حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 4 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18459 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 22×
۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۶
شناسه : 40940

بسمه تعالی “با صلوات بر محمد و آل محمد” وزارت نیرو – وزارت جهاد کشاورزی – وزارت صنایع و معادن وزارت کشور – سازمان حفاظت محیط زیست معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ 28/11/1386 بنا به پیشنهاد شماره 83967/100 مورخ 23/6/1386 […]

پ
پ

بسمه تعالی

“با صلوات بر محمد و آل محمد”

وزارت نیرو – وزارت جهاد کشاورزی – وزارت صنایع و معادن

وزارت کشور – سازمان حفاظت محیط زیست

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ 28/11/1386 بنا به پیشنهاد شماره 83967/100 مورخ 23/6/1386 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد بند «ج» ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383 – و با رعایت تصویبنامه شماره 164082/ت373هـ مورخ 10/10/1386 آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین نامه اجرایی بند «ج» ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383 –

ماده 1– در این آیین نامه واژه های زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – هزینه های حفاظت: هزینه های سرمایه گذاری برای حفاظت از منابع آب شامل هزینه های خرید، ساخت و نصب تجهیزات و سازه های حفاظتی به اضافه هزینه های جاری آگاه سازی عمومی و مشارکت مردم، کنترل بهره برداری و نگهداری تجهیزات و تأسیسات.

ب – هزینه های بازیافت: هزینه های سرمایه گذاری برای بازیافت سهم آب تخصیص یافته به هر بخش شامل هزینه های خرید، ساخت و نصب تجهیزات، جمع آوری پساب و تصفیه و بازچرخانی آب به اضافه هزینه های جاری آگاه سازی عمومی و مشارکت مردم، کنترل، بهره برداری و نگهداری تجهیزات و تأسیسات.

ج – ارزش ذاتی آب: این ارزش متناظر با هزینه های حفاظت و بازیافت در محدوده مورد نظر است. در مواردی که برنامه های حفاظت و بازیافت بخش های مختلف مصرف، زیان های وارد شده به محیط های آبی را جبران نمی کند، ارزش ذاتی آب، هزینه های جبران لطمات وارده به محیط های آبی را نیز شامل می شود.

د – ارزش اقتصادی آب: شامل ارزش ذاتی (متناسب با شرایط طبیعی و اقلیمی دسترسی به آب) و هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری از منابع آب است.

ماده 2– ارزش اقتصادی آب در هر یک از حوزه های آبریز کشور با اولویت حوزه های دارای بحران برای بخش های مصرف، در موارد زیر لحاظ می شود:

الف – سیاست گذاری در مورد طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و سرمایه گذاری.

ب – اولویت بندی و انتخاب طرح ها به منظور تخصیص بهینه منابع مالی.

ج – تخصیص منابع آب با توجه به مصارف الزامی و غیرالزامی.

د – سیاست های حمایتی، ارایه تسهیلات و اعطای سایر مجوزهای قانونی.

هـ- توسعه مناسب زیرساخت های منابع و مصارف آب.

ماده 3– به منظور هماهنگی سیاست های اجرایی و ایجاد هماهنگی مناسب در انجام عملیات مربوط و همگن سازی اطلاعات، برنامه ریزی و ساماندهی مطالعات و استانداردسازی برآوردها، برای تعیین ارزش آب در هر یک از حوزه های آبریز کشور «کارگروه هماهنگی و نظارت بر تعیین ارزش اقتصادی آب» با عضویت نمایندگان وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنایع و معادن، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و یک کارشناس خبره آب به پیشنهاد وزیر نیرو و تأیید سایر اعضای کارگروه، ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تشکیل می شود.

تبصره – دبیرخانه کارگروه در وزارت نیرو مستقر خواهد بود.

ماده 4– وظایف کارگروه موضوع ماده (3) به شرح زیر تعیین می شود:

الف – تعیین ضوابط، شاخص ها و دستورالعمل های محاسبه هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری آب و هزینه های حفاظت و بازیافت آب (یا ارزش ذاتی) برای بخش های مصرف در هر یک از حوزه های آبریز کشور منطبق با برنامه بخش های مختلف مصرف.

ب – تعیین ضوابط، شاخص ها و دستورالعمل های برآورد ارزش اقتصادی آب در طرح های بخش های مختلف مصرف در حوزه های آبریز کشور.

ج – تعیین نوع و الگوی مصرف در حوزه های آبریز.

تبصره – وظایف مندرج در بندهای «الف» و «ب» این ماده تا پایان سال چهارم برنامه چهارم اجرا می شود.

ماده 5– وزارت نیرو با همکاری وزرات جهاد کشاورزی موظف است حوزه های آبریز دارای بحران و اولویت را مشخص و نسبت به برآورد ارزش اقتصادی آب در هر یک از بخش های مصرف در حوزه های آبریز سی گانه کشور و تشکیل سامانه های اطلاعاتی بر اساس ضوابط، شاخص ها و دستورالعمل های مصوب با اولویت حوزه های آبریز بحرانی تا پایان برنامه چهارم توسعه اقدام نماید.

ماده 6– مصوبات کارگروه موضوع ماده (3) این آیین نامه از زمان ابلاغ برای بخش های مختلف مصرف و سایر دستگاه های مربوط در موارد زیر لازم الاجرا خواهد بود:

الف – لحاظ ارزش اقتصادی آب در برنامه ریزی طرح های جدید و در دست بهره برداری، اولویت بندی و انتخاب طرح ها، امکان سنجی طرح تملک دارایی های سرمایه ای و پیش بینی طرح های اصلاحی.

ب – تخصیص منابع آب به منظور انجام بهینه تمهیدات دولت در تخصیص آب به بخش های مصرف.

ج – بهنگام و اجرایی نمودن سند ملی الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی و همچنین تهیه و تدوین اسناد الگوی مصرف بهینه سایر بخش های مصرف و لحاظ کردن آن در تهیه سند آمایش سرزمین.

د – فرهنگ سازی مصرف بهینه و حفاظت کیفی منابع آب.

هـ- ارتقای اطلاعات اقتصادی ذی نفعان.

7– کارگروه موضوع ماده (3) موظف است هر شش ماه یک بار گزارشی از اجرای این آیین نامه را به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیأت وزیران ارایه کند و نظرات اصلاحی کمیسیون یاد شده را در پیشنهادات کارگروه لحاظ نماید.

این تصویبنامه در تاریخ 5/1/1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

پرویز داودی – معاون اول رییس جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.