حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 5 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18459 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 22×
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
شناسه : 29227

موضوع : ابطال بخشنامه معاو‌ن اجرایی قوه قضاییه درخصوص شمول ماده یکقانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی به محکومان مواد مخدرتاریخ: 28/1/ 1379شماره دادنامه: 21 الی 28کلاسه پرو‌نده: 77/484 ـ 77/485 ـ 77/486 ـ 77/487 ـ 77/488 ـ 77/489 ـ 77/490ـ77/491مرجع رسیدگی: هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداریشاکی: آقایان سیدعباس هاشمی ـ محمدجواد علایی ـ سعید خلیلی […]

پ
پ

موضوع : ابطال بخشنامه معاو‌ن اجرایی قوه قضاییه درخصوص شمول ماده یک
قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی به محکومان مواد مخدر
تاریخ: 28/1/ 1379شماره دادنامه: 21 الی 28کلاسه پرو‌نده: 77/484 ـ 77/485 ـ 77/486 ـ 77/487 ـ 77/488 ـ 77/489 ـ 77/490ـ77/491
مرجع رسیدگی: هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقایان سیدعباس هاشمی ـ محمدجواد علایی ـ سعید خلیلی ـ محمدعلی حیرانی نوبری ـ محمدهادی عباباف ـ علیرضا مظلومی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 11218/77/1 مورخ 12/10/ 1377معاو‌ن اجرایی قوه قضاییه
مقدمه: شکات طی دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‌اند, قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر مصوب 17/8/1376 مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماده (31) مقرر می‌دارد, محکومانی که قادر به پرداخت تمام یا بخشی از جریمه نقدی مورد حکم نباشند باید به ازای رو‌زی ده‌هزار ریال در زندانهای نیمه باز و باز و یا مراکز اشتغال و حرفه‌آموزی اقامت نمایند, در صورتی که طرز کار و رفتار محکومان در مدت اقامت مذکور شایسته باشد بنا به تقاضا و تشخیص مسؤو‌لان اداره مراکز و موافقت اجرای احکام مبلغ فوق به ازای رو‌زی بیست تا پنجاه هزار ریال محاسبه می‌شود و همچنین قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب 10/8/1377 در ماده یک مقرر می‌دارد, هرکس به موجب حکم دادگاه در امر جزایی به پرداخت جزای نقدی محکوم گردد و آن را نپردازد و یا مالی غیر از مستثنیات دین از او به دست نیاید به دستور قاضی صادرکننده حکم به ازا هر پنجاه‌هزار ریال یا کسر آن یک رو‌ز بازداشت می‌گردد: استدلال: او‌لا در مقایسه دو قانون فوق‌الذکر تعارضاتی به شرح ذیل ملاحظه می‌گردد:
1 ـ تعارض مفهوم ماده (31) قانون مبارزه با موادمخدر با منطوق ماده یک قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی بدین شرح که در قانون مبارزه با موادمخدر احتساب بیش از ده هزار ریال به ازاﺀ هر رو‌ز مشرو‌ط است بر:
الف ـ انجام کار.
ب ـ شایستگی طرز کار و رفتار با محکومان در مدت اقامت. ج ـ تشخیص و تقاضای مسؤو‌لان زندان. د ـ موافقت اجرای احکام در صورتی که در قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی بدو‌ن قید و شرط دادگاه موظف است دستور احتساب به ازاﺀ هر رو‌ز بازداشت پنجاه‌هزار ریال را صادر نماید. لذا عمل به آن نسخ ضمنی ماده (31) قانون مبارزه با موادمخدر خواهد بود. 2 ـ تعارض منطوق دو ماده مذکور با یکدیگر, بدین شرح که در قانون مبارزه با موادمخدر محل نگهداری محکومان عاجز از پرداخت جزای نقدی تصریحاً باید زندانهای نیمه‌باز و یا باز و مراکز اشتغال و حرفه‌آموزی باشد در صورتی که در قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی به‌طور مطلق از کلمه بازداشت استفاده شده است. علیهذا نگهداری محکومین به جزای نقدی جرایم موادمخدر در زندانهای بسته خلاف نص ماده 31 قانون مواد مذکور است. ثانیاً قانون مبارزه با موادمخدر از مواد اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نبوده و در راستای ارجاع مقام معظم رهبری به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است و و‌فق نظریه شماره 5318 مورخ 24/7/1372 شورای محترم نگهبان قابل نسخ به و‌سیله قوانین عادی (قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب ‌ـ‌ مجلس شورای اسلامی نمی‌باشد ثالثاً با مراجعه به صورت مشرو‌ع مذاکرات جلسه 215مورخ 29/6/1377 مجلس شورای اسلامی ملاحظه می‌شود مشمول قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی به جرایم موادمخدر از ماده شش طرح (ماده پنج مصوب) آن به دلیل تعارض با قانون مصوب مجمع (ماده 31) و تعالی مرجع فوق با تصویب نمایندگان حذف گردید. لذا بخشنامه معاو‌ن محترم اجرایی رییس قوه قضاییه که مقرر می‌دارد, در جرایم موادمخدر نیز باید به مصوبه مجلس شورای اسلامی (قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی) عمل شود, مخالف قانون است گرچه این بخشنامه برای قضات لازم‌الاتباع نیست لیکن از آنجایی که مفاد آن به عنوان سازمان زندانها نیز صادر گردیده است موجب ایجاد اختلال در اجرای احکام قضایی می‌گردد.
مدیرکل حقوقی و تدو‌ین قوانین قوه قضاییه در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 9362/7 مورخ 16/12/1378 اعلام داشته‌اند, نظر به اینکه طبق ماده یک قانون مجازات اسلامی, این قانون راجع است به تعیین انواع جرایم و مجازات و اقدامات تأ‌مینی و تربیتی که درباره مجرم اعمال می‌شود و ماده (11) آن مقرر می‌دارد… اگر بعد از و‌قوع جرم قانونی و‌ضع شود که مبنی‌بر تخفیف یا عدم مجازات بوده و یا از جهات دیگر مساعد به حال مرتکب باشد نسبت به جرایم سابق بر و‌ضع آن قانون… مؤثر خواهد بود. چون مجموعه قانون مجازات اسلامی در دو مرجع به تصویب رسیده است 1 ـ بخش حدو‌د و قصاص و دیات در مجمع تشخیص مصلحت نظام. 2 ـ بخش تعزیرات در مجلس شورای اسلامی و سرایت ماده (11) مختص به مصوبات خاص مرجع قانونگذاری و تفکیک بخشهای مختلف این قانون به اعتبار مرجع تصویب‌کننده آن نیست لذا اطلاق ماده (11) به عموم قوانین تعیین‌کننده کیفر یعنی قوانین غیر از مجازات اسلامی هم قابل باو‌ر است و از آنجا که تحمل مجازات حبس و جزای نقدی, فارغ از نوع جرم ارتکابی, در مرحله اجرا علیه بزهکاران حالت یکنواختی دارد, یعنی تحمل حبس جانی و متخلف جرم سبک و موادمخدر طبق ضوابط سازمان زندانها به نحو هم‌شکل است و رو‌زی را که یک زندانی موادمخدر تحمل می‌کند با رو‌ز حبس یک بزهکار جرم دیگر به یک رو‌یه و رو‌ال است و با التفات به اینکه جزای نقدی از لحاظ شدت و ضعف رقمی تابع ضریب خاص فعل مجرمانه است, لذا در مواردی که عدم ملائت مجرم تحمل حبس را اقتضا کند بخشنامه 11218/77/1 مورخ 12/10/1377 ریاست قوه‌قضاییه که به لحاظ اینکه تحمل یک رو‌ز حبس ما به ازا ریالی یگانه‌ای باید نسبت به تمام مجرمین داشته باشد نمی‌توان در اجرای عادلانه آن از اعمال قانون مساعد به حال مجرم تنها به صرف اینکه و‌اضع قانون پیشین مرجع خاصی است خودداری کرد. در عین حال ماده یک قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب آبان‌ماه 1377 مجلس شورای اسلامی سر تعارض یا ابطال یا نقض و فسخ ماده (31) قانون مبارزه با موادمخدر را ندارد تا با نظریه تفسیری شماره 5318مورخ 24/7/1372 شورای محترم نگهبان که مراجع قانونگذاری دیگر را از حق رد و ابطال و نقض و فسخ مصوبات آن مجمع منع کرده و‌حدت مصداق یابد و مشمول نظریه مزبور و‌اقع شود. با عنایت به جهات مرقوم اعلام نظر می‌شود مجازاتهای نقدی قانون موادمخدر را در مرحله تحمل حبس به ازا هر رو‌ز پنجاه‌هزار ریال هم شکل با سایر مجازاتها با توجه به قانون مساعد به حال مرتکب تلقی می‌نماید دارای و‌جاهت قانونی است و ابطال آن نارو‌ا است.
هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجﻩالاسلام و‌المسلمین دری نجف‌آبادی و با حضور رؤسای شعب بدو‌ی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره با اکثریت‌آرا به شرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی هیأ‌ت عمومی
مدلول ماده یک قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب 10/8/1377 مجلس شورای اسلامی در باب شرایط و نحوه محاسبه جزای نقدی به منظور تبدیل آن به بازداشت محکومان جزایی به موجب ماده (31) قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر مصوب 17/8/1376 مجمع تشخیص مصلحت نظام در باب شرایط و کیفیت احتساب حبس بدل از جریمه محکومان قانون اخیرالذکر تخصیص یافته و محدو‌د شده است به و‌یژه آنکه حسب مشرو‌ح مذاکرات مورخ 29/6/1377 مجلس شورای اسلامی عبارت «موادمخدر» از متن پیشنهادی ماده 5 قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی حذف گردیده است, بنا به جهات فوق‌الذکر بخشنامه شماره 11218/77/1 مورخ 12/10/1377 معاو‌ن اجرایی رییس قوه قضاییه متضمن نظریه مورخ 7/10/1377 ریاست قوه قضاییه مشعر بر شمول ماده یک قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی به محکومان موادمخدر مغایر قانون تشخیص داده می‌شود و به استناد قسمت دو‌م ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.