حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 5 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18459 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 22×
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
شناسه : 39862

وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در جلسه مورخ 1387/12/17 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره 131401 /ت41048 مورخ 1387/6/7 «آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» را به شرح زیر تصویب نمودند: آیین نامه […]

پ
پ

وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در جلسه مورخ 1387/12/17 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره 131401 /ت41048 مورخ 1387/6/7 «آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده
مصوب 1387,12,17با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1ـ واژه‌ ها و اصطلاحات زیر در این آیین نامه در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف ـ ستاد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.

ب ـ نظارت عالی: سیاستگذاری، پایش نحوه اجرای فرایند، تعیین مجری و پیگیری اقدامات لازم در راستای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تا رسیدن به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت.

ج ـ خودروی فرسوده: خودرویی که طبق ماده (۴) تصویبنامه شماره ۹۲۳۰۸/ت ۴۰۵۸۷ک مورخ ۷/ ۶/ ۱۳۸۷ حائز شرایط فرسودگی باشد.

د ـ اسقاط: اعمال تغییرات فیزیکی بر روی خودروی فرسوده، به صورتی که خودرو و قطعات آن غیرقابل استفاده مجدد در چرخه حمل و نقل باشد و مطابق قانون و مقررات شرایط لازم برای ابطال اسناد آن فراهم شود.

هـ ـ گواهی اسقاط: برگه ای که نشان دهنده اسقاط خودرو در مراکز مجاز است و برابر شرایط مندرج در طرح صادر می گردد.

و ـ کمک بلاعوض: وجهی که پس از طی مراحل اسقاط خودرو و تایید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به صورت بلاعوض به مالکین خودروهای فرسوده پرداخت می گردد.

ماده 2ـ اشخاصی که خودروی آنها تا پایان سال 1390 به سن فرسودگی می رسند می توانند از ابتدای سال 1388 برای اسقاط خودرو اقدام نمایند و از مزایای مقرر در این آیین نامه بهره‌ مند شوند.

ماده ۳ـ برای از رده خارج شدن خودروهای سواری فرسوده شخصی تا پایان سال ۱۳۹۰، کمک بلاعوض با رعایت میزان اعتبارات قابل تخصیص سالیانه و تا سقف مبالغ جدول زیر اعطا می گردد.
(ارقام به میلیون ریال)


سال عرضه برای اسقاط
شرح

۱۳۸۸

۱۳۸۹

۱۳۹۰

خودروهایی که تا پایان سال ۱۳۸۸ به سن فرسودگی می رسند

۱۵

۱۰

۵

خودروهایی که در سال ۱۳۸۹ به سن فرسودگی می رسند

۱۵

۱۵

۱۰

خودروهایی که در سال ۱۳۹۰ به سن فرسودگی می رسند

۱۵

۱۵

۱۵

ماده 3 ـ دستگاههای مربوط در اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به شرح زیر می باشد:
الف ـ ستاد به عنوان مرجع نظارت عالی.
ب ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسؤل احراز اصالت خودرو در مراکز اسقاط و انتقال داده های مرکز شماره گذاری به ستاد و ابطال نهایی اسناد و مدارک خودروها پس از اسقاط.
ج ـ خودرو سازان و واردکنندگان به عنوان مسؤل اسقاط مطابق ماده (7) این آیین نامه.
د ـ مراکز اسقاط به عنوان عامل اجرای عملیات اسقاط.

تبصره 1 – پرداخت کمک بلاعوض به خودروهای سواری شخصی با سن بیش از (35) سال، صرفاً تا پایان سال 1388 صورت می پذیرد.

تبصره 2 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات اعطایی در قالب خرید خودرو را صرفاً به متقاضیان طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اختصاص دهد.

ماده 4– برای از رده خارج شدن خودروهای فرسوده عمومی، تا پایان سال 1390، تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض با رعایت میزان اعتبارات قابل تخصیص سالیانه و تا سقف مبالغ جدول زیر اعطا می گردد.


تاکسی

وانت با ظرفیت یک تن و بالاتر

ون و وانت با ظرفیت بالاتر از یک تن

مینی بوس

اتوبوس برون شهری

کامیون بالای 17 و کشنده

کمک بلاعوض
(میلیون ریال)

30

10

20

30

100

50

تسهیلات بانکی
(میلیون ریال)
(80%)
(قیمت خودرو)

70

70

70

200

1200

600

دوره بازپرداخت (ماه)

60

60

60

72

84

84

تبصره ۱ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است خط اعتباری لازم برای پرداخت تسهیلات مندرج در جدول فوق را تعیین و سهم اعتباری بانکهای عامل از این تسهیلات را به آنها ابلاغ نماید.

تبصره 2 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات اعطایی در قالب خرید خودرو را صرفاً به متقاضیان طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اختصاص دهد.

ماده 5 (اصلاحی 17/12/1387)– وارد کنندگان خودرو، اجزاء، قطعات، مواد اولیه، تجهیزات و سایر اقلام مرتبط با صنایع حمل و نقل در صورت ارائه گواهی اسقاط خودرو (بجز موتور سیکلت) مشروط به عدم استفاده از کمک های بلاعوض مندرج در مواد (3) و (4)، به ازای هر دستگاه معادل مبالغ کمک بلاعوض یاد شده، از تخفیفات ترجیحی در سود بازرگانی واردات اقلام یاد شده برخوردار می گردند.

تبصره 1 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است خط اعتباری لازم برای پرداخت تسهیلات مندرج در جدول فوق را تعیین و سهم اعتباری بانکهای عامل از این تسهیلات را به آنها ابلاغ نماید.

تبصره 2 – ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت مکلف است عملکرد ریالی سالیانه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به نحوی تنظیم کند که مازاد بر اعتبار قابل تخصیص مربوط مندرج در قانون بودجه سالیانه ایجاد تعهد ننماید.

ماده 6 – واردکنندگان خودرو، اجزاء، قطعات، مواد اولیه، تجهیزات و سایر اقلام مرتبط با صنایع حمل و نقل در صورت ارائه گواهی اسقاط خودرو (بجز موتورسیکلت) مشروط به عدم استفاده از کمک های بلاعوض مندرج در مواد (3) و (4)، به ازای هر دستگاه معادل مبالغ کمک بلاعوض یاد شده، از تخفیفات ترجیحی در سود بازرگانی واردات اقلام یاد شده برخوردار می گردند.

ماده ۶– خودرو سازان و موتور سیکلت سازان موظفند از ابتدای سال ۱۳۸۸ حداقل معادل سی درصد (۳۰ %) تولید ماهانه خود گواهی اسقاط به ستاد تحویل نمایند.

تبصره ۱– میزان درصد یاد شده در صورت نیاز هر دو ماه یکبار با اعلام ستاد تغییر می یابد.

تبصره ۲– خودرو سازان موظفند پس از معرفی ستاد نسبت به تحویل خودرو حداکثر ظرف سی روز کاری، اقدام نمایند.

ماده ۷– خودروسازان می توانند برای پشتوانه اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و به منظور تامین منابع، نسبت به فروش اوراق مشارکت براساس مقررات مربوط اقدام نمایند.

تبصره 1 – میزان درصد یاد شده در صورت نیاز هر دو ماه یکبار با اعلام ستاد تغییر می یابد.

تبصره 2 – خودروسازان موظفند پس از معرفی ستاد نسبت به تحویل خودرو حداکثر ظرف سی روز کاری، اقدام نمایند.

ماده ۸– مراحل اسقاط خودروهای فرسوده به ترتیب مراحل زیر انجام می شود:

ماده 8 – خودروسازان می توانند برای پشتوانه اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و به منظور تامین منابع، نسبت به فروش اوراق مشارکت براساس مقررات مربوط اقدام نمایند.

الف – مراجعه مالک خودروی فرسوده به همراه خودرو و مدارک به مرکز اسقاط.

ب – کنترل و بررسی صحت و اصالت مدارک و تطبیق آنها با خودرو.

ج – دریافت مجوز اسقاط از پایگاه اطلاعاتی ستاد.

د – اسقاط در حضور مدیر و کارشناس مرکز اسقاط و مالک خودرو، در حد ارکان اسقاط شامل برش ستون و سقف، سوراخ نمودن موتور، از بین بردن شماره های شاسی، بدنه، موتور و فک پلاک به گونه ای که در چرخه حمل و نقل مجدد قابل استفاده نباشد.

هـ – ثبت اسقاط خودرو توسط مرکز اسقاط در پایگاه اطلاعاتی ستاد.

ماده ۹– احراز اصالت خودرو و گواهی اسقاط در مراکز اسقاط بنا به تشخیص پلیس، توسط کارشناس رسمی (مقیم) یا کارشناس یا کاردان فنی نیروی انتظامی (مقیم) انجام می گیرد.

ماده 9 – مراحل اسقاط خودروهای فرسوده به ترتیب مراحل زیر انجام می شود:
الف – مراجعه مالک خودروی فرسوده به همراه خودرو و مدارک به مرکز اسقاط.
ب – کنترل و بررسی صحت و اصالت مدارک و تطبیق آنها با خودرو.
ج – دریافت مجوز اسقاط از پایگاه اطلاعاتی ستاد.
د – اسقاط در حضور مدیر و کارشناس مرکز اسقاط و مالک خودرو، در حد ارکان اسقاط شامل برش ستون و سقف، سوراخ نمودن موتور، از بین بردن شماره های شاسی، بدنه، موتور و فک پلاک به گونه ای که در چرخه حمل و نقل مجدد قابل استفاده نباشد.
هـ – ثبت اسقاط خودرو توسط مرکز اسقاط در پایگاه اطلاعاتی ستاد.

تبصره – در صورت عدم تایید مدارک در بند «ب» ماده (8) و یا عدم همخوانی اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی ستاد، خودرو فرسوده در مرکز اسقاط باقی مانده و کارشناس مرکز اسقاط با همکاری نیروی انتظامی موظفند ظرف ده روز نسبت به تعیین تکلیف خودروی مربوط اقدام نمایند.

ماده ۱۰– پس از تایید اسقاط خودرو در پایگاه اطلاعاتی ستاد توسط کارشناس مقیم، گواهی اسقاط خودرو جهت استفاده برای شماره گذاری خودروهای وارداتی یا استفاده از تخفیفات گمرکی و سود بازرگانی توسط ستاد صادر و به نیروی انتظامی و گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام می گردد.

تبصره 1 – در صورت عدم تایید مدارک در بند «ب» ماده (8) و یا عدم همخوانی اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی ستاد، خودرو فرسوده در مرکز اسقاط باقی مانده و کارشناس مرکز اسقاط با همکاری نیروی انتظامی موظفند ظرف ده روز نسبت به تعیین تکلیف خودروی مربوط اقدام نمایند.

تبصره 2 – در صورت احراز تخلف مراکز اسقاط در خصوص واگذاری وسیله نقلیه اسقاط شده یا قطعات اصلی آن (موتور، شاسی، اتاق، دستگاه سوخت رسان و دستگاه انتقال نیرو) به تشخیص نیروی انتظامی موضوع اعزام کارشناس به مرکز اسقاط مذکور به مدت سه ماه متوقف می شود و مراتب به همراه مستندات جهت تصمیم گیری به کارگروه موضوع ماده (18) منعکس می گردد.

ماده ۱۱– نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است اطلاعات خودروهایی را که تا سال ۱۳۹۰ به سن فرسودگی می رسند حداکثر تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۸۸ و همچنین اطلاعات به روز شده را نیز در مراحل انجام طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ستاد تحویل نماید.

ماده ۱۲– خودروسازان موظفند هر ماه گزارش تعداد خودروهای تولید شده (فروخته شده به مشتریان داخلی) را همراه با مشخصات خودروهای فرسوده اسقاط شده ما به ازای آن به ستاد ارائه نمایند.

ماده ۱۳– نیروی انتظامی موظف است گزارش خودروهای فرسوده اسقاط شده را ماهانه به ستاد ارسال نماید.

ماده ۱۴– قیمت لاشه خودروی فرسوده براساس نظر کارشناسی محاسبه و توسط ستاد تعیین می گردد.

ماده ۱۵– قیمت لاشه خودروی فرسوده برای اجرا و توسعه طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به حسابی که به همین منظور برابر مقررات مربوط افتتاح می شود واریز و تحت نظارت ستاد با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه خواهد شد.

ماده ۱۶– در هر استان، هیأتی مرکب از نمایندگان معاون امور عمرانی استاندار، سازمان حفاظت محیط زیست استان، پلیس راهور استان و مراکز اسقاط استان تشکیل و به ستاد معرفی می شود تا با برگزاری جلسات ماهانه، عملکرد عملیات اسقاط استان را رسیدگی و به ستاد گزارش نماید.

ماده ۱۷– کارگروهی مرکب از نمایندگان ستاد، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور ناجا، وزارت صنایع و معادن یا نماینده خودروسازان و مراکز اسقاط در ستاد تشکیل و عملکرد ماهانه استان ها را بررسی و رسیدگی می نمایند.

ماده 18 (اصلاحی 17/12/1387)– این آیین نامه از ابتدای سال 1388 لازم الاجرا است.

تبصره – نحوه تأسیس، فعالیت، نظارت و لغو پروانه مراکز اسقاط به موجب دستورالعملی خواهد بود که پس از تأیید کارگروه یاد شده توسط وزارت راه و شهرسازی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط ابلاغ می شود.

ماده 19 – این آیین نامه از ابتدای سال 1388 لازم الاجرا است.

ماده 21 – استفاده از گواهی های اسقاط خودروهای فرسوده آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت صادر گردیده و تاکنون به صورت تخفیفات ترجیهی حقوق ورودی واردات قطعات یا خودرو در گمرک جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار نگرفته اند برای استفاده در اولین شماره گذاری خودروهای وارداتی جهت تسویه حساب آنها برابر بند (3) تصویب نامه شماره 92308 /ت 40587 ک مورخ 7 /6 /1387 مجاز است.

این تصویب نامه در تاریخ 1388/3/17 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور- پرویز داودی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.