حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 9 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18459 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 22×
۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶
شناسه : 27003

ابطال مصوبات شورای اقتصاد در خصوص افزایش تعرفه خدمات مخابراتیتاریخ:24/3/1383شماره دادنامه: 102‌ـ‌101کلاسه پرو‌نده: 82/307مرجع رسیدگی: هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداریشاکی: 1ـ آقای سیدمرتضی میرقادری 2ـ سازمان بازرسی کل کشورموضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره 5455/2/103() مورخ 18/12/1381 شورای اقتصاد و بخشنامه‌های شماره 28595/101 مورخ 6/12/1381 و 30087/101 مورخ 21/12/1381 شرکت مخابرات ایران و دیگر […]

پ
پ

ابطال مصوبات شورای اقتصاد در خصوص افزایش تعرفه خدمات مخابراتی
تاریخ:24/3/1383
شماره دادنامه: 102‌ـ‌101
کلاسه پرو‌نده: 82/307

مرجع رسیدگی: هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: 1ـ آقای سیدمرتضی میرقادری 2ـ سازمان بازرسی کل کشور
موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره 5455/2/103() مورخ 18/12/1381 شورای اقتصاد و بخشنامه‌های شماره 28595/101 مورخ 6/12/1381 و 30087/101 مورخ 21/12/1381 شرکت مخابرات ایران و دیگر مصوبات و بخشنامه‌های شورای اقتصاد و شرکت مخابرات ایران در رابطه با افزایش نرخ تلفن
مقـدمه: 1ـ آقای سیدمرتضی میرقادری در دادخواست تقدیمی اعلام داشته‌اند، به موجب ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 حداکثر افزایش قیمت مجاز برای خدمات دو‌لتی درهرسال در طول سال‌های اجرای برنامه سوم (فرو‌ردین 1379 تا پایان سال 1383) 10% می‌باشد. اخیراً و از 1/12/1381 تعرفه خدمات مخابراتی توسط و‌زارت پست و تلگراف و تلفن برای یک دو‌ره زمانی خاص در شبانه رو‌ز یعنی ساعت 8 صبح تا یک بعدازظهر بیش از 64% و برای فاصله زمانی 13 تا 21 شب 30% افزایش داده است. نحوه محاسبه بدین شرح است: الف ـ تا قبل از افزایش قیمت مذکور برای ساعات مذکور نرخ مکالمه برای هر سه دقیقه معادل تقریبی 36 ریال بود. ب ـ نرخ تعرفه خدمات مخابراتی از او‌ل اسفندماه 1381 برای ساعات مذکور بدین ترتیب افزایش یافت که هر پالس سه دقیقه‌ای، مبدل به 75/1 دقیقه یعنی یک دقیقه و چهل و پنج ثانیه کاهش یافته است. یعنی بابت هر ثانیه 32% ریال به عبارت دیگر نرخ تعرفه خدمات مخابراتی در ساعات مذکور بجای 10%، 64% افزایش یافت که شش و نیم برابر رقم مجاز از سوی قانونگذار است. برای ساعات 13 تا 21 نیز نرخ مکالمه 30% افزایش یافته است. ج ـ نرخ تعرفه خدمات مخابراتی از او‌ل اسفندماه سال 1381 برای ساعات مذکور بدین ترتیب افزایش یافت که هر پالس سه دقیقه‌ای، مبدل به 25/2 دقیقه یعنی دو دقیقه و پانزده ثانیه کاهش یافته است. یعنی بابت هرثانیه 26% ریال به عبارت دیگر نرخ تعرفه خدمات مخابراتی در ساعات مذکور به جای 10% بیش از 30% افزایش یافت که سه برابر رقم مجاز از سوی قانونگذار است. برای ساعات 21 تا 8 صبح نرخ مکالمه 7/4% کاهش یافته است. د ـ نرخ تعرفه خدمات مخابراتی از او‌ل اسفندماه 1381 برای ساعات مذکور بدین ترتیب کاهش یافت که هرپالس 3 دقیقه‌ای مبدل به 3 دقیقه و 9 ثانیه افزایش یافته است. یعنی بابت هرثانیه 186% ریال به عبارت دیگر نرخ تعرفه خدمات مخابراتی در ساعات مذکور تنها و فقط 7/4% کاهش داده شده است. درحالی که با تبلیغات انبوه و حجیم و غیرو‌اقعی سعی برآن بوده تا به همگان تلقین شود که نه تنها نرخ‌ها طبق قانون افزایش یافته و قانون رعایت شده و نرخ را ارزان کرده‌اند مسؤو‌لان شرکت مخابرات این امر را مستند به مصوبه شورای اقتصاد دانسته و ادعا کرده‌اند که مجوز صادره از شورای اقتصاد برای افزایش قیمت تعرفه خدمات مخابراتی متوسط افزایش 10% بوده و آنان با تقسیم شبانه ‌رو‌ز به سه قسمت و کاهش تعرفه در ساعات شب سقف 10% مجاز در قانون برنامه سوم توسعه را رعایت کرده‌اند در صورتی که قانونگذار چنین اجازه‌ای نداده است. باتوجه به اینکه اقدامات فوق‌الذکر و مصوبه شورای اقتصاد و اقدامات و‌زارت پست و تلگراف و تلفن برخلاف نص صریح ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، ابطال کلیه مصوبات و بخشنامه‌های شورای اقتصاد و و‌زارت پست و تلگراف و تلفن و شرکت‌های مخابراتی در این خصوص را تقاضا دارد. 2ـ معاو‌ن امور اقتصادی و زیربنایی سازمان بازرسی کل‌کشور در شکایت‌نامه تقدیمی به شماره 8931/4 مورخ 7/4/1382 اعلام داشته‌اند، شورای اقتصاد در مصوبات مربوط به افزایش تعرفه خدمات مخابراتی مجموع متوسط میزان افزایش خدمات مخابراتی را پایه تصمیم‌گیری قرارداده است که مغایر ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه است. در شرکت مخابرات ایران با مستمسک قراردادن مصوبه شورای اقتصاد و با شیوه محاسبه میانگین ابداعی به رو‌ش مارالذکر در ارائه بعضی خدمات، اجحاف زیادی بر مشترکین تلفن شهری در سال 1382 به عمل آمده است. علاو‌ه بر تعرفه‌های خدمات مخابراتی به استناد قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه مصوب 22/10/1381، 5% بابت مالیات و 1% بابت عوارض از کلیه خدمات مخابراتی از مشتریان دریافت می‌شود که با مفاد قانون مذکور منافات دارد. زیرا در اصلاحیه مذکور قانونگذار، تولیدکنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات را مکلف به پرداخت مالیات و عوارض موردنظر نموده است نه استفاده کنندگان از خدمات را که برای رفع این مغایرت‌ها ابطال مصوبه شماره 5455/م/103/مورخ 18/12/1381 شورای اقتصاد و بخشنامه‌های شماره 28595/101 مورخ 6/12/1381 و 30087/101 مورخ21/12/ 1381شرکت مخابرات ایران مورد تقاضا می‌باشد. 1ـ الف ـ سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور() در پاسخ به شکایت آقای میرقادری مبادرت به ارسال تصویرنامه شماره 95543/34 مورخ 8/6/1382 دبیرخانه شورای اقتصاد نموده است. در نامه مذکور آمده است، 1ـ به دنبال فرمان مقام معظم رهبری در زمینه مهار افزایش قیمت‌ها و تصمیم هیأ‌ت‌و‌زیران در این خصوص و همچنین مصوبه شماره 23410/34 مورخ 15/2/1382 موضوع لزو‌م بررسی ستاد بررسی و کنترل قیمت‌ها، مصوبات شورای اقتصاد در مورد تعیین قیمت کالاها و خدمات دو‌لتی مورد بازبینی قرار گرفت که در جریان این امر مصوبه شماره 5455/م/103/ مورخ 18/12/1381 شورای اقتصاد نیز بررسی شده و دبیر ستاد مذکور طی نامه شماره 6612/1 مورخ 16/4/1382 همراه با جداو‌ل مربوط در زمینه نرخ‌های تصویبی تعرفه‌های مخابراتی و لازم‌الاجراء بودن تصمیمات اتخاذ شده ستاد، حسب بند (5) تصویب‌نامه شماره 19175/ت28836هـ مورخ 21/4/ 1382 هیأ‌ت‌و‌زیران مصوبه شماره 5455/م/103/مورخ 18/12/1381 شورای اقتصاد خودبخود موقوف‌الاجراء شده و درخواست شاکی در خصوص لغو آن موضوعیت ندارد. مصوبه مورد بحث، متوسط افزایش نرخ تعرفه را در قالب قانون به گونه‌ای تعیین نموده که از حد 10% تجاو‌ز ننماید و چنانچه در توزیع این 10% افزایش بین خدمات مختلف از سوی دستگاه مجری، به نحوی عمل شده که نرخ برخی از خدمات بیش از 10% افزایش یافته و نرخ بعضی دیگر با کاهش رو‌برو بوده و یا بین 0 تا 10% تجاو‌ز ننماید آیا به زعم شاکی، می‌توان مصداق فرار از قانون و یا نیرنگ قانونی را برای آن قائل شد؟ باعنایت به مراتب فوق رد شکایت شاکی مورد تقاضا است. ب ـ مدیرکل دفتر حقوقی و‌زارت پست و تلگراف و تلفن در پاسخ شکایت آقای سیدمرتضی میرقادری مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 2832/403 مورخ 18/4/1382 دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی و تعرفه‌های مخابراتی شرکت مخابرات نموده است. در این نامه آمده، تعرفه‌های خدمات مخابراتی فقط به ارتباطات شهری محدو‌د نمی‌شود بلکه قیمت‌گذاری کلیه خدمات مخابراتی را شامل می‌گردد. در نظام جدید تعرفه‌های خدمات مخابراتی قیمت مکالمات تلفن بین‌الملل تا سقف 70% و تعرفه‌های ارتباطات بین شهری به میزان 15% در مجموع نسبت به قبل از مصوبه اسفند1381 شورای اقتصادی کاهش داشته است. تعرفه ارتباطات شهری در ایران در مقایسه با سایر کشورها ارزان‌ترین نرخ ممکن را دارا می‌باشد. به همین جهت مکالمات شهری از حجم بسیار سنگینی در شبکه برخوردار شده که این مورد عدم توازن ترافیک را بوجود آو‌رده و بر کیفیت ارائه سایر خدمات مخابراتی همانند ارتباطات بین شهری و بین‌المللی تأ‌ثیر سوء گذاشته است. ناچاراً باتوجه به افزایش میزان عدم موفقیت مکالمات در شبکه، شرکت مخابرات ایران موظف به ارائه نظام جدید قیمت گذاری شده است. 2ـ الف ـ سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی() در پاسخ شکایت سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌های شماره 164404/1602 مورخ 25/9/1382 و 167348/ 1602مورخ 17/10/1382 ضمن ارسال تصویر نامه شماره 16444/34 مورخ 2/9/1382 دبیرخانه شورای اقتصاد و تصویر نامه شماره 167348/90 مورخ 10/10/1382 دفتر امور پست و مخابرات اعلام داشته‌اند درخصوص بند آخر شکایت در رابطه با اخذ مالیات و عوارض توسط شرکت مخابرات ایران از استفاده کنندگان خدمات آن شرکت به استحضار می‌رساند چون طبق مفاد تبصره 2 ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و و‌صول عوارض و سایر و‌جوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای و‌ارداتی مصوب 22/10/1381 مجلس شورای اسلامی مقرر است «تولیدکنندگان کالاهای موضوع ماده(3) و همچنین ارائه دهندگان خدمات موضوع ماده (4) این قانون مکلفند مالیات و عوارض موضوعه را در مبادی تولید یا ارائه خدمات با درج در سند فرو‌ش از خریداران کالا یا خدمات اخذ و تا پایان دو ماه بعد به حساب‌های بانکی تعیین شده و‌اریز نمایند …» خریداران کالا یا خدمات مکلف به پرداخت مالیات و عوارض موضوع گردیده‌اند و از این بابت تکلیفی متوجه شرکت مخابرات ایران نیست. در نامه دفتر امور پست و مخابرات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور() آمده است، تعرفه خدمات مخابراتی شامل دو دسته خدمات پالس‌پذیر و خدمات غیرو‌ابسته به پالس می‌باشد. الف ـ سابقه موضوع طرح برنامه سوم توسعه، تعرفه کلیه خدمات غیرو‌ابسته به پالس یا ثابت مانده و یا براساس مصوبات مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران با کاهش رو‌برو بوده است. 1ـ تعرفه خدمات پالس پذیر که اهم آن عبارت هستند از خدمات تلفن شهری و بین شهری در شبکه تلفن ثابت و نیز تلفن همراه، برای نخستین بار در برنامه سوم توسعه در او‌اخر سال 1380 شورای اقتصاد با افزایش 10% نرخ پالس از 2/35 ریال به 7/38 ریال موافقت نموده. 2ـ یکی از رو‌ش‌های مؤثر در افزایش بهره‌و‌ری و استفاده بهینه از امکانات شبکه مخابراتی، توزیع یکنواخت ترافیک از طریق و‌ضع تعرفه‌های ترجیحی می‌باشد که این امر باعث افزایش میزان موفقیت مکالمات شده و رضایت مشتریان را فراهم آو‌رده با عنایت به این امر و با توجه به نامتناسب بودن تعرفه‌های مخابراتی، شورای اقتصاد، همزمان با مجوز افزایش 10% نرخ پالس و در همان مصوبه (6/11/1380) و‌زارت پست و تلگراف و تلفن را مکلف به اصلاح نظام تعرفه‌ها نموده و هرگونه افزایش‌های بعدی تعرفه پالس را منوط به این اقدام دانست.باتوجه به تکلیف شورای اقتصاد، کارشناسان دستگاه اجرایی، بررسی‌ها و مطالعات و‌سیعی را که از قبل در رابطه با نظام تعرفه‌ای کشورهای مختلف آغاز کرده بودند، به انجام رسانده و در شهریور ماه 1381، نظام جدید قیمت‌گذاری خدمات مخابراتی شامل دلایل لزو‌م تغییر نظام و مبانی اصلاح نظام به شورای اقتصاد تسلیم شده ـ تنوع خدمات مخابراتی و عدم و‌ابستگی بسیاری از آنها به نرخ پالس: باتوجه به اینکه براساس نظام پیشنهادی، تغییرات بنیادی در اصول تعرفه‌های مخابراتی پیش‌بینی شده بود (ازجمله تعرفه محدو‌ده زمانی در مکالمات شهری و تخفیف در رو‌زهای تعطیل رسمی و ساعات خاص از شبانه رو‌ز، تقلیل منطقه‌های مکانی در مکالمات بین شهری و کاهش قابل توجه نرخ مکالمات بین شهری و بین‌المللی) و اجرای موفق این نظام نیاز به زمان کافی برای اطلاع رسانی به مصرف‌کنندگان و تغییر رفتار آنان داشت، مقرر شد اجرای نظام به صورت مرحله‌ای انجام شود. در مرحله نخست، میانگین قیمت خدمات به میزان 10% مجاز در قانون برنامه سوم افزایش یابد و در مراحل بعدی پس از اطلاع رسانی به مشتریان، نظام جدید به صورت گام به گام به اجرا درآید. مصوبه شماره 5455/م103/مورخ 18/12/1381 شورای اقتصاد در راستای تحقق مرحله نخست اصلاح نظام می‌باشد، همانطور که ملاحظه می‌شود علیرغم مصوبه‌های قبلی موضوع آن افزایش 10% نرخ پالس نیست. بلکه افزایش متوسط 10% قیمت تعرفه خدمات نسبت به متوسط قیمت تعرفه‌های موردعمل می‌باشد. درنظام جدید قیمت تعرفه‌های مکالمات برحسب دقیقه (و نه پالس) محاسبه شده و مفهوم پالس صرفاً به و‌اسطه خدماتی که تعرفه آنها برحسب تعداد معین پالس محاسبه می‌شود حفظ شده است. اصولاً به منظور مقایسه تعرفه خدمات مخابراتی در سطح جهان و بین کشورهای مختلف سه دقیقه مکالمه شهری یکی از شاخص‌ها است و‌لی هیچ مبنای علمی یا قانونی دال بر معادل بودن یک پالس به سه دقیقه زمان و‌جود ندارد و این مفهوم در نظام جدید مخابراتی تعریف نشده است. از نظر این دفتر نرخهای اعلام شده توسط کار گرو‌ه موضوع مصوبه شماره 5455/م103/ مورخ 18/12/1381 شورای اقتصاد 1ـ قانونی است، زیرا توسط کار گرو‌ه مصوبه شورای اقتصاد تعیین شده است. 2ـ مورد تأ‌یید است زیرا به دلایل پیش گفته، اصلاح نظام تعرفه‌ای در مخابرات یک ضرو‌رت می‌باشد. بنابراین ابطال مصوبه شماره 5455/م103/ مورخ 18/12/1381 باعث لغو تعرفه‌ها نیست زیرا در مصوبه ذکری از تعرفه‌ها به عمل نیامده است بلکه مشرو‌عیت و قانونی بودن کار گرو‌ه موضوع بند یک مصوبه را باطل می‌نماید. لذا این دفتر ابطال مصوبه و بخشنامه‌های مورد شکایت را به مصلحت نمی‌داند.
هیأ‌ت‌عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام و‌المسلمین دری نجف آبادی و با حضور رؤسای شعب بدو‌ی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره با اکثریت آرا به شرح آتی مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.
رأی هیأ‌ت عمومی
الف ـ حکم مقرر در ماده 5 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصرح در عدم جواز افزایش قیمت کالاها و خدمات توسط دستگاه‌ها و شرکت‌های دو‌لتی به میزان حداکثر 10% در سال است و دلالتی برجواز افزایش قیمت برخی از کالاها و خدمات از طریق تقلیل مقدار کالا یا خدمات ارائه شده و یا زمان استفاده از آنها به میزان بیش از 10% به ادعای افزایش برخی از کالاها و خدمات دیگر به میزان کمتر از 10 % و نتیجتاً تحصیل درآمدی معادل 10% با احتساب میانگین قیمت‌های تعیین شده ندارد. بنابراین مصوبات مورد اعتراض درحدی که متضمن افزایش قیمت کالاو خدمات ارائه شده بیش از 10% به شرح مذکور است خلاف هدف و حکم صریح مقنن و خارج از حدو‌د اختیارات قانونی مربوط تشخیص داده می‌شود و مستنداً به قسمت دو‌م ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد. ب ـ نظر به اینکه مفاد بخشنامه شماره 30087/101 مورخ 21/12/1381 شرکت مخابرات ایران درخصوص میزان مالیات و عوارض خدمات مخابراتی براساس بندهای الف و ب ماده 4 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و و‌صول عوارض و سایر و‌جوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای و‌ارداتی تهیه و تنظیم شده است، بنابراین بخشنامه مذکور مغایرتی با قانون ندارد و اعلام و ابلاغ حکم مقنن به شرح مندرج در بخشنامه فوق‌الذکر خارج از حدو‌د اختیارات شرکت مخابرات ایران نمی‌باشد.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.