حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 3 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18459 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 22×
۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
شناسه : 35350

آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزانمصوبه نهصد و بیست و هفتمین (927) جلسه شورای عالی آموزش و پرورشتاریخ 24 /12 /1394 (بررسی شده در جلسات 926 و 927) مقدمه:در راستای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش[پاورقی 1] و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران [پاورقی 2] و نظر به اهمیت، ضرورت و نقش راهنمایی […]

پ
پ

آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان
مصوبه نهصد و بیست و هفتمین (927) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش
تاریخ 24 /12 /1394 (بررسی شده در جلسات 926 و 927)

مقدمه:
در راستای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش[پاورقی 1] و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران [پاورقی 2] و نظر به اهمیت، ضرورت و نقش راهنمایی و مشاوره تحصیلی در شناسایی و رشد همه جانبه استعدادها، توانایی ها و رغبت های دانش آموزان، متناسب با نیاز حال و آینده کشور و نیز آماده سازی آنان برای انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی خود که از دوره ابتدایی آغاز می شود و تا پایان دوره دوم متوسطه استمرار دارد، «آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان» به شرح زیر به تصویب می رسد:

پاورقی 1] گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده آن در همه دوره های تحصیلی و برای همه دانش آموزان (راهکار 6-1)
– طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها و حِرَف و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه مندی و توانایی آنان. (راهکار 2-21)

پاورقی 2] مشاوره و هدایت تحصیلی و تربیتی در همه دوره های تحصیلی الزامی است انتخاب شاخه و رشته تحصیلی در پایان دوره آموزش عمومی و براساس نتایج عملکرد درسی و تربیتی در طول این دوره تحصیلی صورت می گیرد (بند 5-12)
– دوره متوسطه دوم دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش است، هر یک از شاخه های این دوره دارای رشته هایی خواهد بود که تنوع آنها بر اساس نیاز جامعه ، اقتضای زمان و امکان اجرای آن تعیین می شود. (بند 6-12)

ماده 1– تعریف:
فرآیند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان، تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی خویش، شاخه ها و رشته های تحصیلی، حِرَف و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

ماده 2– اهداف:

1– شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان،

2– کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان،

3– کمک به هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه ها و رشته های تحصیلی، براساس سیاست های توسعه ای کشور.

ماده 3– ملاک ها و عوامل:
هدایت دانش آموزان به شاخه و رشته های تحصیلی براساس ملاک ها و عوامل زیر انجام می شود:

1– نظر دانش آموز: توجه به انتخاب و اولویت بندی دانش آموز از بین شاخه ها و رشته های تحصیلی مورد نظر در دوره متوسطه، به میزان 10 درصد از کل امتیاز

2– نتایج عملکرد تحصیلی: بررسی نمرات دانش آموزان در تمام دروس دوره اول متوسطه ، با ضرایب اختصاصی هر یک از آنها در رشته ها و گروه های تحصیلی، به میزان 35 درصد از کل امتیاز

3– نتایج آزمون های مشاوره ای: نتایج آزمون های استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش های تحصیلی – شغلی دانش آموزان، به میزان 30 درصد از کل امتیاز

4– نظر معلمان: توجه به نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه در تعیین اولویت های انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان، به میزان 10 درصد از کل امتیاز

5– نظر والدین: دریافت نظر والدین در انتخاب و اولویت بندی رشته فرزند خود، به میزان 5 درصد از کل امتیاز

6– نظر مشاور: بررسی تخصصی عملکرد تحصیلی دوره ابتدایی و متوسطه، نتایج آزمون ها، نتایج عملکرد تحصیلی، مصاحبه و مشاوره با دانش آموزان و والدین آنان و توجه به نمره هویت [پاورقی 3] کسب شده، به میزان 10 درصد از کل امتیاز

پاورقی ] نمره هویت میزان تطابق و همبستگی حداقل 60 درصد تمامی ملاک های هدایت تحصیلی در پیشنهاد اولویت شاخه ، گروه و رشته تحصیلی به دانش آموزان می باشد.

تبصره 1– با توجه به ضرورت توزیع متوازن شاخه ها و رشته های تحصیلی، متناسب با امکانات آموزشی و نیازهای شغلی در سطوح مختلف منطقه ای، استانی و کشوری، ثبت نام دانش آموزان در همه مدارس اعم از دولتی، غیردولتی، هیئت امنایی و خاص از قبیل استعدادهای درخشان، استثنایی، شاهد، نمونه دولتی، وابسته، داوطلبان آزاد و در شاخه ها و رشته های تحصیلی، براساس مفاد این آیین نامه و در چارچوب سیاست های اعلام شده از سوی آموزش و پرورش و با اولویت امتیاز کسب شده، انجام می شود.

تبصره 2– چنانچه بنا به دلایل موجه، سوابق و عملکرد تحصیلی دانش آموزی، ناقص بوده یا در دسترس نباشد، سوابق و عملکرد پایه قبلی وی ملاک عمل خواهد بود.

ماده 4– برنامه ریزی و اجرا:
به منظور برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر اجرای فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان، مبتنی بر سیاست ها و خط مشی های مصوب توسعه متوازن شاخه ها و رشته های تحصیلی، «شورای برنامه ریزی هدایت تحصیلی» در سطح وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شود. وظایف و ترکیب اعضای این شورا، توسط وزیر آموزش و پرورش تعیین و ابلاغ می شود.

تبصره – سیاست ها و خط مشی های توسعه متوازن شاخه ها و رشته های تحصیلی که از سوی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می شود، به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می رسد.

ماده 5– زمان هدایت تحصیلی:
هدایت تحصیلی به صورت فرآیندی با تشکیل پرونده مشاوره ای از دوره ابتدایی آغاز و با انجام مداخله های مشاوره ای، آموزشی و تربیتی تا پایان دوره دوم متوسطه، ادامه می یابد، لکن تا زمان استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی، هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم صورت می پذیرد.

تبصره 1– وزارت آموزش و پرورش موظف است حداکثر ظرف مدت یک سال، نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی را طراحی کند و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.

تبصره 2– نمون برگ هدایت تحصیلی، برای همه دانش آموزان صادر و پس از تأیید مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیرماه همان سال برای قبولی های خرداد و همزمان با اعلام نتایج شهریور ماه، برای قبولی های شهریور، در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.

تبصره 3– دانش آموزان در شاخه نظری، به «رشته تحصیلی» و در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش، به «زمینه تحصیلی» هدایت می شوند. انتخاب رشته در شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش براساس شیوه نامه ای خواهد بود که وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می کند.

ماده 6– مسئولیت هدایت تحصیلی:
مسئولیت فرآیند برنامه ریزی و هدایت تحصیلی دانش آموزان، برعهده مشاور و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن و تأیید نهایی نمون برگ مربوط، بر عهده مدیر مدرسه است و همه کارکنان آموزشی و پرورشی مدرسه ملزم به همکاری با آنان می باشند.

ماده 7– تغییر شاخه یا رشته تحصیلی:
تغییر شاخه و رشته تحصیلی در پایان پایه دهم بلامانع است. ضوابط و مقررات آن به تصویب کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش می رسد.

ماده 8– شیوه نامه اجرایی:
شیوه نامه اجرایی این آیین نامه، مشتمل بر تهیه نمون برگ های هدایت تحصیلی، نظرخواهی از دانش آموزان، معلمان، والدین و تعیین اختصاص مشاور واجد صلاحیت به مدارس براساس استانداردهای مصوب و سایر موارد، حداکثر ظرف مدت 2 ماه پس از تصویب این آیین نامه، تدوین و با امضای وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می شود.

ماده 9– گزارش فرآیند اجرا:
وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش ارزشیابی اجرای این آیین نامه را به صورت دو سالانه به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.

ماده 10– قوانین مغایر:
با تصویب این آیین نامه، سایر قوانین و مقررات مغایر لغو می شود.

موضوع: آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان در نهصد و بیست و هفتمین (927) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ 24 /12 /1394 به تصویب رسید.
دبیر شورا رئیس جلسه
مهدی نوید علی اصغر فانی
آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان مورد تأیید است.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش – حسن روحانی

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.