حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
شناسه : 39814

دستورالعمل موضوع ماده ۱۸ آئین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادارمصوب 1387,12,19 در راستای اجرای بندهای ۳ و ۸ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ و ماده ۱۸ آئین‌نامه اجرایی آن و به منظور رسیدگی به تخلفات مدیرعامل، مدیران ارشد و اعضای هیأت مدیره بورس‌ها و ارکان سایر تشکل‌های خودانتظام […]

پ
پ

دستورالعمل موضوع ماده ۱۸ آئین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار
مصوب 1387,12,19

در راستای اجرای بندهای ۳ و ۸ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ و ماده ۱۸ آئین‌نامه اجرایی آن و به منظور رسیدگی به تخلفات مدیرعامل، مدیران ارشد و اعضای هیأت مدیره بورس‌ها و ارکان سایر تشکل‌های خودانتظام از تکالیف، وظایف و اختیارات آنها در سمت‌های یاد شده، این دستورالعمل در ۲۰ ماده و یک تبصره به پیشنهاد هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه مورخ ۱۹ /۱۲ /۱۳۸۷ به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید.

فصل اول – کلیات

ماده ۱– کلیه اصطلاحات و واژه‌هایی که در ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی تعریف شده‌اند به همان مفاهیم در این دستورالعمل بکار رفته ‌است. سایر اصطلاحات به کار رفته در این دستورالعمل دارای معانی زیر است:
افشاء: ارسال اطلاعات به سازمان و انتشار عمومی و به موقع اطلاعات مطابق قانون و مقررات مربوط.
تشکل‌های خودانتظام: بورس‌ها، کانون‌ها، بازارهای خارج از بورس و شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، تشکل خودانتظام محسوب می‌شوند. مصادیق سایر تشکل‌های خودانتظام توسط شورا تعیین می‌شوند.
مقررات: اعم از مصوبات هیأت وزیران، شورا، سازمان و نیز مصوبات تشکل‌های خودانتظام در حدود صلاحیت آنان تحت هر عنوان از قبیل آئین‌نامه، دستورالعمل، رویه اجرایی و بخشنامه.

ماده ۲– هرگونه فعل یا ترک فعلی که منجر به نقض قوانین و مقررات بازار سرمایه از قبیل قانون بازار اوراق بهادار، مصوبات شورا، سازمان یا مصوبات و اساسنامه‌های تشکل‌های خود‌انتظام گردد، تخلف محسوب و متخلف طبق دستورالعمل حاضر به تنبیهات مقرر محکوم می‌گردد.

ماده ۳– رسیدگی به تخلفات اشخاص زیر در صلاحیت مراجع رسیدگی موضوع این دستورالعمل می‌باشد:

الف – مدیرعامل، مدیران ارشد، دبیرکل، هیأت عامل و کسانی که اصالتاً و یا به نمایندگی از اشخاص حقوقی عضو هیأت مدیره و یا عضو شورای تشکل‌های خودانتظام هستند.

ب – اشخاص حقوقی که عضو ارکان تشکل‌های خودانتظام از قبیل هیأت مدیره، شورا و یا هیأت سازش کانونها می‌باشند.

فصل دوم – تخلفات و مجازاتهای انضباطی

ماده ۴– تخلفاتی که موجب مجازات انضباطی اشخاص موضوع ماده ۳ این دستورالعمل می شود به شرح ذیل است:

الف – تأخیر در اجرای قوانین و مقررات و یا عدم رعایت مهلتهای مقرر درخصوص انجام وظایف و مسئولیتها یا ارائه خدماتی که براساس اساسنامه، قوانین یا مقررات مکلف به انجام آن می‌باشد از قبیل؛

۱ – تأخیر در ارسال گزارش‌ها، اسناد، اطلاعات و مدارک مورد درخواست سازمان.

۲ – تأخیر در ابلاغ مقررات، مصوبات، بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌ها به اعضا.

۳ – تأخیر در مطلع‌نمودن یا عدم اطلاع به سازمان درخصوص تشکیل یا برگزاری جلسات مجامع یا هیأت مدیره.

۴ – تأخیر در افشای اطلاعاتی که تشکل خودانتظام به موجب قوانین و مقررات مکلف به افشای آن می‌باشد.

ب – نقض، عدم رعایت یا عدم اجرای قوانین، مقررات و یا عدم رعایت مواد اساسنامه از قبیل؛

۱ – اخذ کارمزد یا هزینه خدمات بیش از سقف نرخ‌های مصوب سازمان تحت هر عنوان.

۲ – سرمایه‌گذاری یا فعالیت در امور خارج از موضوع فعالیت.

۳ – اخذ هرنوع درآمد بدون تصویب نوع درآمد.

۴ – پذیرش اوراق بهادار بدون رعایت ماده ۳۰ قانون بازار اوراق بهادار.

ج – عدم ارسال گزارشها، اطلاعات یا اسناد و مدارک مورد درخواست سازمان و یا عدم افشای اطلاعات یا افشای خلاف واقع و یا ناقص تمام یا قسمتی از اطلاعاتی که تشکل خودانتظام به موجب قوانین و مقررات مکلف به افشای آن می‌باشد.

د – محکومیت قطعی به هر یک از جرائم موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ا. تحت عنوان مباشرت یا معاونت.

هـ – اجرا یا عدم اجرای آن دسته از تصمیماتی که طبق قوانین و مقررات نیاز به تأیید، تصویب، موافقت یا هماهنگی با سازمان دارد بدون رعایت تشریفات مقرر.

و – عدم اجرای تصمیمات سازمان درخصوص شرایط احراز و تأیید صلاحیت مدیران ارشد بورس‌ها، کانون‌ها، نهادهای مالی و سایر شرکت‌هایی که مجوز خود را از سازمان یا شورا دریافت نمودند.

ماده ۵– مجازاتهای انضباطی عبارتند از:

1-اخطار کتبی با درج در پرونده؛

2-توبیخ کتبی با درج در پرونده؛

3-تعلیق صلاحیت از سمت به مدت شش ماه.

4-تعلیق صلاحیت از سمت به مدت یکسال.

5-تعلیق صلاحیت از سمت به مدت دو سال.

6-سلب صلاحیت.

تبصره ۱: مرجع رسیدگی‌کننده با توجه به نوع تخلف، دفعات تکرار و آثار آن، حسب مورد حکم به اعمال یکی از تنبیهات فوق صادر می‌نماید.

ماده ۶– تکرار اقدامات موضوع ماده ۴ این دستورالعمل یا حسب مورد میزان و نوع آثار اقدامات متخلفانه، حسب تشخیص هیأت مدیره سازمان، موجب صدور حکم تعلیق یا سلب صلاحیت شخص متخلف از تصدی مدیریت یا عضویت در ارکان تمامی تشکل‌های خودانتظام می‌گردد.

ماده ۷: رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع این دستورالعمل، مانع رسیدگی و مجازات آنان مطابق قوانین و مقررات دیگر نمی‌باشد.

فصل سوم – نحوه رسیدگی به تخلفات

ماده ۸– مراجع رسیدگی عبارتند از:

1-هیأت رسیدگی به تخلفات؛

2-هیأت مدیره سازمان.

ماده ۹– هیأت رسیدگی به تخلفات به منظور تکمیل تحقیقات مقدماتی، رسیدگی بدوی، انجام سایر اقدامات مربوط به تکمیل پرونده تخلفاتی و صدور رأی مقدماتی تشکیل می‌شود. این هیأت مرکب از سه عضو است که توسط هیأت مدیره سازمان تعیین می‌شود.

ماده ۱۰– دبیرخانه هیأت رسیدگی به تخلفات در سازمان مستقر است و امور مربوط را از قبیل تشکیل پرونده ، تعیین وقت رسیدگی، دعوت از اعضاء، تشکیل جلسات و تنظیم آراء انجام خواهد داد.

ماده ۱۱– آن دسته از تشکلهای خودانتظام که در قالب شرکت سهامی عام ثبت شده نزد سازمان فعالیت می‌نمایند در صورتیکه به عنوان ناشر تخلفی را مرتکب شوند به این‌گونه تخلفات نیز در هیأت رسیدگی به تخلفات موضوع این دستورالعمل رسیدگی می‌شود.

ماده ۱۲– تمامی گزارش‌های تخلفاتی اعم از گزارش‌های واصله از سازمان، بورس‌ها، کانون‌ها، تشکل‌های خودانتظام و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در دبیرخانه هیأت رسیدگی به تخلفات، ثبت و در هیأت مطرح می‌گردد. در صورت ناقص بودن پرونده، دبیرخانه با قید موارد نقص، پرونده را جهت تکمیل به واحد ارجاع‌کننده گزارش تخلف ارسال می‌کند.

تبصره -تشکل های خودانتظام مکلفند تمامی پرونده های تخلفاتی را که خود یا مدیرانشان موضوع آن می باشند و مطابق سایر مقررات به ویژه ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ا راساً صالح به رسیدگی می باشند، به دبیرخانه ارسال نمایند.

ماده ۱۳– دبیرخانه با دستور هیأت رسیدگی به تخلفات، موارد تخلف و نسخه‌ای از مستندات پرونده را به اشخاص موضوع رسیدگی ابلاغ نموده و مهلت ۱۰ روزه‌ای را از تاریخ ابلاغ برای دریافت پاسخ منظور می‌نماید. در ابلاغیه ارسالی باید قید شود که شخص موضوع رسیدگی، می‌تواند در جلسه رسیدگی حاضر شده و دفاعیات خود را مطرح نماید. تاریخ دقیق جلسه و محل آن باید مشخص شود. عدم دریافت پاسخ مکتوب یا حضور شخص، مانع از رسیدگی و صدور رأی نخواهد بود.

ماده ۱۴– هیأت رسیدگی به تخلفات به تخلفات اشخاص موضوع ماده ۳ این دستورالعمل رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می‌نماید. این رأی همزمان به شخص یا اشخاص موضوع آن ابلاغ و به هیأت مدیره سازمان ارسال می‌شود.

ماده ۱۵– رأی هیأت رسیدگی به تخلفات ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض است. در هر حال هیأت مدیره سازمان پس از انقضای مدت مذکور حداکثر ظرف دو ماه نسبت به صدور رأی قطعی اقدام می‌نماید.

ماده ۱۶– جلسات هیأت رسیدگی به تخلفات با حضور اکثریت اعضای آن رسمیت یافته و مطابق نظر اکثریت تصمیم‌گیری می‌شود. کلیه اعضای حاضر، ذیل صورت جلسه و رأی را باید امضاء نمایند. در صورت وجود نظر مخالف، نظر مزبور در ذیل صورت جلسه درج شده و به امضای عضو مخالف خواهد رسید.

ماده ۱۷– آراء صادره باید مستدل و مستند به قوانین و مقررات مربوط و مشتمل بر خلاصه‌ای از شرح تخلف، جریان رسیدگی، دفاعیات و مشخصات شخص موضوع رسیدگی بوده و به امضاء کلیه اعضای حاضر برسد.

ماده ۱۸– به منظور احراز تخلفات موضوع این دستورالعمل، سازمان می‌تواند بدون اطلاع قبلی از کلیه ارکان و بخش‌های تشکل‌های خودانتظام بازرسی به عمل آورد. تمامی مدیران و کارکنان تشکل‌ خودانتظام مکلف به ارایه کامل و به موقع اطلاعات و مستندات لازم به بازرسان سازمان می‌باشند.

ماده ۱۹– در صورتی که ارکان تشکل خودانتظام از اجرای تنبیهات استنکاف نمایند، سازمان می‌تواند نسبت به اعمال مقررات مربوط اقدام کند.

ماده ۲۰– در صورتی که در جریان رسیدگی محرز گردد که یکی از اشخاص موضوع ماده ۷ مصوبه شماره ۱۴۵۲۷۵ /ت ۳۴۸۷۶ه مورخ ۷ /۱۱ /۱۳۸۵ هیأت وزیران در وقوع تخلف‌های موضوع این دستورالعمل مباشرت یا معاونت داشته است، هیأت رسیدگی به تخلفات در خصوص تعلیق یا سلب صلاحیت از ادامه فعالیت نامبرده در تشکل یا تشکل‌های خودانتظام تصمیم‌گیری خواهد کرد. تشکل خودانتظام موظف‌اند تصمیمات سازمان را اجرا نماید. مسئولیت عدم اجرای تصمیمات سازمان در این خصوص حسب مورد مشترکا بر عهده بالاترین مقام اجرایی تشکل خودانتظام و حسب مورد هیأت مدیره یا هیأت عامل و یا شورای کانون خواهد بود.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.