تاریخ: 11/12/75 ـ شماره دادنامه: 315 ـ کلاسه پرونده: 75/245
شاکیه : خانم مریم رحمتی گرگانی
مقدمه : الف ـ شعبه ششم در رسیدگی به پرونده کلاسه 75/328 موضوع شکایت خانم مریم رحمتی گرگانی به طرفیت سازمان بازنشستگی کشوری به خواسته, انتقال کسور بازنشستگی به تأمین اجتماعی به شرح دادنامه شماره 496ـ20/6/75 چنین رأی صادر نموده است, نظر به اینکه شاکیه در تاریخ 1/7/65 بازخرید خدمت گردیده و کسور پرداختی خود را در 27/3/66 دریافت داشته است و باعنایت به صراحت ماده 8اصلاحی آییننامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/65 که مقرر داشته «درصورتی که رابطه استخدامی شخص با دستگاه متبوعش به لحاظ استعفاﺀ, اخراج, بازخرید یا انتقال دائم قطع شده یا میشود و کسور بازنشستگی یا حق بیمه خود را دریافت داشته مسأله نقل و انتقال کسور موضوعاً منتفی است» بنابراین خواسته شاکی باتوجه به ماده 8 فوقالذکر فاقد محمل قانونی است درنتیجه شکایت مطروحه غیروارد تشخیص و رأی به رد آن صادر و اعلام میگردد.
ب ـ شعبه نهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 69/456 موضوع شکایت خانم شهراز تقیزاده انصاری به طرفیت سازمان تأمین اجتماعی ـ سازمان بازنشستگی کشوری به خواسته انتقال وجوه بازنشستگی از صندوق بازنشستگی کشوری به تأمین اجتماعی به شرح دادنامه شماره 556ـ29/8/70 چنین رأی صادره نموده است, علاوه بر اینکه سیاق عبارات ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/ 65و تبصرههای آن نزد کارکنان دولت باعنایت به قدرت استنباط و میزان معلومات متعارف آنان نسبت به مقررات استخدامی به طور قطع و یقین مفید احراز قابلیت شمول آن به مستخدمینی که رابطه استخدامی آنان با دولت قطع شده نبوده است ماده 8 آییننامه اجرایی قانون مزبور مصوب 27/11/65 نیز تنها قطع رابطه استخدامی با دولت درصورت استعفاﺀ را مشمول ماده واحده فوقالذکر دانسته بود و به شرح ماده 8اصلاحی آییننامه مذکور در تاریخ 28/5/68 شقوق اخراج و بازخرید خدمت و انفصال دائم را به آن افزوده است با این وصف فرض شمول قانون به مستخدمینی که از خدمت اخراج یا منفصل دائم و یا بازخرید خدمت شدهاند در فاصله زمانی بین تاریخ تصویب ماده 8 آییننامه مصوب 27/11/65 و اصلاحیه آن مصوب 28/5/68 برای کارکنان دولت متصور نبوده است تا این قبیل مستخدمین با علم و اطلاع از چنین امکانی نسبت به دریافت یا عدم دریافت کسور بازنشستگی خود اقدام نمایند, چنانکه حسب محتویات پرونده نحوه انشاﺀ ماده 8 آییننامه مصوب 27/11/65 موجب استرداد کسور بازنشستگی به شاکی بوده است لذا به جهات فوقالذکر و اینکه تحمیل مسؤولیت و ضرر و زیان ناشی از مصوبات قوه مجریه به مستخدمین دولت موافق اصول عدالت و موازین قانونی نیست حکم به ورود شکایت صادر میشود.
ج ـ شعبه چهاردهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 70/247 موضوع شکایت خانم سهیلا محمودیان به طرفیت سازمان بازنشستگی کشوری ـ سازمان تأمین اجتماعی به خواسته اعاده کسور بازنشستگی و انتقال آن از صندوق بازنشستگی کشوری به صندوق تأمین اجتماعی به شرح دادنامه شماره 234ـ4/4/70 چنین رأی صادره نموده است, باتوجه به صراحت ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی و تبصرههای ذیل آن مصوب 27/3/65 و تاریخ بازخریدی شاکی که در دادخواست 16/3/67 قید شده و باتوجه به تصویبنامه راجع به اصلاح ماده 8 آییننامه تبصره سه ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب جلسه 28/5/68 هیأت وزیران و باتوجه به آییننامه تبصره سه ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب جلسه 8/11/65 هیأت وزیران و اینکه اساساً آییننامه نمیتواند مخالف بوده یا دایره شمول قانون را کم و زیاد کند لذا شکایت شاکی وارد و موجه تشخیص و حکم بر استحقاق نامبرده به استفاده از مزایای مقرر در ماده واحده قانون مرقوم وفق مقررات صادر و اعلام میگردد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجﻩالاسلام والمسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراﺀ به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت :
منظور مقنن از انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی مذکور در ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی ناظر به موردی است که حق مزبور در هر یک از صندوقهای مندرج در قانون باقی باشد و در صورت دریافت کسورات بازنشستگی و حق بیمه باتوجه به ماده 8 آییننامه اصلاحی آن مصوب سال 1368 موضوع انتقال کسورات و حق بیمه منتفی میباشد. بنابراین دادنامه شماره 496ـ20/6/75 شعبه ششم که متضمن این معنی است موافق قانون تشخیص داده میشود.
منبع سایت صلح
ثبت دیدگاه