حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 17826 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 19×
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۵۲
شناسه : 38376

 کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها یکی از موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام است در همین راستا باید با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به سمت کاهش جمعیت کیفری حرکت کرد.  اعمال مجازات های جایگزین حبس مورد تأیید رئیس قوه قضاییه و از سیاست‌های قضایی است که اخیرا در دوران […]

پ
پ

 کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها یکی از موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام است در همین راستا باید با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به سمت کاهش جمعیت کیفری حرکت کرد.

 اعمال مجازات های جایگزین حبس مورد تأیید رئیس قوه قضاییه و از سیاست‌های قضایی است که اخیرا در دوران تحول و تعالی قوه قضاییه با جدیت دنبال می‌شود تا از این طریق مجرمان اصلاح و به جای رفتن به زندان و انتظار برای عفو و آزادی مشروط، از ابتدا یا در اثنای تحمل محکومیت، مشمول مجازات جایگزین حبس شوند و از هنر، مهارت و توان مالی ان‌ها در راستای نفع اجتماعی بهره گرفته شود.

۵۹ مورد مجازات جایگزین حبس الزام به خدمات عمومی رایگان در ۱۱ ماهه سال جاری

 میلاد خادمی معاون قضایی دادگستری استان ایلام  درباره اعمال مجازات‌های جایگزین حبس برای کاهش جمعیت کیفری، گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ مجازات‌های جایگزین حبس الزام به خدمات عمومی رایگان در استان ایلام ۵۹ مورد بوده است.

 وی افزود: در سال ۱۳۹۹ قانون مجازات اسلامی اصلاح شد که در این اصلاحیه یک سطر را به عنوان مجازات جایگزین حبس تعیین کردند به طوری که قاضی مجاز است برای جرم‌هایی که جرم سنگین حساب نمی‌شوند و موارد خاصی محسوب می‌شوند به جای حبس، مجازات جایگزین حبس صادر کند. 

معاون قضایی دادگستری استان ایلام اظهار کرد: از لحاظ قانونی جرم‌هایی که در قانون وجود دارد ۸ درجه است که سنگین‌ترین جرم درجه ۱ بوده و سبک‌ترین جرم درجه ۸ است.

وی در ادامه گفت: برای اعمال مجازات جایگزین حبس صرفاً جرم‌های درجه ۷ و ۸ و جرم‌های درجه ۶ در صورتی که حداکثر مجازات حبس یک سال باشد قاضی مجاز است که مجازات جایگزین حبس صادر کند.

خادمی عنوان کرد: هدف اصلی از اجرای مجازات جایگزین حبس در جرم‌هایی که جزو حبس سنگین محسوب نمی‌شوند، تنبیه و متنبه کردن مجرم است.

معاون قضایی دادگستری استان ایلام اظهار کرد: رویکرد قضایی از سال ۹۲ به بعد یک رویکرد جدید بوده و در جرایمی که اصلاح مجرم وجود دارد قضات می‌توانند از نهاد مجازات جایگزین حبس استفاده کنند تا به نحوی یک نفع عمومی و اجتماعی برای جامعه یا مردم داشته باشد. 

وی در ادامه بیان کرد: اعمال مجازات جایگزین حبس در مواردی که مجازات مجرم سبک‌تر است نه تنها آثار حبس بر خود و خانواده مجرم وارد نمی‌شود بلکه کار‌هایی که به عنوان جایگزین حبس اعمال می‌شود منفعت عمومی را به دنبال دارد.

خادمی در ادامه گفت: در حال حاضر یکی از جهت‌های اصلی سیاست‌های کلی دستگاه قضایی، مجازات‌های جایگزین حبس است، چون نفع اجتماعی آن در جامعه بسیار موثرتر از حبس است و به جای اینکه مجرم یک ماه، دو ماه و… در زندان حبس را تحمل کند می‌توان در یک نهادی مثل شهرداری کار‌های خدمات عمومی رایگان انجام دهد.

معاون قضایی دادگستری استان ایلام گفت: زمانی که مجرم دوره محکومیت را در زندان باشد فقط خودش تنبیه می‌شود بنابراین بازدارندگی از این موضوع و اعمال مجازات جایگزین حبس نه تنها برای خود مجرم بلکه برای دیگران هم می‌تواند مثمر ثمر باشد.

کاشت درخت و خرید کتاب توسط محکومان جایگزین حبس به جای تحمل حبس در استان ایلام

وی افزود: استان ایلام یک استان نیمه کوهستانی است و جرایم مربوط به منابع طبیعی همچنین جرایم علیه حیوانات بسیار زیاد رخ می‌دهد به طوری که قانون برای گرفتن ذغال از درختان یا قطع‌کردن درختان مجازات‌هایی اعم از مجازات حبس و مجازات جزای نقدی تعیین کرده است، ولی مطمئناً حبس کردن کسی که چند عدد درخت را قطع کرده تنها فایده‌اش می‌تواند تنبیه آن فرد باشد درصورتی که می‌توانیم با مجازات‌های جایگزین حبس نه تنها آن فرد را متنبه کنیم بلکه می‌توانیم آن ضرری که به طبیعت وارد کرده است را جبران کنیم.

خادمی بیان کرد: درهمین راستا در دو پرونده که مربوط به ذغال‌گیری غیرمجاز بود و فرد مجرم برای انجام این کار مطمئنا چندین درخت را قطع کرده تا بتواند از این درختان ذغال بگیرد همچنین اقدام به احداث کوره کرده بود و به نسبت ذغالی که از او کشف کرده بودند مقرر شد با تأیید مراجع مربوطه تعدادی درخت در طبیعت بکارد تا به نحوی آسیب وارد شده به طبیعت را جبران کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در قانون یک جرم با عنوان اخلال در نظم عمومی داریم بنابراین هر کسی که حرکات نامتعارفی مانند رانندگی پرخطر داشته باشد، ولی به کسی صدمه‌ای وارد نکند حداکثر مجازات قانونی‌اش یک سال جرم است به همین منظور در راستای کمک به موسساتی که سالمندان را نگهداری می‌کنند رای جایگزین حبس صادر شده است همچنین در قالب تهیه کتاب با یک مبلغ خاص برای در اختیار گذاشتن کتابخانه عمومی استان نیز رای صادر شده است.

معاون قضایی دادگستری استان ایلام بیان کرد: برگزاری کلاس‌های اخلاق در یک مدت خاص برای مجرم و کسب گواهی از آن‌ها باعث شده کسانی که به مجازات جایگزین حبس محکوم شده اند دیگر آن جرم را تکرار نکنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.