حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 4 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18459 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 22×
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
شناسه : 40551

هیات وزیران درجلسه مورخ ۲۹/۳/۱۳۸۷ بنابه پیشنهاد مشترک شماره ۲۳۶۴۸/۱ مورخ ۲۰/۳/۱۳۸۶ سازمان تربیت بدنی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و دفتر امور مناطق محروم کشور و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ” آیین نامه توسعه فضاهای ورزشی در مناطق روستایی” را به شرح زیر […]

پ
پ

هیات وزیران درجلسه مورخ ۲۹/۳/۱۳۸۷ بنابه پیشنهاد مشترک شماره ۲۳۶۴۸/۱ مورخ ۲۰/۳/۱۳۸۶ سازمان تربیت بدنی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و دفتر امور مناطق محروم کشور و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ” آیین نامه توسعه فضاهای ورزشی در مناطق روستایی” را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه توسعه فضاهای ورزشی در مناطق روستایی
مصوب 1387,03,29

ماده ۱ – در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – مناطق روستایی: روستاهای با جمعیت بیشتر از (۱۰۰۰) نفر.

ب – سازمان: سازمان تربیت بدنی.

پ – زمین فوتبال: قسمتی از فضای مجموعه است که به صورت خاکی می باشد و ابعاد آن می تواند باتوجه به استانداردهای زمین فوتبال حداقل (۵۵×۹۰) متر تعیین گردد.

ت – جاده تندرستی: قسمتی از فضای مجموعه است به عرض (۵) متر و با زمینه آسفالت جهت فعالیت های عمومی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، دو، اسکیت و غیره که توسط آحاد مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

ث – زمین آسفالته چند منظوره: فضایی از مجموعه ورزشی با روکش آسفالت است که در آن می توان رشته های مختلف ورزشی مانند والیبال، بسکتبال و هندبال و مانند آنها را اجرا کرد.

ج – سالن ورزشی: بخشی از مجموعه ورزشی است که متناسب با جمعیت با ابعاد مختلف به صورت سرپوشیده اجرا می شود.

ماده ۲ – انتخاب نوع فضاهای ورزشی یادشده در ماده (۱) باتوجه به اولویت های زیر خواهد بود:

۱ – توسعه ورزش در روستاها، براساس سند توسعه روستایی و تحقق عدالت اجتماعی و بهره مندی همه مناطق کشور از امکانات و تجهیزات ورزشی.

۲ – ایجاد بستر مناسب برای شرکت بانوان درامر ورزش.

۳ – بستر سازی و ایجاد زمینه های متناسب برای رشد و شکوفایی ورزش های بومی و محلی.

۴ – ایجاد زمینه های مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای ورزشی و رشد ورزش قهرمانی.

۵ – توجه به پایین ترین سطح تقسیمات کشوری در عرصه ورزش و توزیع امکانات در مناطق دور افتاده.

۶ – ایجاد شادابی و نشاط در روستاییان کشور.

۷ – ایجاد انگیزه در بین جوانان و نوجوانان (آقایان و بانوان) و ارتقاء سطح فنی و مهارتی آنها در رشته های مختلف ورزشی جهت عضویت در تیم های مختلف و شرکت در رویدادهای منطقه ای و ملی به منظور توسعه صنعت گردشگری و فرهنگی کشور.

۸ – توجه به شاخص های توسعه ای در مناطق روستایی و توجه به این مناطق به منزله رشد و توسعه متوازن و تعدیل فاصله موجود بین جامعه شهری و روستایی به لحاظ برخورداری از امکانات و تسهیلات ورزشی در راستای سیاست های عدالت محوری دولت.

۹ – حمایت از توسعه ورزش همگانی باتوجه به توانایی های بالقوه در روستاها.

ماده ۳ – انتخاب محل اجرای فضاهای ورزشی یادشده باتوجه به اولویت های زیر خواهد بود:
۱ – مراکز دهستان ها.
۲ – روستاهای دارای دهیاری که نسبت به سایرروستاها از نظر موقعیت جغرافیایی و ارتباطی مرکزیت دارند.
۳ – روستاهایی که دارای جمعیت بیشتری می باشند.
۴- روستاهای دارای مراکز آموزشی شبانه روزی و جمعیت دانش آموزی بیشتر.
۵ – روستاهایی که در ساخت فضاهای ورزشی یادشده مشارکت می نمایند.

تبصره روستاهای مرزی، روستاهای واقع در مناطق عشایری، روستاهای مناطق محروم و روستاهایی که دارای جاذبه گردشگری می باشند در شرایط مساوی در اولویت می باشند.

ماده ۴ – تشخیص و انتخاب زمین با هدایت و راهنمایی شورای اسلامی روستا و دهیاری ها، توسط اداره کل تربیت بدنی استان ها برمبنای ضوابط طرح هادی روستا انجام می شود.

ماده ۵ – واگذاری زمین به سازمان درخصوص اراضی دارای سابقه ثبتی با تنظیم سند مالکیت و درخصوص اراضی فاقد سابقه ثبتی با تنظیم صلح نامه رسمی (تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی) با تایید شورای اسلامی روستا و دهیار روستا و بخشدار و یا تنظیم صلح نامه عادی با تایید شورای اسلامی روستا و دهیاری روستا و بخشدار و نماینده اداره ثبت اسناد و املاک مربوط انجام می شود.

تبصره ۱– نوع کاربری طرح با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین می شود.

تبصره ۲ – وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور) موظف است زمین های مناسب را در این مورد از طریق کمیسیون مستندسازی و تعیین بهره بردار اموال غیرمنقول دستگاه های اجرایی کشور به صورت رایگان واگذار کند.

ماده ۶ – به منظور مشخص نمودن محدوده و مالکیت زمین واگذار شده، تثبیت کاربری ورزشی آن، دیوارکشی اطراف مجموعه با مصالح محلی موجود و با ارتفاع )۱۰۰- ۹۰( سانتیمتر انجام می شود.

ماده ۷ – بعد از اجرای ماده (۶) اقدامات زیر به ترتیب جهت ادامه احداث و تکمیل فضاهای ورزشی انجام خواهد شد:
الف – آماده سازی زمین فوتبال خاکی و نصب دروازه.
ب – احداث سرویس های بهداشتی و رختکن.
پ – احداث جاده تندرستی.
ت – احداث زمین آسفالت چند منظوره (والیبال، بسکتبال، هندبال و مانند آنها) و نصب تجهیزات آن.
ث – احداث سالن ورزشی متناسب با جمعیت، اقلیم و نوع ورزش بومی- محلی با رعایت فرهنگ معماری در اجرا.

ماده ۸ – اقدامات و طراحی موضوع این آیین نامه باتوجه به تنوع آب و هوایی و شرایط طبیعی زمین در کشور باید براساس نیاز و فرهنگ و معماری حاکم بر مناطق انجام شود.

ماده ۹ – بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است سالانه هزار (۱۰۰۰) مجموعه ورزشی روستایی را با توجه به چارچوب ارایه شده متناسب با اعتبارات تامین شده از منابع دولتی در این طرح احداث و در اختیار روستاییان قرار دهد.

ماده ۱۰ – کلیه دستگاه های اجرایی، دهیاری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با نظر سازمان می توانند به عنوان مجری طرح انتخاب شوند.

ماده ۱۱ – تعداد روستاهای سهم هر استان از طریق سازمان تعیین و به استان ها ابلاغ می شود.
ادارات کل تربیت بدنی استان ها و دفتر امور روستایی استانداری ها نسبت به شناسایی و انتخاب روستاها براساس سهم اعلام شده و اولویت های یادشده در ماده (۳) اقدام و طی صورت جلسه مشترک فهرست اسامی روستاها را جهت تایید نهایی به سازمان اعلام می نمایند.

تبصره پروژه های مردمی که نیاز به تکمیل داشته و از تسهیلات و اعتبارات دولتی برخوردار می شوند، نیز مشمول این ماده می باشند.

ماده ۱۲ – استانداری ها موظف می باشند به منظور اجتناب از احداث مجدد فضاهای ورزشی در روستاهای دارای امکانات، ضمن نظارت کامل، در هنگام مبادله موافقتنامه با سایر دستگاه ها جهت احداث فضاهای ورزشی هماهنگی لازم را با سازمان و ادارات کل تابعه معمول دارند.

ماده ۱۳ – احداث و ایجاد فضاهای ورزشی صرف نظر از مالکیت آنها (متعلق به سازمان یا وزارت آموزش و پرورش) در روستاهایی که در آنها امکانات ورزشی وجود ندارد فقط در قالب ضوابط این آیین نامه امکان پذیر و مجاز می باشد.

ماده ۱۴ – استفاده از ظرفیت های موجود و اماکن بلااستفاده کلیه دستگاه های دولتی و غیردولتی در مناطق روستایی به منظور تامین نیازهای بخش ورزش روستایی مجاز می باشد.

تبصره ۱ – دفاتر امور روستایی استانداری ها مکلف می باشند اطلاعات و آمار اماکن بلااستفاده کلیه دستگاه های دولتی و غیردولتی استان را که از تسهیلات و منابع دولتی درجهت ایجاد فضاهای بلااستفاده برخوردار گردیده اند ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه احصا نموده و به سازمان جهت امکان تغییر کاربری ورزشی و طرح در کمیسیون مستندسازی و تعیین بهره بردار اموال غیرمنقول دستگاه ها ی اجرایی کشور ارایه نمایند.

تبصره ۲ – کمیسیون مستندسازی و تعیین بهره بردار اموال غیرمنقول دستگاه های اجرایی کشور و شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها مکلفند با اولویت ویژه نسبت به بررسی و اعمال مقررات موضوع ماده (۶۹) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب ۱۳۸۰- و همچنین بند “ب ” ماده (۸۹) قانون یادشده در این زمینه اقدام نمایند.

ماده ۱۵ – نظر به لزوم استفاده بهینه از منابع مالی و امکانات موجود در روستاها، پس از ابلاغ این آیین نامه با رعایت الزامات قانونی به ویژه تحقق اهداف کمی ماده (۱۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳- احداث فضاهای ورزشی غیرضرور در روستاهای مشمول ، توسط سایر دستگاه های دولتی وادارات کل تربیت بدنی استان ها ممنوع می باشد و صرفا” با نظر سازمان و هماهنگی استانداری های سراسر کشور درجهت تامین و توزیع عادلانه امکانات ورزشی، احداث فضاهای جدید میسرمی باشد.

ماده ۱۶ – سازمان تربیت بدنی و استانداری ها موظف می باشند در قالب پیشنهادهای ادارات کل تابعه، اعتبار موردنیاز جهت توسعه کمی و کیفی فضاهای ورزشی و نگهداری آنها در مناطق روستایی را به منظور تحقق اهداف کمی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳-) حداقل سرانه یک متر مربع در پایان برنامه چهارم توسعه) در بودجه سنواتی پیش بینی و به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور پیشنهاد نمایند.

ماده ۱۷ – وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور( موظف می باشد نسبت به تامین فضاهای ورزشی مراکز آموزشی شبانه روزی روستایی اقدام نماید.

ماده ۱۸ – اعتبارات مصوب جهت عملیاتی نمودن این طرح الزاما” به منظور احداث و تکمیل پروژه های ورزشی موجود که حسب اولویت بندی و نیازهای بخش ورزش روستایی تعیین خواهد شد هزینه می شود.

ماده ۱۹ – در اجرای ماده (۱۵۶) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳- تنفیذی در ماده (۱۰۵) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹- و همچنین جزء (۲) بند ” الف ” ماده (۱۱۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۳- نگهداری امکان ورزشی در روستاها به شوراهای اسلامی روستا و دهیاری ها محول می شود.

ماده ۲۰ – تغییر کاربری اماکن ورزشی که در قالب این طرح احداث یا تکمیل می شود. تحت هر شرایطی ممنوع می باشد.

ماده ۲۱ – سازمان موظف است هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد موضوع این تصویبنامه را به هیات وزیران ارایه نماید.

ماده ۲۲ – سازمان موظف است برای روستاهای با جمعیت کمتر از (۱۰۰۰) نفر آیین نامه جداگانه ای تهیه و تنظیم و جهت سیر مراحل تصویب ارایه نماید.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.