حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17823 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
شناسه : 38897

مبارزه با زمین خواران و کوه خوارانی که منابع ملی را به نفع خود مصادره کرده‌اند طی چند سال اخیر از اقدامات مهم دستگاه قضایی کشور بوده است در دوره جدید با جدیت فراوان دنبال شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در جریان جلسه شورای‌عالی حفظ حقوق بیت‌المال در روز چهارشنبه دهم اسفند ماه ضمن اشاره […]

پ
پ

مبارزه با زمین خواران و کوه خوارانی که منابع ملی را به نفع خود مصادره کرده‌اند طی چند سال اخیر از اقدامات مهم دستگاه قضایی کشور بوده است در دوره جدید با جدیت فراوان دنبال شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در جریان جلسه شورای‌عالی حفظ حقوق بیت‌المال در روز چهارشنبه دهم اسفند ماه ضمن اشاره به آمار‌ها و مستندات در مورد توفیقات به‌دست‌آمده طی یک سال گذشته در مورد مبارزه با زمین‌خواری و تغییر کاربری‌های غیرمجاز اظهار کرد: هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته در طول سال‌های اخیر، در امر مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، توفیق مطلوب حاصل نشده است و نتوانسته‌ایم در این رابطه، به‌طور کامل، منویات مقام معظم رهبری و قانونگذار را اجرایی کنیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه ضمن تشریح فرآیند ناظر بر جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و دلایل عدم رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه، گفت: در نخستین گام، از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، پیشگیری و جلوگیری به‌عمل نمی‌آید و اعلام می‌شود که باید فلان ساخت‌وساز غیرمجاز تخریب شود؛ در مرحله بعد، در تخریب آن مستحدثات نیز به‌جهات گوناگون توفیق حاصل نمی‌شود؛ در موارد بسیاری نیز حکم تخریب صادر می‌شود، اما اجرایی نمی‌شود؛ در مواردی هم که آن حکم تخریب اجرایی می‌شود، دیگر آن زمین زراعی تغییرکاربری داده‌شده، قابل تبدیل به حالت اولیه نیست.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با برشمردن دیگر دلایل عدم کسب توفیق مطلوب در جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، ادامه داد: عدم اجرای طرح جامع، عدم اجرای طرح تفصیلی، عدم اجرای طرح هادی، مشخص نبودن حریم‌ها، تأخیر در رسیدگی‌ها برای صدور مجوز و احکام قضائی، از جمله دلایل قابل ذکرِ توفیق مطلوب نیافتن در مقابله با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه با جمع‌بندی مصوبات این جلسه شورای‌عالی حفظ حقوق بیت‌المال، تصریح کرد: با عنایت به اینکه تعدی و تجاوز به منابع طبیعی و تصرفات غیرمجاز اراضی در ایام تعطیلات نوروز، افزایش پیدا می‌کند، امسال نیز دادستانی‌کل کشور در راستای مقابله با این مقوله، بخشنامه‌ای را صادر خواهد کرد.

در همین این رابطه مهدی شمس آبادی گفت: دستگاه قضایی با زمین خواران و متصرفان اراضی ملی و منابع طبیعی در تعطیلات نوروزی برخورد قاطع خواهد کرد و اقدامات لازم جهت جلوگیری از تصرفات احتمالی در استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اراضی ملی از منابع اصلی برای توسعه و آبادانی کشور است از تشدید اقدامات مقابله‌ای با زمین خواری توسط سودجویان در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی و برخورد قاطع و قانونی با متجاوزان به عرصه‌های طبیعی خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: همه ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی پدیده شوم زمین خواری توسط افراد فرصت طلب و سودجو نیز افزایش پیدا می‌کند که در این راستا تمام دستگاه‌های متولی حفظ اراضی ملی و یگان‌های حفاظت در کل استان با پایش مستمر، کنترل، نظارت، پیگیری و ایجاد هم‌افزایی اطلاعاتی با سازمان‌های حفاظت شونده، افزایش گشت‌های خودرویی و پیاده آمادگی خود را به بالاترین سطح افزایش داده است تا به پشتوانه قانون و احکام قضایی با متخلفان به صورت قاطع برخورد کند.

وی میزان رفع تصرفات اراضی ملی در استان را از ابتدای سال تاکنون توسط اداره مسکن و شهرسازی ۲۱ و نیم هکتار، بنیاد مسکن ۱۱ هکتار، شهرداری‌ها ۷/۱۲ هکتار و منابع طبیعی را ۶۰۰ هکتار عنوان کرد.

شمس آبادی افزود: با تشکیل کمیته صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی در استان با محوریت اداره اطلاعات استان امیدواریم با رصد اطلاعاتی دقیق اولا جلوی تصرفات گرفته شود و ثانیا اگر تصرفات جزیی اتفاق افتاد با برخورد قاطع نسبت به رفع تصرف اقدام شود.

وی از تشکیل یگان حفاظت واحد برای حفاظت از اراضی ملی و رفع تصرفات اراضی ملی در استان خبر داد و آن را اقدام خوبی دانست که در نشست امروز شورا به تصویب رسید.

شمس آبادی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی کمیته صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی شناسایی سرشبکه‌ها و مقابله با زمین خواران است افزود: سازمان‌های متولی موظفند افرادی که چندین بار اقدام به تصرف اراضی ملی کرده اند را به دستگاه قضایی معرفی کنند تا برخورد قانونی با آن‌ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه زمین‌ها متعلق به نسل آینده است و باید در حفظ و نگهداری آن بکوشیم عنوان کرد تمام سازمان‌های متولی موظفند نسبت به کشیک در ایام نوروز و جلوگیری از تصرفات احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.

گفتنی است در سال جاری بیش از ۶۰۹ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی در استان سیستان و بلوچستان به ارزش ریالی ۵۴۷ میلیارد و ۱۲۴ میلیون و ۹۶۱ هزار و پانصد ریال رفع تصرف شده است ودر سال گذشته نیز میزان رفع تصرفات بیش از یک هزارو ۹۷۲ هکتار به ارزش ریالی ۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است همچنین میزان رفع تصرفات در بستر و حریم رودخانه‌ها در سال جاری بیش از ۸۸۳ متر مربع است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.