وزرای عضو کارگروه موضوع تصویبنامه شماره 11034/ ت34918 هـ مورخ 9 /2 /1385 بنا به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (70) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (83) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383- آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه های تخصصی را به شرح زیر تصویب نمودند:
آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه های تخصصی
مصوب 1387,05,31
ماده ۱– در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1– قانون: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران- مصوب ۱۳۸۳-
2– شورا: شورای برنامه ریزی و توسعه استان.
3– دبیرخانه: دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه های تخصصی
ماده 2– به منظور هماهنگی و تصمیم گیری در امور برنامه ریزی، توسعه و عمران استانها و نظارت بر آنها و هدایت و تصویب طرح ها در چارچوب سیاستها و برنامه های مصوب در کلیه استانهای کشور، شورا تشکیل می شود.
ماده ۳– اعضای شورا به شرح زیر می باشند:
2– معاون برنامه ریزی استانداری (دبیر بدون حق رأی)
4– رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.
5– رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان .
6– مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
7– رییس سازمان بازرگانی استان.
9– رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
10– رییس سازمان صنایع و معادن استان.
11– رییس سازمان آموزش و پرورش استان.
12– مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.
14– رییس شورای هماهنگی بانکهای استان
15– مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.
18– رئیس سازمان بنیاد شهید و امورایثارگران استان.
19– مدیر کل دفتر روستایی استانداری.
20– دو نفر صاحب نظر ترجیحاً از اساتید دانشگاه به پیشنهاد استاندار و تصویب شورا (بدون حق رأی).
21 – یک نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجمع نمایندگان استان (بدون حق رأی).
ماده 4– وظایف شورا بر اساس ماده (71) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (83) قانون می باشد.
تبصره – موضوعات ارجاع شده توسط هیئت وزیران و شوراهای عالی نیز در دستور جلسات شورا قرار می گیرد.
ماده ۵– هنگام طرح مباحث مربوط به هر دستگاه اجرایی از مسئول آن دستگاه با حق رأی برای شرکت در جلسه شورا دعوت به عمل می آید.
ماده ۶– دبیر شورا موظف است هنگام طرح مباحث مربوط به هر یک از شهرستانهای استان از فرماندار آن شهرستان برای شرکت در جلسه با حق رأی دعوت به عمل آورد.
ماده ۷– دبیر شورا موظف است هنگام طرح مباحث مربوط به مسایل آمایش از نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به انتخاب وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حق رأی دعوت به عمل آورد.
ماده ۸– شورا حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه خواهد داد که با حضور حداقل دو سوم اعضای صاحب رأی رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر دارای حق رأی اتخاذ می شود.
ماده ۹– اعضای شورا شخصاً ملزم به شرکت در جلسات شورا هستند.
تبصره – جلسه های شورا به ریاست استاندار تشکیل می شود و در غیاب او جلسه شورا به ریاست یکی از معاونان استانداری به انتخاب استاندار تشکیل خواهد شد.
ماده ۱۰– دبیرخانه شورا در استانداری خواهد بود و وظایف آن به شرح زیر است:
الف – تهیه دستور کار جلسه های شورا، یک هفته قبل از برگزاری جلسه با هماهنگی رییس شورا و اطلاع کتبی آن به اعضا.
ب – ارسال تصمیمات شورا، ظرف یک هفته پس از تشکیل جلسه، برای اعضا و دستگاههای اجرایی ذی ربط.
ماده ۱۱– مصوبات شورا پس از ابلاغ برای دستگاههای اجرایی و ستادی استان لازم الاجرا است.
ماده ۱۲– به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف شورا، کارگروههای تخصصی به شرح زیر در هر یک از استانهای کشور تشکیل می شود:
1 – کارگروه تخصصی امور زیربنایی.
2– کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی.
3– کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی.
4– کارگروه تخصصی تحول اداری، بهره وری و فناوری اطلاعات.
5– کارگروه تخصصی آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار.
6– کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری.
7– کارگروه تخصصی بانوان و خانواده.
8– کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی.
9– کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی.
۱۰ ـ کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
ماده ۱۳– اجرای تصمیمات کارگروههای تخصصی منوط به تصویب شورا است.
ماده 14– دبیرخانه کارگروههای تخصصی موضوع بندهای 1، 2، 3، 4، 5 و 7 در استانداری و دبیرخانه کارگروه های تخصصی موضوع بندهای 6، 8، 9 و 10 به ترتیب در سازمان کار و امور اجتماعی استان، سازمان مسکن و شهرسازی استان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواهد بود.
ماده ۱۵– کارگروههای تخصصی می توانند متناسب با وظایف محول شده، گروههای کاری و کارشناسی در هر یک از زمینه ها و محدوده های جغرافیایی تشکیل دهند. عناوین، وظایف و اعضای گروههای کاری به تصویب شورا خواهد رسید.
ماده ۱۶– اعضای کارگروههای تخصصی موظفند حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه، پیشنهادهای خود را برای طرح در کارگروه به صورت کتبی به دبیرخانه کارگروه اعلام نمایند و پیشنهادها حسب نوبت و به ترتیب در کارگروه مطرح می شوند.
تبصره دبیر کارگروه تخصصی موظف است دستور کار هر جلسه کارگروه را حداقل یک هفته قبل از برگزاری آن جلسه با هماهنگی رییس کارگروه تخصصی تهیه و به صورت کتبی به آگاهی اعضا برساند.
ماده ۱۷– جلسه کارگروههای تخصصی با حضور دو سوم اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با تأیید اکثریت اعضای حاضر در جلسه اتخاذ و به شورا اعلام می شود.
تبصره – دبیر کارگروه تخصصی موظف است از مدیران دستگاههای اجرایی غیرعضو هنگام طرح مباحث مربوط برای شرکت در جلسه با حق رأی دعوت به عمل آورد.
ماده ۱۸– اعضای کارگروهها موظفند شخصاً در جلسه کارگروه شرکت نمایند. در غیاب هر یک از اعضا نماینده تام الاختیار او می تواند با هماهنگی دبیرخانه کارگروه در جلسه شرکت نماید.
ماده 19– کارگروههای تخصصی موظفند پیشنهادها و موضوعاتی را که توسط شورا به آنها ارجاع می شود بررسی و در خصوص آنها اظهارنظر نمایند.
تبصره دبیر کارگروه تخصصی موظف است یک نسخه از صورتجلسه کارگروه تخصصی را به دبیرخانه شورا ارسال نمایند.
ماده ۲۰– اعضا و وظایف کارگروه تخصصی امور زیربنایی به شرح زیر می باشد:
۱– معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار (رییس).
۲– مدیرکل دفتر فنی استانداری (دبیر).
۳– نماینده تام الاختیار معاون برنامه ریزی استانداری.
۵– مدیرعامل شرکت مخابرات استان.
6– رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
۷– رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان.
۸– مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان.
۹– مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۱۰– یکی از شهرداران به انتخاب شهرداران استان.
11– رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۱۲– رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۱۳– مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان.
۱۴ ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۱۵ ـ مدیر کل منابع طبیعی استان.
۱۷ ـ نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون امور عمرانی استاندار.
تبصره – علاوه بر اعضای موضوع بند (الف) این ماده، اشخاص زیر نیز بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می نمایند:
1- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان.
2- یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای استان.
3- سه نفر صاحب نظر دانشگاهی در امور مربوط، به پیشنهاد کارگروه با تأیید استاندار.
۱– بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت بخشهای مربوط به راه و ترابری، پست و مخابرات (ICT)، انرژی، عمران شهری، روستایی و عشایری استان در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرحهای آمایش، توسعه و عمران استان.
۲– پیشنهاد بودجه بخشهای مربوط در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور و بررسی مطالعات انجام شده درخصوص توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پروژه های جدید و اعتبارات مورد نیاز آنها.
۳– ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه ریزی توسعه و عمران شهری، روستایی و عشایری.
۴– شناسایی و تدوین اولویتهای پژوهشی در امور زیربنایی و ارایه به دبیرخانه شورا.
۵– بررسی و اظهارنظر در مورد برنامه های بهینه سازی مصرف انرژی در استان در چارچوب اهداف، برنامه ها و سیاستهای بخش انرژی کشور.
۶– پیشنهاد بودجه سالانه استان برای اجرای برنامه های بهینه سازی مصرف انرژی از محل منابع عمومی – ملی و استانی – و درآمدهای استان، تعیین سهم هر یک از دستگاههای اجرایی استان و پیشنهاد توزیع بودجه پیشنهادی بین شهرستانهای مختلف استان.
۷– بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای مناسب در زمینه های زیر:
7-1- کنترل و نظارت بر حمل کالا و مسافر و ارتقای بهره وری و افزایش ایمنی در فعالیتهای مختلف حمل و نقل.
7-2- هماهنگی در توسعه سیستم های گازرسانی و انتقال و پخش فرآورده های نفتی.
7-3- تشویق و توسعه سرمایه گذاری مردمی در بخشهای مرتبط.
7-4- کاهش انحصارات و گسترش رقابت در امور تصدی بخشهای مربوط.
7-5- جذب کمکها و مشارکتهای مردمی برای اقدامات عمرانی بخش مربوط و توزیع مناسب آنها.
7-6- ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مؤثر در اجرای طرحهای جامع شهرها و برنامه های مصوب توسعه و عمران ناحیه ای برای رفع موانع اداری، مالی و اجرایی طرحهای یادشده.
7-7- طرحهای هادی روستایی و تغییرات بعدی آنها.
7-8- طرح های توسعه و عمران و سلسله مراتب خدمات شهری و روستایی.
7-9- آگاه سازی، تبلیغ و ترویج و آموزش در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در استان، تعیین دستگاههای اجرایی مسئول و پیگیری اجرای آن.
7-10- تشکیل واحد مدیریت مصرف انرژی در بخشهای مختلف استان.
7-11- اصلاحات و تجدید نظرهای اصلاحی مورد نیاز در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی بر اساس ارزیابیهای انجام شده.
ماده ۲۱– اعضا و وظایف کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی به شرح زیر می باشد:
۱– معاون برنامه ریزی استانداری (رییس).
۲– مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری (دبیر).
3– رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
4– رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.
۵– رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۶– رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۷– مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان.
۸– مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
11– رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.
۱۲– رییس سازمان بازرگانی استان.
۱۳– مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان.
۱۴– سرپرست یکی از بانکهای استان به انتخاب رؤسای بانکها (در استان تهران به پیشنهاد استاندار و تأیید وزیر اموراقتصادی و دارایی).
۱۵– رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان (در تهران به پیشنهاد استاندار و تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).
۱۷– مدیرکل راه و ترابری استان.
۱۸– رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
۱۹– نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی به تشخیص معاون برنامه ریزی استاندار.
تبصره – علاوه بر اعضای موضوع این ماده، اشخاص زیر بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می نمایند:
1- رییس مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی استان.
2- رییس اتاق تعاون استان.
3- رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان.
4- رییس خانه صنعت و معدن استان.
5- سه نفر از صاحب نظران دانشگاهی در امور صنعت، کشاورزی و خدمات به انتخاب استاندار.
6- نماینده یکی از سازمانهای بیمه ای به انتخاب معاون برنامه ریزی استاندار و تأیید شورا.
۱– بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت بخشهای مربوط به آب، کشاورزی و منابع طبیعی، صنعت و معدن، خدمات بازرگانی، سرمایه گذاری، اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی و سایر امور خدماتی در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرح های آمایش و توسعه و عمران استان.
۲– پیشنهاد بودجه سالانه بخشهای مربوط در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور.
۳– تدوین اولویتهای پژوهشی بخشهای مربوط جهت ارایه به دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان.
۴– ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذی ربط بخشهای مربوط در اجرای پروژه های تملک داراییهای سرمایه ای استان.
۵– بررسی مطالعات انجام شده درخصوص توجیه فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پروژه های عمرانی جدید استانی و اعتبارات مورد نیاز آنها.
۶– بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای مناسب در زمینه های زیر:
6-1- رفع مشکلات اجرایی و ایجاد زمینه لازم به منظور توسعه بخش های ذی ربط.
6-2- ارتقای بهره وری از منابع و نهاده های بخشهای ذی ربط.
6-3- مصرف آب بازیافتی به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی.
6-4- پوشش و توسعه بیمه های محصولات کشاورزی و دامی.
6-5- واگذاری وظایف امور فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای اجرایی به بخش غیردولتی.
6-6- هماهنگ نمودن برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت سازمان های مرتبط با بخشهای زیرمجموعه.
6-7- توسعه فعالیتهای بخشهای ذی ربط با تأکید بر رفع نیازهای استان، منطقه و کشور.
6-8- تنظیم خط مشی های صادرات استان و تعیین کمکها و تسهیلات قابل ارایه به بخش صادرات فرآورده های تولیدی و خدماتی استان، بررسی و رفع مشکلات و موانع موجود در بخش صادرات.
6-9- حمایت از تولیدکنندگان بخشهای مختلف اعم از صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات از طریق توسعه مشارکت مردمی، فراهم آوردن امکانات زیربنایی، تسهیلات اعتباری و واگذاری با هدف اصلاح ساختار بخشهای مربوط.
6-10- ایجاد زمینه لازم به منظور توسعه صنایع کوچک دستی و روستایی، تکمیلی و تبدیلی کشاورزی.
6-11- انتقال صنایع آلاینده و مزاحم به خارج از محدوده های جمعیتی از طریق هماهنگی با کارگروه تخصصی امور زیربنایی.
6-12- ارایه پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات، در جهت اتخاذ تسهیلات لازم و رفع موانع و مشکلات بخشهای مربوط به شورا.
6-13- ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذی ربط جهت استفاده بهینه از امکانات موجود در بخشهای مربوط.
6-14- ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط در بررسی موضوعات.
6-15- فراهم کردن زمینه اجرای برنامه های مصوب توسعه بخش های مربوط.
6-16- هماهنگی در ارایه تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری خارجی.
تبصره ۱– دبیرخانه کارگروه، کانون مراجعه متقاضیان سرمایه گذاری خارجی در سطح استانها بوده و رابط اصلی مراوده با سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به عنوان نهاد مرکزی پذیرش و صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی می باشد.
تبصره ۲– به منظور تقویت توان کارشناسی کارگروه، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، نسبت به ارایه کمکهای آموزشی و فنی مربوط اقدام می نماید. کارگروه مکلف است گزارش عملکرد خود را در زمینه های مربوط به سرمایه گذاری خارجی به صورت دوره ای (حداقل هر سه ماه یک بار) به سازمان مذکور ارایه نماید.
تبصره ۳– با تشکیل این کارگروه، تصویبنامه شماره ۲۶۴۲۰ /ت۳۱۲۲۸هـ مورخ 1 / 6/ 1383 و اصلاحیه بعدی آن موضوع ستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استان لغو می گردد.
تبصره ۴– با تشکیل کارگروه تخصصی یادشده، کمیته توسعه صادرات استان موضوع ماده (۱۱۷) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (۳۶) قانون، به عنوان زیرمجموعه این کارگروه به فعالیت خود ادامه می دهد.
ماده ۲۲– اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی اموراجتماعی و فرهنگی به شرح زیر می باشد:
1– معاون سیاسی و امنیتی استاندار (رییس).
۲– مدیرکل اموراجتماعی و شوراهای استانداری (دبیر).
۳– نماینده تام الاختیار معاونت برنامه ریزی استانداری.
۴– مشاور استاندار در امور بانوان.
۵– رییس سازمان آموزش و پرورش استان.
۶– مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.
۹– نماینده سازمان ملی جوانان در استان.
۱۰– فرمانده ناحیه انتظامی استان.
12– رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.
۱۳– سه نفر از رؤسای دانشگاههای استان به انتخاب استاندار.
۱۴– مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان.
۱۵– رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
16– رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.
۱۷– مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.
۱۸– یکی از فرمانداران به انتخاب فرمانداران استان.
۱۹– رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان.
۲۰– فرمانده منطقه مقاومت بسیج استان.
۲۱– رییس سازمان بهزیستی استان.
۲۳– نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون سیاسی و امنیتی استاندار.
تبصره– علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نمایندگان نهادها و تشکلهای زیر بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می کنند:
1- مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان.
2- یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای یادشده.
3- دو نفر از صاحب نظران و یا اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی مرتبط با امور اجتماعی به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
1– بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت و میان مدت و کوتاه مدت بخشهای آموزش، پرورش، پژوهش، فرهنگ و هنر، ورزش، جوانان، تأمین اجتماعی و امور قضایی در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرح های آمایش، توسعه و عمران استان.
۲– پیشنهاد بودجه سالانه بخشهای امور مرتبط با وظایف کارگروه در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور و برنامه های میان مدت.
۳– برنامه ریزی برای توسعه مشارکت جوانان، بسیجیان و شناسایی مسایل، مشکلات و نیازهای آنها در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی.
4– تدوین اولویتهای پژوهشی بخش های مرتبط با امور اجتماعی و ارایه به دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان.
۵– ارزیابی و نظارت بر عملکرد فعالیت دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش امور اجتماعی و فرهنگی.
۶– بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه های زیر:
6-1- شناسایی مسایل، مشکلات و نیازهای جوانان استان در کلیه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی.
6-2- هماهنگی جهت فراهم نمودن زمینه های لازم در رفع مشکلات جوانان و کاهش نابرابریهای جنسیتی.
6-3- ایجاد هماهنگی در سیاستها و خط مشی های اجرایی جهت پیشبرد اهداف امور اجتماعی در استان.
6-4- ساماندهی کمکها و جذب منابع غیردولتی در چارچوب سیاستهای بخشهای زیرمجموعه.
6-5- واگذاری وظایف و فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای دولتی مرتبط به بخش غیردولتی و مراجع ذی ربط.
6-6- ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی در کلیه برنامه ها و فعالیتها با هدف مشترک مخصوص در جهت کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر.
6-7- هماهنگی در طراحی ساماندهی گلزار شهدا و مراکز فرهنگی گلزار شهدا.
6-8- هماهنگی در اجرایی کردن مصوبات مراجع قانونی ذی ربط.
ماده ۲۳– اعضا و وظایف کارگروه تخصصی تحول امور اداری، بهره وری و فناوری اطلاعات به شرح زیر می باشد:
۱– معاون اداری و مالی استانداری (رییس).
۲– مدیرکل دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری (دبیر).
۳– نماینده تام الاختیار معاون برنامه ریزی استانداری
۴– رؤسای یکی از دانشگاههای غیرپزشکی استان به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۵– مدیرعامل شرکت مخابرات استان.
6– رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.
۷– مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.
۸– رییس سازمان آموزش و پرورش استان.
۹– یکی از فرمانداران استان به انتخاب استاندار.
۱۰– رییس سازمان صنایع و معادن استان.
11– رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۱۲– دو نفر صاحب نظر یا عضو هیئت علمی دانشگاهها به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۱۳– مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری.
۱۴– نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون اداری و مالی استانداری.
تبصره– علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نماینده تشکل های غیردولتی موجود در استان مرتبط با فعالیتهای بهره وری بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می نماید.
۱– برنامه ریزی برای اجرای مصوبات شورای عالی اداری، ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشور و شوراها یا کمیسیونهای تحول اداری دستگاههای اجرایی استان.
۲– برنامه ریزی ارتقای سلامت نظام اداری و بهبود حکمرانی دولت، در استان.
۳– راهبری و ایجاد هماهنگی لازم در اجرای طرحها و برنامه های مصوب در دستگاههای اجرایی استان.
۴– پیشنهاد توزیع بودجه سالانه تحول اداری به منظور تحقق برنامه های تحول اداری در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل های تهیه و تنظیم بودجه.
۵– نظارت بر اجرای تصمیمات شورای عالی اداری، ستاد برنامه ریزی و شوراها یا کمیسیونهای تحول اداری دستگاهها در سطح استان.
۶– شناسایی واگذاری وظایف و فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای اجرایی به بخش غیردولتی.
۷– برنامه ریزی برای برگزاری همایشهای توجیهی، ترویجی و آموزشی استان با هماهنگی ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشور در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۸– تدوین اولویتهای پژوهشی درخصوص تحول اداری، بهره وری و فناوری اطلاعات، توسعه منابع انسانی و ارایه پیشنهاد به دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه.
۹– بررسی و شناخت مسایل و مشکلات دستگاههای اجرایی استان و شهرستان در اجرای برنامه های تحول اداری، بهره وری و فناوری اطلاعات و ارایه راهکارهای مناسب جهت رفع آنها.
۱۰– استانداردسازی بانکهای اطلاعاتی موجود و بررسی طرحهای مورد نیاز برای تشکیل بانکهای اطلاعاتی موردنیاز دستگاههای اجرایی استان.
۱۱– بررسی و ارایه روشهای نظارت بر آموزشهای شغلی و تخصصی کوتاه مدت کارکنان.
۱۲– برنامه ریزی جهت اجرای مصوبات دولت، بخشنامه ها و قوانین مربوط به ارتقای بهره وری نیروی انسانی، سرمایه و کل عوامل در کلیه بخشهای اقتصادی در استان.
13– برنامه ریزی جهت تدوین برنامه ها و اسناد استانی بهره وری و هدف گذاری و تدوین شاخصهای مؤثر و همچنین تعیین سهم بخشهای مختلف استان در ارتقای بهره وری و نظارت بر حسن اجرای آن.
۱۴– رهبری و ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف استان در جهت پیشبرد طرحها و برنامه های مصوب.
۱۵– برنامه ریزی جهت اخذ استانداردهای تعالی سازمانی توسط بخشهای مختلف استان با رویکرد اخذ جایزه ملی بهره وری.
۱۶– بررسی پیشنهادها و طرحهای ارایه شده به کارگروه درخصوص ارتقای بهره وری از بخشهای مختلف.
۱۷– شناسایی برنامه ها و طرحهای موفق در سطح استان و تعمیم و گسترش آن به سایر بخشها و ارایه به سایر استانها و ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشور.
۱۸– تعریف و طراحی ساز و کارهای لازم در جهت تسریع ارتقای شاخصهای بهره وری در بخشهای مختلف استان با جلب همکاری و مشارکت تشکلهای مردمی و گروههای فعال غیردولتی.
۱۹– برنامه ریزی و هماهنگی به منظور ایجاد شبکه اطلاع رسانی بین دستگاههای اجرایی استان.
۲۰– برنامه ریزی برای توسعه پارکها و مراکز رشد علم و فناوری.
۲۱– برنامه ریزی و انجام هماهنگی جهت توسعه شبکه های LAN و WAN.
۲۲– برنامه ریزی به منظور توسعه کاربرد فناوری اطلاعات جهت اجرا در دستگاههای اجرایی استان.
۲۳– بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای لازم در زمینه های زیر:
23-1- خلاقیت، نوآوری، ابتکار و جلب مشارکت دستگاههای اجرایی استان درخصوص ایجاد انگیزه لازم برای افزایش کارایی و بهره وری دستگاهها از طریق استقرار نظام پیشنهادها و ارایه اندیشه های نو در دستگاههای اجرایی استان.
23-2- بهینه سازی ساختار، ترکیب و توزیع نیروی انسانی دستگاههای اجرایی استان با مشارکت دستگاههای اجرایی.
23-3- ایجاد زمینه های مشارکت میان دستگاهها برای اجرای طرحهای استانی در زمینه تحول اداری.
23-4- جلب مشارکت مردم و واگذاری امور و وظایف به بخش غیردولتی براساس مصوبات شورایعالی در سطح استان.
23-5- تقویت و توسعه واحدها و نهادهای تصمیم گیرنده استانی.
23-6- شناسایی طرحها و برنامه های موفق تحول اداری در سطح استان و تعمیم و گسترش آنها به سایر استانها از طریق ارایه برنامه به ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشور به همراه گزارش توجیهی و مستندات لازم.
23-7- اجرای طرحهای مربوط به اصلاح و مهندسی مجدد سیستم ها، روشها و رویه های مورد عمل در دستگاههای اجرایی استان با گرایش ساده سازی مراحل انجام کار.
23-8- ارائه پیشنهاد برنامه ریزی و پیگیری جهت اجرای نوسازی دولت و ارتقای اثربخشی حاکمیت به شورا.
ماده ۲۴– اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار به شرح زیر میباشد:
۲– معاون برنامه ریزی استاندار.
۳– مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه استانداری (دبیر).
۴– رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
۵– مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۶– نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به انتخاب وزیر دفاع و پشتیبانی و نیروهای مسلح.
۷– رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۹– رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان.
۱۰– رییس سازمان جهادکشاورزی استان.
۱۱– رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۱۲– مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری.
۱۴– نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی به تشخیص معاون برنامه ریزی استاندار.
تبصره– علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نمایندگان نهادها و تشکلهای زیر نیز می توانند بدون حق رأی در جلسات کارگروه شرکت نمایند:
1- دو نفر صاحب نظر و یا عضو هیئت علمی دانشگاهها به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
2- رییس شورای اسلامی استان.
۱– بررسی و تعیین اولویت رشد برای سطوح مختلف مراکز شهری استان.
2– بررسی و اظهار نظر درخصوص مکان پروژه های بزرگ عمرانی با عملکرد فرا استانی با توجه به طرحهای توسعه و عمران و ملاحظه های زیست محیطی و آمایش سرزمین.
۳– ایجاد هماهنگی در تهیه نقشه های GIS استان.
۴– تدوین اولویتهای پژوهشی در امور آمایش و محیط زیست و پیشنهاد آن به دبیرخانه شورا.
۵– بررسی و تأیید مناطق مجاز برای استقرار صنایع استان.
۶– پیگیری و نظارت بر اجرای تصمیمات هیئت وزیران درخصوص دولت سبز، در دستگاههای اجرایی استان.
۷– بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه های زیر:
7-1- طرح آمایش استان در چارچوب طرح آمایش ملی.
7-2- چارچوب و خطوط کلی ناظر بر برنامه های بلندمدت و میان مدت استان در راستای نظام برنامه ریزی کشور و طرح آمایش استان.
7-3- اولویت فضاها و محورهای توسعه استان براساس نتایج طرح آمایش ملی و استانی.
7-4- طرحهای مربوط به نحوه پراکندگی و استقرار جمعیت شهری و روستایی در چارچوب طرحهای توسعه و عمران استان.
ماده ۲۵– اعضا و وظایف کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری به شرح زیر می باشد:
۲– معاون برنامه ریزی استانداری.
۳– رییس سازمان کار و اموراجتماعی استان (دبیر).
۴– مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری.
۵– مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری.
۶– رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان.
۷– رییس سازمان بازرگانی استان.
۹– رییس سازمان مناطق آزاد یا مناطق ویژه اقتصادی واقع در استان.
۱۰– رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
۱۱– مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.
۱۲– رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۱۳– رییس یکی از بانکهای استان به انتخاب استاندار.
14– رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.
15– رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۱۶– رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان.
۱۸– سه نفر از مدیران عامل کارخانجات دولتی و غیردولتی مستقر در استان، به انتخاب استاندار.
۱۹– دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۲۰– نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی به تشخیص معاون برنامه ریزی استاندار.
تبصره – علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نمایندگان نهادها، تشکلها و همچنین اشخاص صاحب نظر زیر بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می کنند:
1- یک نفر نماینده کارگران با معرفی کانون شورای اسلامی استان.
2- نماینده مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.
۱– بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت و میان مدت بخش اشتغال و آموزش فنی و حرفه ای در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرحهای آمایش و توسعه و عمران استان.
۲– پیشنهاد بودجه سالانه بخش آموزش فنی و حرفه ای استان در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور.
3– نظارت بر عملکرد مناطق آزاد تجاری، ویژه اقتصادی و بازارچه های مرزی و فعالیت مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و علمی کاربردی در سطح استان و حل مسایل و مشکلات ناشی از عملکرد این مراکز در استان.
4– بررسی و تهیه گزارش های تفصیلی و موردی در خصوص بازار کار و سیاستهای اشتغال استان و ارایه راه حل برای کاهش میزان بیکاری در سطح استان به شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کمیسیون اشتغال حسب مورد.
5– تهیه سند اشتغال در بخشهای جغرافیایی و شناسایی مزیت های استان و ارایه به وزارت کار و امور اجتماعی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور جهت جمع بندی و تنظیم سند ملی توسعه بخش اشتغال برای تصویب هیئت وزیران.
6– ایجاد بانک اطلاعات مربوط به میزان انواع سپرده ها نزد سیستم بانکی استان و عملکرد سیستم بانکی در خصوص تسهیلات اعطایی به متقاضیان.
۷– ایجاد و بهنگام نمودن بانک طرح های اشتغالزای استان.
۸– تهیه گزارشهای تحلیلی مقطعی در زمینه سرانه انواع سپرده ها، تسهیلات اعطایی بانکها در سطح استان و مقایسه آن با سطح ملی.
۹– بررسی طرحهای توسعه اشتغال و کارآفرینی.
۱۰– تدوین اولویتهای پژوهشی در امور اشتغال، سرمایه گذاری و آموزش فنی و حرفه ای و ارایه پیشنهاد به دبیرخانه شورا.
۱۱– نظارت بر حسن اجرای طرحهای اشتغالزا و هزینه کرد اعتبارات اشتغالزایی استان.
۱۲– بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه های زیر:
12-1- تعیین فعالیتهای اولویت دار از نظر استفاده از تسهیلات و اعتبارات بانکی (تکلیفی و غیرتکلیفی) استان، با رعایت اولویت اعطای امتیازات ویژه به ایثارگران.
12-2- توزیع تسهیلات و منابع پیش بینی شده استان در قوانین بودجه و سایر مقررات و تصویب طرحها با رعایت اولویت برای ایثارگران با هدف جذب سرمایه یا توسعه اشتغال در استان.
12-3- شناسایی امکانات و محدودیتهای آموزش فنی و حرفه ای استان در زمینه های مختلف و تشویق بخش غیردولتی برای ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه ای.
12-4- ایجاد هماهنگی در سیاستها و خط مشیهای اجرایی آموزش فنی و حرفه ای استان به منظور هدفمند نمودن آموزشها و تطبیق آن با نیاز بازار کار.
12-5- فراهم نمودن بستر مناسب جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخشهای مختلف در استان.
12-6- پیشبرد اهداف آموزش فنی و حرفه ای استان.
12-7- هماهنگی در زمینه ایجاد اشتغال در مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته استان.
12-8- تسهیل و روان سازی فعالیت سرمایه گذاران در استان.
12-9- انجام هماهنگی با دستگاههای اجرایی استان جهت اخذ مجوزهای لازم.
12-10- حمایت، اطلاع رسانی و ارایه مشورتهای لازم به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در طرحهای مولد استان.
12-11- انجام هماهنگیهای لازم توسط نمایندگان دستگاهها در واحدهای اجرایی دستگاه ذی ربط آنها در ارتباط با حل مسایل و مشکلات اداری سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان.
12-12- هماهنگی لازم برای تشویق، جذب و توسعه سرمایه گذاری خارجی در استان.
12-13- برنامه ریزی برای اجرای مصوبات.
ماده ۲۶– اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی بانوان و خانواده به شرح زیر می باشد:
۱– معاون سیاسی و امنیتی استاندار (رییس).
۲– مشاور استاندار در امور بانوان (دبیر).
۳– نماینده تام الاختیار معاونت برنامه ریزی استانداری.
۴– مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری.
5– مدیرکل امور اجتماعی و شوراهای استانداری.
۶– رییس سازمان آموزش و پرورش استان.
۷– مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان.
۱۰– نماینده سازمان ملی جوانان در استان.
۱۱– فرمانده ناحیه انتظامی استان.
13– رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.
۱۴– سه نفر از رؤسای دانشگاههای استان به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
15– مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان.
۱۶– رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
17– رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان.
۱۸– مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.
۱۹– یکی از فرمانداران به انتخاب استاندار.
۲۰– رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان.
۲۱– فرمانده منطقه مقاومت بسیج استان.
۲۲– رییس سازمان بهزیستی استان.
۲۴– نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون سیاسی و امنیتی استاندار.
تبصره – علاوه بر اعضای موضوع این ماده، نمایندگان نهادها و تشکلهای زیر بدون حق رأی در جلسه های کارگروه شرکت می کنند:
1- مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان.
2- یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای یادشده .
3- دو نفر از صاحب نظران و یا اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی مرتبط با امور اجتماعی به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۱– بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت و میان مدت و کوتاه مدت مرتبط با امور بانوان و خانواده در چارچوب برنامه های توسعه کشور و طرحهای آمایش، توسعه و عمران استان.
۲– تدوین اولویتهای پژوهشی مرتبط با امور بانوان و خانواده و ارایه پیشنهاد به دبیرخانه شورا.
3– ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی مرتبط با امور بانوان و خانواده در استان.
۴– بررسی راهکارها و ارایه پیشنهادهای مناسب در زمینه های زیر:
4-1- شناسایی مسایل، مشکلات و نیازهای بانوان و خانواده استان در کلیه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی.
4-2- هماهنگی جهت فراهم نمودن زمینه های لازم در رفع مشکلات بانوان و خانواده و کاهش نابرابری های جنسیتی در استان.
4-3- برنامه ریزی برای تقویت مشارکت همه جانبه بانوان و خانواده در استان.
۴-۴ – ایجاد هماهنگی در سیاستها و خط مشی های اجرایی جهت پیشبرد اهداف مرتبط با امور بانوان و خانواده در استان.
ماده ۲۷– اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی مسکن وشهرسازی به شرح زیر می باشد:
۱– معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار (رییس).
۲– رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان (دبیر).
۳– نماینده تام الاختیار معاون برنامه ریزی استاندار.
۵– مدیرعامل شرکت مخابرات استان.
۶– رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان.
۷– مدیرعامل شرکت توزیع برق استان.
۹– مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
۱۰– شهردار شهر مربوط (حسب مورد).
11– رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۱۳– نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با انتخاب وزیر.
۱۴– مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان.
۱۶– مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان.
۱۷– یکی از رؤسای بانکهای استان (حسب مورد) با تشخیص معاون امور عمرانی استاندار.
۱۸– رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان.
۱۹– رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
20– نماینده سایر دستگاههای اجرایی استان حسب مورد با حق رأی با تشخیص معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار.
۲۱– یکی از اعضای شورای اسلامی استان به انتخاب شورای یادشده.
۲۲– دو نفر صاحب نظر دانشگاهی در امر مربوط، به پیشنهاد کارگروه و تأیید استاندار.
۲۳– رییس سازمان مهندسی ساختمان استان (بدون حق رأی).
1– بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت و میان مدت طرحهای توسعه و عمران استان، در چارچوب برنامه های توسعه و طرحهای آمایش و توسعه عمران کشور.
۲– پیشنهاد بودجه بخش مربوط در چارچوب بخشنامه ها و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالیانه کشور.
۳– انجام وظایف مربوط به طرحهای توسعه و عمران شهری، مجموعه ای شهری و طرحهای جامع ناحیه ای و سایر طرحها و ضوابط که به موجب آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، موضوع تصویبنامه شماره ۵۵۸۳۷/ ت۲۱۴۱۴هـ مورخ 20 /10 / 1378 به استانها محول گردیده است به استثنای وظایف مندرج در ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران – مصوب ۱۳۵۱-.
۴– تدوین اولویتهای پژوهشی در امور مسکن و شهرسازی و معماری به منظور ارایه به دبیرخانه شورا.
۵– انجام وظایفی که در اجرای ماده (۳۰) قانون در رابطه با هویت بخشی به سیمای شهر و روستا، استحکام بخشی ساخت و سازها، دست یابی به توسعه پایدار و بهبود محیط زندگی در شهر و روستا به استانها محول شده یا خواهد شد.
6– انجام وظایف کمیسیون موضوع ماده (13) آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها، موضوع تصویبنامه شماره 4940 مورخ 22 / 2 /1355 در استان.
۷– ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مؤثر در اجرای طرحهای جامع و هادی شهرها و برنامه های مصوب توسعه و عمران ناحیه ای برای رفع موانع اداری، مالی و اجرایی و تحقق طرحهای یادشده در استان.
۸– بررسی و تصویب طرحهای هادی و ساماندهی فضا و سکونت گاههای روستایی استان و تغییرات بعدی آنها در محدوده قوانین و مقررات مربوط و با رعایت سیاستهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.
۹– بررسی و تصویب طرحهای فضاهای شهری (طراحی شهری) و روستایی و بدنه سازی ساختمانها و پروژه های بزرگ عمرانی استان در محدوده قوانین و مقررات مربوط و با رعایت سیاستهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.
۱۰– بررسی و تصویب طرحهای بهسازی، نوسازی و بازسازی و مرمت بافتهای شهری و روستایی استان و آماده سازیهای خارج از حیطه وظایف کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران – مصوب ۱۳۵۱-.
۱۱– ایجاد زمینه های لازم برای تشویق و توسعه سرمایه گذاریهای مردمی در امر مسکن و شهرسازی در استان.
۱۲– برنامه ریزی جهت ارتقای کیفیت ساخت و سازها در استان در چارچوب قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان – مصوب ۱۳۷۴- و سیاستهای ابلاغی.
۱۳– اتخاذ تصمیم راجع به شیوه های توسعه کمی و کیفی برنامه های مسکن استان، تولید صنعتی و استفاده از فن آوری های نو.
۱۴– اتخاذ سایر تصمیمات مرتبط با مسکن و شهرسازی در استان در چارچوب سیاستهای ابلاغی.
تبصره – با تشکیل این کارگروه، تصویبنامه شماره 156690/ ت 36328هـ مورخ 28/ 11 / 1385 موضوع تشکیل ستاد هماهنگی تأمین مسکن استان لغو و وظایف آن به کارگروه یادشده محول می گردد. همچنین کارگروه یادشده کلیه وظایف شورای مسکن کشور، موضوع [ماده] (11) آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (6) قانون بودجه سال 1386 کل کشور، موضوع تصویبنامه شماره 30332 /ت 37057هـ مورخ 30/ 2 /1386 در سطح استان را بر عهده دارد.
ماده ۲۸– اعضا و وظایف کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی به شرح زیر می باشد:
۲– رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان (دبیر).
۳– مدیرکل سازمان صدا و سیمای مرکز استان.
۴– مدیرکل حفاظت محیط زیست استان.
5– رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۶– رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی در استان.
8– مدیر کل تأمین اجتماعی استان.
۹– مدیران عامل شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی.
۱۲– مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان.
۱۳– رییس سازمان صنایع و معادن استان.
۱۴– سایر مسئولان ذی ربط استانی حسب مورد با تشخیص دبیر کارگروه.
تبصره ۱– در استانهای با بیش از یک دانشگاه یا دانشکده، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورا را تعیین نموده و سایر رؤسای دانشگاه یا دانشکده نیز عضو شورا خواهند بود.
تبصره ۲– سایر مسؤولان (مدیران و رؤسا) استانی سازمانها و دستگاههای اجرایی حسب مورد به دعوت دبیر شورا در جلسات شورا شرکت می نمایند.
تبصره ۳– رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان سلامت و غذا و دارو دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بدون حق رأی به دعوت دبیر در جلسات شرکت می نمایند.
تبصره ۴– با تشکیل این کارگروه تخصصی، تصویبنامه شماره ۱۷۵۲۰ / ت۲۷۶۱۱هـ مورخ 4 / 4/ 1384 موضوع تشکیل کارگروه استانی پیشگیری از عفونت HIV و ایدز و کنترل آن، لغو می گردد.
تبصره 5 ـ به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف کارگروه مذکور، کارگروههای تخصصی حسب نیاز در شهرستان تشکیل می شوند. کارگروه شهرستان به ریاست فرماندار و مسؤولان متناظر با اعضای کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان در سطح شهرستان تشکیل و در راستای وظایف کارگروه استان فعالیت می کند.
نحوه تشکیل کارگروه شهرستان، ترکیب اعضا و حدود وظایف آن طبق دستورالعملی است که به تصویب کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان می رسد.
۱– اجرایی نمودن تصمیمات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که مورد تأیید هیئت وزیران قرار گرفته است، در سطح استان.
۲– جمع آوری اطلاعات و اولویت بندی مشکلات استانی و انعکاس پیشنهادهای مربوط به سلامت و امنیت غذایی به دبیرخانه شورا.
۳– بررسی پیشنهادها و برنامه ریزی راهبردی ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان یا سایر دستگاههای ذی ربط استان ها در زمینه ارتقای خدمات سلامتی و امنیت غذا در سطح استان.
۴ – هماهنگی در اجرایی کردن مصوبات مربوط به پیشگیری از عفونت HIV ایدز و کنترل آن و ارایه برنامه عملیاتی سالیانه پیشگیری و کنترل بیماری در سطح استان و پیشگیری و هدایت آنها.
ماده ۲۹ ـ اعضاء و وظایف کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شرح زیر می باشد:
۳ ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان (دبیر).
۴ ـ نماینده تام الاختیار معاون برنامه ریزی استاندار.
5 ـ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان.
۶ ـ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان.
۷ ـ مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان.
۸ ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان.
۱۰ ـ مدیرکل راه و ترابری استان.
۱۲ ـ مدیر کل منابع طبیعی استان.
۱۴ ـ مدیرعامل شرکت مخابرات استان.
۱۵ ـ رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان.
16 ـ رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان.
۱ – بررسی و تلفیق برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت حوزه های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در چارچوب برنامه های توسعه کشور و توسعه عمران استان.
۲ ـ پیشنهاد بودجه سالانه بخشهای مرتبط با وظایف در چارچوب بخشنامه و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور.
۳ ـ برنامه ریزی جهت توسعه مشارکت بخش غیردولتی در سرمایه گذاری زیرساختها و تأسیسات گردشگری در استان.
۴ ـ شناسایی و تدوین اولویتهای پژوهشی در امور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارایه به دبیرخانه شورا.
۵ ـ بررسی پیشنهادها و ارایه راهکارهای مناسب در زمینه ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مؤثر در تحقق توسعه زیر ساخت ها و احداث تأسیسات گردشگری در استان.
۶ ـ ایجاد هماهنگی بین کلیه دستگاههای اجرایی در برنامه ها و فعالیتهای مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری در استان.
۷ ـ فراهم نمودن زمینه های ورود سرمایه های خارجی و داخلی برای توسعه زیر ساختها و تأسیسات گردشگری متضمن جذب توانمندیهای مدیریتی در بهره برداری و توسعه امکانات بخش در استان.
۸ ـ برنامه ریزی برای فراهم آوردن زمینه های توسعه آموزشهای تخصصی در زمینه ارایه خدمات گردشگری در استان.
۹ ـ برنامه ریزی درخصوص سیستم های یک پارچه آمار و اطلاعات مدیریتی در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان.
۱۰ ـ تهیه و تدوین سند توسعه گردشگری با رویکرد بهره برداری از ظرفیتهای میراث فرهنگی، گردشگری و گسترش صنایع دستی در استان.
۱۱ ـ تدوین برنامه ها و اولویتهای صنایع دستی و پیش بینی ساز و کار حمایتی از هنرمندان این صنعت در استان.
۱۲ ـ ساماندهی و جذب منابع غیردولتی در حوزه میراث فرهنگی در استان.
۱۳ ـ جلب و جذب مشارکتهای بخش غیردولتی در محافظت از بناها و فضاهای با ارزش فرهنگی تاریخی در استان.
۱۴ ـ تسهیل و جلب مشارکت بخش غیردولتی در هر سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در استان.
15 ـ حذف موانع سرمایه گذاری از طریق پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات، تراکم زدایی از مقررات و رفع خلاءها به شورا.
16 ـ انجام کلیه امور مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان بر اساس پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان.
ماده ۳۰ ـ این آیین نامه جایگزین آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی، موضوع تصویبنامه شماره ۲۸۵۰۳ / ت۳۳۳۹۳هـ مورخ 10/ 5 / 1384 و اصلاحات بعدی آن می گردد.
این تصویبنامه در تاریخ 31 / 5 / 1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور – پرویز داودی
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه