به گزارش حقوق 24: در این روزها، هنگام مراجعه به سایت‌های اینترنتی، متوجه افزایش چشم گیر قیمت‌ خودروهای فرسوده و قدیمی خواهید شد. به عنوان مثال، در یکی از وب‌سایت‌های آنلاین، یک خودروی پیکان مدل ۱۳۷۸ با قیمتی تازه تراشیده تا ۳۵۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است.

چرا نباید به شایعات و قیمت‌گذاری‌های غیرقابل توجیه اعتماد کنیم؟

همچنین، در یک آگهی دیگر در همین سایت اینترنتی، یک خودروی پراید مدل ۱۳۸۰ با قیمتی عجیب و غریب تا ۳۲۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده و در توضیحات آن آمده است که این خودرو مناسب برای خرید ماشین‌های وارداتی و اسقاط است. به همین دلیل، نباید به قیمت‌گذاری‌های ناشی از شایعات بی‌پایه اعتماد کرد.

اما پس از همه این توضیحات، ما همچنان مسأله اصلی را پیگیری می‌کنیم: چرا این قیمت‌گذاری‌های بی‌معنی برای خودروهای کارکرده در بازار رخ می‌دهند؟ به عبارت دیگر، در حالی که به نظر می‌آید که بازار خودروهای دست دوم در حال افت قیمت است،

چرا قیمت‌ خودروهای فرسوده به این اندازه افزایش یافته‌اند؟

آغاز ماجرای افزایش قیمت خودروهای کارکرده به زمانی برمی‌گردد که آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم منتشر شد!

در روزهای اخیر، اطلاعات مربوط به آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم توسط مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. این آیین‌نامه یک سیاق هفت‌بندی دارد که بر اساس آن، برای واردات هر خودروی دست دوم، باید یک خودروی کارکرده فرسوده را اسقاط کنید.

رشیدی‌کوچی، درباره این بند اظهار داشته که افرادی که تصمیم به واردات خودروی دست دوم می‌گیرند، باید یک خودروی فرسوده را از دست بدهند. او افزوده که در کشور تعداد زیادی خودروی فرسوده و قدیمی وجود دارد که باید به طور الزامی اسقاط شوند. این اقدام به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ناعادلانه خودروهای کارکرده در بازار انجام می‌شود.

آگاهی از آیین‌نامه واردات خودروها باعث شده تا بازار خودروهای دست دوم با عمر بیشتر از ۱۵ سال فروشندگان و مشتریان را به وسیله دلالان و سودجویان جلب کند.