حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۵۰
شناسه : 41251

آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژهمستند به مصوبه جلسه 753 شورای عالی تاریخ 3 /7 / 86ـ مورد تایید کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی فصل اول ـ تعریف و اهداف: ماده 1ـ تعریف:دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانش‌آموزانی هستند که به سبب نارسایی جسمی، ذهنی، روانشناختی، هیجانی یا اجتماعی در زمینه یادگیری یا […]

پ
پ

آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
مستند به مصوبه جلسه 753 شورای عالی تاریخ 3 /7 / 86ـ مورد تایید کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی

فصل اول ـ تعریف و اهداف:

ماده 1ـ تعریف:
دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانش‌آموزانی هستند که به سبب نارسایی جسمی، ذهنی، روانشناختی، هیجانی یا اجتماعی در زمینه یادگیری یا سازگاری با محیط ، دارای مشکلاتی هستند که شامل دانش‌آموزان کم توان ذهنی، آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده بینایی، معلولین جسمی حرکتی و چند معلولیتی می‌شوند و امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی یا خاص خود را ندارند.

ماده 2ـ اهداف:
اهداف مصوب دوره متوسطه، متناسب با ویژگیها و تواناییهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، به عنوان اهداف عام این دوره در نظر گرفته شده؛ لیکن اهداف خاص (ویژه) دوره متوسطه حرفه ای عبارت است از:

1ـ2ـ افزایش مهارتهای‌ زندگی، دستیابی به خودکفایی فردی، اجتماعی و اقتصادی این دانش‌آموزان

2ـ2ـ ارتقاء انگیزه‌ی کار و فعالیت و کسب مهارت‌های شغلی دانش‌آموزان، با تأکید برتوانبخشی حرفه‌ای.

فصل دوم ـ ساختار و واحدهای درسی، طول مدت تحصیل، عناوین و جداول درس‌ها:

ماده 3ـ این دوره مشتمل بر سه پایه تحصیلی است. تعداد واحدهای درسی دوره متوسطه حرفه‌ای حداقل 96 واحد است که شامل دروس عمومی، انتخابی، تکمیل مهارت، اختیاری و استاندارد مهارت (درس‌های مهارتی) است.

ماده 4ـ آموزش در دوره متوسطه حرفه‌ای مبتنی بر نظام واحدی است که دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

الف) فرآیند آموزش هر درس بطور پیوسته، در طول سال تحصیلی انجام می‌شود.

ب) محتوا، ساعات آموزش و میزان تأثیر هر درس در معدل‌گیری براساس تعداد واحدهای آن درس مشخص می‌شود.

ج) ارزشیابی هر یک از درس‌ها در این دوره مستقل است و قبولی یا مردودی در هر درس تأثیری بر سایر درس‌ها ندارد.

ماده 5 ـ طول دوره‌ی آموزش 3 سال است و تعداد واحدهای درسی موردنیاز جهت اخذ دیپلم متوسطه حرفه‌ای حداقل 96 واحد می‌باشد.

تبصره 1ـ طول دوره آموزش برای دانش آموزانی که نتوانند دوره را در سه سال طی کنند تا دو سال دیگر قابل افزایش است.

تبصره 2ـ ترک تحصیل قبل از امتحانات نوبت اول و همچنین وقفه تحصیلی جزء سنوات تحصیلی محاسبه نمی‌شود و ترک تحصیل بعد از امتحانات نوبت اول جزء سنوات تحصیلی موضوع این ماده محاسبه می­شود.

ماده 6 ـ هر واحد درس نظری معادل یک ساعت آموزش در هفته برای طول سال تحصیلی می‌باشد. ساعات هر واحد درس عملی برابر جدول مواد درسی معادل 5/1 تا 4 برابر ساعات آموزشی یک واحد درس نظری است.

ماده 7 ـ از اول مهرماه تا پایان شهریورماه سال بعد یک سال تحصیلی محسوب می‌شود. دوره آموزش از اول مهرماه هر سال آغــاز و حداقـــل تا پایان اردیبهشت‌ماه سال بعد ادامه می‌یابد و امتحانات پایانی نوبت دوم درخردادماه برگزار می‌شود.

تبصره ـ آن دسته از استانداردهای مهارت (درس‌های مهارتی) و درس کارورزی که آموزش آنها تا پایان اردیبهشت‌ماه به اتمام نمی‌رسد ادامه و تکمیل آموزش و ارزشیابی پایانی آن دروس تا پایان شهریورماه همان سال تحصیلی بطور رایگان بلامانع است.

ماده 8ـ در پایه اول، دوم و سوم کلیه واحدهای درسی هر پایه برابر جداول ، مربوط به دانش‌آموز ارایه می‌شود.

ماده 9ـ چنانچه پس از برگزاری امتحانات خردادماه، بعضی از دانش‌آموزان در یک یا چند ماده درسی شرایط قبولی را احراز نکنند این‌ درسها در تابستان‌ مربوط بصورت‌ ذیل‌ به‌ آنان ارائه ‌خواهد شد.

1ـ9ـ برای دانش‌آموزی که موفق به کسب نمره قبولی از درس یا دروس آن پایه یا پایه‌های قبل نشده است دوره تابستانی اجرا می‌شود. برنامه آموزشی این دوره به مدت 10 هفته خواهد بود که 8 هفته آن به تشکیل کلاس و مابقی برای برگزاری امتحانات و اعلام نتیجه خواهد بود ساعات ارائه هر درس سه برابر ساعات همان درس در طول سال می‌باشد. هر دانش‌آموز مجاز خواهد بود حداکثر تا 48 ساعت کلاس حضوری در هفته را انتخاب نماید و باقیمانده دروس را باید به صورت غیرحضوری انتخاب نموده و صرفاً در امتحان درس یا دروس مربوط در شهریورماه شرکت نماید.

تبصره ـ دروس مهارتی در این دوره، باید به صورت حضوری ارائه شود.

2ـ9ـ دانش‌آموزان سال سومی تا پایان شهریور همان سال موفق به گذراندن برخی از درس‌ها نشوند می‌توانند در سال چهارم و پنجم درسهای مهارتی را بصورت حضوری با رعایت سقف 36 ساعت در هفته و بقیه دروس را در صورت عدم ارایه در مرکز بصورت غیرحضوری تا سقف 32 ساعت بگذرانند.
1ـ2ـ9ـ دانش‌آموزان سال سومی که پس از امتحانات شهریورماه در دو ماده درسی غیرمهارتی موفق به کسب نمره حد نصاب جهت فارغ‌التحصیلی نشود می‌توانند در مهرماه همان سال در امتحانات مربوط شرکت نمایند و در صورت کسب نمره قبولی نمره مأخذه به جای نمره شهریورماه ثبت و حسب مقررات اعلام نتیجه می‌شوند.
2ـ2ـ9ـ دانش‌آموزانی که در سال پنجم موفق به گذراندن برخی از درسهای این دوره نشوند حق ادامه تحصیل را در مراکز آموزشی ندارند و می­توانند بصورت داوطلب آزاد ثبت­نام کنند و ادامه تحصیل دهند.

3ـ9ـ دوره تابستانی حتی‌المقدور در مراکز آموزشی مربوط تشکیل خواهد شد و برگزاری آن بصورت متمرکز با برنامه‌‌ریزی و هماهنگی قبلی مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان در یک یا چند واحد آموزشی بلامانع است. برگزاری این دوره برای دانش‌آموزان رایگان است.

ماده 10ـ دانش‌آموز نمی‌تواند درسهایی‌ را که‌ قبلا نمره‌ قبولی‌ کسب‌ کرده‌ است‌ بطور مجدد انتخاب‌کند.

ماده 11ـ ساعات حضور دانش‌آموز در برنامه‌های آموزشی، پرورشی و توانبخشی در هر هفته حداکثر 48 ساعت است و دانش‌آموز موظف است در فاصله زمانی شروع تا پایان برنامه آموزش روزانه در محل آموزش حضور داشته باشد.

1ـ11ـ برنامه هفتگی واحدهای آموزشی برای 6 روز هفته و هر روز حداقل 6 ساعت و حداکثر 8 ساعت تنظیم می‌شود.

2ـ11ـ مدیر واحد آموزشی باید برنامه هفتگی را به گونه‌ای تنظیم کند که دانش‌آموز ساعات بدون برنامه نداشته باشد.

ماده 12ـ مدیر واحد آموزشی می‌تواند با کسب مجوز از مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان براساس شیوه‌نامه ارسالی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نسبت به تشکیل کلاس با تعداد دانش‌آموز کمتر از حد نصاب تعیین شده اقدام نماید.

ماده 13ـ حضور مرتب‌ دانش‌آموز در واحد آموزشی‌ وکلاس‌ درس‌ در طول‌ سال ‌تحصیلی‌ در تمام ‌ایامی‌ که‌ واحد آموزشی‌ رسماً دایر می‌باشد الزامی‌ است‌ و با دانش‌آموزی‌ که‌ غیبت‌ می‌کند برابر مقررات‌ انضباطی‌ مندرج‌ در آیین‌نامه‌ اجرایی‌ مدارس‌ رفتار خواهد شد. دانش‌آموزی که حسب مورد برای گذراندن دروس مهارتی (استاندارد مهارت و کارورزی) به مراکز خارج از واحدهای آموزشی معرفی می‌شود برابر برنامه تنظیمی ملزم به رعایت مفاد این ماده می باشد.

ماده 14ـ رسیدگی به موارد خاص آموزشی وپرورشی دانش‌آموزان استثنایی به عهده کمیسیون خاص مدیریت آموزش وپرورش استثنایی استان می‌باشد که ترکیب اعضاء وشرح وظایف آن به تصویب کمیسیون معین شورای‌عالی می‌رسد.

ماده 15ـ درس‌های دوره متوسطه حرفه‌ای براساس اهداف و ماهیت آنها به شرح ذیل می‌باشد:

1ـ15ـ درس‌های عمومی: درس‌هایی است که آموختن آنها برای ارتقاء سطح علمی، فرهنگی، اخلاقی و دینی، اجتماعی، اقتصادی و رشد جسمانی دانش‌آموز در دوره متوسطه حرفه‌ای ضرورت دارد.

2ـ15ـ درس‌های انتخابی: درسهایی است که با توجه به تفاوتهای فردی به منظور دستیابی به خودکفایی فردی و رفع نیازهای آموزشی، پرورشی و توانبخشی تعمیق باورهای دینی، تقویت مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی و رشد استعدادهای دانش‌آموز ارایه می‌گردد.

3ـ15ـ استاندارد مهارت (درس‌های مهارتی): شامل دروسی می‌باشد که از طریق آنها مهارتهای حرفه‌ای موردنیاز برای اشتغال به یک کار مفید به صورت نظری و عملی براساس استانداردهای مهارتی مربوط آموزش داده می‌شود.

4ـ15ـ درسهای تکمیل مهارت: درس‌هایی است که به منظور افزایش سطح اطلاعات و مهارتهای موردنیاز برای ورود به محیط کار به دانش‌آموز ارایه می‌شود.

5ـ15ـ درسهای اختیاری: درس‌هایی است که به تعداد واحدهای موردنیاز هر یک از رشته‌های مهارتی متناسب با ماهیت و هدفهای هر رشته و حسب شرایط و مقتضیات منطقه آموزشی برابر ضوابط مربوط به دانش‌آموز ارایه می‌شود.

تبصره ـ دروس عمومی، انتخابی، استاندارد مهارت، تکمیل مهارت و اختیاری موضوع این ماده با دروس هم نام در دوره متوسطه (نظری ـ فنی و حرفه‌ای و کاردانش) متفاوت بوده و قابل تطبیق با یکدیگر نمی‌باشند.

ماده 16ـ عناوین رشته‌های مهارتی و جداول مواد درسی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تهیه و پس از تصویب کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی شورای‌عالی آموزش و پرورش توسط سازمان مذکور ابلاغ خواهد شد.

فصل سوم ـ مقررات ثبت‌نام دانش‌آموزان:

ماده 17ـ به منظور برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نظارت و ارزشیابی امور مربوط به ثبت‌نام دانش‌آموزان همه ساله قبل از شروع ثبت‌نام ستادی تحت عنوان ستاد ثبت‌نام تشکیل می‌گیرد، شیوه‌نامه مربوط توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تهیه و ابلاغ می‌شود.

ماده 18ـ ثبت‌نام دانش‌آموزان ورودی به دوره متوسطه حرفه‌ای با حضور دانش‌آموز، پدر یا مادر یا ولی وی انجام می‌گیرد.

تبصره 1ـ دانش‌آموزی که به دلیل بیماری یا علت‌های دیگر نمی‌تواند برای ثبت‌نام در واحد آموزشی حضور یابد امور ثبت‌نام و انتخاب واحد وی در موعد مقرر توسط ولی او انجام می‌شود.

تبصره 2ـ ثبت‌نام و تحصیل مجدد دانش‌آموز غیرمشمول که ترک تحصیل داشته است با رعایت شرایط سنی بلامانع است.

ماده 19ـ ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموزان در واحدهای آموزشی به تفکیک جنسیت انجام می‌گیرد.

موعد ثبت‌نام

ماده 20ـ ثبت‌نام دانش‌آموزان ورودی پایه اول و سایر دانش‌آموزان در هر سال تحصیلی از نیمه دوم تیرماه تا حداکثر پایان شهریوماه و برای دوره تابستانی در هفته اول تیرماه هر سال صورت خواهد گرفت.

شرایط سنی:

ماده 21ـ حداکثر سن ثبت‌نام در پایه‌های اول، دوم و سوم به ترتیب 20، 21 و 22 سال تمام است (ملاک محاسبه سن دانش‌آموز برای ثبت‌نام اول مهرماه هر سال خواهد بود).

تبصره ـ دانش‌آموزی که برای چهارمین یا پنجمین سال در این دوره ثبت‌نام می‌شود نباید حداکثر سن وی به ترتیب از 23 و 24سال تمام تجاوز کرده باشد.

ماده 22 ـ مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام دانش‌آموز در پایه اول به شرح زیر است:

الف) تصویر صفحه اول شناسنامه که با اصل آن مطابقت داشته باشد و در صورت وجود تغییرات و اصلاحات در شناسنامه تصویر صفحه آخر نیز ضروری است و لازم است شناسنامه دانش‌آموزی که به سن 15 سال تمام رسیده است عکس‌دار باشد.

ب) عکس به تعداد موردنیاز

ج) دارا بودن مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمایی تحصیلی پیش‌حرفه‌ای یا مهارتهای حرفه‌ای یا گواهی موقت قبولی سال سوم دوره‌های فوق‌الذکر

د) نمون برگ تأیید شده هدایت حرفه‌ای دانش‌آموز که اولویت رشته‌های مهارتی او در آن مشخص شده باشد.

تبصره ـ ارایه مجوز ادامه تحصیل توسط مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان مطابق با ملاک‌های تشخیصی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای آن دسته از دانش‌آموزانی که دارای مدرک تحصیلی سوم راهنمایی از مراکز عادی یا مراکز استثنایی می‌باشند، الزامی است برای این قبیل افراد نمون برگ هدایت حرفه‌ای آنان مطابق با دستورالعمل ارسالی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تکمیل خواهد شد.

شرایط ثبت‏نام و تحصیل دانش‏آموزان مشمول نظام وظیفه عمومی:

ماده 23ـ دانش‏آموز پسر از اوّل فروردین‌ماه سالی که در آن سال وارد سن 19 سالگی می‏شود مشمول نظام وظیفه شناخته می‏شود.

ماده 24ـ ملاک رسیدگی به وضع مشمولیت دانش‏آموز تاریخ تولّد مندرج در شناسنامه اولیه وی است و تغییرات بعدی ملاک عمل نخواهد بود لیکن برای دانش‏آموزی که شناسنامه اولیه او به حکم دادگاه باطل شده است شناسنامه جدید ملاک قرار خواهد گرفت.

ماده 25ـ چنانچه دانش‏آموزی پس از ثبت‏نام، از ابتدا و یا در طول سال تحصیلی با عذرموجّه غیبت کند و این غیبت تا پایان سال تحصیلی ادامه یابد و در امتحان هیچ یک از درسها در خردادماه و شهریورماه شرکت نکند آن سال تحصیلی برای دانش‏آموز وقفه تحصیلی محسوب می‏شود. وقفه تحصیلی و غیبت موجّه ترک تحصیل تلقی نمی‏شود. تشخیص غیبت موجّه براساس دلایل و مدارک ارائه شده با مدیر واحد آموزشی است.

ماده 26ـ دانش‏آموز مشمول نظام وظیفه که سه ماه و بیشتر بطور متوالی غیبت‏ غیرموجّه و یا بدون اطلاع قبلی داشته باشد بعنوان ترک تحصیل از واحد آموزشی اخراج می‏شود. مدیر واحدآموزشی موظّف است مراتب ترک تحصیل این قبیل افراد را برابر مقررات از طریق اداره آموزش و پرورش به حوزه‏های وظیفه عمومی محل اعلام کند.

تبصره ـ چنانچه دانش‏آموز واجد شرایط در موعد مقرّر برابر ضوابط در واحد آموزشی ثبت‏نام نکند، مدیر واحد آموزشی موظّف است برابر مفاد این ماده ترک تحصیل دانش‏آموز را اعلام کند.

ماده 27ـ شرکت در امتحانات داوطلب آزاد (متفرقه) از نظر مقرّرات نظام وظیفه عمومی ترک تحصیل تلقی می‏شود.

ماده 28ـ ثبت‏نام و تحصیل ‌دانش‏آموز مشمول که ‌ترک تحصیل داشته ‌است مجاز نیست و صرفاً درصورت ‌رفع ‌ممنوعیت ‌قانونی ‌از نظر نظام ‌وظیفه ‌عمومی، ادامه تحصیل‌ وی ‌بلامانع است.

تبصره ـ دانش ‏آموزی که دفترچه آماده بخدمت (بدون مهر غیبت) گرفته است چنانچه ‏تاریخ اعزام مندرج در دفترچه وی حدّاقلّ تا پایان خردادماه آن سال تحصیلی باشد می‏تواند با رعایت سایر شرایط در همان سال تحصیلی ثبت‏نام کند و ادامه تحصیل دهد.

ماده 29ـ مدیر واحد آموزشی پسرانه باید مشخصات کلّیّه دانش‏آموزان مشمول نظام‏ وظیفه را که به تحصیل اشتغال دارند، بطور انفرادی و برای هر مشمول فقط یکبار بمنظور استفاده ازمعافیت تحصیلی برابر مقرّرات از طریق اداره آموزش و پرورش مربوط به حوزه‏های نظام وظیفه محل اعلام کند (این موضوع شامل دانش‏آموزان دارای نقص عضو و استثنایی نیز می‏شود)

ماده 30ـ مدیر واحد آموزشی موظّف است مراتب ترک تحصیل و فراغت ازتحصیل دانش‏آموزان مشمول خود را برابر مقرّرات از طریق اداره ‏آموزش و پرورش متبوع ‏به ‏حوزه‏های نظام وظیفه اعلام‏کند.

ماده 31ـ دانش‏آموزان اَتباع بیگانه که برابر مقرّرات در واحدهای آموزشی ایرانی ‏تحصیل می‏کنند مشمول قانون وظیفه عمومی نمی‏باشند.

شرایط انتقال دانش‏آموز:

ماده 32ـ انتقال دانش‏آموز در طول سال تحصیلی از یک واحد آموزشی به واحد آموزشی دیگر با موافقت اداره آموزش و پرورش «مقصد» و حداکثر تا یکماه قبل از شروع امتحانات پایانی نوبت دوم بلامانع است. در این صورت مدارک، پرونده تحصیلی و نمرات مربوط به آزمونهای طول سال تحصیلی وی باید پس از مهر و امضاء واحد آموزشی مبدأ، به موقع به واحدآموزشی «مقصد» ارسال شود. انتقال دانش‏آموز در محدوده یک منطقه آموزشی با هماهنگی دو واحد آموزشی مبدأ و مقصد با رعایت مقررات در مهلت تعیین شده بلامانع است.

تبصره ـ پرونده تربیتی ـ تحصیلی دانش‏آموز بصورت محرمانه باید به واحد آموزشی «مقصد» ارسال شود.

ماده 33ـ مدیر واحد آموزشی باید کلّیّه مدارک دانش‏آموزی که با گواهی موقّت ثبت‏نام کرده است را حدّاکثر تا پایان مهرماه بصورت مکتوب از محلّ تحصیل قبلی وی درخواست کند. مدیر واحد آموزشی مبدأ نیز بلافاصله پس از وصول درخواست، باید کلّیّه مدارکِ تحصیلی دانش‏آموزِ منتقل شده خود را پس از تکمیل برابر مقرّرات به واحد آموزشی مقصد ارسال کند.

ماده 34ـ چنانچه مدارک تحصیلی دانش‏آموز در موعد مقرّر در واحد آموزشی‏ مقصد کامل نشود و به تبع آن برای دانش‏آموز حقی ایجاد و یا از وی حقی تضییع شود مسؤولیّت ناشی از آن حسب مورد بعهده مدیران واحدهای آموزشی مبدأ یا مقصد می‏باشد.

سایر موارد:

ماده 35ـ مدیر واحد آموزشی موظف است حداکثر تا یک ماه پس از شروع سال‏تحصیلی پرونده تحصیلی تمامی دانش‏آموزان از جمله دانش‏آموزان جدید خود را مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت مشاهده نقص پرونده درصدد رفع نقص برآید و چنانچه دانش‏آموزی برخلاف مقرّرات به یک رشته تحصیلی هدایت شده، یا به پایه تحصیلی بالاتر ارتقاء یافته و یا در درسها قبول اعلام شده باشد نسبت به تعیین وضعیت استحقاقی وی اقدام کند. لیکن چنانچه بعد از موعد مذکور موارد نقص پرونده مشاهده شود لازم است پرونده دانش‏آموز مربوط برابر مقرّرات جهت اقدام بعدی به اداره آموزش و پرورش متبوع ارسال شود.

ماده 36ـ دفتر آمار دانش‏آموزان حدّاکثر تا یکماه پس از شروع سال تحصیلی یا دوره تابستانی توسط مدیر واحد آموزشی تکمیل و به وسیله نماینده مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان برابر مقرّرات مسدود می شود.

فصل چهارم ـ ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان‏:

ماده 37ـ تعریف و اهداف:
ارزشیابی، داوری و قضاوت در مورد آموخته‏ها و تغییر رفتار دانش‏آموز در جهت نیل به هدفهای آموزشی و پرورشی است که از طریق سنجش و اندازه‏گیری حاصل می‏شود ارزشیابی بخش جدایی‏ناپذیر فرایند یاددهی ـ یادگیری است و در موقعیّت‏های مختلف و متعدّد انجام می‏گیرد.
ارزشیابی‏ در آموزش متوسّطه به منظور تحقّق اهداف زیر انجام می‏شود:

1ـ بررسی و تعیین میزان پیشرفت آموزشی و پرورشی و تغییرات رفتاری‏ دانش‏آموز.

2ـ آگاه کردن دانش‏آموز از میزان پیشرفت آموزشی و پرورشی خود و آگاهی ‏اولیای وی از وضعیت تحصیلی فرزندشان.

3ـ تشخیص نارسایی‏های یادگیری دانش‌آموز و برنامه‏ریزی به منظور رفع آنها.

4ـ تشخیص استعداد و علاقه دانش‏آموز به منظور راهنمایی آنان در امور شغلی و تحصیلی آینده.

5ـ تقویت انگیزه و روحیه تلاش و ایجاد رقابتهای سالم در دانش‏آموز.

6ـ سنجش کیفیّت و محتوای برنامه‏ها وعوامل مؤثّر در آموزش از طریق تحلیل نتایج ارزشیابی‏ها به منظور یافتن نارسائیها و رفع آنها.

7ـ حصول اطمینان از تحقّق شرایط لازم در دانش‏آموز بمنظور ارتقاء به مراحل تحصیلی و یا سطوح مهارتی بالاتر.

ماده 38ـ ارزشیابی از آموخته‏های دانش‏آموز در هر درس به سه صورت ورودی، تکوینی و پایانی و با اهداف مشخص شده ذیل به عمل می‏آید:

الف ـ ارزشیابی ورودی (آغازین) به منظور آگاهی از تواناییها و آمادگی‏های قبلی ‏دانش‏آموز برای شروع مناسب فرایند یاددهی ـ یادگیری و جبران نارسائی‏ها وکاستی‏های احتمالی دانش‏آموز در آغاز سال تحصیلی توسّط معلّمان انجام می‏گیرد.

ب ـ ارزشیابی تکوینی (مستمر) به منظور تقویت اعتماد به نفس، تحکیم ‏آموخته‏های دانش‏آموز، آگاهی معلّمان از نقاط قوّت و ضعف درسی و نحوه ‏عملکرد دانش‏آموز در فرایند یاددهی ـ یادگیری و پرورش روحیه تحقیق، تفکّر، تلاش، ابتکار و فعالیّت‏های گروهی، تدارک بازخورد مناسب به ‏معلّمان، دانش‏آموزان، اولیاء و اتخاذ روشهای مناسب به منظور بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری انجام می‏شود.

ج ـ ارزشیابی پایانی (تراکمی) به منظور حصول اطمینان از میزان تحقّق هدفهای‏آموزشی و پرورشی و حصول اطمینان لازم برای احراز شرایط قبولی در هردرس انجام می‏گیرد.

ماده 39ـ ارزشیابی تکوینی به صورت مستمرازنحوه مشارکت دانش‏آموز درفعالیّت‏های یاددهی ـ یادگیری و به شیوه های گوناگون و با تکیه بر آزمونهای کتبی، شفاهی، عملی، بررسی تکالیف فردی و گروهی، فهرست‏وارسی مشاهده رفتار، میزان فعالیّت، تلاش، ابتکار و خلاقیّت و … انجام می‏گیرد و نمره این ارزشیابی‏ها در هر مادّه درسی در هر سال تحصیلی در دو نوبت تعیین و منظور می‏شود.

تبصره ـ برای درسهائی که در دوره تابستانی به صورت حضوری ارائه می شود نمره ‌ارزشیابی مستمر یک ‌بار تعیین و منظور می‏شود.

ماده 40ـ ارزشیابی پایانی در طول سال تحصیلی در دو نوبت اوّل و دوم انجام می‏شود. ارزشیابی پایانی نوبت اوّل از حدود پنجاه درصد اوّل محتوای برنامه درسی در دی‌ماه و ارزشیابی پایانی نوبت دوم از تمام محتوای برنامه درسی (5 نمره از محتوای نیمه اوّل برنامه درسی و 15 نمره از محتوای نیمه دوم برنامه درسی) در خردادماه بعمل می‏آید.

تبصره 1 – ارزشیابی پایانی دروس در دوره تابستانی و درسهای غیرحضوری از کلّیّه محتوای برنامه درسی بعمل می‏آید.

تبصره 2ـ ارزشیابی پایانی هر استاندارد مهارت (درسهای مهارتی) پس از اتمام آموزش آن در دو بخش نظری و عملی از کلّیّه محتوای آن استاندارد یا درس مهارتی به عمل می‌آید.

ماده 41ـ ارزشیابی آن دسته از درسهای انتخابی که فعالیت محور می‌باشند بصورت مستمر از مجموعه فعالیتهای دانش‌آموز در طول هر نوبت انجام می‌شود.

ماده 42ـ برنامه امتحانات پایانی نوبت اول، دوم و دوره تابستانی توسّط واحد آموزشی با عنایت به تقویم اجرایی تنظیم و امتحانات با همکاری مشترک کارکنان آموزشی و اداری واحد آموزشی و زیرنظر مدیر انجام می‏شود. طرح سؤالها برعهده معلّمان مربوط می‏باشد.

تبصره 1ـ سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و یا مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان می توانند در امتحان پایانی نوبت دوم یا دوره تابستانی یک یا دو ماده درسی مربوط به پایه‌های اول، دوم و سوم را به صورت هماهنگ برگزار کنند.

تبصره 2ـ چنانچه معلّم مربوط ظرف مدّت 5 روز پس از انجام امتحان هر درس ‏اوراق امتحانی را به هر علّتی تصحیح نکند مدیر واحد آموزشی ضمن گزارش موضوع به اداره آموزش و پرورش متبوع باید به تشخیص خود اوراق امتحانی را جهت تصحیح در اختیار یکی از معلّمان واجد شرایط قرار دهد.

ماده 43ـ اوراق امتحانات باید توسّط معلّم مربوط زیر نظر مدیر در محل واحد آموزشی تصحیح شود.

تبصره 1ـ مدیر واحد آموزشی می‏تواند با مسؤولیّت خود اوراق امتحانی را جهت‏ تصحیح در خارج از محل واحد آموزشی، در اختیار معلّمان قرار دهد.

تبصره 2ـ در صورت انتقال معلم، اوراق دانش‏آموزان بنا به‏تشخیص مدیر توسّط یکی از معلّمان رشته مربوط تصحیح می‏شود.

ماده 44ـ نمرات ارزشیابی‏های تکوینی و پایانی هرنوبت امتحانی باید توسّط معلّم مربوط بدون خدشه و قلم‌خوردگی در برگ ریزنمرات ثبت و پس از امضاء و درج تاریخ به دفتر واحد آموزشی تحویل دهد. نمرات ارزشیابی تکوینی دو هفته قبل از شروع امتحانات پایانی و نمرات ارزشیابی پایانی حدّاکثر یک هفته بعد از انجام امتحانات هر درس در آن نوبت باید به دفتر واحد آموزشی تحویل شود.

تبصره ـ نمرات ارزشیابی مستمر باید در طول هر نوبت و قبل از امتحانات پایانی به‏اطلاع دانش‏آموز و ولی او برسد.

ماده 45ـ نمره هر درس در نوبت اوّل از مجموع نمره ارزشیابی مستمر با ضریب 1 و نمره ارزشیابی پایانی با ضریب 2 و در نوبت دوم از مجموع نمره ارزشیابی مستمر با ضریب 1 و نمره ارزشیابی پایانی با ضریب 6 بدست می‏آید.

نمره سالانه هر درس برابر جدول ذیل محاسبه می‏شود.


نوبت اول

نوبت دوم

نمره سالانه‏

نمره ارزشیابی مستمر

نمره ارزشیابی پایانی

نمره ارزشیابی مستمر

نمره ارزشیابی پایانی

مجموع نمرات ‏ارزشیابی‏ها با ضریب تقسیم بر 10

ضریب 1

ضریب 2

ضریب 1

ضریب 6

1ـ45ـ نمره هر درس در دوره تابستانی از مجموع نمره ارزشیابی مستمر با ضریب 1 و نمره ارزشیابی پایانی با ضریب 4 بشرح جدول محاسبه می‏شود.


نمره ارزشیابی مستمر

نمره ارزشیابی پایانی

نمره درس دوره تابستانی‏

ضریب 1

ضریب 4

مجموع نمرات ارزشیابی‏ها با ضریب تقسیم بر پنج‏

تبصره 1ـ نمره درسهائی که صرفاً ناظر بر فعالیت ضمن سال دانش‏آموز می‏باشد و ارزشیابی پایانی ندارد از قبیل درسهای کارگاهی، آزمایشگاهی و عملیّات میدانی برمبنای ارزشیابی‏های مستمر از فعالیت دانش‏آموز در هر نوبت توسّط معلّم مربوط تعیین می‏شود و نمره سالانه این درسها براساس میانگین نمرات نوبت اوّل و دوم تعیین می‏شود.

تبصره 2ـ نمرات ارزشیابی استاندارد مهارت (دروس مهارتی) و درسهای غیرحضوری همان نمره امتحان پایانی بدون ضریب خواهد بود.

تبصره 3ـ در محاسبه نمره سالانه و نمره درس دوره تابستانی عدد اعشاری نمرات به شرح ذیل تغییر می‏یابد و در برگ ریزنمرات ثبت و محاسبه می‏شود:
1ـ کمتر از 25/0 به 25/0
2ـ از 26/0 تا 49/0 به 50/0
3ـ از 51/0 تا 74/0 به 75/0
4ـ از 76/0 تا 99/0 به یک

ماده 46ـ نصاب قبولی سالانه در هر درس 10 می‌باشد.

تبصره ـ سهم نمره ارزشیابی دروس مهارتی در بخش‌های نظری و مهارتی و عملی به ترتیب 8 و 12 می‌باشد.

ماده 47 ـ نظارت بر برگزاری امتحانات داخل و خارج از کشور دوره متوسطه حرفه‌ای برعهده سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌باشد. در مورد مدارس خارج از کشور هماهنگی با دفتر مدارس خارج از کشور الزامی است.

ماده 48ـ مسئولیت حسن اجرای امتحانات و اعلام به موقع نتایج برعهده مدیر واحد آموزشی است. مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان در صورت لزوم می‌تواند اوراق امتحانی تصحیح شده را مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد. در صورتی که در بازبینی اوراق نمره دانش‌آمـوزی تغـییر یابد، آخرین نمره ملاک عمل خواهد بود و موضوع به طور کتبی به اطلاع معلم و دانش‌آموز مربوط می‌رسد.

تبصره ـ در صورتی که بازبینی اوراق امتحانات پایانی هر سال پس از آبان‌ماه انجام شود و نمره دانش‏آموزی تغییر یابد مراتب برای تصمیم‏گیری به کمیسیون معین شورای‌عالی آموزش و پرورش ارجاع می‏شود.

ماده 49ـ نتیجه امتحانات پایانی حدّاکثر تا دو هفته پس از پایان هر نوبت کتباً توسّط مدیر واحد آموزشی به دانش‏آموز یا ولی او اعلام می‏شود.

ماده 50 ـ مهلت اعتراض به نمرات امتحانات پایانی حدّاکثر 5 روز پس از اعلام نتیجه امتحانات آن نوبت می‏باشد. در امتحانات داخلی مدیر واحد آموزشی موظّف است اوراق امتحانی معترضان را جهت تجدیدنظر در اختیار مصحح مربوط و یا به تشخیص خود در اختیار مصحح مربوط و یکنفر دیگر از معلّمان همان درس قرار دهد. نمره ورقه تجدیدنظر شده با امضاء مصحح مربوط و یا مصحح مربوط و تجدیدنظرکننده حسب مورد تعیین می‏شود. در صورت اختلاف نظر، رأی معلّم سوم واجد شرط قطعی و لازم‌الاجرا است. در هر صورت باید حدّاکثر ظرف مدّت 5 روز پس از پایان مهلت اعتراض نتیجه به اطلاع معترضان برسد.

تبصره ـ نمرات درسهای عملی (غیرکتبی) و درسهای شفاهی قابل اعتراض و تجدیدنظر نمی‏باشند و نمره اعلام شده قطعی است.

ماده 51 ـ اوراق امتحانات پایانی نوبت دوم و دوره تابستانی بمدّت شش ماه در واحد آموزشی نگهداری و سپس برابر مقرّرات امحاء می‏شود. لیست نمرات معلّمان و دفتر امتحانات، صحافی و جزء اسناد و مدارک تحصیلی محسوب و به طور دائم در واحد آموزشی مربوط حسب مورد نگهداری می‏شود.

ماده 52 ـ در صورتی‏که محل اقامت ولی یا سرپرست دانش‏آموزی تا 15 روز قبل از برگزاری امتحانات دوره تابستانی تغییر یابد دانش‏آموز می‏تواند (با اخذ معرّفی‏نامه عکس‏دار حاوی مشخصات و مواد درسی و نمره ارزشیابی‏ دوره تابستانی مربوط و تأیید موضوع انتقال ولی توسّط مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان و همراه داشتن مدارک لازم مبنی بر انتقال ولی خود) به مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان محل سکونت جدید مراجعه و با معرفی آن مدیریت، در امتحانات دوره تابستانی یکی از واحدهای آموزشی شرکت کند. نمره‏های چنین دانش‏آموزی پس از تأیید مدیریت آموزش و پرورش استثنایی محل سکونت جدید با هماهنگی مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان قبلی جهت ابلاغ به واحد آموزشی که دانش‏آموز قبلاً تحصیل می‏کرده است ارسال می‏شود تا واحد آموزشی مذکور با توجّه به نمره‏های دیگر و با رعایت سایر مقرّرات اعلام نتیجه کند.

ماده 53 ـ در هر نوبت سال تحصیلی به هر دانش‏آموز براساس رعایت موازین‏اسلامی، رفتار، اخلاق، رعایت اصول بهداشت و نظافت شخصی، وضعیّت حضور و غیاب، رعایت مقرّرات واحد آموزشی، حفظ اموال آن و گزارش رسیده از سوی معلّمان و مربیان و با رعایت آئین‏نامه انضباطی توسّط مدیر و معاونان واحد آموزشی یک نمره انضباط تعیین و در برگ ریزنمرات مربوط ثبت و با امضاء مدیر تسلیم دفتر واحد آموزشی می‏شود.

تبصره 1ـ میانگین نمرات انضباط نوبت اوّل و دوم بعنوان نمره سالانه محسوب و در معدّل سالانه معادل دو واحد درسی منظور می‏شود.

تبصره 2ـ تعداد واحدهای انضباط در محاسبه 96 واحد درسی درنظر گرفته نمی‏شود.

تبصره 3ـ در دوره تابستانی نمره انضباط منظور نمی‏شود.

ماده 54 ـ نمونه اسناد و مدارک تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه‌ در دوره متوسطه حرفه‌ای، توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تهیه و پس از هماهنگی با معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی به استانها ابلاغ می‌شود.

ماده 55 ـ‌ دفتر امتحانات در هر سال تحصیلی باید حداکثر تا پایان آبان ماه تنظیم شده و توسط نماینده مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان، بررسی و پس از تایید مسدود شود.

ماده 56 ـ چنانچه دانش‏آموزی در زمان برگزاری امتحانات یا قبل از آن‏دچار مشکل و سانحه‏ای شود که قادر به نوشتن نباشد می‏تواند از منشی معتمدی که از طرف مدیر واحد آموزشی برای امتحانات تعیین می‏شود، استفاده کند.

ماده 57 ـ دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که قسمتی از تحصیلات خود را در مدارس خارجی گذرانیده‏اند که برنامه آن با برنامه آموزش دوره متوسّطه حرفه‌ای مطابقت ندارد و یا هیچگونه مدرک تحصیلی که میزان تحصیلات خارجی آنان را مشخص کند نداشته باشند و همچنین دانش‏آموزانی که بخشی از مدارک تحصیلی آنان در اثر حوادثی از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش‏سوزی و … از بین رفته باشد باتوجّه به شرایط سنی و توانایی خود می‏توانند با درخواست کتبی و تأیید مراجع مربوط و معرفی مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استان، در امتحان تعیین پایه تحصیلی که ازکلّیّه درسهای مربوط به پایه اوّل یا دوم یا سوم بعمل می‏آید در اولین نوبت رسمی امتحانی، همراه با سایر دانش‏آموزان برابر شیوه‏نامه‏ای که توسّط سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ می‏شود شرکت کنند و در صورت قبولی در کلّیّه درسهای هر پایه مدرک قبولی برای آنان صادر می‏شود و با رعایت سایر شرایط مجاز به ادامه تحصیل در واحد آموزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خواهند بود.

تبصره ـ افراد خارجی مقیم ایران، رانده‏شدگان از سایر کشورها و پناهندگان ازکشورهای خارجی به ایران باید دارای اجازه اقامت مورد تأیید وزارت کشور باشند.

ماده 58 ـ برای محاسبه معدّل سالانه هر دانش‏آموز در پایان نوبت دوم، تعداد واحدهای هر درس در نمره سالانه آن درس ضرب می‏شود و مجموع حاصل ضربهای بدست آمده بر تعداد کلّ واحدهایی که دانش‏آموز درآن سال برای آنها نمره (اعم از قبولی یا مردودی) دریافت داشته است تقسیم می‏شود.

تبصره ـ برای محاسبه معدّل سالانه دانش‏آموزان در دوره تابستانی، نمرات ‏امتحانی دوره تابستانی بجای نمرات سالانه محسوب و سپس معدّل گرفته می‏شود.

ماده 59 ـ دانش‏آموزان اقلیت‏های دینی مذکور درقانون اساسی، برابرشیوه‏نامه‏های وزارت آموزش و پرورش در امتحان تعلیمات خاص خودشرکت خواهند کرد و نمره این درس جایگزین (تعلیمات دینی و قرآن) می‏شود. ضمناً در صورت تمایل دانش‏آموز به شرکت در امتحان تعلیمات دینی اسلامی منعی برای شرکت وی نخواهد بود.

ماده 60 ـ بامتخلّف یا متخلّفان در امتحانات برابر آئین‌نامه رسیدگی به تخلّفات ‏امتحانی و قانون رسیدگی به تخلّفات اداری حسب مورد رفتار خواهد شد.

ماده 61 ـ پس از برگزاری امتحانات پایانی نوبت دوم، دانش‏آموزی در هر یک از درسها قبول شناخته می‏شود که نمره سالانه وی در هر درس کمتر از نصاب قبولی آن درس نباشد.

ماده 62 ـ دانش‏آموزی که پس از امتحانات نوبت دوم شرایط قبولی را در درس یا درسها، احراز نکند می‏تواند در امتحانات همان درس یا درسها در دوره تابستانی شرکت کند و در صورتی قبول شناخته می‏شود که ‌نمره ‌هریک‌ از درسهای وی در دوره تابستانی کمتر از نصاب قبولی نباشد.
وضعیّت غائبین در امتحانات

ماده 63 ـ چنانچه دانش‌آموزی در امتحان پایانی هر نوبت غیبت غیرموجّه داشته ‏باشد نمره امتحان پایانی او در آن نوبت در آن درس صفر محسوب می‏شود و در چنین مواردی کلمه غایب (غ) بجای نمره پایانی آن نوبت برای درسهای موردنظر در سیاهه نمرات قید می‏شود لیکن در محاسبات کلمه غایب به منزله صفر خواهد بود و چنانچه دانش‏آموز مشمول این مادّه، دارای نمرات کلاسی (ارزشیابی مستمر) باشد، نمره وی در درس یا درسهای مذکور با احتساب این نمرات برای آن نوبت منظور خواهد شد.

ماده 64 ـ اگر دانش‏آموزی در امتحان پایانی نوبت اوّل در یک یا چند ماده درسی غیبت موجّه داشته باشد. نمرات امتحان پایانی نوبت دوم وی بجای نمرات پایانی نوبت اوّل درسهای مربوط نیز منظور می‏شود.

ماده 65 ـ اگر دانش‏آموزی در امتحانات نوبت دوم یا هر دو نوبت برخی از درسهایی که انتخاب نموده است غیبت موجه داشته باشد، بجای نمره پایانی نوبت دوم یا نوبتهای اوّل و دوم کلمه غایب موجّه درج می‏شود. این قبیل دانش‏آموزان باید درسهای باقیمانده را در دوره تابستانی برابر ضوابط بطور مجدد انتخاب کنند. برای غائبین موجّه دوره تابستانی نیز به همین روال اقدام می‏شود.

ماده 66 ـ اگر دانش‏آموزی در امتحانات نوبت دوم ‏کلّیّه درسها غیبت موجّه داشته باشد آن سال تحصیلی برای او وقفه تحصیلی محسوب می‏شود و مجاز به ثبت‌نام در دوره تابستانی همان سال نمی‌باشد. ضروری است توضیحات لازم در کارنامه و سایر مدارک تحصیلی دانش‏آموز قید شود.

ماده 67 ـ اگر دانش‏آموزی در امتحانات نوبت دوم یا پایان دوره‏تابستانی با عذر موجّه غایب باشد در صورت درخواست ولی دانش‏آموز، مدیر واحدآموزشی مجاز است حدّاکثر تا دو هفته پس از آخرین امتحان از درس یا درسهای مربوط با رعایت ضوابط امتحان بعمل آورد.

تبصره – در درسهایی که امتحان آنها به صورت هماهنگ برگزار می‏شود سؤال دانش‏آموزان مشمول این ماده به صورت هماهنگ خواهد بود.

ماده 68 ـ اگردانش‏آموزی در سال تحصیلی به دلیل غیبت موجّه نمره ارزشیابی ‏مستمر نداشته باشد نمره ارزشیابی پایانی وی در آن نوبت جایگزین نمره ارزشیابی مستمر می‏شود و این نمره توسّط معلّم مربوط در برگ ریزنمرات ثبت می‏شود.

ماده 69 ـ تشخیص غیبت موجّه براساس دلایل ومدارک ارائه شده از طرف ‏دانش‏آموز در امتحانات، با شورای مدرسه خواهد بود.

شرایط فارغ‌التحصیلی:

ماده 70ـ دانش‌آموزی فارغ‏التّحصیل شناخته می‌شود که:

الف) در کلّیّه واحدهای درسی دوره متوسّطه در رشته مربوط (حدّاقلّ 96 واحد درسی) قبول شده باشد.

ب) معدّل کلّ وی حدّاقلّ 10 باشد.

تبصره ـ چنانچه دانش‏آموزی از مجموعه درسهای رشته مربوط حدّاکثر در 3 عنوان درسی، آخرین نمره درس وی 7 و بیشتر باشد و معدّل کلّ وی نیز حدّاقلّ 10 باشد فارغ‏التّحصیل شناخته می‏شود. استانداردهای مهارت (درسهای مهارتی و کارورزی) مشمول این تبصره نمی‌شود.

ماده 71ـ برای محاسبه معدّل کلّ نمرات هر دانش‏آموز در پایان دوره متوسّطه حرفه‌ای، تعداد واحدهای هر درس در نمره پذیرفته شده آن درس (سالانه یا دوره تابستانی) ضرب می‏شود و مجموع حاصل ضربهای بدست آمده بر مجموع واحدهای این درسها تقسیم می‏شود. در محاسبه معدّل کلّ تعداد واحدهای مربوط به انضباط نیز به میزان 6 واحد لحاظ می‏شود.

ماده 72ـ به دانش‌آموزی که موفّق به گذراندن تمامی واحدهای درسی دوره متوسّطه حرفه‌ای (حدّاقلّ 96 واحد درسی بدون احتساب واحدهای انضباط) شود با رعایت سایر ضوابط گواهی‌نامه پایان تحصیلات دوره متوسّطه حرفه‌ای (دیپلم) اعطا می‏شود.

تبصره ـ نمونه گواهی‌نامه پایان تحصیلات دوره متوسّطه حرفه‌ای توسّط سازمان آموزش و پرورش استثنایی با هماهنگی اداره کلّ سنجش و ارزشیابی تحصیلی تهیه و پس از تصویب کمیسیون معین شورای‌عالی آموزش و پرورش به استانها ابلاغ خواهد شد.

ماده 73ـ دانش‌آموزانی که شرایط ادامه تحصیل در این دوره را از دست می‌دهند و همچنین دانش‌آموزانی که پس از پنجمین سال تحصیلی در این دوره موفق به اتمام کلیه دروس نمی‌شود می‌تواند به عنوان داوطلب آزاد در این دوره ادامه تحصیل دهند. انتخاب واحد و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی این قبیل افراد براساس مفاد این آئین‌نامه و شیوه نامه‌های مربوط وبا رعایت مقررات زیر انجام می‌گیرد:

الف ـ مواد و تبصره‌هایی از این آیین‌نامه که ناظر بر تحصیلات ضمن سال دانش‌آموزان است شامل داوطلب آزاد نمی‌شود

ب ـ نمره انضباط برای داوطلبان آزاد منظور نمی‌شود.

ج ـ داوطلبان آزاد از گذراندن درسهای کارورزی و تربیت بدنی معاف هستند لیکن باید معادل درسهای فوق از درسهای انتخابی انتخاب کرده و بگذراند.

ماده 74ـ برگزاری امتحان دروس مهارتی به صورت داوطلب آزاد صرفاً در مناطقی انجام می‌شود که دروس رشته موردنظر در واحدهای آموزشی آن منطقه موجود باشد.

ماده 75ـ ثبت‌نام و برگزاری امتحانات داوطلبان آزاد در واحدهای آموزشی متوسطه حرفه‌ای انجام خواهد گرفت.

ماده 76ـ سایر مواردی که در این آیین‌نامه قید نشده است مطابق با آیین‌نامه، بخشنامه و دستورالعمل‌های جاری آموزش و پرورش خواهد بود.


جدول برنامه درسی رشته ها‌ی مهارتی دوره متوسطه حرفه‌ای
1ـ قالیبافی 2ـ راسته‌دوزی 3ـ درودگری 4ـ مشبک‌بری چوب /معرق‌کاری چوب 5ـ کشت گیاهان آپارتمانی
جدول دروس رشته قالی‌بافی گروه (الف)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت*

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

2

7

9

60

315

375

7

انتخابی

ـ

7

7

ـ

315

316

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

8

گبه بافی

4

10

14

120

450

570

گبه بافی

1

3

4

30

135

165

جمع

14

18

32

420

825

1245

جمع

15

16

31

450

735

1185

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته قالی بافی گروه (الف)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (3)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

2

6

8

60

270

330

کارورزی

ـ

4

4

ـ

240

240

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

قالیبافی

3

8

11

90

360

450

جمع

14

19

33

420

930

1350

جدول دروس رشته قالی بافی گروه (ب)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت*

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

ـ

9

9

ـ

405

405

7

انتخابی

ـ

7

7

ـ

315

315

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

8

گلیم بافی

4

10

14

120

450

570

قالیبافی

4

8

12

120

360

480

جمع

14

18

32

420

825

1245

جمع

13

18

31

390

825

1215

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته قالی بافی گروه (ب)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (3)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

ـ

8

8

ـ

360

360

کارورزی

ـ

4

4

ـ

240

240

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

قالیبافی

3

8

11

90

360

450

جمع

12

21

33

360

1020

1380

جدول دروس رشته راسته‌دوزی گروه (الف)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت*

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

2

7

9

60

315

375

7

انتخابی

ـ

8

8

ـ

360

360

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

8

راسته­دوز (سرویس آشپزخانه)

3

9

12

90

405

495

دوزنده پوشاک حمام

3

9

12

90

405

495

جمع

13

18

31

390

825

1215

جمع

14

17

31

420

780

1200

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته راسته دوزی گروه (الف)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (3)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

2

6

8

60

270

330

کارورزی

ـ

4

4

ـ

240

240

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

راسته­دوز (دوزنده پرده و ملحفه)

3

9

12

90

405

495

جمع

14

20

34

420

975

1395

جدول دروس رشته راسته‌دوزی گروه (ب)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت*

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

ـ

9

9

ـ

405

405

7

انتخابی

ـ

8

8

ـ

360

360

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

8

راسته­دوز

3

9

12

90

405

495

دوزنده پوشاک حمام

3

9

12

90

405

495

جمع

13

18

31

390

825

1215

جمع

12

19

31

360

870

1230

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته راسته‌دوزی گروه (ب)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (3)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (3)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

ـ

8

8

ـ

360

360

کارورزی

ـ

4

4

ـ

240

240

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

تکه دوز

3

9

12

90

405

495

جمع

12

22

34

360

1065

1425

جدول دروس رشته درودگری گروه (الف)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت

نام درس

واحد

ساعت

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

2

7

9

60

315

375

7

انتخابی

ـ

8

8

ـ

360

360

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

8

درودگری

4

9

13

120

405

525

درودگری

3

9

12

90

405

495

جمع

14

18

32

420

825

1245

جمع

14

17

31

420

780

1200

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته درودگری گروه (الف)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

2

5

7

60

225

285

کارورزی

ـ

4

4

ـ

240

240

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

درودگری

3

9

12

90

405

495

جمع

14

19

33

420

930

1350

جدول دروس رشته درودگری گروه (ب)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت*

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

ـ

9

9

ـ

405

405

7

انتخابی

ـ

8

8

ـ

360

360

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

8

درودگری

4

9

13

120

405

525

درودگری

3

9

12

90

405

495

جمع

14

18

32

420

825

1245

جمع

12

19

31

360

870

1230

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته درودگری گروه (ب)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

ـ

7

7

ـ

315

315

کارورزی

ـ

4

4

ـ

240

240

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

درودگری

3

9

12

90

405

495

جمع

12

21

33

360

1020

1380

جدول دروس رشته مشبک ‌بری چوب گروه (الف)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت*

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

2

7

9

60

315

375

7

انتخابی

ـ

7

7

ـ

315

315

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

8

مشبک بری (مقدماتی)

3

12

15

90

540

630

مشبک بری (تکمیلی)

2

10

12

60

450

510

جمع

13

20

33

390

915

1305

جمع

13

18

31

390

825

1215

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته مشبک ‌بری چوب گروه (الف)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

2

5

7

60

225

285

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

کارورزی

ـ

4

4

ـ

240

240

مشبک بری (تکمیلی)

2

10

12

60

450

510

جمع

13

20

33

390

975

1365

جدول دروس رشته معرق‌کاری چوب گروه (ب)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت*

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

ـ

9

9

ـ

405

405

7

انتخابی

ـ

7

7

ـ

315

315

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

8

مشبک بری (مقدماتی)

3

12

15

90

540

630

معرق کاری چوب

2

10

12

60

450

510

جمع

13

20

33

390

915

1305

جمع

11

20

31

330

915

1245

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته معرق‌کاری چوب گروه (ب)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

انتخابی

ـ

7

7

ـ

315

315

تکمیل مهارت

1

ـ

1

30

ـ

30

کارورزی

ـ

4

4

ـ

240

240

معرق کاری چوب

2

10

12

60

450

510

جمع

11

22

33

330

1065

1395

جدول دروس رشته کشت گیاهان آپارتمانی گروه (الف)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت *

نام درس

واحد

ساعت *

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

باغبانی­عمومی (مراقبت های ویژه داشت)

1

2

3

30

90

120

7

باغبانی عمومی (خاک­شناسی)

5/0

1

5/1

15

45

60

باغبانی عمومی (حفظ نباتات)

1

2

3

30

90

120

8

باغبانی عمومی (ابزار و تأسیسات باغبانی)

1

2

3

30

90

120

باغبانی (تکثیر و ازدیاد نباتات)

1

2

3

30

90

120

9

باغبانی عمومی (آماده سازی و کاشت)

2

4

6

60

180

240

پرورش گیاهان آپارتمانی1

2

4

6

60

180

240

10

باغبانی (آبیاری)

1

2

3

30

90

120

انتخابی

2

6

8

60

270

330

11

باغبانی عمومی (هرس)

5/0

1

5/1

15

45

60

12

انتخابی

ـ

6

6

ـ

270

270

جمع

15

17

32

450

780

1230

جمع

15

17

32

450

780

1230

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته کشت گیاهان آپارتمانی گروه (الف)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

پرورش گیاهان آپارتمانی2

2

4

6

60

180

240

پرورش گیاهان آپارتمانی3

2

4

6

60

180

240

کارورزی

3

ـ

180

180

انتخابی

2

6

8

60

270

330

جمع

14

18

32

420

870

1290

جدول دروس رشته کشت گیاهان آپارتمانی گروه (ب)


پایه اول

پایه دوم

ردیف

نام درس

واحد

ساعت*

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

1

تعلیمات دینی و قرآن (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

2

ادبیات فارسی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

3

مطالعات اجتماعی (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

4

ریاضی **

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

5

علوم زیستی و بهداشت (1)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

6

تربیت بدنی (1)

ـ

1

1

ـ

60

60

باغبانی­عمومی (مراقبتهای ویژه داشت)

ـ

2

3

30

90

120

7

باغبانی عمومی (خاک­شناسی)

5/0

1

5/1

15

45

60

باغبانی عمومی (حفظ نباتات)

1

2

3

30

90

120

8

باغبانی عمومی (ابزار و تأسیسات باغبانی)

1

2

3

30

90

120

باغبانی (تکثیر و ازدیاد نباتات)

1

2

3

30

90

120

9

باغبانی عمومی (آماده سازی و کاشت)

2

4

6

60

180

240

پرورش گیاهان آپارتمانی I

2

4

6

60

180

240

10

باغبانی (آبیاری)

1

2

3

30

90

120

انتخابی

ـ

8

8

ـ

360

360

11

باغبانی عمومی (هرس)

5/0

1

5/1

15

45

60

12

انتخابی

6

6

ـ

270

270

جمع

15

17

32

450

780

1230

جمع

13

19

32

390

870

1260

* ساعات به صورت سالانه و براساس 30 هفته آموزشی محاسبه شده است.
** ریاضی در دو سطح دشواری الف و ب ارایه شده است.

جدول دروس رشته کشت گیاهان آپارتمانی گروه (ب)


پایه سوم

نام درس

واحد

ساعت*

نظری

عملی

جمع

نظری

عملی

جمع

تعلیمات دینی و قرآن (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

ادبیات فارسی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

مطالعات اجتماعی (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

علوم زیستی و بهداشت (2)

2

ـ

2

60

ـ

60

تربیت بدنی (2)

ـ

1

1

ـ

60

60

پرورش گیاهان آپارتمانی 2

2

4

6

60

180

240

پرورش گیاهان آپارتمانی 3

2

4

6

60

180

240

کارورزی

ـ

3

3

ـ

180

180

انتخابی

8

8

ـ

360

360

جمع

12

20

32

360

960

1320

37

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.