موضوع : ابطال تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات نظام پزشکی
تاریخ: 2/7/70 ـ شماره دادنامه: 80 ـ کلاسه پرونده: 70/76
شاکی : رئیس کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی
مقدمه و گردش کار : شاکی در نامه تقدیمی به دیوان اعلام داشتهاند: باتوجه به اینکه قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران بصورت اصل 85 در کمیسیون بهداری و بهزیستی به تصویب رسیده است و کمیسیون دقیقاً در جریان اهداف و جزئیات مواد تصویبی قانون مذکور میباشد لازم دیده شد که اعلام نماید که تبصره 2ماده 32 آییننامه انتخابات تهیه و ابلاغ شده از سوی وزیر محترم بهداشت, درمان و آموزش پزشکی مغایرت صریح با ماده 6 قانون و تبصره 1 آن دارد, زیرا در ماده 6 و تبصره 1 آن بطور روشن مقرر گردیده است که از هر هیأت مدیره نظام پزشکی یک نفر نماینده جهت انتخاب 20 نفر عضو شورای عالی نظام پزشکی معرفی گردند و هیچ امتیازی را برای نماینده هیأت مدیره بعضی از شهرستانها قایل نشده است در صورتی که در تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات امتیازات ویژهای را برای نمایندگان هیأت مدیره نظام پزشکی بعضی از شهرستانها اجازه چند نفر نماینده را جهت شرکت در جلسه مجمع نمایندگان هیأت مدیره نظام پزشکی داده است. خواهشمند است باتوجه به اینکه تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات مغایرت آشکار با ماده 6 و تبصره 1 قانون دارد نسبت به لغو تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات نظام پزشکی اقدام فرمایید. مدیرکل دفتر امور حقوقی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی طی نامه شماره 1782/5/ن مورخ 13/6/70 در پاسخ اعلام داشتهاند: مورد شکایت تبصره 2 ماده 32آییننامه انتخابات موضوع تبصره ماده 20 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران است. بموجب تبصره ماده 20 قانون مرقوم آییننامه مذکور توسط وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی با همکاری هیأت مرکزی نظارت و کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی تهیه شده است, بنابراین در تهیه و تدوین آنچه که مورد شکایت است خود کمیسیون محترم بهداری و بهزیستی همکاری داشته و در واقع نسبت به مصوبه خویش معترض و ماًلا هم مدعی و هم مدعیعلیه است. از آنجایی که بازنگری و اصلاح و یا تغییر و یا حذف بعضی از مقررات آییننامه مورد بحث به وسیله مراجعی که آن را تدوین کردهاند امکانپذیر بوده است, لذا به نظر میرسد موجبی برای احاله و طرح موضوع به هیأت محترم دیوان عدالت اداری نبوده و شاکی میتوانسته با همکاری وزارت متبوع و هیأت مرکزی نظارت در صورت لزوم در مصوبه خویش تجدیدنظر نمایند. قطع نظر از اینکه مداخله کمیسیون محترم بهداری و بهزیستی مجلس در امور اجرایی و آییننامهنویسی و برگزاری انتخابات که از وظایف اختصاصی قوه مجریه است, مخالف و مغایرت با قانون اساسی و اصل تفکیک قوا به نظر میرسد اصولا موردی برای تقاضای الغاﺀ و ابطال تبصره 2 ماده 32 آییننامه انتخابات از سوی کمیسیون محترم نمیباشد, زیرا مفاد این تبصره به مفهومی دیگر در ماده 6 تصویبنامه شماره 4996/ت/100 مورخ 19/2/70 هیأت محترم وزیران موضوع ماده 30 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی آورده شده و به عبارت اخری تبصره مورد بحث به وسیله تصویبنامه که بنابه پیشنهاد وزارت متبوع و به تاریخ مؤخر تدوین شده نسخ ضمنی گردیده است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجﻩالاسلام محمدرضا عباسی فرد و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل, و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراﺀ بشرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی :
تبصره 1 ماده 6 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب 24/4/69 مجلس محترم شورای اسلامی مقرر داشته است به اینکه «هیأت مدیره نظام پزشکی هر یک از شهرستانها یک نفر را به عنوان نماینده خود برای انتخاب 20 نفر مذکور در بند 2 معرفی مینماید» و باتوجه به اینکه اصولا هر نمایندهای دارای یک رأی میباشد و اینکه در قانون هیچ امتیازی بین رأی نمایندگان هیأت مدیره نظام پزشکی شهرستان از حیث تعداد مشمولین موضوع ماده 4 قانون قائل نشده است لذا مفاد تبصره 2 ماده 32آییننامه انتخابات اولین دوره هیأت مدیره و اعضاﺀ شورای عالی نظام پزشکی که اعتبار رأی نماینده هیأت مدیره نظام پزشکی شهرستان را که 100 تا 200 نفر مشمول دارند, دو رأی تلقی کرده است مخالف قانون تشخیص و ابطال میگردد.
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه