حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
شناسه : 39931

محمد جعفر عبدالهی  در این جلسه که با حضور معاونین و به صورت برقراری ارتباط ویدئو کنفرانسی با روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی انجام شد، همراه بود. رئیس کل دادگستری استان سمنان در این نشست ضمن قبولی طاعات و عبادات و تبریک عید سعید فطر بیان کرد: با کسب توشه‌ای که از ماه مبارک رمضان […]

پ
پ

محمد جعفر عبدالهی  در این جلسه که با حضور معاونین و به صورت برقراری ارتباط ویدئو کنفرانسی با روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی انجام شد، همراه بود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان در این نشست ضمن قبولی طاعات و عبادات و تبریک عید سعید فطر بیان کرد: با کسب توشه‌ای که از ماه مبارک رمضان بدست آوردیم انشاء الله بتوانیم برای کسب رضایت خداوند متعال و مردم آن، ولی نعمتان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدامات شایسته‌ای را انجام دهیم.

وی با قدردانی از تلاش و مجاهدت‌های کارکنان قضایی و اداری استان در سال گذشته؛ به منویات مقام معظم رهبری و مطالبات رئیس قوه قضائیه در سال ۱۴۰۲ اشاره و گفت: اهم اقدامات دستگاه قضایی استان با توجه به برنامه‌ی عملیاتی سال جاری  در ۱۱ اولویت و سیاست پیگیری خواهد شد.

تحقق شعار سال جاری با انجام اقدامات موثر قضایی و اجرایی

رئیس کل دادگستری استان سمنان خطاب به مسئولین قضایی حاضر در نشست عنوان داشت: با سازماندهی کارگروهی متشکل از همکاران صاحب نظر و جامعه نخبگان، اساتید و صاحبان اندیشه راهکار‌های تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری بیان شده پردازش و آن راهکار‌ها برای افزایش تولید و مهار تورم پیگیری شود.

وی در ادامه تشریح کرد: آخرین نتایج اقدامات حوزه‌های قضایی استان در رسیدگی به پرونده‌های موضوع تولید و کارآفرینی استخراج شده است. انتظار می‌رود هر آنچه مرتبط با تولید است در مراحل تحقیق، رسیدگی و حتی اجرای حکم با سرعت و قاطعیت انجام و نظارت‌های درستی اتفاق بیفتد و در پایان هر سه ماه روسا و دادستان‌های سراسر استان نتایج رسیدگی به این پرونده‌ها را به عنوان یک اولویت مهم اعلام کنند.

عبدالهی با تصریح قاطعیت در اجرای احکام قضایی موضوع واحد‌های تولیدی اظهار کرد: از توقیف تجهیزات و ادوات کارخانه و کارگاه‌های تولیدی خودداری و در اجرای احکام قضایی به گونه‌ای رفتار نشود که خطوط تولید متوقف شود.

تکریم مراجعین و افزایش رضایتمندی و اعتماد به دستگاه قضایی

ماموریت مهم دیگری که رئیس کل دادگستری استان سمنان به آن اشاره و دارای اولویت‌های مهم دانست: افزایش رضایت مندی شهروندان در انجام امور قضایی با روحیه‌ای متعهدانه و دلسوزانه با رویکرد کاهش ورود دعاوی به محاکم قضایی و افزایش نرخ رسیدگی و کاهش میانگین زمان رسیدگی فراهم خواهد شد. مسئولین قضایی از نعمت حضور در بین مردم با برگزاری میز‌های خدمت در مساجد، اماکن متبرکه و پرتردد در شهر‌ها و روستا‌ها غافل نبوده و مستمع حوائج و پیگیر قانونی مطالبات شهروندان باشند و دوران خدمت را مغتنم شمرده و از هیچ کوششی دریغ نکنند.

به ثمر رساندن پرونده‌های موضوع حوزه حقوق عامه

عبدالهی حوزه حقوق عامه و موضوعات آن را گسترده و  بسیط توصیف و عنوان کرد: صیانت از حقوق عامه از مهم‌ترین انتظارات مردم است و رسیدگی به این پرونده‌ها نباید ساده قلمداد شده و موجب نارضایتی عمومی شود. تامین امنیت بدیهی‌ترین توقع شهروندان است، دستگاه قضایی در زمره نهاد‌های امنیت آفرین بوده و بایستی حفظ و تامین آن را به جامعه ارزانی کرده و نباید مختل و خدشه دار شود.

رئیس کل دادگستری استان گفت: دستگاه قضایی به ناهنجاری‌های اجتماعی که خاطر شریف جامعه مذهبی را مکدر می‌کند حساس بوده و در کنار وظایف دستگاه‌های ایجابی و فرهنگی که تکالیف خویش را در دستور کار دارند، چشم دلسوزان نظام به تصمیمات مصمم و قاطعانه‌ی دستگاه قضایی است. به ضابطین تاکید شود پس از مشاهده جرائم و جمع آوری دلائل و مستندات کافی متهم را به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی و به نحوه‌ای دقیق و مدبرانه رفتار کنند که تنش اجتماعی ایجاد نشود. برخورد دستگاه قضایی با سارقان منازل، اماکن و اعمال مجرمانه با عنف و اکراه و جرائمی از این قبیل، متقن وبازدارنده باشد.

عبدالهی تصریح کرد: وقتی سخن از قاطعیت می‌شود روسا و دادستان‌های سراسر استان در امر تحقیق، رسیدگی به این جرائم با حساسیت ویژه‌ای نظارت کنند و آراء قضات متقن و قاطع صادر و اجرای  مجازات‌های مرتکبین بازدارنده باشد.

حفظ منابع عمومی و پیگیری مجدانه امنیت تجهیزات انتقال خدمات به جامعه

رئیس کل دادگستری استان سمنان حفظ و پایداری تجهیزات انتقال منابع آب، برق، گاز و مخابرات را ضروری دانسته و افزود: به سازمان‌های مربوطه تاکید شود ضریب امنیت نگهداری از این تجهیزات و امکانات را افزایش داده و همزمان با اقامه شکوائیه‌های کیفری، دادخواست‌های جبران ضرر و زیان ناشی از خسارت وارده را به مراجع قضایی ارائه و مقامات قضایی با قاطعیت برخورد کنند.

ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به صلح و سازش و روش‌های جایگزین قضایی

رئیس کل دادگستری استان سمنان به معاونت‌های فناوری اطلاعات و برنامه ریزی و توسعه حل اختلاف تاکید و بیان کرد: دفاتر خدمات قضایی سرچشمه ورود دعاوی به مراجع قضایی است و با تجربه‌ی استقرار صلح یاران در برخی از آن دفاتر در حوزه‌های قضایی، منشاء‌ ورود دعاوی مدیریت شده تا با اشاعه فرهنگ صلح و سازش از طرح دعاوی بی مورد خودداری وبسیاری از پرونده‌ها ختم به سازش شود. با ارجاع پرونده‌ها به صلح یاران قبل از رسیدگی قضایی و حتی در معیّت اجرا‌های احکام مدنی و کیفری، برای تحصیل رضایت حداکثری در پرونده‌ها بویژه پرونده‌های قصاص را اقدام و روسا و دادستان‌های استان بهره برداری از روش‌های مناسب جایگزین قضایی را مجدانه پیگیری کنند.

بهبود وضعیت کمی و کیفی پرونده‌ها

عبدالهی نظارت بر عملکرد کمی و کیفی شعب را حائز اهمیت دانسته و ادامه داد: نباید موجودی شعب به علت عدم رسیدگی پرونده‌ها در اوقات نظارت، یا تعیین اوقات قلیل رسیدگی و نظارت با تأخیر مواجه شود. روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی نظارت مثمر ثمر و نتیجه بخش جهت خودداری از انباشت غیرموجه پرونده‌ها و ارتقاء آراء را به عمل آورند.

تعیین تکلیف اثربخش اموال توقیفی

رئیس کل دادگستری استان سمنان خاطر نشان کرد: کالا‌های موجود در انبار‌های اموال تملیکی تعیین تکلیف و نظارت جدی بر خودرو‌های پارکینگ‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را انجام و نباید مراقبت و نگهداری از آن کالا‌ها منتهی به مدت زمان زیادی شده و از انباشت بی مورد اموال جلوگیری شود.  

تشکیل کارگروه‌های ویژه مورد تاکید رئیس قوه قضائیه

عبدالهی به مطالبه رئیس قوه قضائیه درتشکیل قرارگاه مقابله با جرم به منظور پیشگیری و کاهش وقوع جرایم و ورود دعاوی به مراجع قضایی به صورت منظم در حوزه‌های قضایی برگزار و روسا و دادستان‌های استان به صورت ماهانه نتایج تشکیل جلسات را پس از تجزیه و تحلیل به عمل آمده ارسال کنند. هم چنین بر تشکیل منظم جلسات شورا‌های پیشگیری از وقوع جرم، حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی کشور، شناسایی مجرمین حرفه‌ای و خطرناک تاکید کرد.

عزم جدی در اجرای برنامه‌های سند تحول و تعالی قضایی

رئیس کل دادگستری استان سمنان در خاتمه تاکید کرد: سنوات گذشته امور به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شد، اما با ترسیم نقشه راه در سند تحول و تعالی قضایی، اقدامات دستگاه قضایی ضابطه‌مند و برنامه محور پیگیری می‌شود.

اجرای این برنامه‌های ابلاغی به منظور بهبود عملکرد، ارتقاء سازمان و افزایش توانمند سازی دستگاه قضایی در انجام وظایف و تکالیف ذاتی است تا در پایان نهادینه شدن سند تحول و تعالی قضایی علاوه بر کسب رضایت خداوند متعال و افزایش اعتماد مردم، بهبود روش‌ها اتفاق افتاده باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.