هیئت وزیران در جلسه مورخ 5 /2 /1386 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند «الف» تبصره (11) قانون بودجه سال 1386 کل کشور، آییننامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی بند «الف» تبصره (11) قانون بودجه سال 1386 کل کشور»
مصوب 1386,02,05
ماده 1 ـ میزان کمک بلاعوض، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده براساس شرح عملیات موافقتنامههای مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین میشود.
ماده 2 ـ کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانههای کشور، نفت، نیرو، صنایع و معادن، مسکن و شهرسازی، جهادکشاورزی، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده ویژه رییسجمهور و دبیر کارگروه در تبصره 13 قانون بودجه سال 1386، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران (بدون حق رأی در مورد اعطای کمک) برای بررسی توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پروژههای پیشنهادی و اعلامنظر در مورد اعطای کمک بلاعوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده تشکیل میشود.
تبصره ـ برای تأیید هر پیشنهاد در کارگروه، باید میزان اثربخشی آن در بهینهسازی مصرف انرژی، بهبود کارایی انرژی، مقدار کاهش شدت انرژی، میزان پرداختها و زمانبندی اجرای پروژه مشخص شده باشد.
ماده 3ـ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی و چگونگی تصویب پروژهها به شرح زیر است:
الف ـ متقاضیان وام باید پس از تأیید پیشنهاد خود توسط بانک اعتباردهنده، پروژه را به وزارت نفت و یا وزارت نیرو ارایه کنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذیربط موظف است حداکثر ظرف یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی همراه با نظر کارشناسی در کارگروه مزبور مطرح کند.
پ ـ کارگروه یاد شده پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی، نسبت به بررسی درخواستها اقدام و درصورت تأیید باتوجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه، میزان یارانه سودتسهیلات را مشخص میکند.
ت ـ دستگاه اجرایی ذیربط میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذینفع و بانک اعتباردهنده اعلام میکند.
ماده 4 ـ به منظور تشویق و تجهیز بخش غیردولتی در حمل و نقل ریلی (به ویژه حمل بار) کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانههای راه و ترابری (شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران)، نفت و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور برای بررسی توجیه فنی و اقتصادی پیشنهادهای دریافتی از متقاضیان و اعلام نظر و تصمیمگیری درمورد پرداخت یارانه سود تسهیلات و یا کمک بلاعوض، میزان آن و چگونگی و زمان پرداخت به متقاضی در قالب مفاد موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل با راهآهن ـ بهینهسازی مصرف انرژی به شماره طبقهبندی (40701001) تشکیل میشود.
ماده 5 ـ نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطایی و چگونگی تصویب پروژهها به شرح زیر است:
الف ـ متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی، اقتصادی و مالی، روش و زمانبندی اجرا به وزارت نفت و یا وزارت نیرو ارایه میکنند.
ب ـ دستگاه اجرایی ذیربط موظف است ظرف یک ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی، همراه با نظریه کارشناسی و نحوه نظارت در زمان بهرهبرداری در کارگروه موضوع ماده (2) این آییننامه مطرح کند.
پ ـ در صورت تأیید پیشنهاد و درچارچوب مصوبه کارگروه، دستگاه اجرایی نسبت به انعقاد قرارداد کمک بلاعوض اقدام میکند.
تبصره 1 ـ چنانچه اهداف مندرج در قرارداد تحقق نیابد، کمک بلاعوض و همچنین یارانه سود تسهیلات اعطایی به میزان عدم تحقق، وام محسوب میشود و متقاضی مکلف به تأدیه تمامی وجوه استفاده شده و سود تعلق گرفته میباشد. شرایط و نحوه تأدیه وام مذکور با توجه به نرخ سود تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به بخش صنعت در قرارداد منعقدشده بین استفاده کننده و دستگاه اجرایی ذیربط با بانک اعتباردهنده تعیین میشود.
تبصره 2 ـ اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپهای کممصرف (به شماره طبقهبندی 40618007) حداکثر تا ده هزار ریال به ازای هر لامپ، بهصورت یارانه با اولویت به تولیدکنندگان پرداخت میشود. (درمورد روستاها و مساجد، یارانه تا سقف پانزده هزار ریال تعیین میشود). حداقل ضمانت عمر لامپهای مزبور توسط تولیدکنندگان با نظارت وزارت نیرو باید به مصرفکنندگان ارایه شود.
تبصره 3 ـ به منظور توسعه و تشویق به استفاده از تجهیزات خانگی کممصرف با راندمان بالا که دارای برچسب انرژی میباشند، بخشی از تفاوت قیمت محصولات پربازده با نمونههای مشابه کم بازده آنها بهصورت کمک بلاعوض برای کاهش قیمت فروش به میزان یارانه پرداخت شده به تولیدکنندگان پرداخت میشود.
ماده 6 ـکمک بلاعوض و یارانه مصوب کارگروه موضوع ماده (2) در اجرای پروژه پیشنهادی و در قبال اخذ وثیقه به تشخیص کارگروه، به نفع دستگاه اجرایی ارایهکننده کمک (معادل یارانه یا کمک مزبور به علاوه سود تسهیلات به نرخ سود اعطایی سیستم بانکی به بخش صنعت) پرداخت خواهد شد. در صورت تحقق اهداف مندرج در قرارداد، وثایق اخذ شده آزاد خواهد شد، در غیر اینصورت مفاد تبصره (1) ماده (5) اجرا میشود.
ماده 7 ـ دستگاههای اجرایی موظفند یک نسخه از قراردادهای منعقد شده را در ارتباط با اجرای پروژههای تصویبی در قالب مواد (3) و (4) این آییننامه به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال کنند.
ماده 8 ـ به منظور توسعه در اجرای طرحهای استانی برقیکردن چاههای آب کشاورزی، شورای برنامهریزی و توسعه استانها مکلفند بودجه مصوب استانی برقیکردن چاههای کشاورزی را برای پروژههای احداث خطوط اصلی توزیع برقرسانی با اولویت چاههای کشاورزی که از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده میکنند در اختیار شرکتهای توزیع برق استانی قرار دهند.
ماده 9 ـ وزارت کشور مکلف است به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهرها، ارتقای بهرهوری ناوگان و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه، پس از انجام مناقصه تهیه و خرید خودروهای جمعی، بخشی از اعتبارات طرح توسعه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل معلولان را برای خرید و واگذاری وسیله حمل و نقل عمومی گازسوز، به بخشهای خصوصی و تعاونی اختصاص دهد. در هشت شهر آلوده مندرج در ماده (10) این آییننامه از سیدرصد تا پنجاه درصد اتوبوسهای تهیه شده به بخش خصوصی و تعاونی واگذار میشود.
وجوه پرداختی برای هر دستگاه اتوبوس به عنوان هزینه قطعی از اعتبار ردیف مربوط در قانون بودجه سال 1386 کل کشور، بهصورت کمک بلاعوض منظور میشود. بخشهای خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلفند با ارایه خدمات مناسب (کمی و کیفی) و تحت نظارت شرکتهای واحد اتوبوسرانی، کمکهای دریافتی را به تدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در طی دوره زمانی معین مستهلک کنند.
تبصره ـ اسناد مالکیت وسایل واگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده، نزد شرکتهای واحد اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری میشود.
ماده 10 ـ اعتبار طرح کاهش مصرف بنزین، نفت و گاز برای حفظ محیط زیست (به شماره طبقهبندی 40408008) برای اعطای کمک بلاعوض و یا یارانه سود تسهیلات برای اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای آلاینده حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی شهرهای آلوده شامل تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و کرج و کنترل گازهای خروجی از اگزوز و همچنین کمک به تولید انرژی از منابع پاک و غیرآلاینده موضوع ماده (11) این آییننامه، پس از معرفی و تأیید دستگاه مربوط و مطالعات و اطلاع رسانی صرف خواهد شد.
تبصره 1 ـ مبلغ پرداختی برای تعمیر خودروسواری تا سقف یک میلیون و پانصد هزار ریال و برای خودروهای سنگین سه میلیون ریال میباشد. مبلغ پرداختی برای تعمیر و بهینهسازی با توافق سازمانهای مدیریت و برنامهریزی کشور و حفاظت محیط زیست تعیین خواهد شد.
تبصره 2 ـ جزییات اجرایی این ماده در متن موافقتنامه مبادله شده بین سازمانهای حفاظت محیط زیست و مدیریت و برنامهریزی کشور درج میشود.
ماده 11 ـ به منظور ترغیب و تشویق بخش غیردولتی به سرمایهگذاری در زمینه توسعه استفاده از انرژیهای نو، علاوه بر قیمت خرید برق وزارت نیرو به نرخهای متعارف به دستگاههای مجری طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی اجازه داده میشود در موارد زیر کمکهای لازم را پرداخت کنند:
1 – بابت صرفه جویی در مصرف سوخت، براساس میانگین قیمت صادراتی و وارداتی اعلام شده توسط وزارت نفت و به میزان ارزش سوختی که صرفه جویی میشود.
2 ـ بابت کمک به حفاظت از محیط زیست و عدم تخریب و آلودگی آن، براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به ازای هر واحد انرژی که تولید میشود.
ماده 12 ـ میزان اعتبارات وجوه اداره شده برای طرحهای صرفه جویی و بهینهسازی مصرف انرژی توسط کارگروه موضوع ماده (2) این آییننامه تعیین خواهد شد.
ماده 13 ـ طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1386 کلکشور، غیرانتفاعی به شمار میروند.
ماده 14 ـ دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاور تشخیص صلاحیت شده توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، نسبت به اجرا و نظارت بر طرحهای عمرانی موضوع این آییننامه اقدام کنند. حقالزحمه مهندسان مشاور از محل طرحهای موضوع این آییننامه که در موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور پیشبینی میشود، قابل پرداخت است.
ماده 15 ـ شرکت ملی نفت ایران و شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) موظفند طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی را با استفاده از منابع داخلی خود و یا اعتبارات مذکور در بند «ی» تبصره (29) قانون بودجه سال 1380 کل کشور که بهصورت کمک بلاعوض و یا پرداخت یارانه سود تسهیلات اجرا خواهد شد، از طریق وزارتخانههای نفت و نیرو جهت تصویب به شورای اقتصاد ارسال و پس از تصویب شورای یاد شده و مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، نسبت به اجرای آنها اقدام کنند.
تبصره 1 ـ در مواردی که اجرای طرحهای یاد شده توسط اشخاصی غیر از شرکتهای تابع وزارت نفت یا وزارت نیرو اجرا میشوند، صلاحیت اجرایی، تخصصی و مالی متقاضیان اجرای طرحهای یاد شده پس از تأیید شرکت ملی نفت ایران و یا شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) حسب مورد به تصویب شورای اقتصاد میرسد.
تبصره 2 ـ در مورد طرحهایی که به روش بیع متقابل اجرا میشوند، لازم است توجیه اقتصادی، فنی و مالی هر طرح با هر مقدار اعتبار به تأیید شورای اقتصاد برسد.
ماده 16 ـ شورای اقتصاد نسبت به بررسی و تصویب هریک از طرحهای پیشنهادی که از محل منابع داخلی شرکت تابع وزارتخانههای نفت و نیرو تأمین اعتبار میشوند، تعیین میزان و نحوه پرداخت کمک بلاعوض و یارانه سود تسهیلات و تأیید دریافتکنندگان آنها اقدام میکند و میزان کمک و یارانه تعیین شده توسط شورای مزبور سقف مبلغ قابل اعطا میباشد.
ماده 17 ـ متقاضیان بخش غیردولتی برای اجرای پروژههای بهینهسازی موضوع این آییننامه میتوانند از منابع صندوق ذخیره ارزی استفاده کنند و شرکت ملی نفت ایران مجاز است بازپرداخت تمام یا بخشی از اقساط مربوط را در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد، پس از تحقق هدف طرح (به تشخیص شرکت ملی نفت ایران) و طی مدت معین تعهد و بازپرداخت کند.
ماده 18 ـ شرکت ملی نفت ایران مجاز است در سقف ارقام یاد شده در جداول بازپرداخت مصوب شورای اقتصاد، نسبت به انجام تعهد در قبال مجریان طرحهای بهینهسازی و یا حمایتکنندگان مالی آنها نظیر بانکها اقدام و متناسب با تحقق هدف هر طرح و از محل درآمدهای حاصل از صرفه جویی اجرای طرح نسبت به تسویه تعهدات اقدام کند.
ماده 19 ـ در مواردی که کمک بلاعوض برای تولید کالا مصرفکننده انرژی با بازده بالاتر پرداخت میشود، کمک بلاعوض به کالای تولیدی و تحویل شده به مصرفکننده نهایی تعلق میگیرد.
ماده 20 ـکلیه پرداختهای انجام شده موضوع این آییننامه در تمام موارد به حساب هزینه قطعی منظور خواهد شد.
ماده 21 ـ به منظور حصول اطمینان طرفین از حسن انجام کار و تحقق هدف و بازپرداخت تعهدات، در کلیه موارد، قرارداد لازم بین شرکت ملی نفت ایران از یک سو و متقاضی و تأمین کننده مالی (در صورت وجود) به طور مشترک از سوی دیگر منعقد میشود.
ماده 22 ـ به منظور کاهش مصرف سوخت در امر حمل و نقل شهری و روستایی، شرکت ملی نفت ایران میتواند تا سقف سیصد میلیارد ریال به وزارت کشور (به منظور توزیع بین شهرداریها) و وزارت راه و ترابری (برای راههای روستایی و مناطق توسعه نیافته) از محل منابع داخلی خود پرداخت کند تا مطابق با مفاد موافقتنامههای مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور هزینه شود.
ماده 23 ـ دستگاههای اجرایی موظفند هر سه ماه یک بار گزارش عملیات اجرایی طرحهای مربوط را به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارایه کنند. سازمان یاد شده موظف است گزارش پیگیری، نظارت و پیشرفت طرحهای بهینهسازی انرژی را هر سه ماه یکبار به هیأتوزیران ارایه کند.
ماده 24 ـ نماینده یا نمایندگان ویژه رییسجمهور موضوع ماده (29) تصویبنامه شماره 11446/ت34929هـ مورخ 10/2/1385 به منظور هماهنگی درخصوص مفاد این آییننامه اتخاذ تصمیم کرده و مراجع ذیربط و دستگاههای اجرایی ملزم به رعایت آن هستند.
پرویز داودی ـ معاون اول رییسجمهور
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه