حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 4 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18459 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 22×
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
شناسه : 40361

وزیران عضو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه شماره 13934/ت39614هـ مورخ 4 /2 /1387 آیین نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند: آیین نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف […]

پ
پ

وزیران عضو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویبنامه شماره 13934/ت39614هـ مورخ 4 /2 /1387 آیین نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت
مصوب 1387,06,05با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1– اصطلاحات ذکر شده در این آیین نامه در معانی مشروح زیر به کار می روند:

الف – هیئت: نمایندگان ویژه رییس جمهور، موضوع تصویب نامه شماره 13943/ت39614هـ مورخ 4 /2 /1387

ب (اصلاحی 05/06/1387)– ستاد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موضوع ماده (23) این آیین نامه

ج – دستگاه اجرایی: کلیه دستگاههای اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 – از جمله وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکتهای دولتی و کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است.

ماده 2 – مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و حومه به عهده شهرداری می باشد.

ماده 3 – عملکرد شهرداری ها و شرکت های ارایه کننده خدمات حمل و نقل (درون شهری و برون شهری بار و مسافر) در مدیریت حمل و نقل، به طور سالانه ارزیابی و رتبه بندی شده و در هر سال به شهرداری ها و شرکتهای برتر جایزه ویژه مدیریت حمل و نقل اعطا خواهد شد.

تبصره– نتایج ارزیابی مربوط به دوره یک ساله منتهی به پانزدهم مهر، در بیست و ششم آذر هر سال اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.

ماده 4 ـ وزارت کشور موظف است دستورالعمل بهبود تردد در معابر شهری و حومه را تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید و تا زمان تصویب و ابلاغ آن دستورالعمل اجرایی اصلاح ساختار سامانه های حمل و نقل عمومی و ساماندهی حمل و نقل درون شهری، موضوع جزء (1) بند (ب) تبصره (13) قانون بودجه سال 1385 کل کشور، موضوع تصمیم نامه شماره 63432/ت35540ن مورخ 1 /6 /1385 برای اجرا تنفیذ می شود.

ماده 5 – وزارت راه و ترابری موظف است بازدید ایمنی (شناسایی و حذف مشکلات و نواقص ایمنی شبکه راه در دوره بهره برداری) راههای شریانی و راههای اصلی غیر شریانی موجود را تا پایان سال 1389 انجام داده و اقدامات ایمن سازی را به طور همزمان آغاز و تا پایان سال 1390 به اتمام برساند.

تبصره 1– تا زمان رفع مقاطع پر تصادف، اطلاع رسانی موقعیت نقاط یادشده در راهها الزامی می باشد.

تبصره 2 – بازرسی ایمنی راه در مطالعات طراحی اولیه و قطعی و پیش از گشایش جاده ها الزامی می باشد.

ماده 6 – به طرح های تحقیق و توسعه، ابداعات و اختراعاتی که منجر به بهبود ایمنی و مصرف وسایل نقلیه شود، از طریق دستگاههای ذی ربط کمک بلاعوض اعطا خواهد شد.

ماده 7 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی کارگروه موضوع ماده (22)، اعتبار لازم را برای تأمین تسهیلات بانکی جهت اجرای طرحهای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به بانکهای عامل ابلاغ نماید.

ماده 8 ـ وزارتخانه های کشور و راه و ترابری موظفند دستورالعمل و برنامه عملیاتی اصلاح نحوه پرداخت یارانه به حمل و نقل عمومی مسافر درون و برون شهری با رویکردهای پرداخت یارانه بر مبنای جابجایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی را تا 1 /7 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 9 ـ وزارتخانه های کشور و راه و ترابری موظفند طرح توانمندسازی بنگاههای خصوصی و تعاونی حمل و نقل بار و مسافر درون شهری و برون شهری را تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 10 ـ وزارت راه و ترابری موظف است دستورالعمل حمل ترکیبی کالا از مبدأ تا مقصد نهایی با شبکه ریلی و شبکه مکمل جاده ای را تا تاریخ 1 /7 /1387 برای تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 11 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است دستورالعمل اجرایی مدیریت فوریتهای پزشکی در حوادث رانندگی (درون شهری و برون شهری) را تا تاریخ 1 /7 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 12ـ وزارت کشور موظف است برنامه بهره برداری از خطوط قطار شهری تا پایان سال 1390 را با اولویت بندی برآورد هزینه و زمان و نحوه تأمین مالی تا تاریخ 1 /7 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 13 ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است دستورالعمل الزام به داشتن توقفگاه برای انواع کاربری ها را تدوین و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برساند.

ماده 14 – وزارت راه و ترابری موظف است برنامه احداث راه های شریانی جاده ای و خطوط اصلی ریلی تا پایان سال 1390، افزایش سرعت در شبکه ریلی کشور، برقی کردن خطوط و اجرای علایم و تأسیسات و ارتباطات را به همراه اولویت بندی و برآورد هزینه و زمان اجرا و نحوه تأمین مالی حداکثر تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 15 ـ وزارت راه و ترابری موظف است برنامه احداث و ارتقای مجتمع های خدماتی ـ رفاهی جاده ای با امکانات کافی (شامل امکانات مناسب برای استراحت رانندگان) با رویکرد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی را تا تاریخ 1 /8 /1387 برای تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 16 ـ وزارتخانه های راه و ترابری و کشور موظفند، برنامه بهبود تردد و ارتقاء به حداقل سطح خدمت «هـ» (وضعیت تردد در سطح ظرفیت یا کمتر) تا پایان سال 1390 در کلیه مسیرهای شریانی برون و درون شهری (با اولویت کلانشهرها) را تا پایان مهرماه 1387 به ستاد ارایه نمایند.

ماده 17 ـ وزارت صنایع و معادن موظف است طرح تولید وسایل نقلیه تا پایان سال 1390 را با محورهای ذیل حداکثر تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.

الف ـ استانداردسازی تولید و سایل نقلیه در مصرف سوخت، آلایندگی و ایمنی.

ب ـ تولید وسایل نقلیه سواری دوگانه سوز و پایه گازسوز (بنزین ـ گاز طبیعی)، سواری نفت گاز سوز، سنگین دو سوخته (نفت گاز ـ گاز طبیعی)، بنزین سوز کم مصرف و برقی و دورگه (هیبریدی برقی)

ج ـ تولید ناوگان و تجهیزات حمل و نقل عمومی (اتوبوس، میدی بوس، مینی بوس، ون، لوکوموتیو، ریل، واگن معمولی و خودکشش، اتوبوس ریلی و … )

ماده 18 ـ وزارت نفت موظف است برنامه بهینه سازی پالایشگاه ها در راستای افزایش تولید بنزین و نفت گاز را تا تاریخ 1/ 8/ 1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 19 ـ وزارت نفت موظف است با همکاری وزارت صنایع و معادن، برنامه حمایت از تولید تجهیزات عرضه گاز طبیعی به ویژه جایگاههای متوسط (با سوختگیری سریع) و فشار سازهای خانگی را تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 20 ـ وزارت نفت موظف است برنامه حمایت از تولید سوخت با منشاء غیرفسیلی برای وسایل نقلیه را تا تاریخ 1 /8 /1387 جهت تصویب به ستاد ارایه نماید.

ماده 21 ـ تمامی دستگاههای اجرایی، به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ایران و نیروی انتظامی موظفند برنامه ها و گزارش اقدامات خود را از طرحهای آموزشی فرهنگ سازی و تبلیغاتی در راستای مفاد قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به ستاد ارایه نمایند.

ماده 22 – به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای زمانبندی شده طرح ها و پروژه های مرتبط با اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، کارگروهی متشکل از وزارت راه و شهرسازی (رییس) و با عضویت معاونین ذی ربط وزارتخانه های کشور، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور تشکیل می شود. کارگروه یاد شده موظف است هر سه ماه یک بار عملکرد دستگاه اجرایی در راستای مفاد قانون مذکور را بررسی و گزارش پیشرفت کار موضوع ماده (3) قانون یاد شده و پیشنهادهای لازم را به هیئت وزیران ارایه نماید.

تبصره – دبیرخانه کارگروه در وزارت راه و شهرسازی مستقر و مسئولیت آن بر عهده معاون ذی ربط وزارت راه و شهرسازی است.

ماده 23ـ به منظور مدیریت یکپارچه اجرای قانون حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و استقرار دبیرخانه نمایندگان ویژه رییس جمهور، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با ریاست یکی از نمایندگان ویژه رییس جمهور به عنوان رییس ستاد با حکم رییس جمهور در نهاد ریاست جمهوری تشکیل می گردد.

تبصره 1– ستاد با کلیه امکانات، اعتبارات، تعهدات، وظایف و اختیارات و نیروی انسانی در وزارت راه و شهرسازی مستقر می‌گردد تا به طور هماهنگ و منسجم در مجموعه ساختار و تشکیلات آن وزارتخانه و در صورت لزوم با انجام اصلاحات ساختاری با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در قالب پست‌ های سازمانی موجود آن وزارتخانه فعالیت نماید.

تبصره 2– وزارت راه و شهرسازی با همکاری و هماهنگی معاونت حقوقی رییس‌‌ جمهور موظف است ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویب‌ نامه ضمن انجام اقدامات زیر، پیشنهادهای تنقیحی لازم را برای اصلاح یا حذف احکام و مقررات موجود ارایه نماید.
الف- احصای آن دسته از وظایف و اختیارات ستاد که جنبه اجرایی داشته و مربوط به دستگاه‌های خاص می‌ باشد و انتقال آنها به دستگاه مربوط.
ب- احصای آن دسته از وظایف و اختیارات ستاد که جنبه تصمیم‌ گیری و تصویب داشته و احراز آخرین وضعیت اعمال وظایف و اختیارات مذکور و ارایه پیشنهادهای لازم به منظور تعیین تکلیف آنها به هیئت وزیران.
ج- احصای وظایف و اختیارات پیش‌ بینی شده در مصوبات و مقررات برای نمایندگان ویژه رییس جمهور (سابق) موضوع بند (الف) ماده (1) و احراز آخرین وضعیت اعمال وظایف و اختیارات مذکور.

تبصره 3– کا‌رگروهی مرکب از معاونین ذی‌ ربط وزارتخانه‌ های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور، معاونت اجرایی رییس جمهور و نهاد ریاست جمهوری موظفند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌ نامه وضعیت مطالبات و تعهدات ستاد را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، مشخص و تسویه نمایند.

ماده 24 ـ دستگاههای اجرایی موظفند برای انجام وظایف خود در اجرای این آیین نامه، مجری مشخص با حکم بالاترین مقام دستگاه منصوب نمایند.

این تصویبنامه در تاریخ 5 /6 /1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور – پرویز داودی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.