حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17810 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۱۴
شناسه : 38648

دستورالعمل فعالیت نهادهای واسطمصوب 1389,05,11 در اجرای ماده ۱۱ «قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی»، مصوب آذرماه ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی، به پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار، «دستورالعمل فعالیت نهادهای واسط» در ۹ ماده و ۱ تبصره، در تاریخ ۱۱ /۵ […]

پ
پ

دستورالعمل فعالیت نهادهای واسط
مصوب 1389,05,11

در اجرای ماده ۱۱ «قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی»، مصوب آذرماه ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی، به پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار، «دستورالعمل فعالیت نهادهای واسط» در ۹ ماده و ۱ تبصره، در تاریخ ۱۱ /۵ /۱۳۸۹ به تصویب شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار رسید.

1-اصطلاحات و واژه‌های به‌کاررفته در ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار، مصوب آذرماه ۱۳۸۴ و ماده ۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، مصوب آذرماه ۱۳۸۸، به همان معانی در این دستورالعمل به‌کار رفته‌اند.

2-به منظور نظارت بر نهادهای واسط، شرکت «مدیریت دارایی مرکزی» به صورت سهامی خاص با موضوع تأسیس و اداره‌ نهاد واسط براساس مقررات تشکیل می‌شود. این شرکت یکی از نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار است و سازمان بورس و اوراق بهادار در آن سهامدار نمی‌باشد.

3-نهاد واسط در قالب حقوقی «شرکت با مسئولیت محدود» توسط شرکت مدیریت دارایی مرکزی (سهامی خاص) براساس مقررات، تشکیل می‌گردد. فعالیت شرکت و اداره آن براساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت انجام خواهد شد.

4-تمامی امور پشتیبانی نهاد واسط توسط شرکت مدیریت دارایی مرکزی انجام می‌شود. بدیهی است حق امضای اسناد و اوراق تعهدآور، بر عهده مدیر نهاد واسط است.

5-نهاد واسط جز در موارد تعیین‌شده در موضوع فعالیت در اساسنامه خود، مجاز به هیچگونه فعالیت دیگری نمی‌باشند.

6-هر نهاد واسط در هر زمان نمی‌تواند برای تأمین مالی بیش از یک طرح، اوراق بهادار منتشر نماید. نهاد واسطی که قبلاً نسبت به انتشار اوراق بهادار موضوع این دستورالعمل اقدام نموده است، به شرطی مجاز به انتشار اوراق جدید می‌باشد که تمامی تعهدات مربوط به اوراق بهادار قبلی را تصفیه نموده باشد.

7-افتتاح هرگونه حساب توسط نهاد واسط، صرفاً نزد بانک‌ها مجاز می‌باشد. افتتاح و بستن حسابی که وجوه حاصل از انتشار اوراق بهادار در آن متمرکز می‌باشد و برداشت و انتقال وجوه از آن حساب طبق ضوابط مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار امکان‌پذیر است.

8-مصرف وجوه حاصل از فروش اوراق بهادار توسط نهادهای واسط در موردی غیر از اجرای موضوع انتشار اوراق بهادار ممنوع می‌باشد. پس از انتشار اوراق بهادار و مصرف وجوه حاصل در موضوع انتشار، سرمایه‌گذاری جریانات نقدی حاصل از منافع اوراق بهادار توسط نهاد واسط، صرفاً در اوراق بهادار دارای تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری و سود آن و سپرده‌‌های بانکی مجاز است.

تبصره– نهاد واسط موظف است مدیریت وجوه در اختیار را با رعایت صرفه و صلاح سرمایه‌گذاران انجام دهد.

9-انتشار اوراق بهادار مصوب شورا توسط نهاد واسط، براساس دستورالعمل‌هایی است که به تصویب سازمان خواهد رسید.

منبع سایت صلح

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.