آیین نامه تشکیل کمیسیون خاص مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان
مصوب 1387,04,12
ماده 1– به منظور رفع مشکلات موردی دانش آموزان تحت پوشش مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان که با مسائل خاصی از نظر آموزشی، پرورشی و توانبخشی مواجهند به مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان اجازه داده می شود نسبت به تشکیل کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون خاص با ترکیب و اختیارات ذیل اقدام نمایند:
1– مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان (رئیس کمیسیون)
2– معاون آموزشی یا کارشناس مسئول آموزش مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان (نایب رئیس کمیسیون)
3– کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی مدیریت استثنایی استان (دبیر کمیسیون)
4– کارشناس گروه آموزش استثنایی بر حسب مورد
5– کارشناس مسئول تشخیص و توانبخشی
6 و 7– دو نفر از مدیران مدارس استثنای
تبصره 1: مدیران مدارس از بین مدیران توسط سایر اعضاء کمیسیون به مدت دو سال انتخاب می شوند و تمدید عضویت آنان نیز بلامانع است.
تبصره 2: کمیسیون می تواند از افراد صاحب نظر و کارشناس بدون حق رأی دعوت به عمل آورد.
تبصره 3: ابلاغ اعضای کمیسیون توسط رئیس سازمانآموزش و پرورش استان صادر می شود.
تبصره 4: جلسات کمیسیون با حضور 5 نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با رأی اکثریت معتبر است.
1– صدور مجوز ثبت نام در مدرسه بدون حضور در کلاس برای دانش آموزی که به علت بیماری خاص1 قادر به حضور درکلاس نباشد.
2– ایجاد تسهیلات برای برگزاری امتحان به صورت چندگزینه ای، املاء صحیح غلط، دادن وقت اضافی، جایگزین کردن نمره بخش کتبی به جای شفاهی یا بالعکس در امتحانات داخلی با توجه به شرایط خاص دانش آموزان استثنایی.
3– ایجاد تسهیلات برای برگزاری امتحان عملی درس تربیت بدنی با توجه به شرایط خاص دانش آموزان استثنایی با تأیید کمیسیون خاص.
4– صدور مجوز ثبت نام در مدرسه روزانه با حضور یا بدون حضور در کلاس برای دانش آموزی که به دلایل مختلف (کبرسن، مردودی یا مشروطی بیش از دفعات مجاز و نظایر آن) شرایط تحصیل در مدرسه روزانه را از دست داده است و به تشخیص کمیسیون تحصیل وی در مدرسه روزانه مشکلی ایجاد نمی کند.
تبصره 1: برای دانش آموزان دوره متوسطه به شرطی مجوز ثبت نام در دبیرستان روزانه صادر می شود که منطقه فاقد دبیرستان بزرگسالان باشد.
تبصره 2: رعایت قانون نظام وظیفه عمومی در مورد دانش آموزان مشمول پسر الزامی است.
5– صدور مجوز برگزاری امتحان در خارج از مدرسه از دانش آموزی که به تشخیص پزشک معتمد و تأیید کمیسیون قادر به حضور در جلسه امتحانی مدرسه نیست و امتحان مربوط به صورت نهایی برگزار نمی شود.
6– صدور مجوز اخذ امتحان بیش از موعد در دروسی که امتحانات آن ها به صورت نهایی نیست، حداکثر یک ماه قبل از شروع امتحانات پایانی از دانش آموزی که به ضرورت به اتفاق والدین خود به خارج از کشور عزیمت خواهد کرد.
7– صدور مجوز انتخاب درس به میزان 8 ساعت بیش از سقف مجاز مندرج در مقررات دبیرستانهای بزرگسالان در آخرین نوبت امتحانی به دانش آموزی که در دانشگاه پذیرفته شده است.
8– اتخاذ تصمیم در مورد برگزاری امتحانات هماهنگ (به استثنای دوره پیش دانشگاهی) غائبین موجه.
9– اتخاذ تصمیم در مورد برگزاری امتحانات داخلی غائبین موجه دوره های مختلف تحصیلی (پایان نیمسال، خرداد و شهریور) و هماهنگ غائبین موجه امتحانات متفرقه.
10– تمدید مهلت ارائه مدارک هویتی و تحصیلی دانش آموزی که به استناد ماده 33 آیین نامه اجرایی مدارس به صورت مشروط ثبت نام شده است تا قبل از شروع امتحانات نوبت اول.
11– صدور مجوز ثبت نام از دانش آموزی که به دلایل موجه قبل از شروع سال یا نیمسال تحصیلی موفق به ثبت نام نشده است.
12– صدور مجوز انتقال از یک منطقه به منطقه دیگر پس از امتحانات نهایی خرداد ماه به دانشآموز یا داوطلب آزاد سال آخر متوسطه مشروط بر داشتن عذر موجه.
13– صدور مجوز ثبت نام موردی در مدارس بزرگسالان از دانش آموزی که به دلایل موجه قادر به تحصیل در مدرسه روزانه نیست و حداقل شرایط سنی را برای ثبت نام در مدرسه بزرگسالان (راهنمایی و متوسطه) ندارد.
14– صدور مجوز اخذ امتحان از دانش آموزانی که امتحانات آن ها به علل مختلف از قبیل حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی برگزار نشده و یا اوراق امتحانی آنان مفقود یا معدوم گردیده است در اولین فرصت و حداکثر تا یک ماه پس از پایان ایام امتحانات در دروسی که امتحان آن ها به صورت داخلی برگزار می شود.
15– صدور مجوز اخذ امتحان از دانش آموزانی که به دلایل موجه از قبیل شرکت در المپیادها و دوره های آموزشی مربوط، مسابقات ورزشی و نظایر آن موفق به شرکت در امتحانات نهایی سوم راهنمایی تحصیلی و متوسطه نمی شود در نوبت امتحانی بعدی با رعایت ماده 48 آیین نامه اجرایی مدارس.
16– صدور مجوز انتخاب واحد کمتر از حد مجاز برای آن دسته از دانش آموزان مدارس بزرگسالان که به دلیل عدم ارائه درس یا عدم امکان مهمان نمودن آن ها به سایر مدارس مجبور به انتخاب واحد کمتر از حد مجاز هستند. (استثنائاً در آن نیمسال).
17– صدور مجوز انتخاب واحد کمتر از حد مجاز برای آن دسته از دانش آموزان مشغول به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی که در مراکز آموزش عالی پذیرفته شده اند.
18– صدور مجوز ادامه تحصیل برای دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای، کاردانش و متوسطه حرفه ای که به دلیل نقص عضو قادر به انجام فعالیت های عملی درس های تخصصی رشته مربوط نیستند. در رشته موردنظر خود بدون شرکت در امتحان تغییر رشته.
19– صدور مجوز تغییر رشته و ادامه تحصیل برای دانش آموزان انتقالی دوره ی متوسطه ی حرفهای در صورتی که منطقه ی موردنظر فاقد رشته تحصیلی دانش آموز انتقالی باشد.
20– صدور مجوز ادامه تحصیل در دوره پیش دانشگاهی روزانه برای دانش آموزانی که به دلیل بیماری خاص و ارائه اسناد پزشکی معتبر قادر به حضور و ادامه تحصیل در دوره پیش دانشگاهی بزرگسالان نمی باشند مشروط بر آنکه شرط سنی تحصیل در دوره پیش دانشگاهی روزانه را داشته باشند.
21– صدور مجوز انتخاب واحد بیش از حد مجاز برای دانش آموزان مدارس بزرگسالان حداکثر 24 واحد در آخرین نیمسال تحصیلی یا 12 واحد در آخرین دوره تابستانی.
22– صدور مجوز ادامه تحصیل برای دانش آموزانی که در مسابقات قرآن مسابقات علمی، مهارتی، هنری، ورزشی و فرهنگی معتبر در سطح بین المللی و کشوری حائز رتبه اول تا سوم شده اند و متقاضی ادامه تحصیل در دوره پیش دانشگاهی در رشته ای غیر از رشته دیپلم خود می باشند.
23– صدور مجوز انتقال از یک مدرسه به مدرسه دیگر در همان منطقه یا از یک منطقه به منطقه دیگر برای دانش آموزان متقاضی انتقال پایه های اول تا چهارم ابتدایی و اول و دوم راهنمایی تحصیلی حداکثر تا یک هفته قبل از شروع امتحانات پایانی.
24– صدور مجوز ثبت نام وادامه تحصیل تا پایان سال تحصیلی برای دانش آموزان فاقد شناسنامه دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی و همچنین تمدید رأی ثبت نام و ادامه تحصیل آنان در سالهای آتی در صورت عدم ارائه شناسنامه (تسلیم هر نوع گواهی یا مدرک تحصیلی منوط به ارائه اصل شناسنامه است).
25– صدور مجوز استفاده از منشی و وقت اضافی علاوه بر وقت قانونی در امتحانات نهایی برای دانش آموزان استثنایی با ارائه مدرک معتبر.
تبصره: مرجع تأیید مدارک معتبر و تعیین وقت اضافی و اختصاص منشی، مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان می باشد.
26– صدور مجوز انتخاب واحد بیش از حد مجاز برای دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی که حداقل یک نیمسال تحصیل کرده باشند مشروط بر آنکه در مراکز پیش دانشگاهی بزرگسالان (با انتخاب حداقل 12 واحد به صورت حضوری) و یا به شیوه داوطلب آزاد ثبت نام کنند.
27– صدور مجوز گذراندن درس کارآموزی (فنی و حرفه ای)، کارورزی (کاردانش و متوسطه حرفه ای) به صورت حضوری برای هنرجویان شاخه فنی و حرفه ای، دانش آموزان شاخه کاردانش و متوسطه حرفه ای که تا پایان دوره تابستانی موفق به گذراندن درس مذکور نشده اند.
28– صدور مجوز ثبت نام و ادامه تحصیل در مرکز پیش دانشگاهی روزانه برای فارغ التحصیلان دوره سه ساله متوسطه که حداقل معدل مقرر برای ورود به دوره پیش دانشگاهی روزانه را ندارند مشروط بر آنکه منطقه محل تحصیل آنان فاقد مرکز پیش دانشگاهی نوبت دوم (بزرگسالان) باشد.
29– صدور مجوز ابطال کارنامه های تطبیق دوره های چهارساله و شش ساله متوسطه با شیوه نیمسالی واحدی و اجازه تطبیق آنان به شیوه سالی واحدی بر اساس آیین نامه مربوط.
30– اتخاذ تصمیم در مورد دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی پیش حرفه ای که به دلیل محدودیت های جسمانی قادر به انجام بخشی از فعالیت های عملی درس حرفه و فن نمی باشند.
31– صدور مجوز تحصیل در دوره متوسطه روزانه برای دانش آموزان شاخه نظری، فنی و حرفهای، کاردانش و متوسطه حرفه ای که حداکثر دارای یک سال کبرسن می باشند.
32– صدور مجوز انتخاب واحد بیش از حد مجاز در دوره تابستانی حداکثر تا 16 واحد درسی برای دانش آموزان دبیرستان های بزرگسالان که با رعایت ماده 31 آیین نامه آموزشی دوره متوسطه بزرگسالان و سایر شرایط، قصد ادامه تحصیل در واحد آموزشی روزانه را دارند.
33– صدور مجوز ثبت نام در دوره پیش دانشگاهی روزانه با رعایت سایر ضوابط برای آن دسته از فارغ التحصیلان پایه سوم متوسطه که معدل آنان حداکثر یک نمره کمتر از معدل تعیین شده درمنطقه مربوط می باشند و به علت داشتن شرایط خاص امکان ثبت نام در دوره بزرگسالان را ندارند.
34– صدور مجوز ثبت نام و شرکت در امتحان شهریور (موضوع رأی جلسه 724 شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 25/4/84) دوره پیش دانشگاهی برای دانش آموز یا داوطلب آزاد دوره پیش دانشگاهی که در سنوات قبل در دوره مزبور تحصیل کرده و فارغ التحصیل نشده است.
35– صدور مجوز برای پذیرش نمره دروس انتخابی به صورت درج علامت ضربدر برای دانشآموزان روزانه دوره متوسطه در موارد زیر، مشروط بر آنکه متخلف یا متخلفین پرونده به هیأت رسیدگی به تخلفات معرفی شوند:
الف – ارائه نکردن درس یا دروس انتخابی.
ب- ارائه دروس انتخابی مربوط به پایه اول در سایر پایه ها و بالعکس.
ج- جابه جایی در ارائه دروس انتخابی در گروه های: جبرانی، تکمیلی، پرورشی و سایر دروس انتخابی
د- ارائه مکرر درس یا دروس انتخابی مربوط به پایه اول متوسطه در پایه های تحصیلی بعدی.
36– صدور مجوز شرکت در امتحان استاندارد یا استانداردهای مهارت در واحد آموزشی روزانه برای آن دسته از دانش آموزان واحدهای آموزشی بزرگسالان دوره متوسطه شاخه کاردانش و دانشآموزان دوره متوسطه حرفه ای که شرایط تحصیل در واحد آموزشی روزانه را از دست دادهاند و امکان گذراندن آن استاندارد یا استانداردهای مهارت در مراکز خارج از آموزش و پرورش آن منطقه میسر نباشد.
ماده 2– علاوه بر موارد مندرج در قسمت ب (اختیارات) چنانچه موارد دیگری مشاهده شود، موضوع از جمیع جهات در کمیسیون خاص مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان بررسی و نتیجه همراه با اظهارنظر و پیشنهاد کمیسیون از طریق سازمان آموزش و پرورش استان حسب مورد به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ارسال تا برابر مقررات در کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و اتخاذ تصمیم شود.
ماده 3 – مدیران مدارس موظفند نسبت به بررسی مسائل دانش آموزانی که به دلیل بیماری و نظایر آن با مشکل تحصیلی روبرو هستند اقدام و موضوع را همراه با پیشنهادهای شورای مدرسه جهت طرح در کمیسیون خاص مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان گزارش نمایند.
ماده 4– دستور جلسه کمیسیون با تأیید رئیس کمیسیون تعیین می گردد.
ماده 5– کمیسیون در صدور رأی باید نسبت به جمع آوری شواهد و مدارک اقدام و در صورت لزوم از دانش آموز و ولی وی جهت شرکت در جلسه و استماع نظرات آنان دعوت به عمل آورد.
ماده 6– آراء کمیسیون لازم الاجرا بوده و با امضاء مدیریتآموزش و پرورش استثنایی استان جهت اجرا ابلاغ می شود.
ماده 7– آراء کمیسیون خاص موردی بوده و قابل تسری به دیگری نخواهد بود.
ماده 8– کلیه آراء توسط دبیر کمیسیون ثبت و پس از امضاء اعضاء نگهداری می شود تا در صورت لزوم مورد استفاده بازرسان و مسئولین ذیربط قرار گیرد.
ماده 9– آراء کمیسیون خاص باید در پرونده دانش آموز نگهداری شده و در ستون ملاحظات دفاتر و اسناد ذیربط (نظیر آمار، امتحانات و کارنامه) به شماره رأی کمیسیون خاص استناد شود.
ماده 10– نظارت بر حسن اجرای انجام کار کمیسیون بر عهده سازمان آموزش و پرورش استان می باشد.
ماده 11– دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ضمن نظارت بر حسن اجرای این مصوبه گزارشی از عملکرد کمیسیون را به شورای عالی ارائه خواهد داد.
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه