موضوع: ابطال ماده 10 آیین نامه تبصره 3 ماده واحده قانون
نقل وانتقال حق بیمه یا بازنشستگی
تاریخ: 21/9/ 1378شمارهدادنامه:341ـ 342ـ 343ـ 344ـ 345ـ 346ـ 347ـ 348ـ 349کلاسه پرونده: 78/50 ـ 78/88 ـ 78/130 ـ 78/139 ـ 78/160 ـ 78/179 ـ 78/183 ـ 78/252 ـ 78/281
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: خانم مهوش شیرازی ـ آقای فرزاد هوشنگی ـ آقای محمدپناه نوریـ آقای حمید مغازه ـ آقای هادی کرمی ـ آقای محمدتاجیک ـ آقای میرمهدی موسوی اقدم ـ آقای مهدی قلی داوری ـ آقای فریدون نوری تهران
موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده (10) آییننامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی موضوع تصویبنامه شماره 52373/ت15649هـ مورخ 11/8/1377 هیأت وزیران
مقدمه: شکات طی دادخواستهای تقدیمی خلاصتاً اعلام داشتهاند, با عنایت به صراحت ماده واحده قانون نقل وانتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 مجلس شورای اسلامی و تبصرههای (2 و3) آن و همچنین آییننامه تبصره 3 ماده واحده قانون مذکور, موضوع تصویبنامه شماره 59522 مورخ 27/11/1365 هیأت محترم وزیران که مقرر میدارد:
1ـ حق بیمه یا بازنشستگی سوابق خدمت اشخاصی که وجوهی را به هر یک از صندوقهای بیمه یابازنشستگی یا صندوقهای مشابه پرداخت نمودهاند در صورتی که محل کار یا خدمت آنان تغییر نموده و به تبع آن از شمول خدمات صندوق مربوطه خارج شده باشند و یا طبق ضوابط قانونی مشترک صندوق دیگری شدهاند به میزان 4 درصد آخرین حقوق و مزایای آنان که مبنای برداشت حق بیمه یا بازنشستگی قرار گرفته است بابت هرماه به صندوقی که مشمول به تبع شغل خود مشترک آن شده است منتقل میشود (متن ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 مجلس محترم شورای اسلامی) 2ـ آن قسمت از سنوات خدمت قابل قبول دولتی مستخدم که مبنای برداشت حق بیمه یا کسور بازنشستگی قرار گرفته, با انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی جزو خدمت رسمی قرار میگیرد. (تبصره 2 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه و…) 3ـ درخصوص آن دسته از مشمولین تأمین اجتماعی و صندوقهای مشابه که سهم بازنشستگی آنان به مأخذ مذکور در ماده واحده از سایر صندوقهای بازنشستگی دریافت گردیده است با اخذ مابهالتفاوت سهم بازنشستگی براساس قوانین و مقررات مربوط از مستخدم, سنوات خدمت آنان محاسبه خواهد شد میزان و نحوه اخذ سهم بازنشستگی مذکور دراین تبصره براساس آییننامهای خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران میرسد. (تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه و…) هیأت محترم وزیران با تصویبنامه شماره 52373 مورخ 11/8/1377 خط بطلان بر قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 1365 کشیده و برخلاف موازین قانونی و شؤونات شرعی اخلاقی و اجتماعی اجرای آن را عطف به ماسبق نموده است. اینک با عنایت به دلایل زیر تقاضای لغو تصویبنامه مذکور را دارد. 1ـ مصوبات, بخشنامهها و آییننامهها نمیتوانند ناقض قانون باشند و هرگونه تغییر در مفاد ماده قانونی مستلزم تصویب مجلس محترم شورای اسلامی میباشد. 2ـ به موجب تبصرههای 2 و 3قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 1365 و ماده (9) آییننامه تبصره 3 ماده واحده قانون مذکور موضوع تصویبنامه شماره 59522 مورخ 27/11/1365 هیأت وزیران سوابق خدمت دولتی مشمولین قانون و آییننامه مورد بحث جزو خدمت رسمی محسوب گشته و سنوات خدمت دولتی آنان از لحاظ بازنشستگی و وظیفه به محض انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی و پرداخت مابهالتفاوت مربوط به ترتیب مقرر در ماده واحده قانون و آییننامه مذکور در این بند تحقق مییابد در حالی که براساس ماده (10) الحاقی به آییننامه تبصره 3 قانون نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی موضوع تصویبنامه شماره 52373 مورخ 11/8/1377 هیأت وزیران سوابق خدمت دولتی مستخدمین که در اجرای قانون و آییننامه یاد شده به سازمان تأمین اجتماعی منتقل شده یا میشود صرفاً در محاسبه میزان مستمری بازنشستگی منظور شده است و این امر نقض قانون تلقی میگردد. 3ـ علیرغم اینکه قانون عطف به ماسبق نمیگردد به خصوص مواردی که حقوق اجتماعی اشخاص مطرح باشد لیکن عملا هیأت وزیران اجرای مصوبه 52373 مورخ 11/8/1377 را با عنوان کلمات «شده یا میشوند» به گذشته تسری داده است. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 31277 مورخ 22/8/1378 مبادرت به ارسال تصویرنامه شماره 17838 مورخ 4/5/ 1378قائم مقام معاون حقوقی و امور مجلس رییس جمهور در مورد ایراد شماره 2273 هـ / ب مورخ 22/3/1373 ریاست مجلس شورای اسلامی نسبت به تبصره 2 الحاقی به ماده (1) آییننامه قانون تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی موضوع تصویبنامه شماره 52166/ت 15649 هـ مورخ 11/8/1377 که عیناً حاوی حکم مندرج در ماده 10 تصویبنامه شماره 52373/ت 15649 هـ مورخ 11/8/1377 که درخواست ابطال گردیده و نیز تصویرنامه شماره 7973/د/7100 مورخ 26/5/1378 سازمان تأمین اجتماعی نموده است. در نامه قائم مقام معاون حقوقی و امورمجلس رییس جمهور آمده است, تبصره 2 الحاقی به ماده (1) آییننامه قانون تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی (موضوع تصویبنامه شماره 52166/ت 15649 هـ مورخ 11/8/1377) که احتساب سوابق خدمت دولتی را منحصر به میزان مستمری بازنشستگی نموده است مغایر قسمت اخیر ماده 1 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی است که سنوات خدمت را برای مطلق مزایای قانون تأمین اجتماعی منظور نموده است. در نامه مدیرکل دفتر امور حقوقی و دعاوی سازمان تأمین اجتماعی نیز آمده است, نظر به اینکه منفصلین سازمان تأمین اجتماعی و مستخدمین مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی مصوب 5/3/1352 و همچنین سایر مستخدمین مؤسسات دولتی که از حیث بیمه و بازنشستگی مشمول مقررات قانون تأمین اجتماعی بوده و مدت مدیدی حق بیمه به سازمان پرداختهاند و به موجب لوایح قانونی مربوط به ایجاد محیط مساعد برای رشد نهادهای انقلاب اسلامی, قانون بازسازی نیروی انسانی دستگاههای دولتی, قانون هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری و سایر قوانین منفصل میگردند علاوه بر اینکه انتقال وجوه آنان از صندوق تأمین اجتماعی به سایر صندوقها متصور نبوده بلکه از مزایای تعهدات سازمان (انواع مستمریها) در مقابل حق بیمههای پرداختی نیز محروم میگردیدهاند, لذا از همان بدو اصلاح آییننامه و به منظور رفع دوگانگی اجرای آییننامه نقل و انتقال که فراگیری و جامعیت قانون را مخدوش و حقوق مکتسبه عدهای را زایل و به دیگران واگذار مینمود مراتب به هیأت وزیران اعلام گردید. آییننامه تهیه شده قبلی توسط هیأت وزیران پس از گذشت مدت مدیدی در عمل مخالفت خود را با روح و فلسفه قانون نقل و انتقال بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/ 1365مجلس شورای اسلامی نشان داده و از این رو بوده که لزوم اصلاح و تجدیدنظر درآن ضروری تشخیص داده شده است. حسب مصوبه اخیرالتصویب, مستخدمین مزبور پس از انتقال کسور بازنشستگی خود به سازمان و پرداخت مابهالتفاوت متعلقه, تحت پوشش مقررات تأمین اجتماعی قرار گرفته و اصولا با قبول مقررات کلی تأمین اجتماعی همچون سایر بیمه شدگان تابع مقررات آن بوده و برای استفاده از مزایای مقرر در قانون تأمین اجتماعی نیزباید حائز شرایط قانونی باشند. چنانچه هدف قانونگذار از تصویب قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی و نیز قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی صرفاً بازنشستگی بلافاصله این قبیل افراد بوده بدون تردید نقل و انتقال حق بیمه از صندوقی به صندوق دیگر را مطرح نمینمود زیرا انجام آن در صندوق قبلی به راحتی و آسانی صورت میگرفت. مضافاً اینکه شرایط پذیرش سوابق غیردولتی مستخدمین دولتی در صندوق بازنشستگی کشوری نیز تابع همین منطق بوده و سوابق منتقله در محاسبه حقوق بازنشستگی مؤثر میباشد. چنانکه به موجب قانون نحوه تأثیر سوابق خدمت غیردولتی در احتساب حقوق بازنشستگی مصوب 19/2/1372 مجلس شورای اسلامی با انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی سهم مستخدم و کارفرما از صندوق تأمین اجتماعی به صندوق بازنشستگی کشوری, سوابق منتقل صرفاً در تعیین حقوق و مستمری بازنشستگی و وظیفه قابل احتساب میباشد, آنهم در شرایطی که مستخدم حداقل 20 سال سابقه خدمت دولتی را داشته باشد. دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن مورد شکایت طی نامه شماره 5363/21/78 مورخ 10/7/1378 اعلام داشتهاند, ماده 10 مذکور در بند ب تصویبنامه شماره 52373 مورخ 11/8/1377 و نیز تبصره 2 مذکور در تصویبنامه شماره 52166 مورخ 11/8/1377 هیأت وزیران خلاف شرع تشخیص داده نشد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجﻩالاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از استماع توضیحات نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
عموم و اطلاق ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/1365 در خصوص قابلیت حق بیمه یا بازنشستگی اشخاص از یک صندوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی دیگر و تأکید مقنن بر لزوم قبول و احتساب سابقه خدمت مذکور به عنوان خدمت به شرح مندرج در تبصره 2 ماده واحده قانون فوق الذکر مفید قابلیت احتساب مدت مذکور از کلیه جهات مندرج در قانون تأمین اجتماعی است و مفاد ماده (10) آییننامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی که موجب محدودیت آثار قانونی مترتب بر سابقه خدمت مزبور است مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص داده میشود لذا مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال میگردد.
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه