حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 4 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18459 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 22×
۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
شناسه : 36402

آیین‌نامه کلاس‌های چندپایهمصوب 1393,02,29 مقدمه به‌استناد راهکار ۳ـ۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای گسترش پوشش تحصیلی، بسط عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه، با تأکید بر مناطق روستایی، عشایری و کمترتوسعه‌یافته، وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تشکیل و مدیریت این نوع کلاس‌ها به […]

پ
پ

آیین‌نامه کلاس‌های چندپایه
مصوب 1393,02,29

مقدمه به‌استناد راهکار ۳ـ۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای گسترش پوشش تحصیلی، بسط عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه، با تأکید بر مناطق روستایی، عشایری و کمترتوسعه‌یافته، وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تشکیل و مدیریت این نوع کلاس‌ها به شرح زیر اقدام نماید:

ماده ۱ـ کلاس‌های چندپایه با حداکثر سه پایه یک دوره تحصیلی ابتدایی و با حضور حداکثر ۱۵ نفر دانش‌آموز تشکیل می‌شود.

تبصره ـ در شرایط استثناء، تشکیل کلاس‌های چندپایه با تعداد بیشتر و ترکیب دانش‌آموزان از هر دو دوره تحصیلی، به تشخیص رئیس آموزش و پرورش شهرستان /منطقه، در چارچوب مفاد این آیین‌نامه بلامانع است.

ماده ۲ـ در صورتی که تشکیل کلاس چندپایه با بیش از سه پایه یا بیش از ۱۵ نفر دانش‌آموز اجتناب‌ناپذیر باشد، به ازای هر پایه اضافه، زمان آموزش تا ۶ ساعت در هفته افزایش می‌یابد و به معلم مربوط برابر مقررات، حق‌التدریس پرداخت می‌شود.

ماده ۳ـ به منظور راهنمایی، حسن نظارت و ارزیابی اثربخش از فعالیت‌های کلاس‌های چندپایه، با توجه به پراکندگی و تعداد کلاس‌ها، به ازای حداقل ۱۰ و حداکثر ۴۰ کلاس چندپایه، یک معلم راهنمای آموزشی و تربیتی اختصاص می‌یابد.

ماده ۴ـ معلمان کلاس‌های چندپایه و راهنمایان آموزشی و تربیتی، از حمایت‌های مادی و معنوی برخوردار خواهند شد که میزان و چگونگی آن در شیوه‌نامه اجرایی مشخص می‌شود.

ماده ۵ ـ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای پشتیبانی آموزشی و تربیتی از معلمان و دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه، نسبت به تهیه و تدوین کتاب راهنمای معلم و بسته‌های آموزشی ویژه کلاس‌های چندپایه، اقدام نماید، به گونه‌ای که برنامه‌ها، ضمن انعطاف‌پذیری در روش‌ها، با شرایط محیطی و زمان آموزش سازگاری داشته باشد.

ماده ۶ ـ برای ارتقای صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان کلاس‌های چندپایه و راهنمایان آموزشی و تربیتی، علاوه بر آموزش‌های بدو و ضمن خدمت متداول، به میزان ۴۰ ساعت آموزش تخصصی، قبل از شروع سال تحصیلی، پیش‌بینی و اجراء می‌شود.

ماده ۷ـ دانشگاه فرهنگیان در برنامه آموزشی دوره کارشناسی و بالاتر مجموعه علوم تربیتی (گرایش مربوط)، برای توانمندسازی منابع انسانی در مدیریت و آموزش کلاس‌های چندپایه، تدابیر لازم را اتخاذ نماید.

ماده ۸ ـ به منظور برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و اتخاذ تصمیم متناسب با شرایط متفاوت کلاس‌های چندپایه، شورایی با مسئولیت معاون آموزش ابتدایی و عضویت نمایندگان معاونت‌های توسعه مدیریت و پشتیبانی، پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، تشکیل و اتخاذ تصمیم می‌نماید.

ماده ۹ـ وزارت آموزش و پرورش گزارش پژوهشی اجرای این مصوبه را هر دو سال یکبار، به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.

ماده ۱۰ـ شیوه‌نامه اجرایی این مصوبه ظرف مدت ۳ ماه، توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و با امضای وزیر ابلاغ می‌شود.

موضوع: آیین‌نامه تشکیل کلاس‌های چندپایه در هشتصد و نود و پنجمین (۸۹۵) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ ۲۹ /۲ /۱۳۹۳ به تصویب رسید.

دبیر شورا ‌ـ مهدی نوید                       
رئیس جلسه ـ علی‌اصغر فانی
آئین‌نامه تشکیل کلاس‌های چندپایه مورد تأیید است.
رئیس‌جمهور و رئیس‌شورای عالی آموزش و پرورش ـ حسن روحانی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.