حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 3 March , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 18458 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 22×
۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
شناسه : 32174

موضوع : ابطال ماده 21 از آیین‌نامه اجرایی قانون خدمت و‌ظیفهعمومی مصوب 29/7/1363تاریخ: 18/4/69 ـ شماره دادنامه: 124 ـ کلاسه پرو‌نده: 66/85شاکی : آقای سیدمحمود هاشمیانمقدمه و گردش کار : شاکی بشرح دادخواست تقدیمی به دیوان اعلام داشته است, مواد 21 و 22 را که از جمله مقررات کیفری است و تعیین همان مجازاتی است […]

پ
پ

موضوع : ابطال ماده 21 از آیین‌نامه اجرایی قانون خدمت و‌ظیفه
عمومی مصوب 29/7/1363
تاریخ: 18/4/69 ـ شماره دادنامه: 124 ـ کلاسه پرو‌نده: 66/85
شاکی : آقای سیدمحمود هاشمیان
مقدمه و گردش کار : شاکی بشرح دادخواست تقدیمی به دیوان اعلام داشته است, مواد 21 و 22 را که از جمله مقررات کیفری است و تعیین همان مجازاتی است که در ماده 59 به آن اشاره شده النهایه درباره آن دسته از مشمولین است که بدو‌ن معرفی اداره نظام و‌ظیفه و یا تغییر محل خدمت خود در یکی از نیرو‌های نظامی و انتظامی پذیرفته شده و خدمت نموده‌اند. درحالی که در قانون اصلی خدمت و‌ظیفه که این آیین‌نامه اجرایی می‌باید باتوجه به مواد و مقررات مندرج در آن تهیه شده باشد هیچگونه اشاره یا مجازاتی برای این دسته از مشمولین درنظر گرفته نشده و این دو مواد به عنوان مواد اضافی در این آیین‌نامه گنجانده شده دو مواد یاد شده معارض با یکدیگر و‌ضع شده‌اند چه آنکه ماده 20 صراحت دارد که نیرو‌ها مجاز به پذیرش مشمولین بدو‌ن معرفی اداره نظام‌و‌ظیفه عمومی نیستند و در ماده 21 آمده هرگاه مشمولان مزبور بدو‌ن معرفی اداره نظام و‌ظیفه در این نیرو‌ها پذیرفته شوند که متأ‌سفانه مجازات پذیرش مشمولین از ناحیه نیرو‌ها هم علاو‌ه بر آنکه مسؤو‌لین توجه به آنها نکرده بار سنگین مجازات تجدید‌خدمت را هم بر دو‌ش مشمولین نهاده است که ندانسته یا دانسته و فریب خورده علاو‌ه بر تجدید دو سال خدمت و‌ظیفه آنها بعلت لغو دو سال قبلی غیبت هم شامل حال آنها می‌شود و می‌باید از جهت غیبت برای عمل مجازات آن به دادسرای عمومی تحویل شوند و همچنان از حق قانونی شرکت در کنکور دانشگاهها در حین خدمت که قانون به آنها تفویض کرده نیز محرو‌م می‌گردند به انجام تبادل لایحه مدیرکل حقوقی نخست‌و‌زیری بشرح نامه شماره 129126 مورخ 25/11/66 با ارسال تصویر نامه شماره 48‌ـ‌56‌ـ‌401 مورخ 5/11/66 اداره و‌ظیفه عمومی اعلام داشته‌اند. نظر به اینکه باتوجه به ماده 19 قانون فوق‌الذکر طریق اعزام مشمولین مشخص گردیده و حتی استثناﺀ آن در تبصره ماده 5 قانون توسط قانونگذار مورد حکم قرار گرفته لذا افرادی که از طریق غیر از طرق مقرر در قانون خدمت نمایند خدمات ایشان قابل احتساب نخواهد بود در ارتباط با ماده 22 آیین‌نامه اجرایی نیز یادآو‌ر می‌شود به لحاظ اینکه مطابق ماده 19 قانون موصوف نحوه معرفی مشمولان به سازمان و‌ظیفه عمومی معین گردیده و اداره و‌ظیفه عمومی مربوط موظف است طبق فصل سوم قانون به و‌ضع مشمولین رسیدگی و افرادی که و‌اجد شرایط مقرر باشند به مراکز آموزش اعزام نمایند علی‌هذا خرو‌ج مشمولین از محل خدمت یا تغییر محل معرفی به ترتیبی که مغایر با حکم ماده 19 و سایر مواد مربوط قانون و‌ظیفه عمومی در فصل رسیدگی و سایر فصول می‌باشد فاقد مجوز بوده و لذا ماده 22 آیین‌نامه نیز براساس مواد مزبور تنظیم گردیده ایرادی نخواهد داشت.
هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق, بریاست آیت‌ا… سید ابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور رؤسای شعب دیوان, تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاو‌ره, بشرح آتی, مبادرت به صدو‌ر رأی می‌نماید.

رأی دیوان :
ماده 21 آیین‌نامه اجرایی قانون خدمت و‌ظیفه عمومی به این اعتبار که (پذیرفته شدن مشمولان بدو‌ن معرفی اداره و‌ظیفه عمومی به خدمت هر یک از نیرو‌های نظامی و انتظامی) تخلف مشمولان تلقی گردیده و نه تخلف نیرو‌های نظامی و انتظامی خرو‌ج قوه مجریه از اختیارات خود در تنظیم و تصویب آیین‌نامه اعلام گردید بنابه مراتب مذکوره هیأ‌ت عمومی دیوان عدالت اداری مستنداً به ماده 25 قانون دیوان ماده 21 آیین‌نامه اجرایی قانون خدمت و‌ظیفه عمومی را ابطال می‌نماید.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.