هیأت وزیران در جلسه 3 /5 /1395 به پیشنهاد شماره 165334 مورخ 17 /12 /1393 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (7) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار – مصوب 1390 – آیین نامه اجرایی بازدید و مراجعه نمایندگان دستگاه های اجرایی به واحدهای تولیدی را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی بازدید و مراجعه نمایندگان دستگاه های اجرایی به واحدهای تولیدی
مصوب 1395,05,03
ماده 1 – در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف – دستگاه های اجرایی: دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری که بر اساس قوانین و مقررات مربوط مکلفند به واحدهای تولیدی مراجعه نمایند.
ب – کارگروه: کارگروه ساماندهی مراجعه نمایندگان دستگاه های اجرایی به واحدهای تولیدی، موضوع ماده (5) این آیین نامه.
پ – اتاق ها: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران.
ت – واحدهای تولیدی: واحدهایی که نسبت به تولید هرگونه کالا اقدام و دارای مجوز فعالیت از سوی مراجع ذی صلاح می باشند.
ث – سامانه : سامانه اطلاعاتی که اقدام اطلاعاتی واحدهای تولیدی و اقدام اطلاعاتی مورد نیاز جهت هرگونه بازدید و مراجعه نمایندگان دستگاه های اجرایی به واحدهای تولیدی را در خود نگهداری و پردازش کرده و از طریق درگاه الکترونیکی واحد و با رعایت سطح دسترسی طراحی و راه اندازی می شود.
ج – شماره واحد : اختصاص شماره ای انحصاری به هر یک از واحدهای تولیدی و دستگاه های اجرایی که تمامی اطلاعات هویتی و آماری مورد نیاز دستگاه های اجرایی و واحدهای تولیدی و طبقه بندی آنها از آن استخراج می شود.
ماده 2 – وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری دستگاه های اجرایی ذی ربط و اتاق ها و با نظارت و تایید کارگروه، طی شش ماه پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه نسبت به طراحی و راه اندازی سامانه با قابلیت های ذیل اقدام نماید:
ب – امکان دسترسی آسان و سریع دستگاه های اجرایی و واحدهای تولیدی به سامانه
پ – امنیت اطلاعات و کنترل سطح دسترسی دستگاه های اجرایی و واحدهای تولیدی
ت – اختصاص شماره واحد به واحدهای تولیدی و دستگاه های اجرایی
ث – امکان اخذ گزارش های مورد نیاز از واحدهای تولیدی و دستگاه های اجرایی
ج – ارتباط با سایر سامانه های مورد استفاده در دستگاه های اجرایی
چ – امکان اطلاع رسانی از طریق سامانه پیام کوتاه و یا سایر روش های الکترونیکی برای مراجعه کنندگان دستگاه های اجرایی
تبصره 1 – پس از استقرار سامانه، تمامی مراجعات نمایندگان دستگاه های اجرایی به واحدهای تولیدی، توسط دستگاه اجرایی ذی ربط از طریق سامانه ثبت خواهد شد.
تبصره 2 – طراحی و پیاده سازی سامانه مذکور در چارچوب ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیک صورت می گیرد.
تبصره 3 – دستگاه های اجرایی ذی ربط که نماینده یا بازرس به واحدهای تولیدی اعزام می کنند، موظفند اطلاعات مربوط به بازدیدهای خود را جمع آوری و به روز رسانی نموده و صحت آن را تأیید و در سامانه ثبت کنند.
تبصره 4 – سامانه ارتباط پایگاه داده های فوق را فراهم کرده و دسترسی را برای دستگاه های دیگر مهیا می کند و مالکیت معنوی داده ها متعلق به همان دستگاه باقی خواهد ماند.
تبصره 5 – دستگاه های اجرایی موظفند مستندات قانونی و فهرست تمام مراجعات خود را پس از یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه به دبیرخانه کارگروه ارسال نمایند و در صورت تایید کارگروه و ثبت آن توسط دستگاه اجرایی در سامانه، مجاز به مراجعه به واحدهای تولیدی می باشند.
ماده 3 – دستگاه های اجرایی موظفند جهت انجام وظایف قانونی خود از داده ها، اطلاعات و گزارش های بازدید های صورت گرفته یکدیگر که در سامانه ثبت شده است، استفاده کنند.
تبصره – در مواردی که اظهارات اخذ شده از واحدهای تولیدی باز گزارشات ثبت شده مغایرت داشته باشد، مراجعه به واحدهای تولیدی بلامانع است.
ماده 4 – نمایندگان دستگاه های اجرایی موظفند برنامه بازدید از واحدهای تولیدی شامل واحد تولیدی مورد بازدید، تاریخ و روز بازدید و موارد بازدید را در سامانه ثبت نمایند.
تبصره – مصادیق مراجعات بدون هماهنگی و سرزده باید به تایید کارگروه برسد.
ماده 5 – به منظور ساماندهی مراجعه نمایندگان دستگاه های اجرایی به واحدهای تولیدی، کارگروهی با ترکیب ذیل تشکیل می شود:
1 – معاون ذی ربط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (رییس)
2 – معاون ذی ربط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
3 – معاون ذی ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت
4 – معاون ذی ربط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
5 – معاون ذی ربط وزارت جهاد کشاورزی
6 – معاون ذی ربط وزارت امور اقتصادی و دارایی
7 – معاون ذی ربط سازمان حفاظت محیط زیست
8 – معاون ذی ربط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
9 – رییس سازمان ملی استاندارد ایران
10 – رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
13 – نماینده سایر دستگاه ها حسب موضوع با حق رأی
تبصره – نحوه تشکیل دبیرخانه کارگروه و فعالیت آن به تصویب کارگروه می رسد.
ماده 6 – وظایف و اختیارات کارگروه به شرح زیر تعیین می شود:
1 – بهبود و اصلاح فرآیندهای موازی و تکراری دستگاه های اجرایی برای کاهش مراجعه به واحدهای تولیدی و حذف موارد غیر ضرور.
2 – نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی و واحدهای تولیدی در اجرای مفاد این آیین نامه.
3 – صدور دستورالعمل های مورد نیاز و متناسب با فرآیندهای مشمول آیین نامه و بازنگری به صورت مستمر در چارچوب مفاد این آیین نامه.
4 – تعیین ضوابط سطح دسترسی دستگاه های اجرایی در سامانه.
5 – تعیین ضوابط استفاده، به کارگیری و سطح دسترسی سامانه برای بخش غیر دولتی که وظایف بازدید و بازرسی دستگاه های اجرایی به آنها واگذار شده است.
ماده 7 – اتاق ها موظفند هر شش ماه یک بار گزارش تحقق مفاد این آیین نامه، تحلیل ها، برنامه های بهبود و اصلاح را به کارگروه ارایه نمایند.
ماده 8 – واحدهای تولیدی وابسته به نیروهای مسلح از شمول این آیین نامه مستثنی می باشند.
معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه