حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
شناسه : 38913

مجتبی قهرمانی  اظهار کرد: با توجه به تأکیدات ریاست  قوه قضاییه مبنی بر لزوم اقدام به منظور اصلاح ذات‌البین و ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی به ویژه پرونده‌های قصاص با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و شورا‌های حل اختلاف، پرونده این زندانیان با موضوع قصاص عمد به شعبه ویژه شورای حل اختلاف زندان مرکزی […]

پ
پ

مجتبی قهرمانی  اظهار کرد: با توجه به تأکیدات ریاست  قوه قضاییه مبنی بر لزوم اقدام به منظور اصلاح ذات‌البین و ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی به ویژه پرونده‌های قصاص با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و شورا‌های حل اختلاف، پرونده این زندانیان با موضوع قصاص عمد به شعبه ویژه شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس ارجاع شد.

وی اظهار کرد: با آغاز به کار پویش سراسری «به عشق امام رضا (ع) می‌بخشم» توسط ستاد ملی صبر در استان هرمزگان، مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان هرمزگان و اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندان مرکزی بندرعباس پس از برگزاری جلسات متعدد میان طرفین پرونده‌های این چهار زندانی، موفق به فراهم کردن زمینه بخشش از سوی اولیای دم و رهایی این زندانیان از مجازات قصاص شدند.

قهرمانی همچنین گفت: با اعلام رضایت اولیای دم در خصوص این چهار زندانی، مجموع محکومینی که از ابتدای امسال در استان هرمزگان از مجازات قصاص، رهایی یافته اند به ۲۷ نفر رسیده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه پویش سراسری «به عشق امام رضا (ع) می‌بخشم» در این استان آغاز شده و تا ۱۱ خردادماه سال ۱۴۰۲ همزمان با خجسته میلاد با سعادت حضرت ثامن الائمه امام رضا (علیه السلام) ادامه خواهد داشت، از عموم مردم دعوت کرد با پیوستن به این پویش، در جهت تحقق بخشش، رضایت و صلح گام بردارند.

مجتبی قهرمانی به شکات پرونده‌های قضایی نیز پیشنهاد کرد در مواردی که شرایط ارتکاب جرم و شرایط اجتماعی موضوع اجازه می‌دهد، ضمن اقدام در جهت صلح و سازش، لذت عفو و بخشش را جایگزین انتقام کنند و با بزرگواری و گذشت راه و رسم درست زندگی کردن را به افراد خطاکار بیاموزند.

وی با اشاره به آثار و برکات فراوان سازش و بخشش تصریح کرد: نخستین اثر مصالحه و بخشش به ذی حق باز می‌گردد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ایجاد صلح و سازش و اصلاح ذات البین از شاخص‌ترین توصیه‌ها و آموزه‌های دینی است و اگر روحیه گذشت و برادری مبنای عمل آحاد مردم قرار گیرد قطعاً موجب ارتقای امنیت روانی و نهادینه شدن اخلاق و معنویت در سطح جامعه خواهد شد.

قهرمانی یادآور شد: در موارد متعدد و در پرونده‌های زیادی که به گذشت منجر شده اند شاهد رضایتمندی و خرسندی افراد ذی حق و ارتقای جایگاه معنوی و اخلاقی آن‌ها بوده ایم.

وی تأکید کرد: علاوه بر اینکه مصالحه موجب رفع کدورت شده و اساساً از مؤلفه‌های ارتقاء امنیت محسوب می‌شود، اهتمام در اخذ رضایت در موارد هیجانی و نه جنایت‌های خشن نیز از اولویت‌های صلح یاران است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مرتکب قتل عمد پس از مصالحه هم از مجازات رهایی نمی‌یابد، بلکه جهت بازدارندگی و جلوگیری از تجری افراد در این خصوص براساس ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی، مرتکبین قتل عمد حتی پس از گذشت اولیای دم نیز به سه تا ده سال حبس تعزیری محکوم می‌شوند و گناه آن‌ها بدون عقاب نمی‌ماند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان  با اشاره به تأکید و نگاه ویژه رئیس قوه قضاییه در خصوص ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی، از اقشار مختلف دعوت کرد تا در کنار دادگستری، شورا‌های حل اختلاف و ستاد صبر استان هرمزگان به منظور ترویج و توسعه این فرهنگ اسلامی در سطح جامعه همکاری و تعامل داشته باشند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.