موضوع : ابطال بند 11 و تبصرههای ذیل بخشنامه
شماره 2727/د مورخ 20/5/71
تاریخ: 15/11/73 ـ شماره دادنامه: 138 ـ کلاسه پرونده: 72/224
شاکی : آقای سعید عبداللهی
طرف شکایت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشتهاند: مفاد بند 11 و تبصرههای ذیل بخشنامه شماره 2727/د مورخ 20/5/71 برخلاف عمومیت و اطلاق ماده 13قانون حمایت از آزادگان انشاﺀ شده است و با قید جملات مدت اسارت قبل از استخدام رسمی همچنین عدم احتساب سنوات اسارت از لحاظ بازنشستگی حالت عمومیت و اطلاق ماده 13 قانون فوقالذکر را از هر حیث مقید نموده که به نظر میرسد برخلاف نظر قانونگذار محترم بوده و نقض غرض در ارتباط با تصویب ماده 13 قانون حمایت از آزادگان میباشد. ضمناً تبصره 2 بند 11 بخشنامه مورد شکایت آزادگان و دستگاههای دولتی را دچار تردید و ابهام و موجبات دوگانگی و تعدد رویه را در تصمیمات بوجود آورده که از این طریق موجبات دلسردی آزادگان شاغل در دستگاههای دولتی در سطح کشور را بوجود خواهد آورد. لذا خواهشمند است حکم ابطال بند 11 و تبصرههای ذیل بخشنامه شماره 2727/ دـ 20/5/71 سازمان امور اداری و استخدامی کشور را صادر فرمایند. مدیر کل دفتر حقوقی سازمان امور اداری و استخدامی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1670/31ـ 23/6/ 73اعلام داشتهاند: 1ـ مستنبط از بند 11 بخشنامه شماره 2727/ د مورخ 20/5/71 و تبصرههای آن, این است که ماده 13 قانون حمایت از آزادگان کماکان به قوت خود باقی است و لذا آزادگانی که به تصریح ماده مذکور تمایل به استفاده از امتیاز موضوع ماده فوق را دارند میتوانند از همان امتیاز بهرهمند گردند و بند 11 بخشنامه فوقالذکر و تبصرههای آن صرفاً درباره کسانی قابل اجرا خواهد بود که با تمایل خود از امتیاز ماده مذکور استفاده ننمایند, بعلاوه همانطور که ملاحظه میشود, تبصره یک بند مورد بحث مجدداً امتیاز مندرج در ماده 13 قانون حمایت از آزادگان را یادآوری نموده و در این خصوص حکم جدیدی انشاﺀ ننموده است. بنا به مراتب فوق نه تنها بند 11 مورد بحث مغایرتی با مضمون ماده 13 قانون حمایت از آزادگان ندارد بلکه دقیقاً اجرای ماده 13 را تصریح نموده است. 2ـ ادعای شاکی مبنی بر اینکه تبصره 2 بند 11 بخشنامه مورد بحث آزادگان و دستگاههای دولتی را دچار تردید و ابهام و تعدد رویه نموده است موردی ندارد زیرا همانطور که ملاحظه میشود در ماده 13 صراحتاً به تمایل آزادگان برای استفاده از امتیاز موضوع این ماده اشاره شده است و بر فرض که در مورد آزادگان رویههای متفاوتی اتخاذ شده باشد این دوگانگی ناشی از اختیاری است که قانونگذار در ماده 13 قانون حمایت از آزادگان با قید عبارت با تمایل آنان به آن تصریح نموده است و لذا تبصره 2 فوقالذکر در ایجاد تردید و ابهام و دوگانگی که شاکی در دادخواست خود مدعی آن شده است هیچگونه نقشی ندارد. با عنایت به مراتب فوقالذکر و اینکه شاکی برای اثبات مغایرت بند 11 بخشنامه شماره 2727/د مورخ 20/5/71 و دو تبصره ذیل آن با ماده 13 قانون حمایت از آزادگان دلیل و بینه قانعکنندهای ارائه ننموده و تقاضای رد شکایت ایشان علیه سازمان امور اداری و استخدامی کشور را دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجﻩالاسلام والمسلمین اسماعیل فردوسیپور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراﺀ بشرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی دیوان :
ماده 13 قانون حمایت از آزادگان بعد از ورود به کشور مصوب 13/9/1368 مدت اسارت را برای عموم آزادگان اعم از اینکه قبل از اسارت در دستگاهها شاغل بوده و یا بعد از اسارت شاغل شوند با تمایل آنان به ازاﺀ هر یک سال اسارت دو سال بعنوان سابقه خدمت رسمی و مرتبط تلقی و از هر لحاظ مورد محاسبه دانسته و دستگاههای ذینفع را نیز موظف به پرداخت کسور بازنشستگی آنان به صندوقهای بازنشستگی ذیربط نموده است.
نظر به اینکه بند یازده بخشنامه شماره 2727 ـ د مورخ 20/5/1371 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تبصرههای آن با آوردن قید رسمی استفاده از مزایای مذکور را مقید به مدت اسارت قبل از استخدام رسمی نموده و کلیت و اطلاق ماده 13قانون فوقالاشعار را محدود نموده است, علیهذا هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با اکثریت آراﺀ آن قسمت از بند 11 بخشنامه و تبصرههای آن را که با قید مدت اسارت قبل از استخدام رسمی و همچنین عدم احتساب سنوات اسارت قبل از استخدام رسمی از لحاظ بازنشستگی, برخلاف کلیت و عموم ماده 13 یاد شده انشاﺀ گردیده است مخالف صریح قانون تشخیص و مستنداً به ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری حکم بر ابطال آن را صادر و اعلام میدارد.
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه