیص مدیر عامل شرکت از دو تا سه نوبت به فاصله زمانی مناسب حداقل در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار منتشر می گردد.
تبصره 1– در مواردی که مدیر عامل یا اشخاص مجاز از طرف او تشخیص دهد می تواند علاوه بر مورد مذکور در ماده (10) از طریق سایر رسانههای گروهی و رسانههای ارتباط جمعی یا شبکههای اطلاع رسانی نیز برای انتشار آگهی مناقصه استفاده نمایند.
تبصره 2– در مواردی که به تشخیص شرکت، موضوع معامله ایجاب نماید که آگهی مناقصه یا مزایده درسطح بین¬المللی به عمل آید با رعایت بند د ماده (13) قانون برگزاری مناقصات و موازین قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات – مصوب 1375- یک نسخه از آگهی به سفارتخانههای کشورهای ذیربط در تهران و یا سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فرستاده می شود.
تبصره 3– کلیه هزینههای مربوط به مناقصه شامل هزینه آگهی و هزینه ثبت قرارداد به عهده برنده مناقصه است.
ماده 10– چنانچه به تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل، محدودیت انجام معامله با ذکر ادله از طریق مناقصه عمومی تأیید گردد، با رعایت مفاد این آییننامه معامله از طریق مناقصه محدود انجام می گردد.
ماده 11– دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاص (اعم از حقوقی یا حقیقی) صلاحیتدار معرفی شده توسط مراجع ذیصلاح دولتی ارسال می شود.
ماده 12– کمیته فنی بازرگانی هیئتی است با حداقل سه عضو خبره فنی بازرگانی صلاحیتدار که از سوی مدیر عامل شرکت یا اشخاص مجاز از طرف وی انتخاب می شود و ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها و سایر وظایف مقرر در این آییننامه را بر عهده می گیرد.
تبصره – کمیته فنی بازرگانی در ارزیابی کیفی و صلاحیتی پیمانکاران موارد ذیل را لحاظ می نماید:
1- تضمین کیفیت خدمات و محصولات
2- داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر
3- حسن سابقه
4- داشتن پروانه کار یا گواهینامههای صلاحیت دار در صورت لزوم
5- توان مالی متقاضی برای انجام کار در صورت لزوم
ماده 13– تعداد دعوت شدگان به مناقصه محدود نباید از سه شرکت کننده کمتر باشد. چنانچه تعداد تأیید صلاحیت شدگان از سه شرکت کننده کمتر باشد، مناقصه محدود با تأیید مدیر عامل قابل انجام خواهد بود.
ماده 14– درآگهی مناقصه یا دعوت نامه (مناقصه محدود) باید نکات زیر درج شود:
2– نوع و کمیت و کیفیت کالا و خدمات
3– محل و زمان و مهلت دریافت اسناد
4– مدت قبول و محل تسلیم پیشنهاد
5– مبلغ برآورد شده معامله و مبانی آن (در صورتی که تعیین آن میسر یا به مصلحت باشد) در مواردی که فهرست بهای پایه وجود دارد برآورد مربوط طبق فهرست یاد شده تهیه میشود.
6– ذکر مبلغ سپرده شرکت در مناقصه و چگونگی مبلغ سپرده به صورت وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی یا تضمین معتبر دیگر مانند اوراق بهادار (سفته و بیمه نامه و غیره) به تشخیص مدیر عامل یا اشخاص مجاز از طرف او.
7– میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن.
8– میزان پیش پرداخت در صورت نیاز و ترتیب پرداخت آن.
9– تصریح این نکته که شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات شرکت، موضوع ماده (18) این آییننامه میباشد.
10– در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار یا خدمات باشد و در آگهی ذکر شده باشد برای هر نوع به تفکیک، پیشنهاد قبول می شود.
11– باید برای هر نوع کالا یا کار و خدمات سپرده متناسب تعیین شود.
12– ذکر اینکه سایر اطلاعات و جزئیات مربوط در اسناد مناقصه مندرج است.
13– اعلام محل توزیع نمونههای ضمانت نامهها و قرارداد اگر تهیه آن لازم باشد.
ماده 15– در صورتی که مناقصهگزار ذکر شرایط دیگری را لازم تشخیص دهد مشروط بر آن که با مفاد این آییننامه مغایر نباشد، می تواند آن را در متن آگهی یا نقشه و برگ شرایط مشخصات درج نماید.
ماده 16– در صورتی که شرایط مناقصه ای که بر طبق مواد (15) و (16) باید در آگهی ذکر شود مفصل باشد باید نوع کالا یا کار مورد معامله و مقدار و مدت و محل تحویل و میزان پیش پرداخت و مدت و محل قبول پیشنهادها در آگهی درج شود و تصریح گردد که نقشهها و برگ شرایط و مشخصات معامله در محل معین موجود است و پیشنهاد دهندگان باید یک نسخه از آن را دریافت و با قید قبولی امضا کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نمایند.
ماده 17– کمیسیون مناقصه موضوع ماده (22) درخصوص اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای واصل شده و انعقاد قرارداد دارای تکالیف و اختیارات زیر میباشد:
الف– مکلف است سپرده شرکت در مناقصه برنده مناقصه را در صورتی که براساس تبصره (1) ماده (27) برای انجام معامله به او رجوع شود و از انجام معامله امتناع نماید، ضبط کند.
ب– اختیار دارد مقدار کالا یا کار و خدمات مورد معامله را تا بیست و پنج درصد افزایش یا کاهش دهد، مشروط بر اینکه کلیه محاسبات فنی نسبت به این افزایش و یا کاهش به تشخیص شرکت متناسباً رعایت و تطبیق گردد.
ج– مجاز نیست به پیشنهادها مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهادهای که بعد از انقضای مهلت مقرر در آگهی برسد، ترتیب اثر دهد.
د– در رد هر یک یا تمام پیشنهادها مختار است.
هـ – مکلف است هر گونه مالیات یا عوارضی که طبق مقررات بابت معامله به طرف معامله تعلق می گیرد از بهای کارکرد یا کالای تحویلی در موقع پرداخت مطالبات او کسر نماید.
ماده 18– اشخاص مجاز مناقصهگزار مکلف به رعایت نکات زیر میباشند:
الف– مدت قبول پیشنهادها در مورد آگهیهایی که در داخل کشور منتشر می شود از تاریخ آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصه از ده روز نباید کمتر باشد و در مورد آگهیهایی که در خارج منتشر می شود از سی روز نباید کمتر تعیین شود.
ب– میزان پیش پرداخت نباید از بیست و پنج درصد مبلغ معامله تجاوز کند و منحصراً در قبال ضمانت نامه بانکی یا تضمین معتبر دیگر مانند اوراق بهادار به تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل یا اشخاص مجاز از طرف او پرداخت خواهد شد. درخصوص معاملاتی که موضوع آنها صرفاً خرید کالا باشد و یا بیشتر از هفتاد و پنج درصد مبلغ قرارداد مربوط به خرید تجهیزات باشد و یا به لحاظ موضوع و شرایط ضرورت ایجاب نماید میزان پیش پرداخت می تواند بیشتر از بیست و پنج درصد تعیین شود.
ج– تعیین و اخذ سپرده شرکت در مناقصه به صورت وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی یا تضمین معتبر دیگر به تشخیص مدیر عامل یا اشخاص مجاز از طرف او. مبلغ سپرده و شرکت در مناقصه بر مبنای درصدهایی از میزان برآوردی مبلغ معامله به شرح زیر محاسبه می شود:
1– برای معاملات تا یک میلیارد ریال، معادل سه درصد.
2– برای معاملات تا ده میلیارد ریال، تا یک میلیارد ریال به شرح بند (1) و نسبت به مازاد آن معادل دودرصد.
3– برای معاملات بیش از ده میلیارد ریال، تا مبلغ ده میلیارد ریال به شرح بند (2) و نسبت به مازاد آن معادل یک درصد.
4– چنانچه میزان سپرده شرکت در مناقصه از دویست و پنجاه میلیون ریال بیشتر شود، مدیر عامل یا اشخاص مجاز از طرف او می تواند در صورت ضرورت میزان سپرده را به مبلغی که از پنجاه میلیون ریال کمتر نباشد، تقلیل دهد.
د– حداقل میزان تضمین حسن انجام معامله که باید هنگام عقد قرارداد اخذ شود، پنج درصد مبلغ قرارداد باشد. میزان سپرده حسن انجام کار ده درصد مبلغ قرارداد میباشد.
تبصره 1– شرکت میتواند در مورد قراردادها و معاملاتی که طرف آن اشخاص حقوقی میباشد، تضمین حسن انجام تعهدات و تضمین در مقابل پیش پرداخت و تضمین حسن انجام کار را با توجه به شرایط قرارداد به ترتیبی که مناسب می داند، اخذ نماید.
تبصره 2– شرکت میتواند در مورد قراردادها و معاملاتی که طرف آنها اشخاص حقوقی موضوع بند الف ماده (4) قانون سازمان انرژی اتمی ایران – مصوب 1353- میباشد، اعم از اینکه منابع اعتباری آن از وجوه عمومی و یا سایر منابع باشد، انواع تضمین موضوع ماده (3) آییننامه تضمین برای معاملات دولتی موضوع تصویبنامه شماره 42956/ت28493هـ مورخ 11/8/1382 را با توجه به شرایط قرارداد به ترتیبی که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأیید مینماید، اخذ نماید.
ماده 19– شرکت کنندگان در مناقصه پس از دریافت یا خرید اسناد باید پیشنهادهای خود را به ترتیب زیر تهیه و به مناقصهگزار تحویل نماید:
1– تهیه و تکمیل اسناد و پیشنهادها
2– تسلیم پیشنهادها در مهلت مقرر در فراخوان مناقصه
3– دریافت رسید تحویل پیشنهادها
ماده 20– شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها به شرح زیر میباشد:
الف– هیچ یک از شرکت کنندگان در مناقصه جز در مواردی که در اسناد مناقصه پیش بینی شده باشد، نمیتوانند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کنند.
ب– شرکت کنندگان در مناقصه پیشنهادهای خود را باید در پاکتهای جداگانه لاک و مهر شده شامل تضمین (پاکت الف )، پیشنهاد فنی بازرگانی (پاکت ب ) و پیشنهاد قیمت (پاکت ج ) بگذارند و همه پاکتها را در لفاف مناسب و لاک و مهر شده قرار دهند.
ج– مناقصهگزار موظف است در مهلت مقرر همه پیشنهادهای ارائه شده شرکت کنندگان را پس از دریافت ثبت نموده و تا جلسه بازگشایی صیانت نماید.
د– هر گونه تسلیم و تحویل و اصلاح و جایگزینی و یا پس گرفتن پیشنهاد به صورت قابل گواهی و در مهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه انجام شود.
ماده 21– ترکیب کمیسیون مناقصات و وظایف آن به شرح زیر است:
الف– اعضای کمیسیون مناقصات با تصویب هیئت مدیره تعیین خواهند شد.
ب– وظایف کمیسیون مناقصات به شرح زیر میباشد:
1– تشکیل کمیسیون مناقصات در موعد مقرر.
2– ارزیابی پیشنهادهای قابل قبول.
3– ارجاع بررسی فنی پیشنهادها به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحلهای.
4– تعیین برندگان اول و دوم مناقصه.
6– تصمیم گیری در باره تجدید یا لغو مناقصه.
ماده 22– بازگشایی پاکتها و انجام ارزیابی مالی و فنی توسط کمیسیون مناقصات صورت می گیرد و نتیجه برای تصمیم گیری به مدیر عامل یا اشخاص مجاز از طرف او گزارش می شود.
ماده 23– گشایش پیشنهادها به شرح زیر انجام می گیرد:
الف– پیشنهادهای مناقصهگران در زمان و مکان مقرر گشوده می شود.
ب– مراحل گشایش پیشنهادها به شرح زیر است:
1– تهیه فهرست اسامی پیشنهاد دهندگان و حاضران و شرکت کنندگان در جلسه.
2– باز کردن پاکت تضمین و کنترل آن.
3– باز کردن پاکت فنی بازرگانی.
4– باز کردن پیشنهاد قیمت و کنترل آن از نظر کامل بودن مدارک و امضای آنها و کنار گذاشتن پیشنهادهای غیرقابل قبول در مناقصات یک مرحلهای.
5– تحویل پاکتهای فنی بازرگانی به کمیته فنی بازرگانی در مناقصات دو مرحلهای.
6– تهیه و تنظیم و امضای صورتجلسه گشایش پیشنهادها توسط کمیسیون مناقصات.
7– استرداد پاکتهای قیمت و پاکتهای تضمین پیشنهادهای رد شده به ذینفع.
ج– در صورت برگزاری مناقصه دو مرحلهای زمان و مکان تشکیل جلسه گشایش پیشنهادهای قیمت در جلسه گشایش پاکتها اعلام خواهد شد. این مدت فقط برای یک بار تا سقف مدت اعتبار پیشنهادها قابل تمدید است. در این صورت پاکتهای قیمت در یک لفاف لاک و مهر شده توسط شرکت صیانت میشود. در مناقصات یک مرحلهای پیشنهادها قیمت بیدرنگ گشوده و بر اساس مفاد این آییننامه برنده مناقصه تعیین میشود.
د– شرکت مکلف است از مناقصهگران یا نمایندگان آنها جهت حضور در جلسه گشایش پیشنهادهای مالی دعوت نماید.
ماده 24ـ ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها به شرح زیر انجام می گیرد:
الف– در مناقصات دو مرحلهای مناقصهگزار موظف است براساس معیارها و روشهای اعلام شده در اسناد مناقصه، ارزیابی کیفی مناقصهگران و ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را انجام و اعلام نماید.
ب– نتیجه بررسی فنی بازرگانی طی مهلتی که کمیسیون مناقصه معین می کند به جلسه بعدی احاله می شود و براساس گزارش کمیته فنی بازرگانی پاکتهای قیمت پیشنهاد دهندگان که امتیاز فنی بازرگانی لازم را احراز کرده اند، گشوده می شود.
ج– هرگونه ارزیابی فنی بازرگانی تنها پیش از گشودن پیشنهادهای قیمت مجاز است.
د– پاکت پیشنهاد قیمت مناقصهگرانی که در ارزیابیهای فنی بازرگانی پذیرفته نشده اند، باید ناگشوده بازگردانده شود.
ماده 25 ـ در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار باشد و هر گاه در شرایط مناقصه اختیار تفکیک مورد معامله برای شرکت پیشبینی نشده باشد، کمیسیون مناقصه میتواند شخصی را که شرایط پیشنهادی او با در نظر گرفتن تمام جوانب امر در مجموع مناسبتر باشد، به عنوان برنده مناقصه اعلام نماید.
ماده 26 ـ شرکت پس از تعیین برنده مناقصه، سپرده دو نفر اول و دوم را نگهداری و سپرده سایرین را مسترد خواهد نمود.
ماده 27 ـ در صورتی که برنده مناقصه پس از ابلاغ کتبی از انجام معامله خودداری کند و یا حداکثر ظرف ده روز به استثنای ایام تعطیل حاضر به انعقاد قرارداد و سپردن تضمین حسن انجام معامله نشود، سپرده شرکت در مناقصه وی ضبط و مراتب به نفر دوم مناقصه با رعایت مفاد تبصره (1) این ماده ابلاغ میگردد. اگر نفر دوم هم پس از مدت مذکور در این ماده نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند و برای انجام معامله حاضر نشود، سپرده او نیز ضبط میگردد.
تبصره 1 ـ به شخصی که شرایط پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد، به شرطی ابلاغ ارجاع کار انجام می شود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده اول، کمتر از مبلغ تضمین باشد، در غیر این صورت با نظر کمیسیون مناقصات عمل خواهد شد.
تبصره 2ـ مدت مقرر در ماده (25) در مورد معاملاتی که طرف معامله در خارج از کشور اقامت دارد، ممکن است حداکثر تا یک ماه تعیین شود، مشروط بر اینکه در آگهی مناقصه با برگ شرایط آن ذکر شده باشد. مناقصهگزار موظف است با توجه به مدت مقرر در آگهی یا دعوتنامه مناقصه برای ابلاغ نتیجه مناقصه به برنده به نحوی اقدام نماید که به علت انقضای مدت، خسارتی متوجه شرکت نشود.
ماده 28 ـ در مورد معاملاتی که تحویل کالا یا خدمات و همچنین پرداخت بهای آن طرفین را ملزم به تعهداتی مینماید که باید طی زمان بیش از ده روز معاملات انجام گیرد، عقد قرارداد یا صدور سفارش کتبی ضروری است.
ماده 29 ـ قرارداد با برنده مناقصه باید پیش از پایان مدت اعتبار پیشنهادها منعقد شود. این مدت حداکثر برای یک بار و برای مدت معین قابل تمدید است. بعد از عقد قرارداد، تضمین پیشنهاددهنده دوم مسترد خواهد شد.
ماده 30 ـ قرارداد با برنده اول در مهلت پیشبینی شده در اسناد منعقد خواهد شد. چنانچه برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع نماید و یا ضمانتنامه انجام تعهدات را ارائه ندهد، تضمین مناقصه وی ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد میگردد. در صورت امتناع نفر دوم تضمین وی ضبط و مناقصه تجدید خواهد شد.
ماده 31 ـ در قرارداد نکات زیر باید قید گردد:
2ـ موضوع قرارداد شامل نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آنها.
3ـ مدت انجام تعهد، محل و شرایط تحویل مورد معامله.
4ـ ترتیب عمل و میزان خسارات در مواردی که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزئاً یا کلاً تأخیر نماید.
5ـ الزام تحویل کالا بر طبق مشخصات دقیق فنی مندرج در ضمائم فنی قرارداد و یا بر طبق نمونه مهر شده در صورتی که تهیه نمونه لازم باشد، در این صورت باید نمونه کالا با مهر طرفین تأییدشده و نزد شرکت نگهداری شود.
6ـ اقرار برنده مناقصه به اینکه از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع کامل دارد.
7ـ اختیار شرکت نسبت به افزایش یا کاهش موضوع مورد معامله در مدت قرارداد تا میزان بیست و پنج درصد مقدار مندرج در قرارداد.
8ـ بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن?
9ـ مبلغ پیشپرداخت و ترتیب واریز آن?
10ـ میزان تضمین حسن انجام کار و یا معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن?
11ـ مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت و تحویل قطعی در قراردادهای مربوط به ساختمان و نظایر آن?
12ـ اقرار به عدم شمول ممنوعیت موضوع قانون راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان مجلسین و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری ـ مصوب 1337-.
13ـ سایر شرایط که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد.
فصل پنجم: ترتیب تحویل کالا یا خدمات
ماده 32 ـ تحویل مورد معامله به شرح ذیل انجام میشود:
الف– هر گاه کالا یا کار انجام شده مربوط به معاملات کوچک باشد، تحویل آن با گواهی انباردار یا متصدی مربوط انجام خواهد شد. در مورد معاملات متوسط با گواهی انباردار و تأیید رئیس واحد متقاضی یا نماینده او اقدام شود.
ب– در معاملات بزرگ تحویل هر فقره کالا یا کار باید صورتمجلس تحویل تنظیم و در آن به طور صریح قید گردد که کالای مورد معامله یا کار انجام شده طبق نمونه یا مشخصات مندرج در پیمان میباشد و ذیل آن توسط نمایندگان خریدار یا کارفرما و فروشنده یا پیمانکار امضا و بلافاصله قبض انبار صادر خواهد شد.
ج– در کلیه معاملات، نظر مهندسان مشاور یا یک مؤسسه بازرسی فنی به نمایندگی از شرکت به لحاظ تطبیق مشخصات کالا یا کار با نمونه یا مشخصات مندرج در پیمان قابل قبول خواهد بود.
ماده 33 ـ برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد، صادر گردد و به امضای انباردار برسد و در واردات دفتر انبار ثبت و شماره ثبت دفتر انباردار در روی قبض ذکر شود.
ماده 34 ـ در مورد معاملات کوچک، مأمور فروش مکلف است به داوطلبان مراجعه و پس از تحقیق از بها با رعایت صرفه شرکت معامله را انجام دهد و سند مربوط را با تعهد اینکه معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده است، با ذکر نام و نامخانوادگی و سمت و تاریخ امضا کند.
ماده 35 ـ در مورد معاملات متوسط، حراج به شرح زیر انجام خواهد شد:
الف– اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت محل حراج و سایر شرایطی که لازم باشد در روزنامه آگهی گردد و یا از طریق مقتضی به اطلاع متقاضیان رسانده شود.
ب– مورد معامله باید قبلاً به وسیله منتخب شرکت ارزیابی شده باشد و حراج از بهای ارزیابی شده شروع گردد و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند، واگذار شود.
تبصره ـ در صورتی که برای حداقل قیمت ارزیابی شده داوطلبی پیدا نشود، ارزیابی تجدید خواهد شد.
ماده 36 ـ در مورد معاملات بزرگ، انتشار آگهی مزایده به شرح زیر عمل میآید:
الف– در آگهی مزایده شرایطی که طبق این آییننامه برای آگهی مناقصه پیشبینی شده است در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید رعایت گردد.
ب– مقرراتی که در این آییننامه در مورد مناقصه و انعقاد قرارداد و تحویل مورد معامله معین شده است در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد، باید اجرا شود.
ماده 37 ـ در مواردی که برای قیمت و شرایط فروش محصولات و خدمات شرکت بر اساس مقررات ترتیبات خاص در مجمع و یا هیئت مدیره اتخاذ شده باشد، بر اساس این تصمیمات عمل خواهد شد.
ماده 38 ـ اختلافات ناشی از معاملات موضوع این آییننامه که بین طرفین معامله حل و فصل نگردد با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور ابتدا به داوری و سپس به مراجع قضایی ارجاع خواهد گردید.
ماده 39 ـ در مورد مناقصه کارهای ساختمانی و صنعتی، هر گاه کارهای جدیدی که قیمت آن در فهرست بهای قرارداد پیشبینی نشده و در ضمن عمل پیش بیاید، بهای واحد آن کارها به تناسب قیمت های اولیه از طرف کارشناسانی که توسط مجریان انتخاب میگردند، تعیین و با موافقت پیمانکار پس از تصویب هیئت ترک تشریفات مناقصه قیمتهای مذکور معتبر خواهد بود، ولی مبلغ کل کارهای جدید که بدین ترتیب عمل میشود، نباید از بیست درصد برآورد اولیه پیمان تجاوز کند.
ماده 40 ـ کلیه اسناد هزینههای انجام شده باید متکی به مدارک زیر باشد:
الف– در مورد خریدهای داخلی، گرفتن صورتحساب خرید یا صورتمجلس خرید همراه با رسید انبار یا صورتمجلس تحویل کالا، در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک و در موارد جزئی صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.
ب– در مورد پرداخت حقوق، دستمزد و مزایا و هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر، گواهی انجام کار از طرف گیرنده وجه یا گواهی بانک مبنی بر واریز وجه به حساب بانکی ذی نفع.
ماده 41 ـ اصلاح این آییننامه منوط به پیشنهاد هیئت مدیره شرکت و تأیید مجمع عمومی و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.
ماده 42 ـ هرگونه تغییر در آییننامه برگزاری مناقصات در خصوص حد نصاب معاملات در شرکت لازمالاجرا میباشد.
ماده 43 ـ مواردی که در این آییننامه ذکر نشده است، مشمول مقررات عمومی خواهد بود.
ماده 44 ـ تصویبنامه شماره 29302/ت239هـ مورخ 11/5/1384 لغو میگردد.
این تصویبنامه در تاریخ 23/10/1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
پرویزداودی – معاون اول رئیس جمهور
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه